Jump to content
Adrian Jensen

Fant svakheter i 12 bolter på Hålogalandsbrua. Stenger brua på flekken om en av dem ryker

Recommended Posts

Slurv og juks med bolter er et kjent problem. Forstår ikke at myndigheten tørr å benytte slike bolter uten at det er grundig sjekket på forhånd. FMC har publisert resultater fra sine undersøkelser etter at brudd i bolter ble oppdaget. De fant bla. maling/belegg nede i sprekken som beviste at sprekkene hadde oppstått på et tidlig stadium i produksjonen uten at noen hadde tatt affære. Har utallige eksempler, kan ikke stole på noen!

  • Like 6

Share this post


Link to post

Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå.

  • Like 7

Share this post


Link to post

Når man ser på disse klemmene som overfører kraften fra boltene og til vaieren og studerer strukturen på overflaten,så begynner man jo å lure på produksjonskvaliteten. Det er jo store groper i overflaten og ser ut som ett månelandskap på bildet som står i Fremover..ikke akkurat tysk ingeniørkunst. En slik svært alvorlig svakhet helt i starten av levetiden til broen,må være ett meget dårlig varsel. Slikt skal ikke skje. Hvordan er kvaliteten på resten av stålet i broen?

Edited by ACYBN18O
  • Like 4

Share this post


Link to post

Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå.

 

Hva i all verden har helge ingstad med dårlige kinesiske bolter eller entreprenører å gjøre? Forliset var grunnet dårlig norsk ledelse av utenlandsk offiser under øvelse.

  • Like 5

Share this post


Link to post

 

Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå.

 

Hva i all verden har helge ingstad med dårlige kinesiske bolter eller entreprenører å gjøre? Forliset var grunnet dårlig norsk ledelse av utenlandsk offiser under øvelse.

Det har vært skrevet (https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/A2nnyn/Vannet-flommet-inn-i-vanntette-skott) om at manglende tetting mellom vanntette seksjoner førte til at vannet flommet inn i flere seksjoner enn det som man kunne forvente utfra skadene på båten.

  • Like 9

Share this post


Link to post

Fant svakheter i 12 bolter på Hålogalandsbrua. Stenger brua på flekken om en av dem ryker!

 

 

En bolt ødelagt allerede...

 

 

 

Ok, jeg advarte deg: én til nå, da stenger vi!  :shrug:

 

 

 

Share this post


Link to post

Det er godt det har blitt oppdaget ved kontroll av montasjen. Men det burde vel blitt oppdaget hvis man hadde mottakskontroll før montering. Har ikke byggherren hatt noen kontrollingeniør på denne jobben med kunnskap om testing av boltenes materialegenskaper?

  • Like 4

Share this post


Link to post

Det er godt det har blitt oppdaget ved kontroll av montasjen. Men det burde vel blitt oppdaget hvis man hadde mottakskontroll før montering. Har ikke byggherren hatt noen kontrollingeniør på denne jobben med kunnskap om testing av boltenes materialegenskaper?

 

Det er ett veldig godt spørsmål. En PMI test er gjort på ett øyeblikk, men er det blitt gjort? Er det vanlig å gjøre dette i byggebransjen?

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Er det mulig å kreve kineserne for erstatning hvis broen må repareres?

I første rekke skal kineserne få mulighet til å utbedre feilen.

Kommer det da hundre mann i en container for å holde i den ene kabelen?

Share this post


Link to post
Guest Slettet-t8fn5F

Kommer det da hundre mann i en container for å holde i den ene kabelen?

Kan du dele med oss hvordan du tenker deg frem til det spørsmålet?

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Staten har tapt flere milliarder de siste årene på utenlandske entreprenører. Både på samferdsel og oljeplattformer og skip. Er den mulige gevinsten verdt risikoen? Bare fregatten Helge Ingstad alene utgjør omtrent 4 milliarder. Togtunnelene til Moss 3-4 milliarder. Dette er bare de større beløpene jeg kom på akkurat nå.

 

Hva i all verden har helge ingstad med dårlige kinesiske bolter eller entreprenører å gjøre? Forliset var grunnet dårlig norsk ledelse av utenlandsk offiser under øvelse.

Nuvel, skipet hadde ikke sunket hadde det vært bygget korrekt. Det skal ikke være vanngjennomstrømningsmuligheter i de vanntette skottene langs propellakselen.

Share this post


Link to post
Guest Slettet-t8fn5F

Nuvel, skipet hadde ikke sunket hadde det vært bygget korrekt. Det skal ikke være vanngjennomstrømningsmuligheter i de vanntette skottene langs propellakselen.

Nå er jo den revnen som oppstod langt unna propellakselen.

 

Ingen fregatt på denne klode, er bygget for å kunne flyte, om en tredjedel av skutesiden blir revet opp.

Edited by Slettet-t8fn5F

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...