Gå til innhold

Betaling for kjørte kilometer kan erstatte bompenger og veiavgifter: Datatilsynet sier ja til GPS-måling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg som kjører godt under 10k kilometer (10Mm?) i året ville dette vært midt i blinken. Men det største hinderet blir vel ikke datatilsynet, men kommunepolitikere rundt omkring i landet med mer eller mindre perifere private eierinteresser i bompengeselskapene som betrakter bomringer rundt hver eneste lille husklynge omtrent som en lisens til å trykke penger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette er ikke bra;

 

Det gir økt overvåking. Det gir informasjon om når du har kjørt, hvor du har kjørt, hvor fort du har kjørt++ Det er ekstremt mye sensitiv data som kan, og vil, komme på avveie der.

 

Det gir ingen knyting mellom betaling og "produkt". Det vil være umulig for folk å få en følelse av om det er verdt det.

 

Dette er en dyr teknologi, som krever tilsyn og vedlikehold. Dette er noe bileieren må betale. Dette vil koste enormt å bytte fra bom til dette.

 

Det er ikke bompenger folk først og fremst er motstandere av, det er den utstrakte bruken av bompenger. Folk føler absolutt ikke at prosjektene er verdt prisen.

 

Man burde innført krav om at veiprosjekter ikke kan lånefinansiere mer enn 25%. Bommene må opp og aktiveres minst 3 år før prosjektet igangsettes. Pengene som kreves inn skal på lukket konto frem til prosjektet startes. Dersom folk, og lokal samfunnet, ikke ser at kost/nytten med bommene er der, så skal prosjektet skortes og pengene tilbakebetales.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Personvernet kan ivaretas sier de? Få måner etter at offentlige etater presterte og lekke konfidensielle helseinformasjon til en million nordmenn?

 

Det kan ganske enkelt løses gjennom at ikke essensielle data aldri blir sendt inn. Et system hvor myndighetene sporer enhver bruk av bilen gjennom å logge GPSen din vil i aller høyeste grad være kompromitterende. Men det er også en ekstremt tungvint måte å gjøre det på. Det er mye enklere å legge tilnærmet all utregning av grunnlagsdata inn i GPSenheten. Så kan den nøye seg med å sende fra seg antallet kjørte kilometer i avgiftssone periodevis. Da kan myndighetene beregne avgifter uten å ane hvor eller når bilen har vært på tur, eller hvem som kjørte. Og data de ikke har kan heller ikke bli stjålet.

 

Er det ulike avgiftssoner så kan det også beregnes i enheten. X kilometer i sonetype A, Y kilometer i sonetype B, osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan ganske enkelt løses gjennom at ikke essensielle data aldri blir sendt inn. Et system hvor myndighetene sporer enhver bruk av bilen gjennom å logge GPSen din vil i aller høyeste grad være kompromitterende. Men det er også en ekstremt tungvint måte å gjøre det på. Det er mye enklere å legge tilnærmet all utregning av grunnlagsdata inn i GPSenheten. Så kan den nøye seg med å sende fra seg antallet kjørte kilometer i avgiftssone periodevis. Da kan myndighetene beregne avgifter uten å ane hvor eller når bilen har vært på tur, eller hvem som kjørte. Og data de ikke har kan heller ikke bli stjålet.

 

Er det ulike avgiftssoner så kan det også beregnes i enheten. X kilometer i sonetype A, Y kilometer i sonetype B, osv.

Hørtes ganske lett og tukle med da. Spesielt når det rulles ut for alle kjøretøy og ikke bare tungtransport (og ja, det er et spørsmål om når, ikke hvis om dette går gjennom for tung)

 

Hva gjør vi når systemet er på plass med en merkverdig del av befolkningen tukler med systemet og disse betaler nå plutselig ingen veiavgift, drivstoffavgift, eller bomring og heller ingen GPS avgift?

 

Eller hva skjer med folk som parker i parkeringshus, og denne enheten hopper frem og tilbake flere kilometer av gangen?

 

Skal de betale for 20-30 km kjørt når de egentlig bare har kjørt 700 meter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva forhindrer folk til å bare ta ut GPS-senderen i ny og ne for å spare penger? Dette virker svært lite gjennomtenkt. Dessuten, om det skal betales for hver kjørte kilometer, har alle biler allerede innebygget kilometer-teller. Hvorfor ikke bare bruke den? Rapporter inn km-stand på samme måte som man tidligere rapporterte inn strøm-måleren. Dette handler nok mer om at myndighetene vil ha større overvåkningsmuligheter.

