Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Du bør ha HW4 for å kjøre FSD. Kommer visst en enklere versjon etterhvert til HW3-bilene.

I USA kan de leie FSD på månedsbasis, så regner med at man vil kunne gjøre det her og. Og JA, man kan kjøpe FSD på et senere tidspunkt også. Man må ikke kjøpe det samtidig med bilen.

Hvor, og hvor mye kostet Commander? Må innrømme at det frister ganske mye...

Kjøpte den på Begood.no . Betalte 2200 for den (Black week tilbud)

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, oophus said:

Man har selfølgelig teknologien, men fremfor å kjøre på "ride hailing permit" så bruker dem vanlig løyve designet for selvkjørende biler, hvor firmaet står til ansvar, og ikke kundene slik som hos Tesla. 

Og nei, Tesla er avhengig av kart som alle andre. 

Vet ikke om du gjør deg vanskelig, eller bare ikke vet. Men forklarer allikevel.

For konkurrentene i dette eksemplet Ford, så fungerer de bare hvis man er så heldig å kjøre på akkurat den blå veien som Ford har bestemt at det skal virke på. Og så må man vente til Ford bestemmer seg for å scanne en vegstrekning nær deg for at det skal virke.

https://www.just-auto.com/news/ford-bluecruise-hands-free-tech-approved-by-eu/?cf-view

Jeg vet at du gjerne vil at det skal være EU sin skyld at det bare funker på disse vegstrekningene, men det er teknisk. Selvkjøringen er for dårlig til å fungere på strekninger som ikke er spesielt pre-mapped for akkurat BlueCruise.

Screenshot 2025-12-09 at 14.39.39.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Selvkjøringen er for dårlig til å fungere på strekninger som ikke er spesielt pre-mapped for akkurat BlueCruise.

Dette visste jeg ikke!

...og det er jo hårreisende at i disse AI dager, så velger noen å låse seg fast i en innscannet tidligere virkelighet.
Det er jo dømt til å feile ved den minste endring fra "snapshot"...
Snø, og vegarbeid er det første jeg kommer på.

Nei: Tesla er på riktig spor; Gjør hver enkelt bil autonom!
Med tilgang på ny info over internett selvsagt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

For konkurrentene i dette eksemplet Ford, så fungerer de bare hvis man er så heldig å kjøre på akkurat den blå veien som Ford har bestemt at det skal virke på. Og så må man vente til Ford bestemmer seg for å scanne en vegstrekning nær deg for at det skal virke.

Jeg trur du burde spole helt tilbake til start og se på hva det var som startet hele opplegget med selvkjørende biler. En haug av dagens selskaper ble dannet gjennom noe som het DARPA Grand Challenge (søk det opp), og med det så kan du se at Ford var en av de som var tidlig ute med finansiering mot enkelte selskaper som var med i dette. Dette var biler som mappet og kjørte off-road i de tidligste utfordringene. Altså noe man kan anse som nivå 5 selvkjøring. 

Dog, når man så skulle teste dette mot urbane strøk, hvor regelverk plutselig må inn med veimarkering, kjøreregler og den slags, så ble utfordringen straks større. 

Alle selskap som idag har selvkjøring mapper helt fint selv, akkurat som Tesla, men samtlige av dem med Tesla som unntak ønsker å øke sikkerhet ved å mappe blant annet mobildekning for kjapp respons når ting går galt, samt fjernhjelp. 

Så nei, konkurrentene er ikke avhengig av mapping for å fungere, men sikkerheten og robbustheten til systemene går selvfølgelig opp når man har endel informasjon på forhånd. Dog alle mapper i sanntid, og oppdaterer kartene i sanntid. 

 

  • Liker 1
Skrevet
ozone skrev (16 minutter siden):

Dette visste jeg ikke!

...og det er jo hårreisende at i disse AI dager, så velger noen å låse seg fast i en innscannet tidligere virkelighet.
Det er jo dømt til å feile ved den minste endring fra "snapshot"...
Snø, og vegarbeid er det første jeg kommer på.

Nei: Tesla er på riktig spor; Gjør hver enkelt bil autonom!
Med tilgang på ny info over internett selvsagt.

