Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Søstra til kompis


Anbefalte innlegg

Jeg liker søstra til en kompis og er 98% sikker på at ho liker meg tilbake. Jeg har lyst til å være med henne hver dag og tenker ofte på ho. Problemet er at jeg aldri har vært i et seriøst forhold og er redd for å hoppe i det og kanskje angre i ettertid eller ikke klare generelt forhold. Hva burde jeg gjøre? Vil ikke bli dårlig venn men kompisen min heller

 

Anonymous poster hash: 4a4d9...fe5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle er frie individer. Ingen behøver å spørre noen om "rett" til noe, -så lenge alle viser hverandre respekt-. Du kan opprettholde kameratforholdet -og- ha et forhold til søstra hans, så lenge alle viser hverandre respekt. Si at du ikke gjør det her for å være respektløs, men fordi du er genuint interessert. Hvis du er en bra kompis, så burde han bare være glad for at søstra blir sammen med en så bra fyr. Det vil nok bli komplisert uansett, alle er jo litt usikker i den alderen, men man lærer ikke uten å ta noen risikoer heller. Sånn er livet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg liker søstra til en kompis og er 98% sikker på at ho liker meg tilbake. Jeg har lyst til å være med henne hver dag og tenker ofte på ho. Problemet er at jeg aldri har vært i et seriøst forhold og er redd for å hoppe i det og kanskje angre i ettertid eller ikke klare generelt forhold. Hva burde jeg gjøre? Vil ikke bli dårlig venn men kompisen min heller

 

Anonymous poster hash: 4a4d9...fe5

Snakk med ham om det. Prøv å ta det opp på en forsiktig/diskret måte. Pass på ordene du bruker så han skjønner at du ikke bare vil tømme&rømme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har motsatt innstilling til taurean over. For meg er det en god kompis som først viser respekt ved å spørre om han har noe imot det og deretter respekterer hans følelser.

 

Nå ser jeg ikke helt problemet med en søster, men jeg ser problemet med en eks.

Jeg har én gang blitt sammen med eksen til en venn av en venn som jeg ofte var med, og selv da spurte jeg om han var komfortabel med det, noe han da var og satte pris på at jeg spurte.

 

En tidligere kamerat av meg (hans venn) har i ettertid hatt seg med samme dame og de har ikke lenger kontakt slik jeg har forstått det.

 

Venner er vanskeligere å få enn damer for meg, så jeg prioterer vennskap over potensiell fitte som jeg kan finne overalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er alle i hele verden venner, vi bare misforstår hverandre av og til. (Jeg støtter så klart ikke incest, hvis noen skulle klare å dra den konklusjonen.) Men et tillitsbasert kjærlighetsforhold er noe jeg ser på som hellig, noe som helst skal vare livet ut og forbi døden. Sex er underordnet, dét er et resultat av et velfungerende samliv og harmoniserende kjerneverdier, noe som ikke alltid er lett å få til. Vanskelig å styre, men bærekraftig. Man må lære kontrollere sine følelser og ikke være et offer for dem, til en så stor grad som mulig, da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å bare fortelle det til kompisen din? Du spør ikke om hans tillatelse på noen måte, men bare forteller at du er interessert i søsteren hans, og kommer til å be henne med ut. Da veit han hva som skjer på forhånd, så han ikke blir overrasket når den tid kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At søstre til kompiser er off limits er bare tull. At du skal snakke med kompisen din først er også tull.

 

Det som derimot ikke er tull er at du fremstår som en type som aldri ville greid å ha et clean break i et forhold. Din ekstremt needy natur tilsier at her blir det på et eller annet tidspunkt drama, og da kommer han til å ta hennes parti.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sier ikke så mye mer om hvem dere er, hvor gamle dere er eller om relasjonen deres, men hvis ikke du har gjort det allerede, bør du ta initiativ til å tilbringe tid med henne. Gå en tur sammen, gå ut og drikk øl, kaffe eller brus, spis is når våren kommer og besøk hverandre. Det er uforpliktende i begynnelsen. Men hvis det går bra og dere jevnlig er sammen, kan dere etter noen uker avklare at dere er kjærester.

Angående det å angre eller ikke klare det, trenger du ikke ha en så anstrengt tilnærming. Slapp av, prøv deg frem og kanskje går det bra eller kanskje det ikke ikke gjør det. Det er i så fall helt normalt og helt greit. Om det ikke gjør det, vil du ikke nødvendigvis angre. Det er uansett bedre å angre på at du har prøvd enn at du ikke har gjort det. Det verste som kan skje er at det ikke går eller at et forhold tar slutt og du i hovedsak er tilbake der du er nå.

