Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Randeboy skrev (30 minutter siden):

Du er klar over at du diskuterer i en Tesla-tråd? 175 nm er spec på biler fra Tesla. Så du bommer ganske fælt. 

Jeg jobber som mekaniker/verktøymaker.  Vedlikeholder spesialverktøy til legemiddelindustrien. 

Jeg er klar over at vi diskuterer i en Teslatråd, men diskusjonen rundt hjulmuttere var generell. Og at Tesla sin spec sier 170 Nm med samme dimmensjon som andre merker som har specs på 100-120Nm bør vel være en god bekreftelse på at 180Nm ikke gjør noen skade på noen biler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Alltid artig å åpne trådene om biler her og se hvem AL123 krangler med.

ingen som krangler her, vi diskuterer. Derav begrepet diskusjonsforum. Som kontrast til begrepet ekkokammer eller fanboyforum.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Akkurat og innenfor 50-60 Nm toleranse er ikke noe problem med en lufttrekker. Med latmannsarm klarer en mye mer nøyaktig. Med batteritrekker er det vanskeligere. Den har mulighet for preset på 130 Nm, men det er litt lite, så da bruker jeg 180Nm momentstav.

Om du setter en toleranse på så mye som 50-60nm så skal du selvfølgelig få for å ha det i fingrene. Der jeg jobbet prøvde vi å holde oss langt under dette i toleranse.

AL123 skrev (2 minutter siden):

Så får jeg heller beklage at jeg kritiserte ditt yrkesvalg, men i et land med skrikende mekanikermangel, der man ikke engang trenger utdannelse for å få seg jobb som bilmekaniker, så hører det litt rart ut at en mekaniker velger en bransje som omtrent bare østeuropeere er villige til å jobbe i .

Det er ikke så rart når det er mer givende å jobbe på et dekkverksted enn et bilverksted. Både av hva man gjør på jobb og lønnen man hever. Jeg skal vurdere å bli bilmekaniker når fokuset legges mer over på å reparere bildeler enn å bare bytte komponenter og kaste det gamle.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Jeg skal vurdere å bli bilmekaniker når fokuset legges mer over på å reparere bildeler enn å bare bytte komponenter og kaste det gamle.

En bil er noe av det mest avanserte som finnes, iallefall tilgjengelig å kjøpe for sivilister og privatpersoner, så det burde være interessant nok uansett dersom man er teknisk interessert. Og det argumentet med bytte kontra reparere er det vel stort sett pensjonister uten bilkompetanse som bruker? Hvilke deler der det du mener burde vært reparert fremfor byttet for at du skulle fått interesse for bransjen? Det er ikke veldig stor forskjell på reparasjon vs bytting i dag kontra for 50 år siden. De siste ukene har jeg reparert 3 motorer med registerhavari og påfølgende moste ventiler/vippearmer/kammer samt en motor med rådebank. Må da være mer interessant enn å skifte dekk det? Jeg reparerer riktignok ikke styreenheter, men det er uansett ikke lett i dag uten spesialutstyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (8 timer siden):

Alltid artig å åpne trådene om biler her og se hvem AL123 krangler med.

Her for noen dager siden når det hadde vært stille en stund håpte eg han hadde glemt passordet på PCen men dessverre 😮‍💨

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, AL123 said:

Jeg er klar over at vi diskuterer i en Teslatråd, men diskusjonen rundt hjulmuttere var generell. Og at Tesla sin spec sier 170 Nm med samme dimmensjon som andre merker som har specs på 100-120Nm bør vel være en god bekreftelse på at 180Nm ikke gjør noen skade på noen biler. 

Faktisk 204 Nm på Ford Mustang Mach-e sine hjul. 160 Nm på Porche Taycan. Elbiler krever gjerne litt mere virker det som.
Med visse unntak dog. Ioniq 5 skal bare ha 120 Nm.

Nesten alltid når jeg har skulle bytte hjul på en bil som i mellomtiden har vært innom verksted for å fikse noe så har hjulene sittet noe inni gapahuken godt fast. Strammet langt over spesifikasjonene.
Men mulig jeg bare tilfeldigvis har vært borti dårlige mekanikere? 


Jeg var og for noen år siden å hentet nye vinterhjul til bilen min. Det Fulgte gratis omlegging men jeg ønsket å gjøre det selv så skulle bare ha ut hjulene.

Dette var midt i byttesesongen (og kom plutselig full vinter) Måtte stå å vente en stund i verkstedhallen mens de leter frem hjulene mine og fikk se hvordan de arbeidet..
Ikke noe sjekk av NM der. Det var det ikke tid til. Bare å mate på til muttertrekkern stoppet på alle bilene uten å justere noe imellom dem. Dekktrykk bare fylte de sånn ca på alle biler uten å se på klokken nesten. Virket nesten som ett rekordforsøk på å få bytte på flest mulig biler på kortest mulig tid men sånn er det vel under høysesongen.
Jekkpunkter under bilen var de heller ikke så nøye med. Bare få bilen opp fort som juling..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Det var det ikke tid til. Bare å mate på til muttertrekkern stoppet på alle bilene uten å justere noe imellom dem. Dekktrykk bare fylte de sånn ca på alle biler uten å se på klokken nesten.

Brukte de momentstav mellom pipa og muttertrekkeren da? Er utstyret passet på så er det faktisk godt nok. 

 

Flere av lufttfyllernere jeg brukte kunne vi forhåndsstille trykket på, så var det bare å klemme til det selv stoppet og kjapt kontrollere visuelt at vi var på rett nivå. Jeg kan forstå at det kan se sløvt ut for en som ikke kjenner til utstyret. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Hansien said:

Brukte de momentstav mellom pipa og muttertrekkeren da? Er utstyret passet på så er det faktisk godt nok. 