Sånn ruller altså snøballen. Så ekstremt mye feilinformasjon der ute, og folk som deler feilinformasjonen. 

  • Liker 2
Skrevet
oophus skrev (4 timer siden):

Man har selfølgelig teknologien, men fremfor å kjøre på "ride hailing permit" så bruker dem vanlig løyve designet for selvkjørende biler, hvor firmaet står til ansvar, og ikke kundene slik som hos Tesla. 

Og nei, Tesla er avhengig av kart som alle andre. 

Aha de er det ja? Så hvordan fungerte bilen i Tsjekkia som trodde den var i USA(kart data) tenker du?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Aha de er det ja? Så hvordan fungerte bilen i Tsjekkia som trodde den var i USA(kart data) tenker du?

Snakker vi om ADAS/FSD eller selvkjørende biler? For selvkjørende biler så følger det krav rundt backup systemer. Dette vet du, sånn egentlig. 

Skrevet
oophus skrev (9 minutter siden):

Snakker vi om ADAS/FSD eller selvkjørende biler? For selvkjørende biler så følger det krav rundt backup systemer. Dette vet du, sånn egentlig. 

Jeg kommenterte bare kommentaren om at Tesla var avhengig av kart. Det var ingen annen info i kommentaren jeg siterte. De er ikke det, og kan kjøre uten. Klart mye bedre da de kan utnytte Google sitt API ift data som kan hjelpe de. Men FSD kjører uten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg synes denne tråden i utgangspunktet er veldig interessant og informativ, men det ødelegger litt når det smitter litt for mye over fra "vi som hater Tesla"-tråden. Det er bra å få ulike synspunkter, men jeg synes ikke brukerne som helt åpenbart har et horn i siden til Tesla og konstant gir uttrykk for det bidrar særlig konstruktivt. Vi er kanskje tjent med å ignorere disse. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Jeg kommenterte bare kommentaren om at Tesla var avhengig av kart. Det var ingen annen info i kommentaren jeg siterte. De er ikke det, og kan kjøre uten. Klart mye bedre da de kan utnytte Google sitt API ift data som kan hjelpe de. Men FSD kjører uten.

Nei, man vil ikke få tillatelse for selvkjørende biler uten enkelte backupsystemer. Tesla vil være avhengig av kart. Alle utfører sanntidsmapping, og Waymo og co kan selvfølgelig kjøre selv om nye ting har skjedd der. Hvem I allverden er det dere hører på som har kommet med så mye misvisende info? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
2 hours ago, herzeleid said:

Jeg synes denne tråden i utgangspunktet er veldig interessant og informativ, men det ødelegger litt når det smitter litt for mye over fra "vi som hater Tesla"-tråden. Det er bra å få ulike synspunkter, men jeg synes ikke brukerne som helt åpenbart har et horn i siden til Tesla og konstant gir uttrykk for det bidrar særlig konstruktivt. Vi er kanskje tjent med å ignorere disse. 

Kanskje man burde døpe om tråden til "Vi som elsker Tesla" slik at det blir tydeligere hva slags diskusjoner man ønsker her i Tesla-kafeéen?

  • Liker 4
Skrevet
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Kanskje man burde døpe om tråden til "Vi som elsker Tesla" slik at det blir tydeligere hva slags diskusjoner man ønsker her i Tesla-kafeéen?

Det finnes mellomting mellom å elske noe og å være monomant opptatt av å nedsnakke noe. Men det skjønte du nok egentlig. 

  • Hjerte 1
Skrevet
6 hours ago, oophus said:

Jeg trur du burde spole helt tilbake til start og se på hva det var som startet hele opplegget med selvkjørende biler. En haug av dagens selskaper ble dannet gjennom noe som het DARPA Grand Challenge (søk det opp), og med det så kan du se at Ford var en av de som var tidlig ute med finansiering mot enkelte selskaper som var med i dette. Dette var biler som mappet og kjørte off-road i de tidligste utfordringene. Altså noe man kan anse som nivå 5 selvkjøring. 

Dog, når man så skulle teste dette mot urbane strøk, hvor regelverk plutselig må inn med veimarkering, kjøreregler og den slags, så ble utfordringen straks større. 