 

Når det gjelder kompisen din, er det slik Taurean sier. Hvis søstra hans er med på å tilbringe tid med deg, kan det være lurt å fortelle ham om det. Ikke fordi du må spørre om lov. Dette er jo ikke Saudi-Arabia, der man har streng æreskultur, kvinner har en mannlig verge og så videre. Men det gjør saken lettere da kompisen din ikke trenger å bli overrasket senere.

 

Hvis søstra hans derimot ikke er interessert og avslår deg før noe har begynt, er det ingen grunn til å trekke kompisen din inn i det.

Lenke til kommentar

Handler ikke om å være i saudi Arabia eller ikke, men hvorvidt man verdsetter mus over vennskap.

 

(Men igjen - jeg var ikke klar over at søster var en greie hvor noen ville bli fornærmet. Eneste grunnen til at jeg selv potensielt ville slått meg vrang om du, som en kompis, ville på søstera mi var om jeg anså deg som en person med historie og personlighet som gjorde svært sannsynlig at du ville behandle henne dårlig og jeg ville følt et behov for å beskytte søstera mi - men hvis det var tilfelle hadde du antagelig styrt klar av deg selv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uskrevet regel at man holder seg unna søster og ex'er. Med mindre du får grønt lys på forhånd.

Søstre? Nei. Jeg har flere kamerater som er skikkelige gode karer på alle måter - hadde bare blitt glad om en av dem endte opp med min søster.

Jeg har to kamerater som har vært nære venner siden ungdomsskolen - når de var rundt 25 ble den ene sammen med(og etterhvert gift med) den andres søster. Det er jo fullstendig optimalt, du har alltid en god kompis med på familiemiddager/ferier, du vet han tar godt vare på søstra di, og du vet du kan prate med ham om noe må sies.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hvor gamle dere er. Hvis du er 18 ville jeg ikke vært særlig happy hvis du prøver deg på den 15 år gamle søsterea mi... Men hvis dere begge to er voksne (over 18) er det null stress. Kompisen din må lære seg at søstera hans kan ta egne valg.

 

Min far giftet seg for øvrig med søstera til en kompis fra gymnaset. Mine foreldre har i dag vært lykkelig gift i over 30 år. Og min far og onkel er fortsatt venner :)



Anonymous poster hash: 123a0...d8f
Lenke til kommentar

Handler ikke om å være i saudi Arabia eller ikke, men hvorvidt man verdsetter mus over vennskap.

 

(Men igjen - jeg var ikke klar over at søster var en greie hvor noen ville bli fornærmet. Eneste grunnen til at jeg selv potensielt ville slått meg vrang om du, som en kompis, ville på søstera mi var om jeg anså deg som en person med historie og personlighet som gjorde svært sannsynlig at du ville behandle henne dårlig og jeg ville følt et behov for å beskytte søstera mi - men hvis det var tilfelle hadde du antagelig styrt klar av deg selv.)

At man verdsetter et vennskap (sågar mer enn mus) betyr ikke at man må spørre kompisene sine om lov.

Lenke til kommentar

Jeg liker søstra til en kompis og er 98% sikker på at ho liker meg tilbake. Jeg har lyst til å være med henne hver dag og tenker ofte på ho. Problemet er at jeg aldri har vært i et seriøst forhold og er redd for å hoppe i det og kanskje angre i ettertid eller ikke klare generelt forhold. Hva burde jeg gjøre? Vil ikke bli dårlig venn men kompisen min heller

 

Anonymous poster hash: 4a4d9...fe5

 

hvis du aldri har vært i no forhold må vel en gang være den første? :p

 

man får jo ikke erfaring av å holde seg helt unna uansett hvertfall

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg er litt overrasket over hvor mange brødre det er her inne som ikke hadde hatt noe problemer med at kamerater ligger med søsteren sin. I motsetning til mange andre her mener jeg det er ganske åpenbart at dette er fullstendig unødvendig. Det finnes 3,5 milliarder damer her i verden du kan ligge med. Dette handler ikke om hvem som får lov å ta egne valg eller ikke. Jeg kan på ingen måte hindre kompisen min i ligge med søstera mi, men jeg kan heller ikke styre min reaksjon på at han setter verdien av et ligg over risikoen for å skade vårt vennskap. 

La oss være realistiske her. Sannsynligheten for at disse to gifter seg og lever lykkelig alle sin dager er omtrent lik 0, på tross av tre anekdoter over her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...