Gå til innhold

Fant svakheter i 12 bolter på Hålogalandsbrua. Stenger brua på flekken om en av dem ryker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slurv og juks med bolter er et kjent problem. Forstår ikke at myndigheten tørr å benytte slike bolter uten at det er grundig sjekket på forhånd. FMC har publisert resultater fra sine undersøkelser etter at brudd i bolter ble oppdaget. De fant bla. maling/belegg nede i sprekken som beviste at sprekkene hadde oppstått på et tidlig stadium i produksjonen uten at noen hadde tatt affære. Har utallige eksempler, kan ikke stole på noen!

  • Liker 6
Skrevet

Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå.

  • Liker 7
Skrevet (endret)

Når man ser på disse klemmene som overfører kraften fra boltene og til vaieren og studerer strukturen på overflaten,så begynner man jo å lure på produksjonskvaliteten. Det er jo store groper i overflaten og ser ut som ett månelandskap på bildet som står i Fremover..ikke akkurat tysk ingeniørkunst. En slik svært alvorlig svakhet helt i starten av levetiden til broen,må være ett meget dårlig varsel. Slikt skal ikke skje. Hvordan er kvaliteten på resten av stålet i broen?

Endret av ACYBN18O
  • Liker 4
Skrevet

Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå.

 

Hva i all verden har helge ingstad med dårlige kinesiske bolter eller entreprenører å gjøre? Forliset var grunnet dårlig norsk ledelse av utenlandsk offiser under øvelse.

  • Liker 5
Skrevet

 

Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå.

 

Hva i all verden har helge ingstad med dårlige kinesiske bolter eller entreprenører å gjøre? Forliset var grunnet dårlig norsk ledelse av utenlandsk offiser under øvelse.

Det har vært skrevet (https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/A2nnyn/Vannet-flommet-inn-i-vanntette-skott) om at manglende tetting mellom vanntette seksjoner førte til at vannet flommet inn i flere seksjoner enn det som man kunne forvente utfra skadene på båten.

  • Liker 9
Skrevet

Fant svakheter i 12 bolter på Hålogalandsbrua. Stenger brua på flekken om en av dem ryker!

 

 

En bolt ødelagt allerede...

 

 

 

Ok, jeg advarte deg: én til nå, da stenger vi!  :shrug:

 

 

 

Skrevet

Det er godt det har blitt oppdaget ved kontroll av montasjen. Men det burde vel blitt oppdaget hvis man hadde mottakskontroll før montering. Har ikke byggherren hatt noen kontrollingeniør på denne jobben med kunnskap om testing av boltenes materialegenskaper?

  • Liker 4
Skrevet

Det er godt det har blitt oppdaget ved kontroll av montasjen. Men det burde vel blitt oppdaget hvis man hadde mottakskontroll før montering. Har ikke byggherren hatt noen kontrollingeniør på denne jobben med kunnskap om testing av boltenes materialegenskaper?

 

Det er ett veldig godt spørsmål. En PMI test er gjort på ett øyeblikk, men er det blitt gjort? Er det vanlig å gjøre dette i byggebransjen?

  • Liker 2
Skrevet

 

Er det mulig å kreve kineserne for erstatning hvis broen må repareres?

I første rekke skal kineserne få mulighet til å utbedre feilen.

Kommer det da hundre mann i en container for å holde i den ene kabelen?

Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Kommer det da hundre mann i en container for å holde i den ene kabelen?

Kan du dele med oss hvordan du tenker deg frem til det spørsmålet?

  • Liker 1
Skrevet

 

Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå.

 

Hva i all verden har helge ingstad med dårlige kinesiske bolter eller entreprenører å gjøre? Forliset var grunnet dårlig norsk ledelse av utenlandsk offiser under øvelse.

Nuvel, skipet hadde ikke sunket hadde det vært bygget korrekt. Det skal ikke være vanngjennomstrømningsmuligheter i de vanntette skottene langs propellakselen.

Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet (endret)

Nuvel, skipet hadde ikke sunket hadde det vært bygget korrekt. Det skal ikke være vanngjennomstrømningsmuligheter i de vanntette skottene langs propellakselen.

Nå er jo den revnen som oppstod langt unna propellakselen.

 

Ingen fregatt på denne klode, er bygget for å kunne flyte, om en tredjedel av skutesiden blir revet opp.

Endret av Slettet-t8fn5F

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...