Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutes ago, minim said:

Jeg har mulighet til å cashe ut en bil, men jeg ser ikke verdien av det. For min del blir lånet en tvangssparing og jeg ønsker heller å beholde sparepengene I fond som gir meg langt større frihet. Dessuten med null rente kampanje må det nå være bedre å makse lånet eller overser jeg noe? 

Da må du ikke lånefinansiere, og det jeg skrev gjelder ikke deg.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ah sorry, 4x da:p er vell 5x+ før måneden er omme så jeg overdrev ikke SÅ mye:p

Det merkeligste med den listen er at ikke gapet er større. Det gir ikke mening å kjøpe mange av konkurrentene med den pakken man får med model Y spec, pris og kampanjerente nå. 

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (1 minutt siden):

Det merkeligste med den listen er at ikke gapet er større. Det gir ikke mening å kjøpe mange av konkurrentene med den pakken man får med model Y spec, pris og kampanjerente nå. 

Er måte på hva tesla klarer å levere ut av butikkene også :p før i tiden når de virkelig solgte så leide de jo bare parkeringsplasser og lot folk hente de an mass. Nå gjør de det i det minste skikkelig med personlig overlevering der bilen står tørt inne osv;p

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, minim said:

Det finnes fler kjøpskriterier enn de du finner på forsiden av et datablad.

• Liker 4
Skrevet
1 minute ago, minim said:

Det gir ikke mening å kjøpe mange av konkurrentene med den pakken man får med model Y spec, pris og kampanjerente nå. 

Det er besynderlig at det aldri har vært matematikken (eller økonomien) som har avgjort hvilken bil folk har kjøpt før disse elbilene ankom. For meg har det aldri gitt mening å velge bil på den måten, og etter alt å dømme er jeg fortsatt ikke alene om det.

• Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (3 minutter siden):

Det er besynderlig at det aldri har vært matematikken (eller økonomien) som har avgjort hvilken bil folk har kjøpt før disse elbilene ankom. For meg har det aldri gitt mening å velge bil på den måten, og etter alt å dømme er jeg fortsatt ikke alene om det.

Tja, ser en på de bilene som selger mest så ligger det jo noe i det. Folk elsker en god deal. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Du må mene hva du vill, men det er ganske sprøtt å slenge på de heftige kampanjene etter at bilen du slenger på kampanje var nr 1 i måneden før i landet du slenger ut kampanjen. 

Tenker jeg, så tenker du det du tenker;)

Jeg tror Tesla, som følge av markedet i Europa vil øke salget i Norge til i hvert fall 3000/mnd og at de vil klare det med noen saftige priskutt etter rentekampanjen. Jeg ser ikke bort fra minus 10-20% over hele fjøla både i Norge og andre land.

minim skrev (6 minutter siden):

Vel, jeg tror Tesla er i en ganske dyp omdømmekrise i år. Men skriver jeg hvorfor så flyttes nok innleggene fort over til en annen Tesla-relatert tråd. Ser man på salgshistorikken så er salget av nye Juniper _med rentekampanje_ forbløffende lavt i forhold til tidligere lanseringer. Hadde Musk 2025 vært en 2020-Musk så tror jeg de hadde solgt 3-4-5 ganger flere. Forklaringen på det lave salget er åpenbart ikke at bilen er dårlig eller at prisen eller kampanjerenta er dårlig, så da må det være .. ehm .. andre ting.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Jeg tror Tesla, som følge av markedet i Europa vil øke salget i Norge til i hvert fall 3000/mnd og at de vil klare det med noen saftige priskutt etter rentekampanjen. Jeg ser ikke bort fra minus 10-20% over hele fjøla både i Norge og andre land.

Vel, jeg tror Tesla er i en ganske dyp omdømmekrise i år. Men skriver jeg hvorfor så flyttes nok innleggene fort over til en annen Tesla-relatert tråd. Ser man på salgshistorikken så er salget av nye Juniper _med rentekampanje_ forbløffende lavt i forhold til tidligere lanseringer. Hadde Musk 2025 vært en 2020-Musk så tror jeg de hadde solgt 3-4-5 ganger flere. Forklaringen på det lave salget er åpenbart ikke at bilen er dårlig eller at prisen eller kampanjerenta er dårlig, så da må det være .. ehm .. andre ting.

Det er helt banalt, de siste 6 årene har de bare passert 3k 20% av månedene og nå skal de gjøre det måned for måned og selge 3-4x neste mann på listen 😂 hvilken verden lever du i egentlig 😂

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Så 14-15 måneder over 3k de siste 6 årene? La meg gjette: Ofte i forbindelse med nylanseringer og facelifts?

Så når de selger under 1k per måned i forbindelse med en kombinert nylansering og rentekampanje, noe de ikke har kombinert før, så synes du det virker som et forventet høyt nivå?

