Gå til innhold

Audi åpner salg av E-Tron


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Nå ga jeg ikke så mye for min bil. Men man kan jo snu på det. Har kjørt på strøm siden 2014 og kan ikke fatte at man vil ha en bil i 2019 som bruker bensin eller diesel. Min bil får jeg cirka 380km rekkevidde på sommerføre og rundt 330km på vinterføre og i hverdagskjøringen er det mer enn nok.

 

På langtur er superladerne så godt utbygget og ladingen går såpass fort (og den var inkludert i bilkjøpet mitt) at det gjør meg lite med det kvarteret pause hver 33-38 mil (kjører ofte med barn i bilen så pausene måtte ha funnet sted uansett).

 

Det er iallefall min erfaring....

Elbil passer selvsagt for veldig mange, men ikke alle. Kjører mye til sørlandet om sommeren, uten lademulighet på destinasjonen. Vi stopper så og si aldri på denne turen som er så vidt over 20 mil hver vei. Om vinteren har vi færre langturer, men de er lengre og rekkevidden samtidig dårligere på elbil. I tillegg er selvsagt også utvalget av skikkelige familiebiler med god rekkevidde fraværende.

 

Men om noen år til, så begynner det nok å hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekkevidde vil nok ta seg opp. Selv har vi investert i lader i garasjen som muliggjør smartlading når strømmen er billigst.

 

Stort sett går turene mellom Trondheim og Oslo. Her er dekningen på superladerne god. Ellers går det cirka 27 mil nord for Trondheim til hytta. Ca. 10 mil før hytta er det også en superlader så vi har alltid god dekning sånn sett. Så for våres bruk (bare for å presisere _vår_ bruk) så passer dette svært godt.

 

Lading på jobb er ikke noe behov per dags dato pga. Rekkevidden er mer enn godt nok. Bruker 5-8% av batteri (avhengig av vær, trafikk og føre) til jobb. Og da sier det seg selv at det er nok strøm. Lader forøvrig til 80% i hverdagskjøringen for å bevare batteriet lengst mulig (lader kun til 100% ved planlagte langturer hvor den ekstra rekkevidden er grei å ha).

Lenke til kommentar

Helt forskjellig hvis man kjøper elbil til 250-350k og bruker den til bykjøring. Da er det (eller har i alle fall vært) virkelig økonomisk sammenlignet med en fossilbil. Men når bilen koster 800-900k så er det ikke økonomisk lenger og for min del måtte det ha vært en helt usedvanlig bil (Porsche e.l.). Rekkevidde på 33 mil og lang ladetid tilfredsstiller definitivt ikke det IMO. SUV er heller ikke spesielt morsomt å kjøre.

 

Bare sånn til sammenligning så klarer en hydrogenbil over 51 mil på vinterføre med -10 grader og koster flere hundretusen mindre. Da begynner vi å snakke om noe. Selvsagt et problem at det er få fyllestasjoner i dag.

 

Nel VP @bjornsimonsen and @Roger_H2 from @UnoX_Hydrogen just drove 500 km from Oslo to Trondheim (across a mountain) without refuelling, and hit an average hydrogen consumption of 0.9 kg / 100 km (outside temperature -10°C)

Måleren viste 16 km igjen nå de kom frem.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar

Helt forskjellig hvis man kjøper elbil til 250-350k og bruker den til bykjøring. Da er det (eller har i alle fall vært) virkelig økonomisk sammenlignet med en fossilbil. Men når bilen koster 800-900k så er det ikke økonomisk lenger og for min del måtte det ha vært en helt usedvanlig bil (Porsche e.l.). Rekkevidde på 33 mil og lang ladetid tilfredsstiller definitivt ikke det IMO. SUV er heller ikke spesielt morsomt å kjøre.

 

Hvis man isolert sett ser på innkjøpspris på bil så er jeg enig. Regner man med prisforskjellen på drivstoff så blir det et helt annet regnestykke. Selv var det SUV som stod på innkjøpslista da vi kjører en del nord for Steinkjer og har erfart at det er en mer behagelig tur i en SUV (subjektiv mening).

