Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Nyere Shabby (Caddy) er ganske gode å kjøre på rolig pen kjøring. Har brukt en sånn ganske mye til øvelseskjøring med tenåringen min. Man sitter godt og med god oversikt over omgivelsene. Så jeg forstår din mor ganske godt (stakkars menneske 😉).

Ho har en 2020 modell caddy. Ikke noe galt med bilen isolert sett. Men det blir jo som å kjøre traktor i forhold til min egen bil. Alt handler om preferanser :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse

Da var en lang dag "over" og Juniper er i gården. Fikk kjørt ca 13 deilige mil i dag og blir flere fremover, for en hærlig bil å kjøre på alle måter. Stor fornøyd :)

Og bilen til venstre ryker på ny kjøper på fredag allerede, godt bruktmarked om dagen virker det som!

juniper.png

EDIT: Hadde nesten glemt av det, men møtte en ivrig tesla eier på Stord(for de som aner hvor det er i gokk:P). Han ventet også på Juniper men hadde ikke bestemt seg for farge(hvit/svart) men lot han studere den lenge, prøvesitte og det som var. Tror det endte med at han gikk hjem å prøvde å overtale kona om å velge hvit, om han turte 😛 Kjekt på møte folk med interesse og dele når en kan. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 9
kremt skrev (1 time siden):

Bra marked da ja, fins jo demobiler til ca 350 + vinterdekk. Så er det kanskje lavere rente på nybil enn brukt.

er det ikke det de koster nye? Var vell det jeg betalte om jeg husker rett i farten. 

Ja ganske overrasket over at det gikk så fort og til en så bra pris. Tesla bydde 277 eller hva det var. Så ikke mange millisekundene før jeg trykket reject 😛

EDIT: Ca 12% tap på ish 10 måneder++. Dette er med pris for vinterdekk etc, om jeg kjøpte de selv hadde det nok blitt enda bedre. Men vell innenfor tenker jeg, selv om det koster å kjøre nybil :) Ikke minst skifte bil ofte, som jeg til stadighet gjør 😛

Endret av Salvesen.
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (15 timer siden):

EDIT: Ca 12% tap på ish 10 måneder++. Dette er med pris for vinterdekk etc, om jeg kjøpte de selv hadde det nok blitt enda bedre. Men vell innenfor tenker jeg, selv om det koster å kjøre nybil :) Ikke minst skifte bil ofte, som jeg til stadighet gjør 😛

Jeg blir nysgjerrig på dine bilkostnader. 40k verditap på 10mnd på en helt ny bil er jo slett ikke galt. Er dette et av de bedre eierskapene rent økonomisk eller selger du med ca så lite tap hver gang?

Konteksten svaret skal måles opp mot: Jeg kjører bensinbil og bruker ca 25k på bensin, men har gjort et godt kjøp og regner med å selge uten verditap (kanskje til og med litt gevinst, men jeg har ikke kalkulert den gleden på forskudd). Når jeg først hørte at du skulle bytte ut din 10mnd nye bil så tenkte jeg galskap og skyhøye bilkostnader, men 40k er jo slett ikke verst.

Edit: Man kan jo regne inn inflasjon også. Jeg har bundet opp ca 100k i bil og vil dermed tape ca 2,6% av det på ren inflasjon. Du bandt opp ca 400k for nesten et år siden så tapet ditt er ca 10k.

Endret av Simen1
Simen1 skrev (7 timer siden):

Jeg blir nysgjerrig på dine bilkostnader. 40k verditap på 10mnd på en helt ny bil er jo slett ikke galt. Er dette et av de bedre eierskapene rent økonomisk eller selger du med ca så lite tap hver gang?

Konteksten svaret skal måles opp mot: Jeg kjører bensinbil og bruker ca 25k på bensin, men har gjort et godt kjøp og regner med å selge uten verditap (kanskje til og med litt gevinst, men jeg har ikke kalkulert den gleden på forskudd). Når jeg først hørte at du skulle bytte ut din 10mnd nye bil så tenkte jeg galskap og skyhøye bilkostnader, men 40k er jo slett ikke verst.

Edit: Man kan jo regne inn inflasjon også. Jeg har bundet opp ca 100k i bil og vil dermed tape ca 2,6% av det på ren inflasjon. Du bandt opp ca 400k for nesten et år siden så tapet ditt er ca 10k.

Det regnskapet har jeg ikke tenkt å ta 😛

Men nå er jeg på tesla nr 7 og majoriteten har gått under forventet tap. Men jeg har også hatt en plaid, som forøvrig ikke kom så langt unna den heller men i 1000 lapper er det alt for mye til at jeg orker å gi det tankekraft:P 

Dette er nok en av de beste eierskapene ja, bilen er jo så "billig" i utgangspunktet og verdifallet var så lavt. Men jeg har absolutt hatt like lite tap før, men siden bilene har kostet mer og jeg regner % så blir det en del mer lapper. 

Dette eierskapet var ekstremt kort også da! Såvidt ett år, har vell bare hatt en bil i tilsvarende lengde før. Min første S. 

Om en ønsker å være økonomisk så dropper en bil 😛 For min del er det gøy, og jeg bruker penger på det. Såklart ikke mer enn jeg har men det er en av de tingene jeg bruker penger på som en liten hobby. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Da 'røyk' model 3 en I dag til ny sålangt veldig fornøyd eier! Kom fra Zoe så er vell ikke så overraskende:p selv om Zoe er en fin liten bil den også!

Med finn sine innebyggede tjenester og tesla sin overføring av bil i app er det lekende lett! 

Storkoser meg såklart enda i Juniper, brukes som flytte bil stort sett og plassen er enorm.

