Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (16 timer siden):

Min bremser mye mer på kun cc enn på ap. 

Det var høyst overraskende for meg. Min cc bremser aldri (hvis ikke bilen foran bremser).

Jotun skrev (16 timer siden):

Begge deler er for dårlige.

Jau, det... er rom for forbedring.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min Juniper bremser også i CC. Første lastebilen jeg møtte på tur hjem fra Tesla etter å hentet bilen bråbremset den. Men i AP har den aldri gjort det (enda). Men bruker nesten aldri cc eller ap uansett, så for meg går det fint. Skulle ønske den hadde noe ala Speedtronic som min firmabil har. Synes det er mye bedre enn CC

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Min Y også. TACC liker ikke lastebiler og busser, selv ikke om veien faktisk er bred nok. Og vis veien ikke er bred nok, oppfører deg seg veldig inkonsistent. Funksjonen er en del bedre enn i starten av 2023, men den liker virkelig ikke større kjøretøy, svinger i tunnel, busslommer og bakketopper. 
Opplever også en sjelden gang at filvarslingen begynner å ule ved fletting.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
del_diablo skrev (22 minutter siden):

Min Y også. TACC liker ikke lastebiler og busser, selv ikke om veien faktisk er bred nok. Og vis veien ikke er bred nok, oppfører deg seg veldig inkonsistent. Funksjonen er en del bedre enn i starten av 2023, men den liker virkelig ikke større kjøretøy, svinger i tunnel, busslommer og bakketopper. 
Opplever også en sjelden gang at filvarslingen begynner å ule ved fletting.

Ja dette går igjen. Det flyter over av poster om det samme i div tesla grupper (og her i tråden). Godt mulig det funker strålende sarpsborg-hamar/Sandefjord, men det er mange veier i Norge som ikke er strøken motorvei med 110 sone. Når de ikke får til å lage adaptive cc burde det vært et valg å bruke kun cc uten brems og fartstilpasning. 

Kjører man fartsgrensen+mva så er det enda en utfordring til siden den skal ned i bobil tempo i hver sving og kan panikk bremse når som helst av årsakene nevnt av forrige poster over her. 

Skrevet

Min panikkbremser svært svært sjeldent. Det har eg opplevd kanskje en eller to ganger.

Den bremser bare litt opp før den gir gass igjen. 

Curvature assist er en funksjon eg ikke helt forstår 😅

Skrevet
Jotun skrev (På 18.10.2025 den 16.26):

Min panikkbremser svært svært sjeldent. Det har eg opplevd kanskje en eller to ganger.

Den bremser bare litt opp før den gir gass igjen. 

Samme her.

Jotun skrev (På 18.10.2025 den 16.26):

Curvature assist er en funksjon eg ikke helt forstår 😅

Ikke jeg heller. Hadde den enda saknet farten mykt og fint. Neida, i rykk og napp. Og den er basert på utdaterte kartdata. Jeg kjører ofte en sving som var ganske skarp før, men den ble rettet ut veldig for ca. 5 år siden. Men der må visst farten justeres ned til bobil-tempo. 🤪

Gleder meg til AP blir byttet ut med FSD 14. 👍 Det blir en helt ny (og bedre) verden.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Gleder meg til AP blir byttet ut med FSD 14. 👍 Det blir en helt ny (og bedre) verden.

Blir den det altså??🤩

Jeg har jo kun basic AutoPilot nå, og har ikke betalt for fremtidig FSD...
Betyr det at jeg likevel vil få "motoren" til FSD? med kanskje mye nedlåst funksjonalitet...

For AP duger nå utelukkende til å styre bilen på motorvei mens jeg spiser matpakken.
På vanlig vei blir det altfor rykkete oldemorkjøring.

Skrevet
ozone skrev (Akkurat nå):

Blir den det altså??🤩

Jeg har jo kun basic AutoPilot nå, og har ikke betalt for fremtidig FSD...
Betyr det at jeg likevel vil få "motoren" til FSD? med kanskje mye nedlåst funksjonalitet...

For AP duger nå utelukkende til å styre bilen på motorvei mens jeg spiser matpakken.
På vanlig vei blir det altfor rykkete oldemorkjøring.

Ja, men det er fortsatt usikkerheter rundt godkjenning samt evt problemer med hardware om du har eldre. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg sliter egentlig mer med AP sin "Emergency lane assist"...

Her i Norge må man til stadighet ut på hvitelinjen når det kommer stor bil imot på smale veier! Og da napper det i rattet mot venstre, men enda verre: Musikken mutes og alarmen hyler 4 ganger! Dette skjer meg flere ganger på hver kjøretur her jeg ferdes.
Jævlig irriterende...

Nappingen er grei, men alarmen skremmer jo livskiten ut av passasjerer hver gang, så jeg skrur av den funksjonen på hver kjøretur.
Veldig dumt, for da går jeg jo glipp av det sikkerhetsnettet den dagen jeg trenger at bilen styrer meg ut av fare...

Håper de snart fjerner alarmen, men beholder styrehjelpen😉

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (18 timer siden):

Jeg sliter egentlig mer med AP sin "Emergency lane assist"...

Her i Norge må man til stadighet ut på hvitelinjen når det kommer stor bil imot på smale veier! Og da napper det i rattet mot venstre, men enda verre: Musikken mutes og alarmen hyler 4 ganger! Dette skjer meg flere ganger på hver kjøretur her jeg ferdes.
Jævlig irriterende...

Nappingen er grei, men alarmen skremmer jo livskiten ut av passasjerer hver gang, så jeg skrur av den funksjonen på hver kjøretur.
Veldig dumt, for da går jeg jo glipp av det sikkerhetsnettet den dagen jeg trenger at bilen styrer meg ut av fare...