 

Vi ønsket å bytte ut 2 biler (en liten elbil og en liten SUV) med 1 bil som dekket alle behovene våres. Og med kampanjerenten som vi brukte til å finansiere bilkjøpet (vi måtte hatt finansiering uansett) så endte vi på cirka samme beløp per måned for Model X som med en PHEV hvis man inkluderer prisen på drivstoff. Vi kjører mye, i overkant av 35.000km i året og drivstoffprisen har veldig stor betydning for våres bilhold. For oss dekker en Model X behovet og vi betaler mellom kr. 250-350,- per måned avhengig av strømprisene i ren drivstoff for elbilen. Nå, 1 år og 1 måned senere så er jeg ikke i tvil om at vi har gjort det rette valget sett opp mot kjørekomfort, pris etc. Vi har aldri hatt et mer komfortabelt bilhold. Og det å parkere bilen i garasjen, koble til laderen og vite at den lades når det er billigst strøm er behagelig.

 

Men igjen. Anekdotisk og en mening. Jeg forstår at andre har andre behov og velger en annen løsning.

 

Hydrogen har lang rekkevidde ja, men virkningsgraden på drivstoffet er et blindspor slik det er i dag.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Lading på jobb er ikke noe behov per dags dato pga. Rekkevidden er mer enn godt nok. Bruker 5-8% av batteri (avhengig av vær, trafikk og føre) til jobb. Og da sier det seg selv at det er nok strøm. Lader forøvrig til 80% i hverdagskjøringen for å bevare batteriet lengst mulig (lader kun til 100% ved planlagte langturer hvor den ekstra rekkevidden er grei å ha).

Med denne rekkevidden er det ikke nødvendig nei, det er mer når man skal på langtur, så kan det være greit å ha mest mulig fulladet bil når man drar fra jobb.

Lenke til kommentar

 Regner man med prisforskjellen på drivstoff så blir det et helt annet regnestykke. 

 

Hydrogen har lang rekkevidde ja, men virkningsgraden på drivstoffet er et blindspor slik det er i dag.

Vel, akkurat nå med høye strømpriser så er det ikke spesielt billigere for alle. 

https://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-a-kjore-elbil-med-rekordhoye-strompriser/3423584508.html

 

https://www.dn.no/DNtv/video/2019/01/25/1315/-gar-stromprisene-hoyere-na-tror-jeg-at-jeg-dropper-elbil-og-gar-over-til-diesel?fbclid=IwAR3P-78lNMbWNXC92MFWhxLmRckHLzWtkzsqnOvp8Dqeu3LF1T9zHlz1Z2U

 

Det hevdes fra noen at utregningene i første link ikke er korrekte. Har ikke sett nøye på det, men det begynner å bli en interessant sammenligning i alle fall.

 

Argument om at virkningsgraden er lavere for hydrogen og ergo er det en blindvei er et veldig dårlig argument og noe som flere bare kaster ut uten at man har satt seg inn i hele regnestykket. Ta bare et eksempel. Hvis hydrogen faller en del pris, og noe det vil gjøre med større produksjon, så er prisen for å kjøre en hydrogenbil like lavt eller lavere enn hva den nå er med de høye strømprisene. Det alene gjør at argumentet om lavere virkningsgrad faller helt vekk.

https://medium.com/@cH2ange/efficiency-lets-clear-the-air-9685172f789b?fbclid=IwAR2TAReHFKHR76iQuxa3YtCnkV5Py2vca6J3JD_yZUtXnkGk7_cSolpzE9A

Lenke til kommentar

Vel, akkurat nå med høye strømpriser så er det ikke spesielt billigere for alle.

https://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-a-kjore-elbil-med-rekordhoye-strompriser/3423584508.html

 

https://www.dn.no/DNtv/video/2019/01/25/1315/-gar-stromprisene-hoyere-na-tror-jeg-at-jeg-dropper-elbil-og-gar-over-til-diesel?fbclid=IwAR3P-78lNMbWNXC92MFWhxLmRckHLzWtkzsqnOvp8Dqeu3LF1T9zHlz1Z2U

 

Det hevdes fra noen at utregningene i første link ikke er korrekte. Har ikke sett nøye på det, men det begynner å bli en interessant sammenligning i alle fall.