• Liker 4

Holder på å bli gal av blinklyshendelen, jeg flasher og vasker vinduet til stadighet(samme som blinklys i Highland m.m) og jeg må ærlig si at det krever mer å bruke hendel enn knappene i 99% av tilfellene. En må liksom flytte armen frem for å nå den og så tilbake til rattet. Tror ikke jeg har korte fingre/hånd heller.

Så til nå er dette den eneste nedgraderingen sålangt. 

Dog er det såklart enklere med stort rattutslag! Men det er en liten del av blinkingen.

Skrevet (endret)
2 hours ago, Salvesen. said:

Holder på å bli gal av blinklyshendelen, jeg flasher og vasker vinduet til stadighet(samme som blinklys i Highland m.m) og jeg må ærlig si at det krever mer å bruke hendel enn knappene i 99% av tilfellene. En må liksom flytte armen frem for å nå den og så tilbake til rattet. Tror ikke jeg har korte fingre/hånd heller.

Så til nå er dette den eneste nedgraderingen sålangt. 

Dog er det såklart enklere med stort rattutslag! Men det er en liten del av blinkingen.

Den blinklyshendelen er vel ikke noe å juble for kontra den klassiske heller har jeg forstått?

Kansje de vil at folk skal misslike den så de kan ta knappene tilbake 😅

Endret av Complexity
3 minutes ago, Bjerknez said:

Dårlig implementering av blinklyshendel... er det mulig da? Kanskje det ikke er noen på Tesla som faktisk har testet denne? Skulle i såfall ikke forundre meg :)

Virker litt som en nødløsning på all klagingen om at den manglet før. Blinklyshendelen på klassisk Y er meget god.

De må bare få på plass steer-by-wire på flere modeller snart så går det fint med knapper.

• Liker 1
Complexity skrev (5 minutter siden):

Virker litt som en nødløsning på all klagingen om at den manglet før. Blinklyshendelen på klassisk Y er meget god.

De må bare få på plass steer-by-wire på flere modeller snart så går det fint med knapper.

Synes det er utrolig rart at dem bommer på plasseringen av noe så simpelt og utprøvd som en blinklyshendel. Ganske utrolig. Som du sier, trolig nok en hastegreie som ingen i Tesla har testet før implementering. 

• Liker 2
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Prøvekjørte Model Y i går og plassering av blinklyshendel er super. Stort sett lik min 2017 Model X.

Handler nok mer om brukeren. :)

Ja brukeren som har brukt knapper i 3 år spiller nok en stor rolle ja. Mener ikke at den er plassert feil ift andre biler etc, bare at det blir en ekstra unødig bevegelse.

Den er vell plassert likt som andre biler +\- men den virker billig i materiale, mangler to hakk(aner ikke hva det heter) samt kun blinker. Virker billig og kjip.

Håper s3xy folka gir meg mulighet til å bruke knappene igjen snart:)

Jeg "flytter ikke hånden frem" når jeg skal blinke vertfall. Jeg holder ut pekefingeren. Når jeg svinger tilbake etter en sving så vipper jeg pekefinger ut og slår samtidig av blinklyset. Har man kjlrt bil noen år så skjer dette helt automatisk. Rent muskelminne. 

Disse knappene på rattet burde i det minste vært markert bedre og sittet ved siden av hverandre og ikke over verandre. Joda, man blir vant til det meste, men det tar litt tid og venne seg til dette. Det vil si med normal blinking i kryss etc. skal man blinke ut av rundkjøring blir i tillegg knappene opp ned og alt blir bare kaos. 

En utrolig lite gjennomtenkt løsning. 

Såmed disse knappene har dem egentlig i mine øyne gjort ALT feil. Dem kunne som sagt ha plassert dem vedsiden av hverandre, slik at venstre blinket til venstre og virsa versa. Men neida... 

Men klart, det er vel ingen som halshugger deg om du ikke blinker ut av rundkjøring, men jegbhar lagt merke til de Teslaene jeg kjlrer bak at de færreste blinker seg ut faktisk. Skulle nesten tro dem kjlrte BMW 🤣

• Liker 2
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Jeg "flytter ikke hånden frem" når jeg skal blinke vertfall. Jeg holder ut pekefingeren. Når jeg svinger tilbake etter en sving så vipper jeg pekefinger ut og slår samtidig av blinklyset. Har man kjlrt bil noen år så skjer dette helt automatisk. Rent muskelminne. 

Disse knappene på rattet burde i det minste vært markert bedre og sittet ved siden av hverandre og ikke over verandre. Joda, man blir vant til det meste, men det tar litt tid og venne seg til dette. Det vil si med normal blinking i kryss etc. skal man blinke ut av rundkjøring blir i tillegg knappene opp ned og alt blir bare kaos. 

En utrolig lite gjennomtenkt løsning. 

Såmed disse knappene har dem egentlig i mine øyne gjort ALT feil. Dem kunne som sagt ha plassert dem vedsiden av hverandre, slik at venstre blinket til venstre og virsa versa. Men neida... 

Men klart, det er vel ingen som halshugger deg om du ikke blinker ut av rundkjøring, men jegbhar lagt merke til de Teslaene jeg kjlrer bak at de færreste blinker seg ut faktisk. Skulle nesten tro dem kjlrte BMW 🤣

Da er spaken din nærme eller fingrene lange😂 null kjangs her. Mitt muskelminne pr nå er knappene, men det begynner å bli bedre men håper dog at det blir fikset via commander slik jeg kan bruke begge deler.

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Da er spaken din nærme eller fingrene lange😂 null kjangs her. Mitt muskelminne pr nå er knappene, men det begynner å bli bedre men håper dog at det blir fikset via commander slik jeg kan bruke begge deler.

Har relativt korte fingre, så spaken sitter nok ganske perfekt :)  BMW vetu 😎

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...