Alle selskap som idag har selvkjøring mapper helt fint selv, akkurat som Tesla, men samtlige av dem med Tesla som unntak ønsker å øke sikkerhet ved å mappe blant annet mobildekning for kjapp respons når ting går galt, samt fjernhjelp. 

Så nei, konkurrentene er ikke avhengig av mapping for å fungere, men sikkerheten og robbustheten til systemene går selvfølgelig opp når man har endel informasjon på forhånd. Dog alle mapper i sanntid, og oppdaterer kartene i sanntid. 

 

Så du kan slenge en Ford på en snødekt gårdsvei, og den kjører like feilfritt som Tesla?

Eller sende den rundt Triumfbuen i Paris?

kult, har du noen videoer å dele? 
 

Eller mener du at Ford ikke gjør det ene og alene fordi de ikke får lov? 
 

Skulle også like en forklaring på ADAS testene til Euro ncap. Første europeiske  bil på den lista er på 16 plass. Tesla er på delt 1. og resten er kinesiske

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
8 hours ago, bzzlink said:

Skulle også like en forklaring på ADAS testene til Euro ncap. Første europeiske  bil på den lista er på 16 plass. Tesla er på delt 1. og resten er kinesiske

Har du en alternativ Euro NCAP ranking? 

Jeg finner denne oversikten: https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/assisted-driving-gradings/

For 2025 er rangeringen av de testede bilene: 

4 poeng: Kia EV3, Porsche Macan, Renault 5, Toyota bZ4X

3 poeng: BYD Atto 3 (bosch), Mazda CX-80, Xpeng G9, 

2 poeng BYD atto 3 (veoneer), MG ZS, Tesla model S, Volvo EX30

For 2024: 

4 poeng: BMW i5, Mercedes C klasse

3 poeng Volvo EC40, VW id.7,

0 poeng: BYD Atto 3

 

Endret av sverreb
  • Liker 3
Skrevet
bzzlink skrev (9 timer siden):

Så du kan slenge en Ford på en snødekt gårdsvei, og den kjører like feilfritt som Tesla?

Leste du noe av det jeg skrev og undersøkte hva DARPA Grand Challenge var? Om Ford kaster det beste de har i en bil, så må en jo annta at de vil klare det samme de gjorde for 20 år siden nesten, eller? 

bzzlink skrev (9 timer siden):

Eller mener du at Ford ikke gjør det ene og alene fordi de ikke får lov? 

Ford søker om tillatelser for selvkjørende biler, det gjør ikke Tesla. De bruker samme løyve som Uber bruker og har en person i bilen. 

Skrevet
1 hour ago, oophus said:

Leste du noe av det jeg skrev og undersøkte hva DARPA Grand Challenge var? Om Ford kaster det beste de har i en bil, så må en jo annta at de vil klare det samme de gjorde for 20 år siden nesten, eller? 

Ford søker om tillatelser for selvkjørende biler, det gjør ikke Tesla. De bruker samme løyve som Uber bruker og har en person i bilen. 

Jeg skjønte ikke hva DARPA challenge der man bygger en one-off bil hadde med å gjøre biler som er i serieproduksjon. Det er jo to veldig forskjellige ting.

Skrevet
1 hour ago, sverreb said:

Har du en alternativ Euro NCAP ranking? 

Jeg finner denne oversikten: https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/assisted-driving-gradings/

For 2025 er rangeringen av de testede bilene: 

4 poeng: Kia EV3, Porsche Macan, Renault 5, Toyota bZ4X

3 poeng: BYD Atto 3 (bosch), Mazda CX-80, Xpeng G9, 

2 poeng BYD atto 3 (veoneer), MG ZS, Tesla model S, Volvo EX30

For 2024: 

4 poeng: BMW i5, Mercedes C klasse

3 poeng Volvo EC40, VW id.7,

0 poeng: BYD Atto 3

 

Tydeligevis to forskjellige rankinger ja.

Når man sorterer på «promotes co-operative driving» slik du gjorde, så vil Tesla komme sist alltid. Siden de har et klart skille på når bilen styrer, og når sjåføren styrer.

Det er sortering etter «safety backup» jeg refererte til.