 

Argument om at virkningsgraden er lavere for hydrogen og ergo er det en blindvei er et veldig dårlig argument og noe som flere bare kaster ut uten at man har satt seg inn i hele regnestykket. Ta bare et eksempel. Hvis hydrogen faller en del pris, og noe det vil gjøre med større produksjon, så er prisen for å kjøre en hydrogenbil like lavt eller lavere enn hva den nå er med de høye strømprisene. Det alene gjør at argumentet om lavere virkningsgrad faller helt vekk.

https://medium.com/@cH2ange/efficiency-lets-clear-the-air-9685172f789b?fbclid=IwAR2TAReHFKHR76iQuxa3YtCnkV5Py2vca6J3JD_yZUtXnkGk7_cSolpzE9A

Jeg kan bare snakke for eget forbruk. Desember/januar nå hadde veldig dyr strøm. Allikevel endte jeg på 330,- på desember og det går mot samme på januar. Mye pga. Smartstyringen hvor jeg lader når prisen er lavest. Desember hadde vi mye kjøring, spesielt i julen. Allikevel er ikke dette gale. Vanligvis ligger vi på rundt kr. 250,-.

 

Når det gjelder hydrogen og den påstanden så er det ikke pris jeg tenkte på, men hvor mye energi som må til for å fremstille hydrogen. All den energien kunne gått med på å lade elbiler. Og derfor mener jeg det er et blindspor.

 

Nå kan det selvsagt komme nye metoder/teknologi som gjør dette mer effektivt. Men per dags dato virker det som et blindspor. Og nedleggelsen av flere hydrogenstasjoner er jo ikke noen positiv utvikling.

 

Ellers fikk jeg bare skummet gjennom den siste artikkelen der. Skal lese den mer grundigere når jeg har tiden. Er åpen for opplysninger og syns den virket svært interessant.

Endret av CaZpeR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder hydrogen og den påstanden så er det ikke pris jeg tenkte på, men hvor mye energi som må til for å fremstille hydrogen. All den energien kunne gått med på å lade elbiler. Og derfor mener jeg det er et blindspor.

Vi eksporterer endel strøm ut av landet når vi har for mye av det, for en slikk og en ingenting. Samtidig som vi importerer dyrere strøm når vi har behov. 

 

Jeg påstår at det ville vært bedre å produsert hydrogen fremfor å eksportere strømmen billig. Hydrogen har vi behov for i haugevis fra før av gjennom flere industri-områder. Salget av dette alene er et motargument for ditt "blindspor" imo ettersom hydrogenet ikke akkurat mister sin verdi som overskuddsstrømmen gjør. 

Lenke til kommentar

Vi eksporterer endel strøm ut av landet når vi har for mye av det, for en slikk og en ingenting. Samtidig som vi importerer dyrere strøm når vi har behov.

Det er nok stort sett omvendt.

 

Skal man imidlertid gjøre storskala utbygging av vind og solkraft eller andre uregulerbare kraftkilder vil man finne at man trenger å bygge ut langt større kapasitet enn hva snittforbruket tilsier slik at man kan begrense den langt dyrere lagringen. Det betyr at i et slik scenario vil man komme dithen at gjennomsnittlig produksjon av kraft er (potensiellt) langt større enn forbruket. (Fordi dette er billigee enn å bygge nok lagring til at man kan matche forbruket), da kommer du til en genuin overskuddskraftsituasjon.

Lenke til kommentar

Det er nok stort sett omvendt.

 

Skal man imidlertid gjøre storskala utbygging av vind og solkraft eller andre uregulerbare kraftkilder vil man finne at man trenger å bygge ut langt større kapasitet enn hva snittforbruket tilsier slik at man kan begrense den langt dyrere lagringen. Det betyr at i et slik scenario vil man komme dithen at gjennomsnittlig produksjon av kraft er (potensiellt) langt større enn forbruket. (Fordi dette er billigee enn å bygge nok lagring til at man kan matche forbruket), da kommer du til en genuin overskuddskraftsituasjon.

Som jo er scenarioet man prater om angående hydrogensamfunnet. 

 

Det er bedre å bruke overskuddet for å produsere noe med et større salgspris enn at den billige strømmen forsvinner ut av landet til folk som kjøper det billig. 

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for eget forbruk. Desember/januar nå hadde veldig dyr strøm. Allikevel endte jeg på 330,- på desember og det går mot samme på januar. Mye pga. Smartstyringen hvor jeg lader når prisen er lavest. Desember hadde vi mye kjøring, spesielt i julen. Allikevel er ikke dette gale. Vanligvis ligger vi på rundt kr. 250,-.

Det er definitivt veldig billig.

 

Er nok en god del dyrere for oss nå siden elbilen har nå et gjennomsnittlig forbruk på 3,7 kWh. Vi ender da opp med et forbruk på ca. 7,7 kr pr mil. Vi nærmer oss da hva det koster med hydrogen i dag (ca. 9 kr pr mil med bil i tilsvarende størrelse). Så med andre ord skal ikke prisen falle veldig for hydrogen før det faktisk blir billigere. Regnestykket blir selvsagt annerledes om sommeren.

