Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hjemlandet us for 2024 var Tesla Model Y (405000)  slått av to pickups (Silverado 542000 og F1-150 732000) og Rav4 (475000). Det inkluderer ikke de helelektriske utgavene av F1-150 og Silverado.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):

Og tesla har hele, hmm, 2 modeller som selger noe særlig? TO?
VAG ville også hatt verdens mest solgte bil dersom de bare hadde 2-3 modeller. 

Du kan umulig mene at den ekstrapoleringen der holder vann?

For det du egentlig sier er jo at hvis VAG bare hadde to modeller å fordele salget sitt på, så ville de vært størst?!

For det første så krever jo den påstanden at de er størst på sammenlagt mengde biler!
Og det krever at alle som kjøper de titalls forskjellige modellene, også ville kjøpt én av de to imaginære modellene du snakker om.

Ingen av de to kravene er det vel noe realisme i?

Men Tesla har faktisk gjort begge de tingene du mener VAG hadde klart😉

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (1 minutt siden):

Du kan umulig mene at den ekstrapoleringen der holder vann?

For det du egentlig sier er jo at hvis VAG bare hadde to modeller å fordele salget sitt på, så ville de vært størst?!

For det første så krever jo den påstanden at de er størst på sammenlagt mengde biler!
Og det krever at alle som kjøper de titalls forskjellige modellene, også ville kjøpt én av de to imaginære modellene du snakker om.

Ingen av de to kravene er det vel noe realisme i?

Men Tesla har faktisk gjort begge de tingene du mener VAG hadde klart😉

Blir som å si folk kjøper ID3 pga den er tilgjengelig men om den ikke var tilgjengelig hadde de kjøpt ID4. Men ID4 er tilgjengelig men likevel kjøper de ikke den 🤣

Holder liksom ikke vann. Da skulle alle kjøpt model 3, den er jo billigst. Under 35 000$

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Globalt som i listen over top car manufacturer (brands) og sold units kommer tesla ganske langt ned på lista.

IMG_2026.thumb.webp.34bea54a5037fd258ba484478c95f2af.webp

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Globalt som i listen over top car manufacturer (brands) og sold units kommer tesla ganske langt ned på lista.

IMG_2026.thumb.webp.34bea54a5037fd258ba484478c95f2af.webp

Såklart, de er ikke i nærheten av å kunne tilby samme kapasitet. Det blir bare det omvendte av det som var sagt tidligere. Begge er to tomme påstander. 

Men at folk liker tesla verden over er ganske åpenbart når de har den mestselgende bilen. Altså at det ikke bare gjelder Norge, som klanen har påstått siden 2013 og før. 

Man kan jo også flekke opp verdien av disse selskapene feks for å prøve å gjøre det til en sannhet, slik kan en holde på i evigheten med påstander om ditt og datt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, ozone said:

Da skulle vel de 30 andre el-bil merkene også selge 1/4 av alle bilene i Norge, hver...?

Men den matten får ikke jeg til å gå opp😉

Det er vel ingen som påstår noe annet enn at Tesla sto klare med Model S den dagen Norge satte ned avgiftene på elbiler, og at de lenge hadde et teknologisk forsprang på konkurrentene? Og at når de hadde blitt etablert som en 'standard' i Norge, så var det på mange måter et 'tryggere valg' enn mange av de som var nykommere innenfor elbilsegmentet.

Hvor stor del av det norske elbil-markedet har de nå? Er 1 av 5 solgte elbiler i Norge en Tesla?
(Jeg finner ikke noen data på markedsandel vs. år i farten.)

Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Såklart, de er ikke i nærheten av å kunne tilby samme kapasitet. Det blir bare det omvendte av det som var sagt tidligere. Begge er to tomme påstander. 

Men at folk liker tesla verden over er ganske åpenbart når de har den mestselgende bilen. Altså at det ikke bare gjelder Norge, som klanen har påstått siden 2013 og før. 

Man kan jo også flekke opp verdien av disse selskapene feks for å prøve å gjøre det til en sannhet, slik kan en holde på i evigheten med påstander om ditt og datt.

Det gjelder ikke hjemlandet til tesla. Som jeg nevnte i posten føre havner model y på fjerde plass attpåtil bak Toyota Rav4. Du skrev "mest solgte bil"

• Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (4 minutter siden):

Det er vel ingen som påstår noe annet enn at Tesla sto klare med Model S den dagen Norge satte ned avgiftene på elbiler, og at de lenge hadde et teknologisk forsprang på konkurrentene? Og at når de hadde blitt etablert som en 'standard' i Norge, så var det på mange måter et 'tryggere valg' enn mange av de som var nykommere innenfor elbilsegmentet.

