Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Har enda ikke fått dette til min bil så har tilgode å få testa, men ikke noe jeg kommer til å bruke penger på heller. Kunne tenkt meg en pakke med Track Mode og Acceleration Boost til en hyggelig pris istedenfor.

Men allikevel morro å få testet slikt gratis.

I oppdateringen som kom nå er regenerering forbedret kraftig i kulda. Selv med iskaldt batteri får man nå full regenerering. 

Vet ikke om Tesla har ordnet så effekten bare brennes av direkte i motoren om batteriet er for kaldt men det er jo isåfall bare bra for det vil jo varme batteriet raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (1 time siden):

testa auto lane change igår og, syns ikke den funka så bra heller, må fortsatt rykke litt på rattet for å skifte fil, rykker man for hardt så skrur autopilot seg av 🙄 

Jeg har hatt samme problemet, tilsynelatende umulig å treffe 'riktig' nivå på rattbevegelsen. Saken er at det er ikke alle veier som er 'godkjent' for filbytte med autosteer. Du kan se det på skjermen om bilen mener det er to felter i samme retning. Om veien er 'godkjent' funker det bra, blink, lett rattbevegelse i riktig retning og bilen setter i gang byttet(sjekker blindsoner osv).

Jeg har 4-5km med 4-feltsvei der jeg bor, omtrent 1/3 av den er 'godkjent' 4-feltsvei. Både frustrerende og forvirrende at filskifte ikke virker på siste 2/3 men nå som jeg vet hva jeg skal se etter har jeg i det minste en slags forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motor har hatt ny rekkeviddetest nå og forbedringen for TM3 med varmepumpe må sies å være imponerende. 100km ekstra i forhold til vintertesten fra 1 år tilbake. Energibruken(målt) sank fra 18,5 til 13,6kWt/100km. :)

Forholdene var ikke *helt* identiske og Motor ser ut til å ha byttet ut samtlige testbiler så vi mangler dessverre et referansepunkt.. :(

Her er rekkevidde-dommen over norske elbiler (motor.no)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en litt sær feil på den integrerte nettleseren, den henger fast i California-tid. 🤔

Stort sett ikke noe problem men når jeg skal sjekke dagens kamper på VG-live er det litt irriterende å legge til 9 timer for å få norske tidspunkter. Feilen har overlevd adskillige oppdateringer av software så jeg tviler på at en restart vil hjelpe. Er det et eget menyvalg for å nullstille nettleser-innstillinger?

Lenke til kommentar
FiveInline skrev (1 minutt siden):

Snuser litt på utvidet garanti på min 2019 Performance, dette gjelder da kun for de som har kjøpt ny bil hos Tesla., og kjøpes via Tesla sine sider.18000kr for 3år/60k frister litt. Er det noen som har kjøpt dette?

Skjønner ikke helt hva du mener, har du kjørt opp km grensen og fått tilbud om utvidet garanti?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener, har du kjørt opp km grensen og fått tilbud om utvidet garanti?

Nei. Dette er noe du kan kjøpe utover nybilgarantien din på 100k/5år

https://www.tesla.com/no_NO/support/extended-warranty

Ekstra 1år/20.000km eller 3 år/60.000km

Dette må da kjøpes FØR nybilgarantien utgår, og følger med til neste eier når du selger bilen.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (10 minutter siden):

Nei. Dette er noe du kan kjøpe utover nybilgarantien din på 100k/5år

https://www.tesla.com/no_NO/support/extended-warranty

Ekstra 1år/20.000km eller 3 år/60.000km

Dette må da kjøpes FØR nybilgarantien utgår, og følger med til neste eier når du selger bilen.

Hm, spennende! Vet de har hatt dette i USA tidligere. Men trodde ikke det var noe slik her hjemme. Hadde nok kjøpt om jeg planla å ha bilen så lenge. Liker å være førevar. 

Lenke til kommentar

Kom på en ting fra sommeren-19.. Da jeg kjørte en av de *dype* tunellene på E39 kunne jeg ikke unngå å legge merke til at avstandsholderen ikke var helt optimal i bratte nedoverbakker. I stedet for å legge seg 3 sekunder bak var den under sekundet bak bilen foran. Du kunne fortsatt stille avstanden men ikke langt nok til at det ble fornuftig/lovlig. Noen bedring der? 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 timer siden):

Kom på en ting fra sommeren-19.. Da jeg kjørte en av de *dype* tunellene på E39 kunne jeg ikke unngå å legge merke til at avstandsholderen ikke var helt optimal i bratte nedoverbakker. I stedet for å legge seg 3 sekunder bak var den under sekundet bak bilen foran. Du kunne fortsatt stille avstanden men ikke langt nok til at det ble fornuftig/lovlig. Noen bedring der? 

