Gå til innhold

Studiepc (rar dersom jeg velger windows?)


Heige

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal begynne på videregående snart og jeg lurte på om det ville sett rart ut dersom jeg valgte en windows datamaskin til min studiepc, fordi jeg har sett på endel bilder av skolen og der sitter bare folk med mac. På denne skolen hår det ann å bruke både Mac og Windows. Jeg skal gå rettningen studiespess. Jeg vil da også gå en høyere utdanning etterpå som betyr at jeg bruker pcen i 5-7 år. Jeg sliter ikke penger, men jeg er mest vandt med windows.

 

Ville det sett rart ut dersom jeg ville valgt windows?

 

 

 

Takker meget for svarene ;)

Endret av Heige
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager skulle operativsystemet ha noe å si på videregående? Du kommer bare til å bruke standardprogrammer som finnes til alle OS, så det går absolutt helt fint.

 

Vil nesten si det er en fordel med Windows om du skal bruke PC til høyere utdanning, pga. større utvalg av programvare. Spesielt innen tekniske fag kan du trenge spesiell programvare, som sjeldent blir portet til Mac.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Går nok helt greit, men siden de fleste bruker Mac og kanskje lærerne også kan det være det er programmer de bruker som ikke du kan bruke, altså du må bruke et annet (som gjør det samme), men da er du som oftest alene med å finne ut av hvordan programmene fungerer. Samme program kan også være anerledes å bruke på Mac og windows.

 

Brukte windows selv på VGS, men alle gjorde det på min skole. En annen ting jeg har opplevd er at Mac ofte holder seg bedre over lenger tid. Brukte Mac gjennom universitetet.

 

Når det er sagt bruker jeg bare windows pc nå, hjemme og på jobb. Men bruker fortsatt macen (fra 2011) som fortsatt føles som ny.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

En annen ting jeg har opplevd er at Mac ofte holder seg bedre over lenger tid. Brukte Mac gjennom universitetet.

 

Når det er sagt bruker jeg bare windows pc nå, hjemme og på jobb. Men bruker fortsatt macen (fra 2011) som fortsatt føles som ny.

Merk at selv om mac påståelig har et langt bedre operativsystem, så har maskinvare fra Apple tapt seg svært mye de siste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Brukte windows selv på VGS, men alle gjorde det på min skole. En annen ting jeg har opplevd er at Mac ofte holder seg bedre over lenger tid. Brukte Mac gjennom universitetet. 

 

Kan skrive under på det samme. Som påpekt av de andre så spiller det overhode ingen rolle hvilket OS du velger, og jeg tror du skal komme borti veldig spesiell type programvare for at det skal bli et problem. Det var kanskje et større problem i "gamle dager" (?). Dessuten kan man alltids kjøre dual boot. 

Lenke til kommentar

Det spørs litt kva du skal studere etterpå.

 

I utgangspunktet så ville eg gått for Windows, då det operativsystemet har betre utvalg av programmvare, både gratis og betalingsversjonar, samt at det ofte er lettare å få hjelp frå andre til ein Windows-PC.

 

Men skal du studere grafisk design, media, animasjon eller liknande så er Mac eit betre valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...