Gå til innhold

Nesten hver tredje nye bil var en nullutslippsbil i 2018


Anbefalte innlegg

Merkelig kommentar dette derre. Hører den stadig vekk. Virker som om noen faktisk i vår tid, 2019, fortsatt tror at service og reperasjonsutgifter på gammle biler finansierer ny elbil ut av det blå? Det er jo bare så 2018!

 

Jeg brukte 4,500,- i måneden på bompenger og diesel. 

Dette tallet bruker jeg nå på å lease en elbil. 

 

Alternativet var altså å kjøre rundt i en 2005 skranglekasse, mot å kjøre en 2018 modell elbil. 

 

Rimelig enkelt valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er neppe det som skjer, siden bruken av kollektivtrafikken øker sterkt i mesteparten av landet. Rundt Oslo øker togtrafikken med omkring 8% i året, det er en langt høyere økning enn for biltrafikken. 

 

I følge SSB, har antall sete-kilometer økt med 20% på landsbasis ... siden 2004.

På samme tid har også befolkningen økt med nesten 14%.

 

Økningen i bruk av kollektiv justert for folketall er med andre ord 6% på 14 år, eller 0.4% i året.

Lenke til kommentar

I følge SSB, har antall sete-kilometer økt med 20% på landsbasis ... siden 2004.

På samme tid har også befolkningen økt med nesten 14%.

 

Økningen i bruk av kollektiv justert for folketall er med andre ord 6% på 14 år, eller 0.4% i året.

Økning siden 2004 er lite interessant mhp. elbiler siden elbilene ikke kom for fullt før i 2012. Det var vel også kraftig nedgang i kollektivtrafikken under finanskrisetiden. Så det er nok bedre å se på utviklingen de siste 5 årene eller så. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Økning siden 2004 er lite interessant mhp. elbiler siden elbilene ikke kom for fullt før i 2012. Det var vel også kraftig nedgang i kollektivtrafikken under finanskrisetiden. Så det er nok bedre å se på utviklingen de siste 5 årene eller så. 

 

Utviklingen har vært ganske jevn over de siste årene, så spiller ikke all verdens rolle.

 

34q6zgl.jpg

Lenke til kommentar

Hvis hele økningen i kollektivtransporten ikke skyldes befolkningsøkning, så må også andre ting bidra:

- Hver kollektivreisende reiser mer

- Flere dropper sykkel og gange til fordel for kollektivt

- Folk kjører mindre sammen nå enn før

- Flere turister enn før

 

Kollektivtransporten er jo opplest og vedtatt å ikke forurense - da vil folk logisk nok få bedre miljøsamvittighet av å bruke det mer.

Lenke til kommentar

Kullkraft går mest effektivt når lasten er jevn. De reguleres opp og ned veldig tregt. Derfor kjøres de som stabil bunnlast hele tida. Noen ganger, f.eks på natta, produseres det et overskudd av kullkraft og for eksempel kl 17 produseres det et underskudd. Det er dette overskuddet vi kjøper inn til Norge som fossilt. Når det blir underskudd så påser vi på med opprinnelsesgarantert vannkraft både til vårt eget forbruk og tyskernes overforbruk. Hadde vi ikke balansert kraften på denne måten måtte de fyrt kullkraftverkene hardere, tilpasset maksforbruket, og heller fyrt for kråka de tidspunktene på døgnet det er enten normalt eller lavt fobruk. Balansekaften bidrar altså kraftig til netto reduksjon i kullkraft, selv om balansekraften nødvendigvis fungerer sånn at vi eksporterer vannkraft og importerer kullkraft.

 

Det er akkurat derfor du ser mismatchen mellom prosentandelene i kakediagrammene over her. 98% vannkraft kan umulig bli til 57% fossil varmekraft sånn uten videre.

Lenke til kommentar

...

Dersom man ikke kjøper strøm av et selskap som garanterer fornybart gjennom opprinnelsesgarantier, så lader man vel i følge NVE primært på fossil kraft allerede i dag?

...

Her skal man holde tunga rett i munn for ikke å blande sammen 'kraft' og 'opprinnelsesgarantier'. ;)

 

Se på opprinnelsesgarantier som en sponsorordning. Det har ingen direkte innvirkning på hva slags strøm du har i stikkontakten din men det gjør det *litt* mer lønnsomt å produsere fornybar kraft.

Lenke til kommentar

Kan du dokumentere det?

 

Dersom man ikke kjøper strøm av et selskap som garanterer fornybart gjennom opprinnelsesgarantier, så lader man vel i følge NVE primært på fossil kraft allerede i dag?

 

nasjonal-varedeklarasjon-2017.png

 

Ja dette ble jo testet for en god stund tilbake, det er nok kapasitet i nettet til 1,5 millioner elbiler i Norge gitt at man tar en del av ladingen når det er kapasitet nok i nettet. Som på natt. Jeg kan godt finne kilden om du ønsker det, men så mye som du har diskutert dette så har du nok sett den undersøkelsen før. 

