Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Iterion skrev (5 timer siden):

Vil anta at den kommer til Europa etter hvert også? Men skal leveres først i Kina virker det som. Spent på hvor lenge Tesla kan leve av salget av nye Model Y og 3. Tipper hvertfall ut året her og sikkert neste år også. Blir et stort utvalg av de eldre modellene på Finn.no nå. 

Så da kan man vel ikke regne med en splitter ny modell fra Tesla før om 2-3 år vil jeg tippe. Men de har jo overraska før. Skulle gjerne hatt et mer fresht interiør, med enda litt flere valgmuligheter når det kommer til både lakk, seter og tilleggsutstyr. Ikke minst så skal det bli godt å se et helt nytt bildesign 😏 Begynner å bli lei av Y spesielt nå og interiøret må opp noen hakk, imo. 

Vi får se når den tid kommer. 😅

Enig i det du skriver om valgmuligheter, men det skjer nok ikke med det første. Hadde vært kult om T kjøper opp folka bak S3xy og implementerer ting som dette f.eks.

Angående interiør, og brukte av utgående model, bortsett fra ventilasjon i setet og bedre glasstak så foretrekker jeg faktisk interiøret i forrige utgave. Den nye er stiligst utvendig da. 

Sitter å følger med på bruktmarkedet på pre juniper nå, og er litt inne på tanken om å kjøpe en av pre juniper lagerbilene, frister litt med 1-2 år gratis supercharging. 😅 Edit* Ser nå at det ikke lengre er tilfellet, så da...

Endret av Duriello
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Angående toppkasko/super kasko etc
Maskinskade gjelder til bilen er 10 år og inntil 250.000 km (altså langt utover nybilgarantien/reklamasjonsretten).
Kommer man i en situasjon hvor reklamasjon i nybilgarantiperioden "ikke" fører frem tar forsikringsselskapet over saken mot forhandler/produsent. 
Man har også høyere dekning på fastmontert tilleggsutstyr og løsøre.
Dekker lakk og foliering med inntil 50.000.
Utvidet dekning (varighet) for leiebil ift kasko.
I tillegg til dette har man totalskade garanti inntil bilen er 3 år (100.000km) hvor får man ny tilsvarende bil/utstyrt/modell.
(det er ikke bare å tegne en superkasko med samme vilkår når bilen er ute av nybilgaranti)

Dette er noen av punktene som er gjeldende hos mitt selskap. 

Maskinskade får man ikke tegnet individuelt og det følger som nevnt med flere forbedrede dekninger.
Jeg mener super/toppkasko har en verdi.

Endret av Syar-2003
Skrevet
Emsal skrev (9 minutter siden):

Tviler, det er veldig Kina typisk å ha L biler av diverse merker.

Siden TMX/TMS er så pass mye dyrere, å tipper jeg en L-versjon med valg på 6 eller 7 seter bil komme både til Berlin-fabrikken og til Texas-fabrikken. Tesla trenger noen ikke alt for dyre alternativer til de som finner TM3 og TMY for liten nå.

Så trenger de og en TM2, til de som vil ha en mindre og billigere bil. Dog spørs det om EM/Tesla er så sikker nå på at de vil lykkes med å få robotaxi og FSD godkjent, at det fjerner behovet for blier til privatmarkedet, eller om de vil bli verdens største (robo)-taxiflåte-operatør med egne, egenproduserte biler.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 hours ago, Syar-2003 said:

Kommer man i en situasjon hvor reklamasjon i nybilgarantiperioden "ikke" fører frem tar forsikringsselskapet over saken mot forhandler/produsent.

Det gjør ikke mitt forsikringsselskap. JBF/Gjensidige

Skrevet

Då har eg spola meg gjennom noken sider i tråden her. Er vel et par som trenger en ny hobby enn å vere tastaturkriger på et forum. Til de som som er superkritiske til Tesla generelt (og trur ikkje eg trenger å namngi nokon - de veit jo kven de er) kva bilar er det som blir køyrt? Eg såg Bmw bli nevnt men det var jo fleire her. 

