Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså. Svaret er en annen bil. Det er det eg trenger for å få en biltur nedover Europa til p fungere 🤣👍

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (7 minutter siden):

Altså. Svaret er en annen bil. Det er det eg trenger for å få en biltur nedover Europa til p fungere 🤣👍

Nei, se svaret jeg ga tidligere. Om ikke lading plager deg så er det ingen problem i det hele tatt. Jeg foreslo bare en løsning basert på egen erfaring og har aldri sagt at det er eneste løsning.

Nå svarer jeg bare Salvesen som har gått i vranglås på en uvesentlig detalj som han også tar dokumentarbart feil om attpåtil :)

• Liker 1
Skrevet

Tenker eg velger det desidert billigste alternativet som for oss kommer til å fungere helt fint. Skulle egentlig kjørt tur retur Hellas tre ganger neste uke så hadde eg nok vurdert diesel bil....

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

Tenker eg velger det desidert billigste alternativet som for oss kommer til å fungere helt fint. Skulle egentlig kjørt tur retur Hellas tre ganger neste uke så hadde eg nok vurdert diesel bil....

Ingen stress da. Men det finst til og med folk som reiser på ferie i båt! Regn på forbruket der pr km :D Det er ikke alltid en minimal økning i feriebudsjettet har noe å si (som for min del) om man slipper hassle og det gir mer frihet så derav forslaget. Om man ikke har problem med pauser hver 2-3time og planlegge tur etter lading så er det ikke mulig å slå elbil økonomisk og ikke om man får hjemmeladet/sakteladet en del attpåtil.

Økonomisk er det forøvrig mye bedre å være hjemme enn å reise på ferie ;)

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (8 minutter siden):

Beste er vel å være på jobb ja.

Nå er man jo tvunget til å ta ut 4 eller 5 uker i året, og normalt vil arbeidsgiver kreve at du tar ut 3 uker i sommerfertieperioden. Vil du heller tjene penger enn å bruke de, så må du altså finne en biarbeidsgiver, som ikke er konkurrent til hovedarbeidsgiver eller går på annen måte på tvers av hva hovedarbeidsgiver vil akseptere! ;) 

Som ung i starten av arbeidslivet, var det derimot lettere å kunne jobbe, og derved spare uker til året etter, og da i realiteten ha 12 måneder lønn + feriepenger og kanskje og en pluss på grunn av overbetalt skatt.

Da kunne man jo heller unne seg noe man trengte eller hadde veldig lyst på eller behov for, som man egentlig ikke hadde hatt råd til ellers!

Nå har jeg i en god periode flyttet 2 uker ferie til neste år, og i år tar jeg ut 4 uker på rappen samt at jeg kombinerer det med en uke turnusfri, så jeg får 5 uker på rad, og fremdeles har 3 uker jeg kan bruke i år, om jeg ikke vil flytte 2 uker til neste år også!

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 hours ago, Salvesen. said:

Off det hørtes dyrt ut, både leiebil og de ekstrem prisene for drivstoff.

På langtur blir det gjerne hurtiglading som gjelder, da er ikke elbiler så utpreget mer økonomiske.

Siden vi snakket sydover så la oss ta et regnestykke for tyskland.

Litt kjapp leting forteller meg at diesel koster EUR1.6/l og hurtiglading koster EUR 0.6/kW (eller mer) i tyskland (Sett inn egne tall om du vil bruke andre)

Diesel inneholder ca 10kWh brennvedi energi pr. liter. Av dette er ca 30% eller 3kWh/l utnyttbart til fremdrift. Resten blir til varme. (Sånn ca)

Elbilen kan til gjengjeld utnytte ~90% av ladet energi, så pris pr. utnyttbar kWh energi blir EUR 0.53/kWh for diesel og EUR 0.67/kWh for elekttrisk.

Så med sammenlignbare biler som bare skiller seg på fremdriftssystem kan du forvente å bruke mindre penger på diesel enn elektrisk. I realiteten blir det kanskje bortimot en tredel av lading på billigere AC lafding, men også det koster EUR 0.3-0.5/kWh

Så du kommer nok ikke i praksis billigere unna med elektrisk på tur. Besparelsen er i hovedsak når du kan lade hjemme.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Nå er man jo tvunget til å ta ut 4 eller 5 uker i året, 

Heldigvis gjelder det ikke alle 😮

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (6 minutter siden):

Heldigvis gjelder det ikke alle 😮

Nei, er man sin egen arbeidsgiver eller ha særskilt stilling, så gjelder vel ikke vanlige ferieregler som beskrevet i lov om ferie i arbeidsforhold. Det er jeg klar over. Men for de fleste av oss, så gjelder altså dette!

sverreb skrev (8 minutter siden):

På langtur blir det gjerne hurtiglading som gjelder, da er ikke elbiler så utpreget mer økonomiske.

