Gå til innhold

Byttet ti ganger så mange batterier enn forventet


Anbefalte innlegg

Hvis batteriet ikke holder levetiden til telefonen, eller i det minste 5 år så lager man telefonen slik at det kan byttes av forbruker. Men som med alt annet så er jo vi forbrukere sauer og godtar glatt at produsentene rævkjører oss.

 

Hva jeg forventer og hva jeg går ut i fra er forøvrig to helt forskjellige ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis batteriet ikke holder levetiden til telefonen, eller i det minste 5 år så lager man telefonen slik at det kan byttes av forbruker. Men som med alt annet så er jo vi forbrukere sauer og godtar glatt at produsentene rævkjører oss.

 

Hva jeg forventer og hva jeg går ut i fra er forøvrig to helt forskjellige ting.

Selv om man ikke (enkelt) kan skifte batteriet på en enhet selv, betyr det jo ikke at man ikke kan reklamere. Når man ikke kan skifte batteriet selv, så ville jeg reklamert dersom batteriet var defekt innenfor 5 år og jeg hadde kjøpt det som privatperson.

 

Edit: typo

Endret av MrMarbles
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Produsenten har jo vesentlig kontroll på hvor raskt batteriene deres slites. Jo høyere batteriene tillates å lades og jo dypere de tillates å utlades jo raskere vil batteriene få redusert ytelse. Dette er parametre mobilprodusentene har kontroll over. Bare ved å endre ladegrenser kan du ved å akseptere 20-40% reduksjon i utnyttbar kapasitet oppnå kanskje 10x økning i levetid.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Produsenten har jo vesentlig kontroll på hvor raskt batteriene deres slites. Jo høyere batteriene tillates å lades og jo dypere de tillates å utlades jo raskere vil batteriene få redusert ytelse. Dette er parametre mobilprodusentene har kontroll over. Bare ved å endre ladegrenser kan du ved å akseptere 20-40% reduksjon i utnyttbar kapasitet oppnå kanskje 10x økning i levetid.

Spot on!

Og her har Apple vært litt for aggresive, slik at batteriene ikke varer så lenge som "en har grunn til å forvente".

 

Mtp forbrukerkjøpsloven, så sier den blant annet at produktet skal ha de egenskaper som "en har grunn til å forvente".

En forventer ikke at en 4 år gammel mobil har samme batteritid som da den var ny. 

Men, en forventer at mobilen har samme ytelse som ny (gitt at en ikke skifter/oppgraderer SW).

 

Det sagt, etter å ha hatt en samsung s2, s4 og en s8, så kunne jeg mistenkt at samsung gjør noe lignende... Alle disse føltes betydelig mindre smooth etter 2 år. Jeg merket ikke det på LG G4'en jeg hadde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hvor mange mobiltelefoner holder i 5 år? Om ikke skjermen er knust, så er et eller annet gått i dass, så det at et batteri skal holde i 5 år har jeg vanskelig for å se. Og hvor mange av oss bruker en telefon så lenge? Det er jo også opp til oss å benytte et produkt lenger enn det vi gjør. For flere av oss bytter etter et år eller etter 2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Det apple først gjorde galt var å selge en mobil som ikke fungerer som forventet i 5 år, slik forbrukerkjøpsloven I Norge krever. Batteriet var rett og slett for dårligt.

Bare dersom batteriet var svekket. Hvis batteriet hadde typ 90% helse, så så man ikke noe til throttlinga.

Apple batterier har under 90%helse ut fra fabrikk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple batterier har under 90%helse ut fra fabrikk

 

Wow. Litt vel bastant eller?

 

Jobber som Mac-tekniker og vi kan gå inn å se helsa til batteriene på både Mac og iOS-enheter med Apples diagnoseverktøy. Da ser man antall ladesykluser og i tillegg helsa til batteriet. Aldri sett et nytt batteri bli levert under 100% i helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produsenten har jo vesentlig kontroll på hvor raskt batteriene deres slites. Jo høyere batteriene tillates å lades og jo dypere de tillates å utlades jo raskere vil batteriene få redusert ytelse. Dette er parametre mobilprodusentene har kontroll over. Bare ved å endre ladegrenser kan du ved å akseptere 20-40% reduksjon i utnyttbar kapasitet oppnå kanskje 10x økning i levetid.

Så etter det jeg vet, så har iOS-batteriene til Apple 500 ladesykluser de er spesifisert for. Mac har 1000 ladesykluser. 1 ladesyklus regnes som en full oppladning/utladning. Så dersom du lader batteriet fra 30% en dag opp til 90%, så teller ikke det som en ladesyklus. 