@Salvesen. - var spent på 6 seterern når den blei presentert ja - syns og det virker lovlig trangt. Eg med 3 unger har no etter betydelig krangling i baksetet gjerne kunne ønska meg 6/7 seter for meir "luft", men det er forsvinnande lite på markedet ala MPV. ID buzz/Kia EV9 er vel omtrent einaste, når en ikkje ønsker seg en så stor bil som merce, pegeout osv har. Og andre som treffer sliter gjerne med lav rekkevidde. Prisen føler eg ofte blir for hissig og.

Savner plassen den gamle "traktoren" vi hadde (s-max), men den automatkasseerfaringa - skal ikkje røre Ford igjen.

Skrevet
Whiteshit skrev (7 minutter siden):

Då har eg spola meg gjennom noken sider i tråden her. Er vel et par som trenger en ny hobby enn å vere tastaturkriger på et forum. Til de som som er superkritiske til Tesla generelt (og trur ikkje eg trenger å namngi nokon - de veit jo kven de er) kva bilar er det som blir køyrt? Eg såg Bmw bli nevnt men det var jo fleire her. 

@Salvesen. - var spent på 6 seterern når den blei presentert ja - syns og det virker lovlig trangt. Eg med 3 unger har no etter betydelig krangling i baksetet gjerne kunne ønska meg 6/7 seter for meir "luft", men det er forsvinnande lite på markedet ala MPV. ID buzz/Kia EV9 er vel omtrent einaste, når en ikkje ønsker seg en så stor bil som merce, pegeout osv har. Og andre som treffer sliter gjerne med lav rekkevidde. Prisen føler eg ofte blir for hissig og.

Savner plassen den gamle "traktoren" vi hadde (s-max), men den automatkasseerfaringa - skal ikkje røre Ford igjen.

Jeg hadde nok gått for X med behov for mer enn 5 seter i en tesla. MEN ikke til dagens pris og de latterlige bak dørene som bare blir en kostnad etterhvert. 

Men, L Y kan motbevise meg når jeg ser den. Heldigvis har jeg ikke slikt behov:)

Skrevet
Whiteshit skrev (3 minutter siden):

Har jo søster-modellen til Kia EV9, nemlig Ioniq 9. De er godt forskjellig selv om de på mye er som tvillinger å regne.

Selv om du har dårlig erfaring med girkassa på Ford, ville ikke det være relevant på en elbil. Men det kan jo være de vil skuffe/svikte på andre områder, ref hvordan overlange kjøleslanger på MachE gjorde at motorene overopphetet ved lengre nedstigninger som hadde en viss grad helning. Systemet gjorde at kjølevannet samlet seg i slangene, fremfor å gå til å kjøle motorene, som ble varmere pga regenerering. De har løt problemet nå, må det sies!

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde nok gått for X med behov for mer enn 5 seter i en tesla. MEN ikke til dagens pris og de latterlige bak dørene som bare blir en kostnad etterhvert. 

Men, L Y kan motbevise meg når jeg ser den. Heldigvis har jeg ikke slikt behov:)

Det er det som er saken, mange bilkjøpere er i den situasjonen at de trenger plass, gjerne til flere små, men ikke har råd til å kjøpe de store 7-seterne. Noe til 500-600K som gir de 6 eller 7 seter, hadde truffet blinken for mange. Spesielt om den samtidig kan dra en større campingvogn om sommeren!

Skrevet (endret)

X9 til xpeng gjør jo mye riktig. Men det er jo xpeng igjen....

Y med 6 seter vil være ubrukelig mtp bagasjerom. Min mening.

Endret av Jotun
Skrevet
Jotun skrev (2 minutter siden):

Vent nå med en slik konklusjon til vi faktisk får sett bilder og mål innvendig fra en L-versjon. De har jo tross alt forlenget bilen endel, og har jo hatt 7 seter i forrige versjon som ikke var forlenget. 😉

Skrevet (endret)

Ja eg har ikke troa eg bare :) 

Min Y har bagasjerom nok til oss 4. Og ungene sitter med god plass bak. Men et vesentlig mindre bagasjerom enn dagens, og med en eller to ungen til? Ikke sjans i havet.

