Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (45 minutter siden):

Da blir skaden belastet kjerringa 🤩🤩🤩

thats it? Slike folk burde fått høye bøter, eller helst noen dager i fengsel for en skikkelig lærepenge. 

• Hjerte 1
Skrevet

Bilen min filmet noen som kjørte av sidespeilet til kompisen min sin BMW: Han var ganske glad han sto parkert bak meg, for det speilet var ikke gratis.

Motparten blånekta helt til han fikk oversendt videoen :)

• Liker 3
Skrevet
bzzlink skrev (4 timer siden):

Bilen min filmet noen som kjørte av sidespeilet til kompisen min sin BMW: Han var ganske glad han sto parkert bak meg, for det speilet var ikke gratis.

Vanligvis vil jo filming av andre uten deres samtykke være ulovlig i Norge. Vet du hvorfor det er gjort unntak her?

Skrevet
frohmage skrev (10 timer siden):

Vanligvis vil jo filming av andre uten deres samtykke være ulovlig i Norge. Vet du hvorfor det er gjort unntak her?

Unntak er slett ikke uvanlig. Hvor mange bedrifter og privatpersoner filmer vei/fortau utenfor bygga sine?

Tesla viser tydelig at den lagrer filmen, med stor klartekst på skjermen. Og det skjer kun hvis man går inntil eller svært nærme bilen. Så det er bare å holde litt avstand hvis man vil unngå dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (12 timer siden):

Slik jeg har forstått det bruker en "husholdningsunntaket" der filmene brukes til privat bruk. Men når en deler det i offentligheten, som ble gjort her og mange gjør i desperate forsøk så går en utenfor dette. 

Filmene lagres også lokalt på minnepenn og det er slik tesla "unngår" å bli stilt til ansvar. 

Data tilsynet har kommentert saken, med kritikk men ikke gjort noen tiltak. I Danmark ble det faktisk slutt en periode før Tesla justerte noen ting slik at det var "innenfor". 

EDIT: Det er også morsomt å merke seg hvor mange som er "kritisk" til sentry mode, men all den tid jeg "aldri" ser noen som er kritiske til 3 parts dashcam utstyr. Det er alt fryd og gammen, men slik er det jo med alt som har tesla logo på seg. Det må kritiseres. 

EDIT 2: Editen over var ikke rettet mot deg personlig altså, bare en generell observasjon! 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har noen av dere vært borti Nordisk Bilgaranti AS / BilBeskyttelse?

image.png.81440664401036d92c6779c47c28ee5d.png

Spør for en venn som har en Model 3 utenfor garantitiden. Hen fikk et tilbud derfra.

image.png.4417fc864ec11adfcd97f3ebae60ed21.png

Bare bullshit, eller good shit?

Skrevet
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Spør for en venn som har en Model 3 utenfor garantitiden. Hen fikk et tilbud derfra.

Han bør jo sjekke hva han faktisk har hos sitt forsikringsselskap nå. Er det en Elbilforsikring, så har den vel med drivlinja som utvidet beskyttelse, og da er neppe denne verdt pengene.

Men har han ikke dert, så bør man søke om man finner noen treff på kunder som er missfornøyd etter erfaring.

Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Han bør jo sjekke hva han faktisk har hos sitt forsikringsselskap nå. Er det en Elbilforsikring, så har den vel med drivlinja som utvidet beskyttelse, og da er neppe denne verdt pengene.

Men har han ikke dert, så bør man søke om man finner noen treff på kunder som er missfornøyd etter erfaring.

Er en elbilforsikring ja. Takk for svaret. 👍

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Hanhijnn said:

Unntak er slett ikke uvanlig. Hvor mange bedrifter og privatpersoner filmer vei/fortau utenfor bygga sine?

Tesla viser tydelig at den lagrer filmen, med stor klartekst på skjermen. Og det skjer kun hvis man går inntil eller svært nærme bilen. Så det er bare å holde litt avstand hvis man vil unngå dette.

Og den skjermen er på innsiden av bilen så du ser den neppe med mindre du går inntil bilen og kikker inn.

Hva lovligheten angår så må det til slutt avgjøres av retten. Står bilen på prival område og kameraene bare ser privat område er det nok greit, men overvåkning fra bilmonterte kamera på offentlig sted er nok mer tvilsomt.

Fra:

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

"En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom."

Skrevet
Salvesen. skrev (12 timer siden):

EDIT: Det er også morsomt å merke seg hvor mange som er "kritisk" til sentry mode, men all den tid jeg "aldri" ser noen som er kritiske til 3 parts dashcam utstyr. Det er alt fryd og gammen, men slik er det jo med alt som har tesla logo på seg. Det må kritiseres. 

Dette skyldes nok 100% confirmation bias fra din side.

Skrevet
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

image.png.81440664401036d92c6779c47c28ee5d.png

image.png.4417fc864ec11adfcd97f3ebae60ed21.png

Har ikke vært bort i denne, men har hatt mange saker med ulike garantiaktører de siste 20 årene. Har enda til gode å støte borti en seriøs aktør som holder det de lover. Unntaket er selvfølgelig vanlige norske forsikringsselskap som tilbyr motor/girkasseforsikring etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...