 

Hvis du lader den opp til 100% og ned til nesten 0% hver gang, så vil du bruke opp batteriet raskere enn om du lader før du når bunnen og ikke helt opp til 100%. 

 

Så la oss si at du bruker opp 500 ladesykluser på batteriet ditt. Batteriet slutter ikke å virke her, men du kan oppleve at batteriet fungerer dårligere. At enheten plutselig kutter f.eks., eller batteriet lader ut mye raskere enn normalt. Man vil også kunne se i batteri-innstillingene at batteriet er brukt opp. Men det kan også fungere helt fint, det er litt case by case på hvor bra det funker.

 

Uansett, slutter batteriet å fungere før de 500 ladesyklusene er oppbrukt og batteriet er mindre enn 2år, så har man jo krav på å få det skifta på reklamasjon. Da er det noe galt med batteriet.

 

Så det stemmer jo det du sier, men man kan jo like godt kontrollere dette selv ved å la være å lade telefonen bli fullstendig utladet hver gang. Heller sette den på lading på 30-40% enn å lade den helt ned. 

Lenke til kommentar

Veldig mange ødelegger batteriene sine med vilje da. Sette den på lading klokka 11 om kvelden. Ved midnatt eller senere er batteriet 100% (lithiumbatteriet trives ikke på 100%) og der står dem å koser seg til man våkner og tar den ut av laderen i 7-8 tiden om morgenen.

 

Dette gjøres gjerne hver kveld i tillegg.

 

Også klager man på at batteriet bare varer ett år og at det er for dårlig....

Lenke til kommentar

Veldig mange ødelegger batteriene sine med vilje da. Sette den på lading klokka 11 om kvelden. Ved midnatt eller senere er batteriet 100% (lithiumbatteriet trives ikke på 100%) og der står dem å koser seg til man våkner og tar den ut av laderen i 7-8 tiden om morgenen.

 

Dette gjøres gjerne hver kveld i tillegg.

 

Også klager man på at batteriet bare varer ett år og at det er for dårlig....

Har du noen dokumentasjon på at dette stemmer for "noenlunde smarte" gjenstander (mobil, laptop, etc)?

Batterier skal gjerne lagres (når ikke i bruk over lengre tid) med ca 2/3 ladning (avhengig av produsent/teknologi). Men at en "ødelegger" batterier ved å la den ligge påkoblet lader om natten, det tviler jeg på. Tvertimot vil jo antall ladesykluser bli høyere hvis en ikke har mobilen påkoblet om natten, siden mobilen vil lades ut gjennom de 8 timene.

 

 

Så etter det jeg vet, så har iOS-batteriene til Apple 500 ladesykluser de er spesifisert for. Mac har 1000 ladesykluser. 1 ladesyklus regnes som en full oppladning/utladning. Så dersom du lader batteriet fra 30% en dag opp til 90%, så teller ikke det som en ladesyklus. 

 

Hvis du lader den opp til 100% og ned til nesten 0% hver gang, så vil du bruke opp batteriet raskere enn om du lader før du når bunnen og ikke helt opp til 100%. 

 

Så la oss si at du bruker opp 500 ladesykluser på batteriet ditt. Batteriet slutter ikke å virke her, men du kan oppleve at batteriet fungerer dårligere. At enheten plutselig kutter f.eks., eller batteriet lader ut mye raskere enn normalt. Man vil også kunne se i batteri-innstillingene at batteriet er brukt opp. Men det kan også fungere helt fint, det er litt case by case på hvor bra det funker.

 

Uansett, slutter batteriet å fungere før de 500 ladesyklusene er oppbrukt og batteriet er mindre enn 2år, så har man jo krav på å få det skifta på reklamasjon. Da er det noe galt med batteriet.

 

Så det stemmer jo det du sier, men man kan jo like godt kontrollere dette selv ved å la være å lade telefonen bli fullstendig utladet hver gang. Heller sette den på lading på 30-40% enn å lade den helt ned. 

 

Men så kommer forbrukerkjøpsloven inn i bildet her. Så lenge Apple ikke spesifikt oppgir levetid "på pakken"/informert kunden før kjøp, så må kunden kunne forvente at mobilen fungerer som en (hvilken som helst annen) mobil. 

 

Ifølge tidligere avgjørelser, så er det jo (selvsagt) tillatt at batteriet blir dårligere med årene.

Men straks produktet ikke fungerer lengre (slår seg av, tar ikke ladding, blir tregere etc), så er det en defekt som selger må fikse. Ihvertfall når batteriet ikke er lett utskiftbart.