Lenke til kommentar

Wow, ikke rart de hadde NDA mot testerne. Enda mer skuffende enn i-pace. Hadde vikelig trodd Audi skulle komme med en god bil her, håper de klarer å rette opp i problemene. 

Hva er det som er overraskende/skuffende her?

Dette er omtrent identisk i både forbruk og rekkevidde som Model X P90DL. 

 

Ca. 200 km kortere rekkevidde enn hydrogenbiler som koster flere hundretusen mindre....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som er overraskende/skuffende her?

Dette er omtrent identisk i både forbruk og rekkevidde som Model X P90DL.

 

Ca. 200 km kortere rekkevidde enn hydrogenbiler som koster flere hundretusen mindre....

Ehm, nei. Har sett den har 3kWh pr mil i snitt over 130km med snittfart på 49km. Det er langt mer enn model X. Men, jeg tror dog at dette er problemer de kan få fikset etterhvert og gjerne har kontroll på allerede siden de har opphevet nda.

 

I tillegg får en ikke varme i kupe under lading. Bug rundt fjerning av ladekabel hvor ikke nødløsning fikset problemet engang.

 

"Selvstyring" som bare slår seg av om du ikke gir input(flere som har likt her), garantert en horribel situasjon om en faktisk er ute av det og ikke kan ta over.

 

Osv.

Lenke til kommentar

Ehm, nei. Har sett den har 3kWh pr mil i snitt over 130km med snittfart på 49km. Det er langt mer enn model X. Men, jeg tror dog at dette er problemer de kan få fikset etterhvert og gjerne har kontroll på allerede siden de har opphevet nda.

 

I tillegg får en ikke varme i kupe under lading. Bug rundt fjerning av ladekabel hvor ikke nødløsning fikset problemet engang.

 

"Selvstyring" som bare slår seg av om du ikke gir input(flere som har likt her), garantert en horribel situasjon om en faktisk er ute av det og ikke kan ta over.

 

Osv.

Kan ikke uttale meg om fart over 130 km/t, men testene til TeslaBjørn viser rimelig identisk forbruk og rekkevidde for e-Tron og Model X P90DL. Ingen imponerer.

 

I testen til TeslaBjørn så virket forøvrig varme i kupeen under lading så vidt jeg kunne se. Han prøvde å slå den av for å se om det hadde innvirkning på ladeeffekten.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke uttale meg om fart over 130 km/t, men testene til TeslaBjørn viser rimelig identisk forbruk og rekkevidde for e-Tron og Model X P90DL. Ingen imponerer.

 

I testen til TeslaBjørn så virket forøvrig varme i kupeen under lading så vidt jeg kunne se. Han prøvde å slå den av for å se om det hadde innvirkning på ladeeffekten.

130? Jeg snakket om 49kmt over 130km. Skulle likt å se en model x konsumere 3kWh pr mil i ett slikt scenario.

 

Han sier jo at den ikke virker, den viser at den er på men virker ikke.

Lenke til kommentar

Ja, jeg foretrekker den tyske bedriftskulturen der det bedrives kartellvirksomhet, giftforsøk på mennesker, massiv juksing på utslippstester, samt toppsjefer i fengsel for bedrageri og alt hva det er.Mye bedre enn disse fæle amerikanerne.

Ja spørr befolkningen i Nagasaki og Hiroshima. Eller offer av napalmbombene i Vietnam.

 

Helt uskyldige disse amerikanerne. Ikke slipper de ut klimagasser heller.

 

På toppen av det hele har de valgt en president som representerer dem godt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

130? Jeg snakket om 49kmt over 130km. Skulle likt å se en model x konsumere 3kWh pr mil i ett slikt scenario.

 

Han sier jo at den ikke virker, den viser at den er på men virker ikke.

Merkelig måte å ordlegge seg på (49 km/t over 130 km/t). 

 

Kan ikke se at det skulle være rart at Model X skulle havne på over 3kWh på vinterføre e.l. med slik hastighet når man leser dette fra en test av P90D:

 

På returen til Drammen, med enda mer regn og våtere veibane enn på første halvdel av runden, holdt forbruket seg høyt lenge (over 2,7 kWh/mil) – til tross for pen kjøring.

Kilde: https://elbil.no/test-av-tesla-model-x-p90d-ville-klart-325-mil-med-pen-kjoring/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...