Aldri opplevd dette som ett problem, men kan ikke huske Noen endring heller så det er nok likt:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Aldri opplevd dette som ett problem, men kan ikke huske Noen endring heller så det er nok likt:)

Avstandsholderen virker bra på 'normale' veier men de dypeste tunellene er jo ikke helt normale og da var jeg så nærme bilen foran at jeg ikke lenger så asfalt..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Avstandsholderen virker bra på 'normale' veier men de dypeste tunellene er jo ikke helt normale og da var jeg så nærme bilen foran at jeg ikke lenger så asfalt..

Litt usikker på hvilke tuneller men kjører tidvis i tunellene mellom bergen og Stavanger. Aldri opplevd slike situasjoner der, altså at jeg føler det blir for nære. Enten er det meg som ikke reagerer godt nok på slik eller kan det ha vært noe tull med bilen du kjørte? Evt en oppdatering som tullet det til?

Kjører stort sett på autopilot i tunellene for å unngå bøter og slikt:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Litt usikker på hvilke tuneller men kjører tidvis i tunellene mellom bergen og Stavanger. Aldri opplevd slike situasjoner der, altså at jeg føler det blir for nære. Enten er det meg som ikke reagerer godt nok på slik eller kan det ha vært noe tull med bilen du kjørte? Evt en oppdatering som tullet det til?

Kjører stort sett på autopilot i tunellene for å unngå bøter og slikt:)

Det var mellom Bergen og Stavanger ja, 2 rimelig dype og bratte tuneller der. Avstandsholderen gjorde for så vidt jobben sin siden jeg ikke kjørte inn i bilen foran men på det bratteste la den seg på 0,5s i stedet for 3s avstand. Tror jeg brukte ACC og ikke autopilot. Det var som sagt sommeren-19 og jeg har fått mange oppdateringer siden. Så bratte bakker kjører jeg ikke til daglig, eller hvert år, så jeg får ikke sjekket det enkelt.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Det var mellom Bergen og Stavanger ja, 2 rimelig dype og bratte tuneller der. Avstandsholderen gjorde for så vidt jobben sin siden jeg ikke kjørte inn i bilen foran men på det bratteste la den seg på 0,5s i stedet for 3s avstand. Tror jeg brukte ACC og ikke autopilot. Det var som sagt sommeren-19 og jeg har fått mange oppdateringer siden. Så bratte bakker kjører jeg ikke til daglig, eller hvert år, så jeg får ikke sjekket det enkelt.

Rart, aldri tenkt tanken på at den går nærmere i de tunellene. Skal følge ekstra godt med neste gang:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Funksjonen som aldri kom til å virke i følge den selvutnevnte eksperten på ai og selvkjøring(selv uten teknisk utdannelse) virker! Næmen😅

https://mobile.twitter.com/greentheonly/status/1379928419136339969

Pixel recognition fungerer selvfølgelig. Men som et komplett DMS så vil dette være en ettertanke. Det er tydelig i antall feil den allerede har I en perfekt stillestående test. 

Hva trur du skjer på natten i skiftende lys feks? Ta på solbriller, så feiler dette med en gang. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (30 minutter siden):

Pixel recognition fungerer selvfølgelig. Men som et komplett DMS så vil dette være en ettertanke. Det er tydelig i antall feil den allerede har I en perfekt stillestående test. 

Hva trur du skjer på natten i skiftende lys feks? Ta på solbriller, så feiler dette med en gang. 

 

Tok sin tid! Kilde på at den feiler? Kilde på at andre systemer er bedre?

Du har gjerne rett, men jeg har ikke sett noe som antyder at det du sier stemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (46 minutter siden):

Tok sin tid! Kilde på at den feiler? Kilde på at andre systemer er bedre?

Du har gjerne rett, men jeg har ikke sett noe som antyder at det du sier stemmer.

Det ser du jo i videoen. Det med høyest % er det som ville vært konklusjonen, og det er mange tilfeller der PR tar feil av det test fyren foretar seg. Selv i en situasjon som gir best mulige forutsetninger for at PR fungerer. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Det ser du jo i videoen. Det med høyest % er det som ville vært konklusjonen, og det er mange tilfeller der PR tar feil av det test fyren foretar seg. Selv i en situasjon som gir best mulige forutsetninger for at PR fungerer. 

Så tomme påstander som vanlig altså:) 

 

Forøvrig er det ikke noe som er implementert heller, det er under utvikling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Så tomme påstander som vanlig altså:) 

 

Forøvrig er det ikke noe som er implementert heller, det er under utvikling. 

Men herregud Salvesen! Det er jo tydelig i videoen og altså kilden du etterspør! 

PR trening for dette tar ikke år. Det kunne hvem som helst leid maskinvare for å trene opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...