Hvor stor del av det norske elbil-markedet har de nå? Er 1 av 5 solgte elbiler i Norge en Tesla?
(Jeg finner ikke noen data på markedsandel vs. år i farten.)

Norge startet vell med elbil fordeler lenge før Tesla? Var vell for å hjelpe de Norske elbilene i all hovedsak? Troll og hva var det? smart? Nei jeg roter nok med navnene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Det gjelder ikke hjemlandet til tesla. Som jeg nevnte i posten føre havner model y på fjerde plass attpåtil bak Toyota Rav4. Du skrev "mest solgte bil"

jeg skrev mest solgte bil i verden, ikke USA. Om du vill liste opp alle land den ikke landet på topp en tror jeg du må starte for det er mange. Og 4 plass eller hva det var er ikke særlig galt.. Iallefall ikke i bakvendtland der pickup vinner.. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Salvesen. said:

Norge startet vell med elbil fordeler lenge før Tesla? Var vell for å hjelpe de Norske elbilene i all hovedsak? Troll og hva var det? smart? Nei jeg roter nok med navnene.

Model S var vel den første elbilen i Norge som lignet på en .. bil. Think og de greiene var kun for spesielt interesserte. Jeg vet ikke en gang om Bellona-sjefen hadde elbil før han kunne brife rundt med S'en sin.

• Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (Akkurat nå):

Model S var vel den første elbilen i Norge som lignet på en .. bil. Think og de greiene var kun for spesielt interesserte. Jeg vet ikke en gang om Bellona-sjefen hadde elbil før han kunne brife rundt med S'en sin.

joda, ikke uenig i det. Men elbilfordelene kom lenge før model S. Husker selv jeg vurderte de Think greiene osv når jeg kjøpte min første bil. Men siden det var ett stykke hjem satt moderen foten ned, jeg skulle jo klare å komme hjem å besøke familien. Og det var 100% for at det var billig, absolutt ingenting annet foruten at jeg faktisk syntes det var litt kult. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
4 minutes ago, Salvesen. said:

joda, ikke uenig i det. Men elbilfordelene kom lenge før model S. Husker selv jeg vurderte de Think greiene osv når jeg kjøpte min første bil. 

Junior på 6 lurer på hvorfor det ikke bygges biler i Norge. Jeg har foreløpig fortalt at det er alt for vanskelig men etterhvert må nok Think trekkes frem . (Han har forøvrig tatt på seg norsk bilbygger-ansvar da med både el og bensin)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Elbilfordelene og den raske økningen klarte de kun å gjennomføre grunnet det særnorske høye avgiftsnivå/beskatning som allerede var på bil , samtidig en veldig høy drivstoffpris. 
Det er grunnene til at dreiningen til elbil har gått raskt og så bra i Norge. 
Andre land har ikke samme avgifts-spillerom.

Skrevet
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Elbilfordelene og den raske økningen klarte de kun å gjennomføre grunnet det særnorske høye avgiftsnivå/beskatning som allerede var på bil , samtidig en veldig høy drivstoffpris. 
Det er grunnene til at dreiningen til elbil har gått raskt og så bra i Norge. 
Andre land har ikke samme avgifts-spillerom.

Jepp, elbil er billig..

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, ps5 said:

Junior på 6 lurer på hvorfor det ikke bygges biler i Norge. Jeg har foreløpig fortalt at det er alt for vanskelig men etterhvert må nok Think trekkes frem . (Han har forøvrig tatt på seg norsk bilbygger-ansvar da med både el og bensin)

Det norske skattesystemet er først og fremst lagd for utnytting av naturresurser. Kapitalintensiv industriproduksjon som ikke har naturgitte grunner til å ligge i norge har ingen grunn til å lokalisere seg i her. Ikke finner du investeringsvillig kapital og lønningene må tåle konkurranse med olje og fiskeri, og uten en industribase som kan fungere som forsyningsindustri er det ikke videre aktuellt å starte slik virksomhet.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Elbil er like billig i resten av verden som i Norge.

Det som er billig i utlandet er fossilbiler.

Nå er ikke dette videre relevant. Absolutt pris er ikke så viktig for markedsandel, det er relativ pris til alternativer som driver markedet en vei eller en annen. (Absolutt markedsstørrelse påvirkes naturligvis)

Forøvrig er det svært vanlig med moms, og i norge er elbiler også fritatt for det opp til et ikke ubetydelig fribeløp. Vel har vi en ganske høy moms, men bilen skal bli temmelig dyr før det norske momsfritaket ikke gjør bilen billigere i norge også i absolutt forstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...