Det virker som om Euro NCAP har bestemt at co-operative driving er beste måte å løse driving assist. Og gir karakterer deretter. Jeg er ikke enig, men ser argumentene fra begge sider. 

Og det er klart for meg at Tesla har laget bilene sine som de har gjort for å kunne samle inn data for å løse selvkjøring. For min bruk og sammenlignet med andre biler jeg har kjørt, så synes jeg Tesla sin tilnærming er den mest trafikksikre. Det er ingen tvil hvem som er ansvarlig for å gi styreinput. 

 

Dette var listen jeg sorterte etter 

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, bzzlink said:

Tydeligevis to forskjellige rankinger ja.

Når man sorterer på «promotes co-operative driving» slik du gjorde, så vil Tesla komme sist alltid. Siden de har et klart skille på når bilen styrer, og når sjåføren styrer.

Det er sortering etter «safety backup» jeg refererte til.

Det virker som om Euro NCAP har bestemt at co-operative driving er beste måte å løse driving assist. Og gir karakterer deretter. Jeg er ikke enig, men ser argumentene fra begge sider. 

Og det er klart for meg at Tesla har laget bilene sine som de har gjort for å kunne samle inn data for å løse selvkjøring. For min bruk og sammenlignet med andre biler jeg har kjørt, så synes jeg Tesla sin tilnærming er den mest trafikksikre. Det er ingen tvil hvem som er ansvarlig for å gi styreinput. 

 

Dette var listen jeg sorterte etter 

 

Det er ikke en rangering av ADAS. Dette er den vanlige kollisjonssikkerhetsrangeringen hvor du kan filtrere ut biler basert på assistanseegenskaper. Som det står på toppen av siden: "On this page you will find all cars rated since 2009 that offer Safety Assist technologies tested by Euro NCAP. This allows you to search for those driver assistance technologies which are important to you."

ADAS rangeringen er separat fra kollisjonssikkerhetsrangeringen og er ikke tatt med på den siden du viser.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Ser Tesla har tatt FSD supervised ett steg videre. 

Man kan nå «text and drive»

Argumentet er at slik FSD supervised har funket til nå, så har folk slått av FSD for å kunne svare på tekstmeldinger, og det er bedre at de svarer på tekstmeldinger med FSD slått på.

Tesla tar selvfølgelig ikke ansvaret for lovligheten av dette, og lar det være opp til sjåføren. Så kan man debattere om dette gjør veiene sikrere eller ikke.

Anekdotisk, så tror jeg det blir sikrere at folk har FSD slått på når de bryter loven og tekster mens de kjører. For tekster mens de kjører gjør de uansett. 

Når jeg kjører MC i trafikken rundt Oslo så sitter jeg høyt og kjører ofte imellom bilene. Det er så jævlig mange som sitter med telefon! Tror eneste måten å få bukt med det er enten påbudt kabinkamera, som kutter gassen med en gang man har telefon i hendene. Eller at man får selvkjøring i alle biler

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Ser Tesla har tatt FSD supervised ett steg videre. 

Man kan nå «text and drive»

Argumentet er at slik FSD supervised har funket til nå, så har folk slått av FSD for å kunne svare på tekstmeldinger, og det er bedre at de svarer på tekstmeldinger med FSD slått på.

Tesla tar selvfølgelig ikke ansvaret for lovligheten av dette, og lar det være opp til sjåføren. Så kan man debattere om dette gjør veiene sikrere eller ikke.

Anekdotisk, så tror jeg det blir sikrere at folk har FSD slått på når de bryter loven og tekster mens de kjører. For tekster mens de kjører gjør de uansett. 

Når jeg kjører MC i trafikken rundt Oslo så sitter jeg høyt og kjører ofte imellom bilene. Det er så jævlig mange som sitter med telefon! Tror eneste måten å få bukt med det er enten påbudt kabinkamera, som kutter gassen med en gang man har telefon i hendene. 

 

jeg lener mot ikke smart på denne. Altså, jeg forstår logikken i at folk jukser med dette uansett men tror dette vill bite de i ræva. De bør heller få fingen ut og få på plass nivå 3 slik som feks mercedes har gjort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...