 

Du må gjerne si det, men da kan en si det samme om de fleste Nordmenn som bruker strøm. Samme med produksjonen og raffineringen av bensin/diesel. Forøvrig betaler jeg for dette, som jeg synes de fleste burde gjøre. Men jeg sier ikke at jeg er noen nullutslips mann av den grunn. Betaler faktsik dobbelt opp, både igjennom Tibber(som jeg handler kraft av) og elbilforeningen. De har vell rundt 50% av elbilene som medlemmer også, mulig det har endret seg i takt med hvor mange elbiler som selges om dagen. Men var ca slik før. 

Lenke til kommentar

Det er ikke kapasitet overalt landet rundt «i dag» til hva tettheten av 1.5 mill elbiler i Norge tilsier som lades på samme tid (kveld/natt)

Nve publiserte en rapport i 2016 om dette frem i mot 2030.

Vi har oppnådd ett punkt i målsetningen som er AMS fom 2019.

Resten av distribusjonsnett , kabler og transformatorer må rustes opp videre rundt omkring for å takle det kapasitets behovet.

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_74.pdf

Lenke til kommentar

Det er ikke kapasitet overalt landet rundt «i dag» til hva tettheten av 1.5 mill elbiler i Norge tilsier som lades på samme tid (kveld/natt)

Nve publiserte en rapport i 2016 om dette frem i mot 2030.

Vi har oppnådd ett punkt i målsetningen som er AMS fom 2019.

Resten av distribusjonsnett , kabler og transformatorer må rustes opp videre rundt omkring for å takle det kapasitets behovet.

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_74.pdf

 

 

Ved å fordele ladingen til elbil jevnt over året er det antageligvis god nok kapasitet i strømnettet til 1,5 millioner elbiler, selv på kalde vinterdager. I områder med lite kapasitet i nettet, stor andel elbil og med høy samtidig elbillading, kan det oppstå overbelastning på transformatorer og kabler i distribusjonsnettet. Elbilladere kan være en utfordring for spenningskvaliteten i områder med svake nett. Spesielt kan skjevspenning sette begrensninger på hvor store effekter enkelte husholdninger kan installere til elbilladingen.

 

Fra dine egne kilder. Så jo, det er det med rett lademønster. Som AMS skal være med å oppfordre til. I tillegg ser en ikke så mye på hva som skjer i Olje sektoren ved ett slikt scenario. Har vi like stor produksjon/raffinering av olje med så høyt antall elbiler? Om så, ja da trengs det mer kraft. Sannsynligvis har vi ikke det da ett slikt scenario vill bidra til å kraftig redusere prisen på olje som igjen fører til at anlegg legges ned. I mitt område driftes både plattformer og raffeneri fra landbasert strøm. I tillegg til stor aluminiums fabrikk osv. Her har vi mye å gå på. Men lokalnett må hele tiden oppgraderes for å møte ny teknologi. Bare se på bruk av induksjon feks, enorme økninger. Vi skal stadig brenne mindre som fører at vi må varme med elektrisk motstand osv. Alt fører til økning av elektrisk energi på bekostning av kapasiteten. Elbilene generelt sett trenger jo veldig liten effekt. Med snitt på 1,5kWh pr mil og snitt kjørelengde på <4 mil og vi vet at bilene står store deler av tiden i ro så er det ikke mye effekt som trengs i snitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg sa : «i dag» er det ikke nok kapasitet til 1.5 millioner elbiler overalt i landet ift distribusjon,kabel og transformatorer rundt om.

Du quotet det jo selv, så hva er det du krangler med meg igjen om.

I områder med lite kapasitet i nettet, stor andel elbil og med høy samtidig elbillading, kan det oppstå overbelastning på transformatorer og kabler i distribusjonsnettet. Elbilladere kan være en utfordring for spenningskvaliteten i områder med svake nett. Spesielt kan skjevspenning sette begrensninger på hvor store effekter enkelte husholdninger kan installere til elbilladingen.

Lenke til kommentar

Som jeg sa : «i dag» er det ikke nok kapasitet til 1.5 millioner elbiler overalt i landet ift distribusjon,kabel og transformatorer rundt om.

Du quotet det jo selv, så hva er det du krangler med meg igjen om.

 

Nei det står at det kan, det er en tenkt situasjon som ikke nødvendigvis stemmer. Det står jo i første avsnitt: 

 

 

 

Ved å fordele ladingen til elbil jevnt over året er det antageligvis god nok kapasitet i strømnettet til 1,5 millioner elbiler, selv på kalde vinterdager.

 

Men om det samler seg store mengder i nett med lav kapasitet kan det oppstå problemer. Og nå er det ikke slik at en plutselig har 1,5 millioner elbiler over natten, og med AMS har en godt datagrunnlag for å forsterke disse delene av nettet samt inntekter til å dekke det. 

 

Forøvrig var det jo kraften og opprinnelsen til dette som ble diskutert, ikke belastningen av nettet. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Dersom man ikke kjøper strøm av et selskap som garanterer fornybart gjennom opprinnelsesgarantier, så lader man vel i følge NVE primært på fossil kraft allerede i dag?