For meg virker det som de selger ~ 1/4 så mange biler som de ville gjort dersom 2025-Musk hadde vært en 2020-Musk.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Så 14-15 måneder over 3k de siste 6 årene? La meg gjette: Ofte i forbindelse med nylanseringer og facelifts?

Så når de selger under 1k per måned i forbindelse med en kombinert nylansering og rentekampanje, noe de ikke har kombinert før, så synes du det virker som et forventet høyt nivå?

For meg virker det som de selger ~ 1/4 så mange biler som de ville gjort dersom 2025-Musk hadde vært en 2020-Musk.

Fortsetter dette selger de ganske grovt denne måneden. Ikke best, men de utleverer skikkelig feks. 

Også har de allerede ett lass av Y eiere som ikke er klar til å bytte etc. 

Y selger bra, det er det Ingen tvil om. Men absolutt ikke på toppnivå historisk. 

Var du som sa de skulle selge 3k biler fremove, ikke meg. Det er helt utenkelig.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (3 timer siden):

Joda at noen kjøper annen bil av den grunn forstår jeg godt. Jeg kjøpte ikke Range Rover heller for økonomien sin del, men jeg stusset på andelen folk som ikke velger basert på økonomi/specs. Hadde forventet at den var langt høyere. Tror kanskje det må skorte på matematikk kunnskapen rundtom :p

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (2 minutter siden):

Tror kanskje det må skorte på matematikk kunnskapen rundtom :p

De bør nå iallefall få økonomi inn i grunnskolen, men det får være en annen sak. 🙂

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Du argumenterer mot en bilprodusent som ligger helt i front, som om de var dårligst🙄

Tesla har vært og er et totalt sjokk for den etablerte bilbransjen. Spesielt i Norge.
Hadde det vært basert på fluff så hadde det vært gjennomskuet for lengst.

Jeg er ikke en "bil-kjenner" på noen måte. Men jeg er Elektronikkingeniør og IT mann, og elsker min Tesla fordi den er den kjappeste, smootheste, og åpenbart mest gjennomtenkte og teknologiske bilen jeg noen gang har kjørt!

De siste årene har de solgt en fjerdedel av alle bilene i Norge, alene.

Selv du må skjønne at der er en grunn til det. Flere gode grunner. Å ha litt respekt for det.
For Tesla er mer enn Elon Musk. Tusenvis av brilliante ingeniører og ledere.

Jeg kunne sagt mye om hvor lite jeg mener Musk har egentlig gjort av gale ting. Ja han er barnslig og har elget seg inn i politikken for å fremme selskapet sitt. Det høres jo kjent ut: Lobbyvirksomheten på Stortinget?
Og genier er ofte autister. Det er også lov.
Men jeg skal spare det til tråden om Teslaskam, hehe

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
On 5/9/2025 at 10:06 PM, ozone said:

Tesla har vært og er et totalt sjokk for den etablerte bilbransjen. Spesielt i Norge.
Hadde det vært basert på fluff så hadde det vært gjennomskuet for lengst.

Ja, det er utrolig hva en avgiftslettelse på noe så avgiftsbelagt som biler i Norge kan føre til ...

• Liker 2
Skrevet
nebrewfoz skrev (56 minutter siden):

Ja, det er utrolig hva en avgiftslettelse på noe så avgiftsbelagt som biler i Norge kan føre til ...

Da skulle vel de 30 andre el-bil merkene også selge 1/4 av alle bilene i Norge, hver...?

Men den matten får ikke jeg til å gå opp😉

• Liker 2
Skrevet

Nordmenn har vært tesla-gale lenge. Det er noe som er rart når Norge kjøper like mange tesla per måned som hele Tyskland. Enkelt måneder, ikke over tid. Men det sier litt, er jo en ganske betydelig forskjell i befolkningen. 

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (34 minutter siden):

Nordmenn har vært tesla-gale lenge. Det er noe som er rart når Norge kjøper like mange tesla per måned som hele Tyskland. Enkelt måneder, ikke over tid. Men det sier litt, er jo en ganske betydelig forskjell i befolkningen. 

Model Y var verdens mest solgte bil de to siste årene... 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Og tesla har hele, hmm, 2 modeller som selger noe særlig? TO?

VAG ville også hatt verdens mest solgte bil dersom de bare hadde 2-3 modeller. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
kremt skrev (3 minutter siden):

Og tesla har hele, hmm, 2 modeller som selger noe særlig? TO?

VAG ville også hatt verdens mest solgte bil dersom de bare hadde 2-3 modeller. 

kilde? 

Poenget er at Tesla er poppis utenfor Norge også, faktisk mest solgt.. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...