Endret av Jotun
Skrevet (endret)
Jotun skrev (35 minutter siden):

Ja absolutt - den har eg sett og til dels kunne ønska meg. 

Er vel ikkje like bekymra for kinensiskprodusert bil, sjøl om det er vel noko å ha bakhaue.

Største minuset med x9 er det at det blir for overdådig luksus i baksetet med "kapteinstoler" i full recline med massaje og ventilering osv. Kurant det, men det blir spurv og kanon for det eg meir jakter etter. Men utforminga på bilen, midt i blinken. 😃 Eg ser fleire slike mpv (både fossildrevne og elektriske) som ikkje havner i europa/norge og er egentlig litt irritert på det. Kia carnival, Toyota har vel en..sienna? Honda har en i markedet i usa. Kanskje ikkje like relevant då all desse er diesel/bensin, og eg trur ikkje eg går tilbake fra el med vårt køyrebehov/mønster som passer el perfekt. Poenget er underliggande dog - savner en litt klasse over Berlingo el, som ikkje ser ut som en dass (rekkevidden er jo en vits og) 😃 Ikkje at M Y er noko glansbilde men ja.

ID Buzz, Ioniq 9 og EV9 er der, men igjen pris er vel fra 775+ og oppover?

Endret av Whiteshit
Skrevet (endret)

Men gjør det om det er lukses etc hvis prisen ikke er luksus? Den legger seg vel fort 100k under kia og hyundai hvertfall.

Men dette er jo et problem for tiden. Folk som ønsker god plass til ungene og bagasje i norge har ikke mye alternativer. Og de de har er dyre.

Endret av Jotun
Skrevet (endret)
1 hour ago, Whiteshit said:

Y L er vel nesten 5m? Andre 7 setere er vel ikke noe særlig mer ? Største problemet er vel headroom for 3dje rad, ikke bagasje

IMG_3580.thumb.jpeg.10e97e184bf69fd19a36f97fd4bb0ec7.jpeg
E-5008 er vel kanskje en kandidat eller var den for stor?

Ser ut til å være fin pris i hvert fall

https://www.bos.no/bil/peugeot/e-5008-4x4?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=11369437434&gbraid=0AAAAADrTmgrkPlSc2Ox7OcOili-4HuSnl&gclid=CjwKCAjwvuLDBhAOEiwAPtF0Vga7EzsPy5U-ifGNxc8zLK9nHK9piKCkN5WhSdcfUVVjf8_A7DKGMxoC2doQAvD_BwE

Endret av bzzlink
Skrevet (endret)

Nei 5008 kan nok passe inn i segmentet. Skal følge med og kanskje teste - litt treg i ladinga, og skulle gjerne sett rekkevidden over 50 mil, men ser ellers kurant ut.

Enig i at lengda ikkje ser ut til å vere store forskjellen, så eg håper at long Y kan levere. Noverande Y blir litt "trang" i baksetet når alle seter er besatt + barnestol osv. Stor nok for 2+2, men 2+3 vil nok mange kjenne på litt manglande personalspace.

Så er det vel kanskje ikkje sikkert long Y kjem til Norge? per no er det vel berre Kina som er nevnt?

Endret av Whiteshit
Skrevet
Whiteshit skrev (5 minutter siden):

Nei 5008 kan nok passe inn i segmentet. Skal følge med og kanskje teste - litt treg i ladinga, og skulle gjerne sett rekkevidden over 50 mil, men ser ellers kurant ut.

Enig i at lengda ikkje ser ut til å vere store forskjellen, så eg håper at long Y kan levere. Noverande Y blir litt "trang" i baksetet når alle seter er besatt + barnestol osv. Stor nok for 2+2, men 2+3 vil nok mange kjenne på litt manglande personalspace.

Så er det vel kanskje ikkje sikkert long Y kjem til Norge? per no er det vel berre Kina som er nevnt?

Nei, i ene artikkelen jeg las, stod det at Nord-Amerika følger kort tid etter, og det stod også at den vel skulle være en global model. Så av det tenker jeg Norge er selvskreven når den kommer til Europa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...