 

Og så?

 

Om jeg vil vite mer nøyaktig hvor jeg får strømmen min fra, så må jeg ringe Statkraft å høre hvilken retning effekten flyter i utenlandsforbindelsene akkurat nå.

 

Om de alle skulle gå på eksport så bruker jeg nok ikke noe kullkraft - hvor skulle den komme fra?

 

Om de står på import, så kan jeg i prinsippet finne ut hvor mange promille av min strøm kommer fra hvilken utenlandsk kraftmiks (som stort sett ikke bare er kullkraft).

 

Alle mellomliggende situasjoner er du sikkert i stand til å vurdere selv.

 

Men jeg gidder ikke. Om jeg skulle ha kull i kraftmiksen min, så er det til gjengjeld en (eller flere) som tror de kjøper kullkraft som får vannkraften som jeg ikke bruker etter at vannet ikke har blitt tappet ned og brukes senere når effekten går ut av landet.

 

For verden er det det samme. For navlebeskuende norske strømforbrukere selvfølgelig ikke.

 

Forøvrig kjøper jeg min strøm også gjennom Tibber.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Kan , bør og antageligvis....

Det som er sikkert er at det flere steder må rustes opp både transformatorer og kabler om .

 

 

Oppsummert viser beregningene at en økning utover dagens maksimaleffekt kan føre til overbelastning på transformatorer og kabler. Dette viser at aktiv bruk av prissignaler og andre virkemidler for å redusere maksimalt effektforbruk er viktig for å unngå overbelastning. Samtidig er det viktig at nettselskapene tar hensyn til effektøkning ved utskifting og nybygging av transformatorer og kabler. Snittalderen for fordelingstransformatorer i Norge er 30 år, mens levetiden for en slik transformator er omtrent 40-50 år. Med andre ord vil nettselskapene uansett reinvestere en stor del av transformatorene i distribusjonsnettet frem mot 2030.

Så vi er ikke klare «enda» , men til en gradvis økning i antallet elbiler samtidig som nettselskapene harmoniserer sin del av tilretteleggingen/utskiftingen/oppgraderingene.

 

Noen får det til å høres ut at Norge godt kunne hatt 1.5 millioner elbiler umiddelbart uten komplikasjoner. Så er det ikke.

Lenke til kommentar

Kan , bør og antageligvis....

Det som er sikkert er at det flere steder må rustes opp både transformatorer og kabler om .

 

 

 

Så vi er ikke klare «enda» , men til en gradvis økning i antallet elbiler samtidig som nettselskapene harmoniserer sin del av tilretteleggingen/utskiftingen/oppgraderingene.

 

Noen får det til å høres ut at Norge godt kunne hatt 1.5 millioner elbiler umiddelbart uten komplikasjoner. Så er det ikke.

 

Nei det er absolutt ikke sikkert, det finnes ingen plass i den rapporten som sier at det er sikkert. Men det står at det er mulig, men "skjevlading". Noe som vill bli veldig dyrt og derfor lite aktuelt for de fleste. Uten AMS kan en nesten si at det er sikkert at vi hadde hatt store problemer mange plasser da folk ikke har energivett i skallen. Men folk flest har vett nok til å spare penger. 

 

Ser ikke helt hvorfor en skal nevne 1,5 millioner umiddelbart engang, det er en fiksjonert verden. Det går ikke. 

 

 

Poenget er at Norge er godt rustet for mange elbiler i fremtiden, som det ser ut til å bli. 

Lenke til kommentar

Se på opprinnelsesgarantier som en sponsorordning. Det har ingen direkte innvirkning på hva slags strøm du har i stikkontakten din men det gjør det *litt* mer lønnsomt å produsere fornybar kraft.

 

Jeg ser på det sånn at selv om jeg er koblet til vannkraftverket oppi veien, og kraften leveres derfra, så har de solgt den fornybare kraften på en børs til gode penger, mens den kraften jeg betaler for i stor grad blir produsert billig i Polen, ettersom det er slik det faktisk fungerer.

 

Om jeg vil vite mer nøyaktig hvor jeg får strømmen min fra, så må jeg ringe Statkraft å høre hvilken retning effekten flyter i utenlandsforbindelsene akkurat nå.

 

Eller så kan du gjøre som andre oppegående mennesker, enkelt sjekke varedeklarasjonen til NVE, som er utarbeidet nettopp for å si noe om hvor norsk forbruk av strøm generelt kommer fra.

Lenke til kommentar

Leste nylig et sted jeg ikke husker angående EU eller DE at den f.t. pågående overgang til LED-belysning sparer nok strøm slik at den kompenserer en del for den pågående overgangen til elbiler. Ikke at det blir +/- null, men at det ikke krever særlige tiltak når det gjelder kraftproduksjon/-distribusjon.

 

Så kommer jo strømbesparelsen i bensin-/diesel produksjonen/distribusjonen i tillegg, og solcellemarkedet er jo også fortsatt ganske aktiv der nede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...