Litt kjapp leting forteller meg at diesel koster EUR1.6/l og hurtiglading koster EUR 0.6/kW (eller mer) i tyskland (Sett inn egne tall om du vil bruke andre)

Diesel inneholder ca 10kWh brennvedi energi pr. liter. Av dette er ca 30% eller 3kWh/l utnyttbart til fremdrift. Resten blir til varme. (Sånn ca)

Elbilen kan til gjengjeld utnytte ~90% av ladet energi, så pris pr. utnyttbar kWh energi blir EUR 0.53/kWh for diesel og EUR 0.67/kWh for elekttrisk.

Så med sammenlignbare biler som bare skiller seg på fremdriftssystem kan du forvente å bruke mindre penger på diesel enn elektrisk. I realiteten blir det kanskje bortimot en tredel av lading på billigere AC lafding, men også det koster EUR 0.3-0.5/kWh

Så du kommer nok ikke i praksis billigere unna med elektrisk på tur. Besparelsen er i hovedsak når du kan lade hjemme.

Med Ionity Motion koster det €0,49 og med Ionity Passport er prisen €0,39 pper kWh i Tyskland ifølge appen. Med Telsa SuC i Kiel er prisen med abb eller med en Tesla hhv €0,44 og €0,48 i "rush-hour. Det hjelper på å redusere kosten på en slik langtur.

Har man f.eks. BMW Charge eller annen produsentspesifikk ladeavtale, kan man kanskje komme ennå litt bedre ut, eller dårligere. Jeg hoppet vekk fra CMH (ChargeMyHyundai) fordi jeg stort sett klarer meg med Ionity, Uno-X og Tesla SuC, og kommer meg billigst unna på den måten.

Skal man på Europatur, vil det fort lønne seg å tegne slike avtaler med de to største, og gjerne den dyreste (månedsavgiftenm), for det vil lønne seg stort på en slik tur. Så kan man heller melde seg ut slik at man slipper med minimumstiden for disse medlemsskapene, om man ikke regner med å spare på det ellers i året!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Nei, er man sin egen arbeidsgiver eller ha særskilt stilling, så gjelder vel ikke vanlige ferieregler som beskrevet i lov om ferie i arbeidsforhold. Det er jeg klar over. Men for de fleste av oss, så gjelder altså dette!

Det finnes jobber som ikke har ferie og faktisk har 12 månedslønninger pluss feriepenger. 

Men da har man turnus og avspasering istedet 

Eg får vurdere Ionity. 

Satser på å overnatte steder der det går an å lade i nærheten. Enten sakte eller i nærheten av en suc. Får se. 

Er blitt utrolig mye mer smidig nå enn for bare få år siden nedover Europa.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Du startet med 0.5 og har rodd deg til 0.65 wltp som er usannsynlig. Jeg kjører heller ikke på wltp på min tur til Danmark. Langt i fra. 

det er som sagt rundt 3x i bare ekstra drivstoff kostnad også har en leieprisen da som topper det hele godt. Og alt for at en skal slippe å stappe i en kabel på kvelden og evt noen hurtigladinger mens en tar seg noe mat. 

you do you 

Hadde for lenge siden en E39 2000model 520d Tror aldri at jeg så den dra over 0.6l/mila. Kjørte gjennom danmark med den. Var vel ikke over 0.6 ved 120km/h Muligens en gang jeg dro henger over hardangervidda med en motorsykkel på hengeren. Tror den var oppe i 0.65. På langtur her i norge kjørte jeg bergen Narvik tur retur på 0.50 med 3 førere 4 personer i bilen og fullt bagasje. Det er 25 år siden Med forsiktig kjøring gikk den på 0.43

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

Det finnes jobber som ikke har ferie og faktisk har 12 månedslønninger pluss feriepenger. 

Men da har man turnus og avspasering istedet 

Eg får vurdere Ionity. 

Satser på å overnatte steder der det går an å lade i nærheten. Enten sakte eller i nærheten av en suc. Får se. 