 

Flere av lufttfyllernere jeg brukte kunne vi forhåndsstille trykket på, så var det bare å klemme til det selv stoppet og kjapt kontrollere visuelt at vi var på rett nivå. Jeg kan forstå at det kan se sløvt ut for en som ikke kjenner til utstyret. 

Nei det husker jeg ikke. Det ble iallefall ikke byttet momentstav mellom bilene og med det tempoet så justerte de nok ikke noe heller. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Må da være mer interessant enn å skifte dekk det?

Næ, egentlig ikke. Bare fordi det er mer avansert enn svart gummi betyr ikke at man sitte igjen og føler at man gjør en så mye mer spennende jobb. Som tidligere poengtert utførte vi langt mer enn bare å bytte dekk, så det var nok å bryne seg på selv om vi bare snakker om hjul 

 

AL123 skrev (11 timer siden):

Hvilke deler der det du mener burde vært reparert fremfor byttet for at du skulle fått interesse for bransjen?

Vi kan ta den erketypiske dynamoen. I tid både under utdanningsløpet og den lille tiden jeg har jobbet på bilverksted så byttet jeg unødvendig mange der man fint kunne ha byttet børstebroen.. 

Ellers er jo radiatorer noe jeg har opplevd at byttes over en lav sko selv om den fint kunne vært sveiset, både plast og alu. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Nei det husker jeg ikke. Det ble iallefall ikke byttet momentstav mellom bilene og med det tempoet så justerte de nok ikke noe heller. 

Da kan det godt hende at de var sløve ja. 

Nå skal det sies at det er mange biler som deler samme moment eller ligger såpass nær hverandre at det er innenfor toleransen så behovet for å bytte pr bil er ikke der. 

Men det sier seg selv at om man ikke byttet momentstav når man først tok en TMS, også en Nissan micra så er det et useriøst verksted. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Har helt gitt opp denne og flere tråder pga flere brukere som bare skal gnåle om ting de hater. Det er synd. 

Hele forumet er blitt litt sånn, dessverre. Ikke får å være klisjé, men ting var litt bedre før :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (15 timer siden):

Jeg er klar over at vi diskuterer i en Teslatråd, men diskusjonen rundt hjulmuttere var generell. Og at Tesla sin spec sier 170 Nm med samme dimmensjon som andre merker som har specs på 100-120Nm bør vel være en god bekreftelse på at 180Nm ikke gjør noen skade på noen biler. 

Uten at jeg er sikker på hvilke bolter som sitter på Tesla, så kan det vel være variasjoner i fasthetsklasser på forskjellige biler, ville jeg tro og ikke minst størrelse på bolter/muttere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (38 minutter siden):

Hele forumet er blitt litt sånn, dessverre. Ikke får å være klisjé, men ting var litt bedre før :(

Ja du har helt rett, og jeg har en lei tendens til å bite på agnet når troll er ute og går og det ender alltid i endeløse teite diskusjoner. så jeg gjør mitt beste for å unngå det med ignore og slutte å bruke diverse utsatte tråder.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det er rart når politiet ber folk med dashcam melde seg ang. hendelser som er ukesvis tilbake i tid?
Ja, Dashcam spiller inn hele tiden! Men den lagrer vel bare video når man trykker for å lagre!
Man kan jo ikke spole to uker tilbake i tid! Minnepinnen hadde jo blitt full på én dag eller mindre hvis den tok vare på alt.
Det kan se ut som om politiet tror at alle dashbordkamera lagrer alt, hele tiden:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=159867

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Uten at jeg er sikker på hvilke bolter som sitter på Tesla, så kan det vel være variasjoner i fasthetsklasser på forskjellige biler, ville jeg tro og ikke minst størrelse på bolter/muttere

Tesla bruker M14 1,5 og bruker vel som de fleste OEM-bolter styrkeklasse 10.9 mao samme som den typiske gjennomsnittsbilen.

Lenke til kommentar

Ifølge et annet sted tas det video hele tiden men som du sier når du trykker på lagring så lagrer den et spor som ikke blir overskrevet. 

Det andre blir kontinuerlig overskrevet hele tiden når lagringsplassen er begrenset. Har man en stor harddisk kan man ha mange timer kjøring lagret. 

Lenke til kommentar

Spørs kva type dashkameraoppsett du har. Det finnes utstyr som tar opp heile tida og overskriv når det er fullt. Om dei ikkje kjører så veldig langt kvar dag kan det godt ligge fleire veker gamle opptak på lagringsmediet.

Kvalitet på video/storleik på filene og storleik på lagringsmediet avgjer kor mange minutt du kan lagre.

Det er ein del eksempel her: https://blackvue.com/video-quality-settings-and-recording-time/

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Har helt gitt opp denne og flere tråder pga flere brukere som bare skal gnåle om ting de hater. Det er synd. 

Nå går nok det begge veier. Er nok en del som er lettet over at det blir færre av spam-trådene dine også. Det er greit å være entusiast, de er det mange av her inne, men når det bare blir fanboy-innlegg uten rot i virkeligheten, og linker fra obskure you-tubekanaler, så kan det bli litt mye. 

De siste månedene har det blitt stadig flere innlegg her inne fra Teslaentusiaster/eiere som ytrer seg kritisk om både Tesla, Musk og sider ved Teslaproduktene, hvilket var totalt fraværende tidligere. Det ser jeg på som et sunnhetstegn, så får de som er faktaresistente heller boltre seg i forumet til Teslaklubben.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...