Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil jo håpe å tro at det er meningen at den skal lære seg norske veier og ikke kjøre her til lands som om den er i California.......

Men ser utfordringene. Nå viser vi jo tydelig at norske sjåfører ikke akkurat er imponerende på glatta de heller så.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (21 minutter siden):

Men hvis veiene gjør at vi har færre drepte pr hode. Hvorfor skal det føre til at det er vanskeligere å få fsd bedre enn mennesker her? Høres jo ut som veiene er enklere å håndtere siden sjåføren ikke var årsaken....

Spør fordi eg ikke helt følger argumentasjonsrekken din nå.

I Norge dør man statistisk etter å ha kjørt 500 millioner km. Jeg har kjørt ca 1.5mill km. FSD må være vesentlig bedre enn mennesker. Egentlig helt utrolig at de ikke har kommet lenger etter 10år med feiling. Hvor langt klarer fsd å kjøre uten å måte avbryte i gjennomsnitt?

Skrevet
Jotun skrev (2 minutter siden):

Den siteringen forstod eg ikke Trestein. Var det et spørsmål utledet av det eg spurte Simen om?

Nei Jeg prøvde å sette tall på hvor gode vi normenn er å kjøre bil. Vi kjører samlet ca 50 milliarder km og under 100 mennesker dør i trafikken hvert år. Ikke alle av disse er relevante heller da noen har andre årsaker enn bilkjøring.

Det betyr at en gjennomsnitts norsk bilfører må kjøre 500 milioner km for å dø i trafikken. Klarer du en snittfart på 60km/h og aldri stopper vil du etter 950 år oppleve en dødsulykke statistisk

Skrevet

Ja men det var ikke sjåførene som var årsaken til lavere dødstall i Norge enn usa. Det var veiene sier Simen.

Derav mitt spm.

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (16 minutter siden):

Ja men det var ikke sjåførene som var årsaken til lavere dødstall i Norge enn usa. Det var veiene sier Simen.

Derav mitt spm.

Tviler på at veiene er farligere i USA. Men antall biler pr km vei kan være tettere? 

Uansett så er de selvkjørende bilene et godt stykke fra å kjøre i 950år kontinuerlig uten å krasje. Det gjelder året rund med snø og isføre, styrtregn og tåke. 

Skrevet (endret)
Jotun skrev (34 minutter siden):

Jeg sa det var nok mer veiene enn sjåførene.

Trestein skrev (14 minutter siden):

Tviler på at veiene er farligere i USA.

Til slutt vil jeg bare legge til at Norge har 1/3 av antall trafikkdødsfall per capita, i forhold til Nederland.

Endret av Simen1
Skrevet

Men da spør eg igjen Simen: hvis veiene er noe av årsaken til at dødsfall er lavere i Norge enn usa. Hva er det da som gjør at det skal være vanskeligere for fsd å være bedre enn en norsk sjåfør enn en amerikansk?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Jeg sa det var nok mer veiene enn sjåførene.

Til slutt vil jeg bare legge til at Norge har 1/3 av antall trafikkdødsfall per capita, i forhold til Nederland.

Som sagt når autonome biler kjører finsk vinterrally vesentlig raskere enn dagens førere er man ett steg frem. Så skal bilen kunne beherske trafikk. 

Skrevet

Her er (repost fra tidligere i tråden) FSD i Amsterdam.

Angående snø og slaps, så har jo Tesla trent på det akkurat like lenge som folk har kjørt Teslaen sin på det. Har ikke troa på at det funker med det første for det

Skrevet
Jotun skrev (8 timer siden):

Litt tidlig å slutte mener du. Vel, eg har nå fri, så why not?

Har du fri fra jobben din?

Diskusjoner rundt Musk blir slått ned på, men dette er innenfor?

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (7 timer siden):

Men da spør eg igjen Simen: hvis veiene er noe av årsaken til at dødsfall er lavere i Norge enn usa. Hva er det da som gjør at det skal være vanskeligere for fsd å være bedre enn en norsk sjåfør enn en amerikansk?

Lurer på det samme

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Simen1 said:

Med en gang dukket da spørsmålet opp: kan årsaken være at NL har betydelig høyere syklist-% enn Norge? Og har vel høyeste antall mennesker pr areal i Europa.

• Liker 1
Skrevet

@Salvesen. Jeg tenker det er to dimmensjoner til hvorfor FSD ikke vil gi 10x bedre trafikksikkerhet her, når de en gang klarer 10x i USA.

- Forskjeller i veinettet, føre, vær og andre eksterne faktorer. FSD trenes opp i California for å takle deres utfordringer. Så FSD vil oppleve "kultursjokk" når det kommer hit og prøver seg på andre forhold.

- Forskjeller i kjøreadferd/sjåfører. Amerikanske sjåfører er som forklart i videoene en miks som inneholder en viss andel dårligere sjåfører enn i Europa. I Europa har dårlige sjåfører bedre alternativer enn bil, så de finner andre måter å komme seg fra A til B. Roadrage er også et mye større problem i USA enn i Europa, nettopp fordi der er mer silkemykt å kjøre her i utgangspunktet. FSD vil altså ikke konkurrere mot like mange dårlige sjåfører når det kommer hit. Det vil konkurrere mot et snitt med høyere sjåførkompetanse.

Derfor mener jeg at man ikke skal ta for gitt at de resultatene de oppnår i California kan overføres simpelt til Europa og Norge.

Skrevet

Når det gjelder klimatiske forhold som påvirker FSD så kjøres FSD meg bekjent allerede i flere år i Canada.

Kun varme California,  liksom ...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Siste setningen er eg enig med deg i.

Sør i Europa er eg igrunn ikke så helt hundre prosent sikker på at sjåførene er så sykt mye bedre enn i California.

Og som sagt, de kommer neppe til å basere seg kun på California opplæring av bilene. Så dumme er de ikke.

Når det er sagt så interesserer det meg igrunn lite om de er 3x, 10x eller whatever ift en gitt gruppe sjåfører. De må bare være bedre. 

Endret av Jotun
Skrevet
Ove38 skrev (9 timer siden):

Alle disse Tesla bilene i landet. Var ikke så veldig smart.

Morsom kobling. Vil du prøve å forklare den? Så det er Tesla spesielt som er problemet her?

Er ICE-biler sikrere enn elbiler mot hacking? P.g.a. av drivlinjen da eller?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...