Prisen skal ikke være lik per km over alt. Man vil f.eks. beholde muligheten til å kreve ekstra betalt for å kjøre inn i og i byområder, bykjerner m.m., og kanskje også rushtidsavgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et GPS system blir IKKE rettferdig.

 

Tviler på at det blir pålegg med GPS i utenlandske biler på norgesbesøk eller oblat ordning for utlendinger for bruk av norske veier.

 

Det er mange land i Europa hvor det er bommer og oblatordninger som vi ikke slipper unna selv om vi kjører norsk bil.

 

Hvordan har de tenkt seg at det skal håndteres når man drar utenlands på ferie og harry handling? Da kjører man ikke på norske veier og skal heller ikke betale for den kjøringen til norske myndigheter.

 

Skal GPSene være online så får man et system som kan hackes så man vet når beboere ikke er hjemme og det er fritt frem for innbrudd!

 

Hvis de ikke er online hvordan skal gamlemor på 85 år klare å levere data. Har kanskje ikke PC en gang! Skal bilverkstedet gjøre det. Hvilken pris får vi forbrukere da?

 

Noe for EFTA domstolen og menneskerettsdomstolen om personovervåking?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hva forhindrer folk til å bare ta ut GPS-senderen i ny og ne for å spare penger? Dette virker svært lite gjennomtenkt. Dessuten, om det skal betales for hver kjørte kilometer, har alle biler allerede innebygget kilometer-teller. Hvorfor ikke bare bruke den? Rapporter inn km-stand på samme måte som man tidligere rapporterte inn strøm-måleren. Dette handler nok mer om at myndighetene vil ha større overvåkningsmuligheter.

Prisen skal ikke være lik per km over alt. Man vil f.eks. beholde muligheten til å kreve ekstra betalt for å kjøre inn i og i byområder, bykjerner m.m., og kanskje også rushtidsavgift.

Da har man virkelig detalj logging av hvor folk er. Personvern..........

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ivaretatt???? Forbannade vrøvl. Skal dette fungere MÅ man sende data som identifiserer bil (og med det også eier) og tilbakelagte strekninger. Eller skal du betale for å flytte bilen din på privat grunn eller ved kjøring på privat vei også nå?

 

Det bygges stadig veier og det gjøres omlegginger i eksisterende veinett. Alt dette må oppdateres jevnlig. Mao. du må være på nett så og si kontinuerlig.

 

Apenes snur seg i graven i ren frustrasjon. Ett hvert tilsyn som går statens ærende og ikke folkets ve og vel er kjøpt og betalt.

 

Alle tekniske løsninger kan kompromitteres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva forhindrer folk til å bare ta ut GPS-senderen i ny og ne for å spare penger? Dette virker svært lite gjennomtenkt. Dessuten, om det skal betales for hver kjørte kilometer, har alle biler allerede innebygget kilometer-teller. Hvorfor ikke bare bruke den? Rapporter inn km-stand på samme måte som man tidligere rapporterte inn strøm-måleren. Dette handler nok mer om at myndighetene vil ha større overvåkningsmuligheter.

 

Dessuten, om det skal betales for hver kjørte kilometer, har alle biler allerede innebygget kilometer-teller. Hvorfor ikke bare bruke den?

 

Man skal da ikke betale for bruk av utenlandske veier!

 

Kommer aldri til å bli et system med avlesing av km.stand ved utreise og innreise i Norge. Tenk deg hvilke køer det vil medføre på grensen!

 

Et GPS system kan jo stoppes med GPS jammere, Ja, det er ikke lov, men det er allerede mange utenlandske trailere som kjører rundt med GPS jammer for at de ikke vil at arbeidsgiver skal se hvor de er til enhver tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da har man virkelig detalj logging av hvor folk er. Personvern..........

Jeg har litt vanskelig for å se for meg at personvrnet skal kunne ivaretas godt nok ja. Det er klart, man trenger ikke sanntidsrapportering. Dersom man f.eks. synkroniserer boksen i bilen kvartalsvis, og den kun angir hvor mange km  som er kjørt i hvilke avgiftsklasser, er det sikkert mange som vil mene at det er godt nok. Men kvartalsvis avlesning vil jo gjøre det vanskelig å kontrollere om boksene folk har med i bilene faktisk er påslåttt og fungerer som de skal. I tillegg må man jo selv ha muligheten til å se hvor man skal ha kjørt, for å kontrolelre at det ikke er feil. Det er kanskje ikke umulig å få til, men dert er i hvert fall ikke lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...