Håper de snart fjerner alarmen, men beholder styrehjelpen😉

Ja den alarmen er brutal. Det trenger den slett ikke å være sålenge bilen retter opp selv. Hvis alarmen var for å vekke en sovende sjåfør før bilen kjører i grøfta, så hadde det gitt mening.

• Liker 1
Skrevet

Men om sjåfør er såpass uoppmerksom at man skjener over linja, så er det jo greit at bilen varsler også, og ikke bare retter opp i det stille?

Kan se argumenter begge veier for det

• Liker 1
Skrevet (endret)
koots skrev (2 timer siden):

Men om sjåfør er såpass uoppmerksom at man skjener over linja, så er det jo greit at bilen varsler også, og ikke bare retter opp i det stille?

Kan se argumenter begge veier for det

Det som er vanlig på andre merker (de jeg har kjørt i hvertfall) er mer lavmælt "piping / plinging", pluss korreksjon av rattet. Ingen grunn til å skremme vannet av alle som befinner seg i bilen.

Og bilen trenger slett ikke å "skjene over linja". Det er nok at bilen nærmer seg hvitlinja, uansett hvor gradvis det skjer.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Skrevet

Er det virkelig ikke mulig å slå av "Child detection in car" permanent? Jeg har jo ofte gym baggen min i baksete, men da får jeg 49 varsler på telefon at det er barn i bilen og jeg må gå tilbake til bilen. Alle lysa lyser helt til jeg kommer tilbake til bilen å slår av funksjonen.  Jeg har jo ikke barn engang. Kan jo alltids legge baggen i bagasjerommet, men synes det er unødvendig og tungvindt. 

Skrevet
5 minutes ago, Papirkurven said:

Er det virkelig ikke mulig å slå av "Child detection in car" permanent? Jeg har jo ofte gym baggen min i baksete, men da får jeg 49 varsler på telefon at det er barn i bilen og jeg må gå tilbake til bilen. Alle lysa lyser helt til jeg kommer tilbake til bilen å slår av funksjonen.  Jeg har jo ikke barn engang. Kan jo alltids legge baggen i bagasjerommet, men synes det er unødvendig og tungvindt. 

Kan kun deaktiveres midlertidig. Samme med plingen når man overskrider fartsgrensen. Er kansje noe eu krav på nye biler det også?

Du må nok venne deg til å legge baggen fremme eller bake istedenfor. Kansje de får ut en update som gjør den smartere på hva som er en unge og ikke etterhvert.

Skrevet
Papirkurven skrev (6 minutter siden):

Er det virkelig ikke mulig å slå av "Child detection in car" permanent? 

Tviler...
Men jeg teipet over cabin kameraet første dagen jeg fikk bilen, og har aldri fått slike meldinger. Har aldri hatt noen annen bivirkning av å gjøre det heller, så det ser ut som at Tesla godtar slik tildekking av det interne kamera!

Skrevet (endret)
13 minutes ago, Papirkurven said:

Hvorfor varsler den på en gymbag? Har du noe som beveger seg i den? Normalt så skal sensorene som brukes detektere bevegelse (typisk en radar), i.e. pust eller hjerteslag, så det er underlig at den trigger på en gymbag.

Det å oppdage barn gjenglemt i bil vil ikke bli mulig å slå av side det er et regulatorisk/testrating krav. Da tillates normalt ikke at slikt skrus av permanent siden det vil da alt for ofte være deaktivert. 

Endret av sverreb
Skrevet (endret)
21 minutes ago, ozone said:

Tviler...
Men jeg teipet over cabin kameraet første dagen jeg fikk bilen, og har aldri fått slike meldinger. Har aldri hatt noen annen bivirkning av å gjøre det heller, så det ser ut som at Tesla godtar slik tildekking av det interne kamera!

Denne funksjonen bruker radaren og ikke kamera. Er kun biler produsert de siste årene som har radar.
Samme radar brukes til å detektere om man sitter i bilen selv, så den vil man gjerne ikke dekke til.

GUID-125F7804-F115-4E86-A328-11D57ABAC5E6-online-en-US.png

Eldre biler har setesensor i setet for å detektere om man sitter der. Disse er noe drit som blir lett ødelagt og er knotete å bytte. Ikke legg vekt på kneet ditt i setet.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Papirkurven skrev (58 minutter siden):

Legge baggen på gulvet i stedet? Er vel setesensoren som gir det varselet...?

• Liker 1
Skrevet (endret)
sverreb skrev (1 time siden):

Hvorfor varsler den på en gymbag? Har du noe som beveger seg i den? Normalt så skal sensorene som brukes detektere bevegelse (typisk en radar), i.e. pust eller hjerteslag, så det er underlig at den trigger på en gymbag.

Det å oppdage barn gjenglemt i bil vil ikke bli mulig å slå av side det er et regulatorisk/testrating krav. Da tillates normalt ikke at slikt skrus av permanent siden det vil da alt for ofte være deaktivert. 

Et sovende barn beveger seg gjerne ikke så mye før det dør av varme i bilen?

Registrerer de virkelig hjerteslag?

Endret av Jotun
Skrevet
43 minutes ago, Jotun said:

Et sovende barn beveger seg gjerne ikke så mye før det dør av varme i bilen?

Registrerer de virkelig hjerteslag?

Både hjerteslag og pust slår ut på en normal sensor ja, det er de bevegelsene de normalt ser etter. Skal veldig lite bevegelse til, og siden disse bevegelsene er periodiske kan man også bruke en autokorrelasjonsfunksjon til å få signalet ut av støygulvet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...