Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (5 minutter siden):

De selger nok dårlig. Punktum.

Mulig, men kan jo være de selger unna det de produserer, men at det ikke vises like godt i land med større antall biler per prosent økning!

Er lettere å skape gode tall som en reklameboost, å vite at elbillandet over alle og Tesla-landet over noen, fremdeles trykker Tesla til sitt hjerte, og til den dyrbare parkeringsplassen sin! ;) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det høres veldig "skulle ønske" ut at Tesla ikke har mer produksjons kapasitet enn at lille Norge svelger unna alt....

Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

Syns det høres veldig "skulle ønske" ut at Tesla ikke har mer produksjons kapasitet enn at lille Norge svelger unna alt....

Var ikke det jeg sa, bare at de allokerte endel flere biler hit, Så blir dert derfor litt lavere mengder til de landene som man uansett ikke klarer å snu positivt opp.

Av det jeg forstår, har de ikke hatt så lang tid med tilnærmet full produksjon, så dermed vil det ta litt mer tid å levere for fullt til andre land i Europa.

Bare understeker, jeg har ingen spesielle ønsker om at salget går den ene eller andre veien, annet enn at jeg heier på BEVS generelt. Så er mer nysgjeriigheten som gjør at jeg følger med så godt jeg kan, og derved legger frem teorier for hvborfor det ser så dårlig ut nå i starten.

Som sagt før, jeg tror Tesla sine dårlige salgstall så langt, handler mer om produksjonsstans og ramp up, enn at det er kundesvikt. Det vil man først merke senere i året, tror jeg. Men kan selvsagt hende jeg tar feil, selv om jeg tviler!

Skrevet

Produksjonsstart av facelift startet visstnok den 14. januar i berlin fabrikken. Så de har jo produsert ganske lenge allerede. Akkurat det er vel ikke problemet, men noen hevder at det er tusenvis på tusenvis av den forrige modellen på ulike lagre rundt om, mest rundt berlin området. Det vil nok ta litt tid å selge unna dette også. Ser jo ganske mange på inventory listen bare i norge, visstnok er dette biler flyttet fra andre land som ikke kjøper så mange biler lengre. 

Skrevet (endret)
kremt skrev (6 minutter siden):

Produksjonsstart av facelift startet visstnok den 14. januar i berlin fabrikken. Så de har jo produsert ganske lenge allerede. Akkurat det er vel ikke problemet, men noen hevder at det er tusenvis på tusenvis av den forrige modellen på ulike lagre rundt om, mest rundt berlin området. Det vil nok ta litt tid å selge unna dette også. Ser jo ganske mange på inventory listen bare i norge, visstnok er dette biler flyttet fra andre land som ikke kjøper så mange biler lengre. 

Jeg finner dette etter et kjapt søk:

"Insiders familiar with Tesla’s plans told Bloomberg that the Model Y production lines will go offline from January 22 through February 14. "

https://www.carscoops.com/2025/01/tesla-pausing-model-y-lines-in-china-to-prepare-for-production-ramp/

Så nedetiden har nok vært langt lengre enn du antyder. Dessuten, når man endelig starter opp igjen, så vil alltids produkssjonstakten være langt lavere i starten.

Maskinene går saktere, for man leter mer etter feil og om det må justeres, samt at arbeiderne må tilpasse seg endrede rutiner. Med mer trening og erfaring, kommer produksjonshastigheten opp mot de gamle produksjonsnivåene, eg kanskje bedre og etter en stund.

Akkurat hvordan de ligger an nå, har jeg ikke oversikt over, bruker ikke så mye tid på dette som endel andre, men mer kjennskap til bransjen. Derfor skriver jeg og litt mer åpent, og med litt spørsmålstegn.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Tesla virker å gi super innbytte på Y om dagen, selv om koret mener at de er verdiløse om en leser noen poster tilbake... Leste nettopp om en som fikk 310 for en 23 modell med 67 på telleren. En billigere på finn, den er gått 160 000... Så om du vurderer bytte med innbytte så er det en fantastisk mulighet nå!

• Liker 1
Skrevet (endret)

MY LR firehjulsdrift koster 90k mer i Tyskland, omregnet fra EUR til NOK. Men det morsomste er bensinbesparelsen som er på 4K EUR i Tyskland ca. 46k NOK, mens i Norge står det at den er på 162k. Kan det stemme?!

Ganske gunstig å kjøpe Tesla i Norge i forhold da.

IMG_8640.jpeg

Endret av Emsal
Skrevet
23 hours ago, Snowleopard said:

Så nedetiden har nok vært langt lengre enn du antyder

Her står det at produksjonen for Europa startet 14. januar Model Y Juniper now made in Germany as Tesla sells more cars than Audi

Shanghai fabrikk leverer ikke model y for det europeiske markedet, men derimot model 3. Det er vel å forvente at de selger bra med biler nå som den nettopp er oppdatert + at prisingen er ganske god mot konkurrenter. 

Forøvrig svært gode testresulater i Motors rekkkevidde test noe som er gledelig. Model 3 med 11 i forbruk og model y med 12 i forbruk er jo svært lavt. Veldig lite ekstra forbruk på y egentlig mtp den ekstra størrelsen og at den er awd vs model 3 som er rwd. 