Er blitt utrolig mye mer smidig nå enn for bare få år siden nedover Europa.

Trodde ikke at det var lovlig, men klart, i visse yrker har man vel kanskje spesialordninger. Jeg tipper du er i oljebransjen da, for de er vel en av få yrker som kan få slike unntak fra normal arbeidstidsreglement! Spesielt pga at man har gjerne 2 uker på og 3 eller fire uker av, og 12-timers vakter når man er på plattform!

Jeg jobber selv turnus, men vi har da fremdeles like mye jobbing som i andre yrker, bortsett fra at man har 35,5 timers snitt å forholde oss til (beregning av kveld og nattetimer er ikke helt 1 til 1 i forhold til dagtimer), men vi har fremdeles ferie, som ikke spises opp av turnusfriuker...

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Her er laderapporten min

jessheim Berlin Jessheim landbe

Med Kielferga, så klarte du deg med strømmen på bilen, og rikke trengte lade før du kom hjem?

Er ifølge Google Maps 710 km t/r Kiel-Berlin. Da forutsetter jeg at du ikke har ligget i over 80 km/t om du skal rekke det, og knapt har småkjørt ellers. Men du skal fremdeles klare Jessheim - Oslo - Jessheim innenfor rekkevidden.

Sikkert ikke umulig om du har destinasjonslading i Berlin, men ville trodd du hadde utnyttet Autobahn, og derved måtte lade minst en gang i hver retning på Tysk landjord!

Ellers så virket den rapporten noe tynn... ;) 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, Snowleopard said:

Med Kielferga, så klarte du deg med strømmen på bilen, og rikke trengte lade før du kom hjem?

Er ifølge Google Maps 710 km t/r Kiel-Berlin. Da forutsetter jeg at du ikke har ligget i over 80 km/t om du skal rekke det, og knapt har småkjørt ellers. Men du skal fremdeles klare Jessheim - Oslo - Jessheim innenfor rekkevidden.

Sikkert ikke umulig om du har destinasjonslading i Berlin, men ville trodd du hadde utnyttet Autobahn, og derved måtte lade minst en gang i hver retning på Tysk landjord!

Ellers så virket den rapporten noe tynn... ;) 

he he nettleseren glitcha, fikk oppdatert nå. 

La ved dieselbil bildet for å vise at det går litt diesel også på Autobahn

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (5 minutter siden):

he he nettleseren glitcha, fikk oppdatert nå. 

La ved dieselbil bildet for å vise at det går litt diesel også på Autobahn

Ja, ble litt bedre med den rapporten. Refresha noen ganger for å se om det kom noe mere, før jeg skreiv!

Hoor lang tid brukte du sånn ca hver vei, og hva kom ladeutgiftene på?

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 hours ago, Snowleopard said:

Ja, ble litt bedre med den rapporten. Refresha noen ganger for å se om det kom noe mere, før jeg skreiv!

Hoor lang tid brukte du sånn ca hver vei, og hva kom ladeutgiftene på?

Ladekost står i arket der. KWh pris også

Mener jeg starta fra Berlin med ganske fullt batteri som jeg lada i garasjen på hotellet, men ellers er alle ladingene i regnearket.  (Det er eksport fra Teslakontoen)

Jeg kjører heller omveier for å hurtiglade på Supercharger, synes det er så styrete med noe annet

Brukte ca. 16t Berlin - Oslo. Et stopp uten lading for grensehandling i Flensburg. Ellers stoppa jeg kun for lading.

Kjørte denne ruta

IMG_3197.jpeg

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sverreb skrev (8 timer siden):

Nei, legg inn på abrp eller hva det heter. koster ca 100 euro til Paris. Tilsvarende diesel er 3x…

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (7 timer siden):

Hadde for lenge siden en E39 2000model 520d Tror aldri at jeg så den dra over 0.6l/mila. Kjørte gjennom danmark med den. Var vel ikke over 0.6 ved 120km/h Muligens en gang jeg dro henger over hardangervidda med en motorsykkel på hengeren. Tror den var oppe i 0.65. På langtur her i norge kjørte jeg bergen Narvik tur retur på 0.50 med 3 førere 4 personer i bilen og fullt bagasje. Det er 25 år siden Med forsiktig kjøring gikk den på 0.43

Lol hatt 520d selv, dog mye nyere og hadde ikke kjangs til .6.

slutt med anekdoter og vis til fakta. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...