 

Det sagt, så vil sikkert avgjørelsen i FTU avhenge av bruksmengde, produktalder, om batteri er lett utskiftbart, pris på produktet, informasjonen gitt til kunden etc.

Lenke til kommentar

Bare les deg opp på hvordan lithiumbatteri fungerer så har du bevis nok. Gjelder mobiler/elbiler/laptopper og alt som bruker slike batterier.

 

Alle kjenner noen som har ett ødelagt batteri på laptoppen sin og klager over det. "Den står jo i laderen hele tiden så har jo ikke brukt batteriet engang" er en fin gjennganger..

Lenke til kommentar

Har du noen dokumentasjon på at dette stemmer for "noenlunde smarte" gjenstander (mobil, laptop, etc)?

Batterier skal gjerne lagres (når ikke i bruk over lengre tid) med ca 2/3 ladning (avhengig av produsent/teknologi). Men at en "ødelegger" batterier ved å la den ligge påkoblet lader om natten, det tviler jeg på. Tvertimot vil jo antall ladesykluser bli høyere hvis en ikke har mobilen påkoblet om natten, siden mobilen vil lades ut gjennom de 8 timene.

 

 

 

Men så kommer forbrukerkjøpsloven inn i bildet her. Så lenge Apple ikke spesifikt oppgir levetid "på pakken"/informert kunden før kjøp, så må kunden kunne forvente at mobilen fungerer som en (hvilken som helst annen) mobil. 

 

Ifølge tidligere avgjørelser, så er det jo (selvsagt) tillatt at batteriet blir dårligere med årene.

Men straks produktet ikke fungerer lengre (slår seg av, tar ikke ladding, blir tregere etc), så er det en defekt som selger må fikse. Ihvertfall når batteriet ikke er lett utskiftbart.

 

Det sagt, så vil sikkert avgjørelsen i FTU avhenge av bruksmengde, produktalder, om batteri er lett utskiftbart, pris på produktet, informasjonen gitt til kunden etc.

Sier ingenting imot det du sier heller. Sier bare hvordan det er lagt fra Apple sin side. Klart, det gjør det jo ikke enkelt å si imot Apple når batteriet er oppbrukt ifølge spesifikasjonene til Apple. Mulig FTU ville gitt medhold. Vil tippe at en slik batterisak blir avsluttet og dekket lenge før den når så langt opp forøvrig.

 

Jeg bare beskrev etter beste evne hvordan batteriene fungerer i forhold til det sverreb skrev, da det virka som han mente at Apple har tuna batteriene til å feile. 

 

Det eneste jeg har merka, er at de kan være følsomme for kulde og forårsake shutdown. I disse tilfellene blir som regel hele telefonen skifta på reklamasjon.

Lenke til kommentar

Jeg bare beskrev etter beste evne hvordan batteriene fungerer i forhold til det sverreb skrev, da det virka som han mente at Apple har tuna batteriene til å feile.

Nei de er tunet til å gi maksimal brukstid pr. lading på minimalt volum. At de da ikke varer like lenge er en konsekvens. Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Bare les deg opp på hvordan lithiumbatteri fungerer så har du bevis nok. Gjelder mobiler/elbiler/laptopper og alt som bruker slike batterier.

Alle kjenner noen som har ett ødelagt batteri på laptoppen sin og klager over det. "Den står jo i laderen hele tiden så har jo ikke brukt batteriet engang" er en fin gjennganger..

Hvis du skal lese deg nok opp til å forstå lithiumbatteri, så må du nok studere noen år. Teknologien er en blanding mellom elektronikk, kjemi og nano-fagfelt, og en god forståelse krever en betydelig innsats i flere av disse feltene, og minst en master i et felt. 

 

Hvis du mener man kan google problemet, og få tak i gode kilder, så er jeg enig i at det gir mening. Men jeg fant ingen kilder som refererer til noe slags vitenskapelig metode. Det er endeløse artikler med "69 myths about batteries", men disse er verdiløse som referansemateriale.

 

Og til slutt, hvis man skal basere seg på sine enkelte erfaringer:

Jeg har plenty av batteri-enheter. Jeg har (sånn ca) mistet 10-30% kapasitet på 3 år, jevnt over. Dette anser jeg som vanlig slitasje av batteriet.  Da har ikke jeg brydd meg om å plugge ut laptoper, og jeg lader mobilen om natta.

De eneste gangene jeg har sett ødelagte (mobil/laptop/etc-)batterier, er når en lar de ligge tomme over lengre tid.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...