Skrevet
kremt skrev (8 minutter siden):

Her står det at produksjonen for Europa startet 14. januar Model Y Juniper now made in Germany as Tesla sells more cars than Audi

Shanghai fabrikk leverer ikke model y for det europeiske markedet, men derimot model 3. Det er vel å forvente at de selger bra med biler nå som den nettopp er oppdatert + at prisingen er ganske god mot konkurrenter. 

Forøvrig svært gode testresulater i Motors rekkkevidde test noe som er gledelig. Model 3 med 11 i forbruk og model y med 12 i forbruk er jo svært lavt. Veldig lite ekstra forbruk på y egentlig mtp den ekstra størrelsen og at den er awd vs model 3 som er rwd. 

Veldig bra, tilsvarende tall som jeg selv har kjørt disse bilene i det siste. Men dette er mer eller mindre best case.

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (43 minutter siden):

Very nice!

Screenshot_20250604_203143_Chrome.jpg

imponerende tall. Kan ikke vente på at min dukker opp nå. Første dag i leveringsvindu i dag, men intet nytt i appen. Er spent på hva som skjer dersom de ikke klarer å levere i juni likevel. Noen som vet hvordan tesla praktiserer rentekampanjen ved overgang til juli? Det sto noe i vilkårene om at den kun gjelder ved levering i juni med unntak for om Tesla er skyld i forsinkelsene, men nå fant jeg ikke igjen dette igjen i farten. På nettsidene er denne ordlyden fjernet ser det ut for. 

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (22 minutter siden):

Mulig den startet da, men uansett har produksjonslinjene vært nede for å retoole maskiner og presser. Det gjøres selvsagt ikke over natta. Og selv etter produksjonsstart, så tar det tid å få opp produksjonstakten. Så hovedpoenget står, om at det har vært en periode uten produksjon, og en periode med redusert produksjonstakt i forhold til hva de gjorde før nedetiden startet.

Jeg er selvsagt fullstendig klar over at Berlin-fabrikken står for all produksjon til de Europeiske markedene. Men jeg trodde at produksjonsstansen var til samme tid for Berlin og Shanghai-fabrikkene.

Ja, gode tall for Tesla i NAFs rekkeviddetest. Kan vel allerede slå fast at TMY vant det viktigste målet, levert mest i antall km og prosent over WLTP av alle i testen. Lucid går lengst, men rekkeviddetapet blir nok "gigantisk" ser det ut til.

TM3 klarte 729 km, 27 km over WLTP som er greit når man ser været de ble utsatt for på slutten!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (1 minutt siden):

imponerende tall. Kan ikke vente på at min dukker opp nå. Første dag i leveringsvindu i dag, men intet nytt i appen. Er spent på hva som skjer dersom de ikke klarer å levere i juni likevel. Noen som vet hvordan tesla praktiserer rentekampanjen ved overgang til juli? Det sto noe i vilkårene om at den kun gjelder ved levering i juni med unntak for om Tesla er skyld i forsinkelsene, men nå fant jeg ikke igjen dette igjen i farten. På nettsidene er denne ordlyden fjernet ser det ut for. 

Frister mer og mer å bare klikke på bestilling. 😅 Får se om man får til å gjennomføre prøvekjøring mot slutten av juni. 👌

Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Mulig den startet da, men uansett har produksjonslinjene vært nede for å retoole maskiner og presser. Det gjøres selvsagt ikke over natta. Og selv etter produksjonsstart, så tar det tid å få opp produksjonstakten. Så hovedpoenget står, om at det har vært en periode uten produksjon, og en periode med redusert produksjonstakt i forhold til hva de gjorde før nedetiden startet.

Jeg er selvsagt fullstendig klar over at Berlin-fabrikken står for all produksjon til de Europeiske markedene. Men jeg trodde at produksjonsstansen var til samme tid for Berlin og Shanghai-fabrikkene.

Ja, gode tall for Tesla i NAFs rekkeviddetest. Kan vel allerede slå fast at TMY vant det viktigste målet, levert mest i antall km og prosent over WLTP av alle i testen. Lucid går lengst, men rekkeviddetapet blir nok "gigantisk" ser det ut til.

TM3 klarte 729 km, 27 km over WLTP som er greit når man ser været de ble utsatt for på slutten!

Vi fikk i alle fall vite batterikapasiteten på tesla bilene. Både til 0% og bunnbuffer

Skrevet
2 minutes ago, Trestein said:

batterikapasiteten på tesla bilene.

Det ser ut til å være et sted mellom 78 og 80 kwh netto. 

Skrevet (endret)
kremt skrev (2 minutter siden):

Det ser ut til å være et sted mellom 78 og 80 kwh netto. 

Litt mindre om man regner til 0% (litt lite desimaler på forbruk. Det blir nok en oppdatering)

Endret av Trestein
Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Vi fikk i alle fall vite batterikapasiteten på tesla bilene. Både til 0% og bunnbuffer

Knallbra! Dette har jo vært viktig for deg de siste dagene. Så var godt det endelig løste seg!

• Hjerte 2
Skrevet
Jotun skrev (Akkurat nå):

Knallbra! Dette har jo vært viktig for deg de siste dagene. Så var godt det endelig løste seg!

Litt for lite desimaler ennå men jeg får nok et svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...