Gå til innhold

Klasseforskjell: Drivstoffsalget stuper i Oslo vest - stabilt i øst


Anbefalte innlegg

Mulig insentivene burde vært et fastbeløp ved kjøp av ny elbil. For eksempel 200000,- Da hadde det truffet bredere.

Då ville mesteparten av subsidiane gåt til utlandet. Noreg har svært høg bruktimport av elbilar frå land med slike ordnignar. Kjøparen får pengane og sel bilen vidare til eit land utan slik eingongsstønad. Slik har utanlandske skatttebetalarar subsidiert ein stor del av den norske elbilparken. Det er ikkje ei god ide å gjere den same feilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er 100% sikker på at ikkje alle på austsida av Oslo konsumerer fossilt drivstofff.

Nei, men de som er tett i potta ifølge @Xaphoon :)

 

Du betaler ikkje moms på eksosbilar heller. Det heilter mva no, so då ser du vel vekk frå det og? Herleg. Gje ei avgift eit nytt namn og bak ho inn i noko anna, so vert ho usynleg for folk som ikkje kan rekne.

Gøyal du :)

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du er avhengig av NY bil og kjører gjennom bommer så lønner det seg helt klart per nå å kjøpe elbil.

Edit: Forsåvidt også det samme om du ikke skrur selv, forutsatt at du ikke kjører mye langkjøring eller lignende

 

Når man får økt årsavgift, bompenger og økte strømpriser - Hva da?

 

Satte opp ett lite regnestykke, dette er en billigbil (under 20k, med null verditap) og forutsatt at man skrur selv.

- Drivstoff: 1200x0.6=720l     720x15= 10800 avrundet til 12k = 1000,- mnd

- Årsavgift: 3500:12= 291 avrundet til 300,- mnd

- Deler/service : 200,- mnd

- Forsikring: 300,- mnd

Totalt ca 1800,- Mnd

 

Elbil:

- Innkjøp/lån: 1000-2000,- mnd

- Strøm: 2kr/mil = 2-3000 per år = 200-250,- mnd

- Årsavgift: Rundet av 50,- mnd

- Service: 2400,- hver 24 måned = 100,- mnd

- Forsikring: 450,- mnd

Totalt 1850-2850,- mnd avhengig av bil,egenkapital og lånetid

 

Det er ett par ting til som er vanskelig å ta med, men man må tenke over det - Det at man ikke vet hvor lenge billigbilen holder og verditapet på elbil. I tillegg må man ha endel mer i egenkapital med ny elbil, det er det ikke alle som har tilgang til.

 

Rett gjerne på regnestykket om du ser noe feil/mangler

Endret av daruu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mulig insentivene burde vært et fastbeløp ved kjøp av ny elbil. For eksempel 200000,- Da hadde det truffet bredere.

Då ville mesteparten av subsidiane gåt til utlandet.

Nå mistenker jeg Xaphoon mente et tak på avgiftsfritaket, ikke en ren utbetaling. Selv om dette i mange tilfeller ender ut med samme sak. Tyskland innførte et slikt tak, helt tilfeldig satt rett under utsalgsprisen på Tesla. Men de møter jo seg selv i døra nå som e-Tron Quattro og EQC koster det samme eller mer som Tesla.

 

Merk at Tesla ene og alene har æren for dagens elbileksplosjon. Med Tesla gikk elbileiere fra å være noe man syntes synd på, til i stedet å bli misunt. Det er dette psykologiske skiftet som har satt elbiler generelt på agendaen i det hele og store. Ulempen er jo at man får helt forutsigbare utfall som Nautica sine.

 

Selv har jeg ikke Tesla og skal heller ikke ha. Tar likevel hatten av for Musk sitt bidrag til at jeg nå i stedet kan kjøre rundt i e-Golf. Merk dog at e-Passat stasjonsvogn fortsatt ikke er på agendaen, og uten Tesla kommer denne heller aldri på agendaen.

 

Dess mer fossilleverandørene blør i det virkelig profittgenererende high-end markedet, jo fortere må de omstille hele porteføljen, begynnende fra toppen. Og med IPace, EQC og e-Tron er det akkurat der vi nå er.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Satte opp ett lite regnestykke, dette er en billigbil (under 20k, med null verditap) og forutsatt at man skrur selv.

- Drivstoff: 1200x0.6=720l     720x15= 10800 avrundet til 12k = 1000,- mnd

- Årsavgift: 3500:12= 291 avrundet til 300,- mnd

- Deler/service : 200,- mnd

- Forsikring: 300,- mnd

Totalt ca 1800,- Mnd

 

200 kr/mnd til delar/service for ein eksosbil til 20.000 kroner? Det må du ha drøymt. Berre eit oljeskift kostar 800 kroner notildags. I tillegg kjem eksosanlegg, bremser osb. Mykje som er forbruksvare på eldre eksosbilar finst ikkje, eller vert nesten ikkje slite, på elbilar.

 

Du legg til grunn at ein "skrur sjølv". Det er nok ei veldig lita gruppe som reparerer bilen sjølv notildags.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man har to ulike behov:

  • Behov for nærmiljøtransport(handleturer, jobb, hente besteforeldre, transportere tunge ting, dra steder i nærmiljøet der det er krunglete å komme seg kollektivt)
  • Behov for langdistanse transport, som å dra på hytta, svenskehandel, besøke slektninger i byer langt unna, bilferie, etc

I Oslo-Vest dekker man begge behovene ved å kjøpe en elbil som bil nr 2. Eller så kjøper man en rådyr tesla. Eller en tesla som bil nr 2.

I Oslo-Øst har man enten ikke råd til å ha to biler, og tar derfor kollektivt isteden, og bruker bensinbilen når de skal reise langt. Og å ha råd til bil nr2, inkluderer også å ha parkeringsplass til 2 biler. Slik subsidierer man at vestkant-folket kan fortsette å matpakke-kjøre til jobb, mens østkantfolket må ta fulle busser til jobb.

Endret av Drogin
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Å ha råd, eller ikke, til det er nok kun en del av problemstillingen. Er ikke alle som har muligheten til å montere lader på egen eiendom.

 

Med elimineringen av gateparkering blir diskusjonen om lademulighet i dette tilfellet heller likegyldig. Da er spørsmålet mer hvorvidt man kan ha bil i det store og hele. Og ettersom denne diskusjonen har tatt retning av klassekamp, så må jeg få påpeke at denne utraderingen er Arbeider-partiet sitt verk. Choose your poison. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

200 kr/mnd til delar/service for ein eksosbil til 20.000 kroner? Det må du ha drøymt. Berre eit oljeskift kostar 800 kroner notildags. I tillegg kjem eksosanlegg, bremser osb. Mykje som er forbruksvare på eldre eksosbilar finst ikkje, eller vert nesten ikkje slite, på elbilar.

 

Du legg til grunn at ein "skrur sjølv". Det er nok ei veldig lita gruppe som reparerer bilen sjølv notildags.

Oljeskift koster under 350,- inkl olje, filter og pakning på bilen jeg har per nå, og gjøres en gang per år (og tar under 10 min)

 

Bremseskiver koster ca 200 per side, klosser 200,- for begge sider foran, nye bærebruer med foringer og bærekule = 500 per side osv - Ingenting av dette er noe du bytter årlig.... 

Om man er så uheldig at noe dyrt ryker så vraker man jo evt bilen og handler en ny billigbil.

 

Som jeg skrev, at du skrur selv er en forutsetning for regnestykket. Deler er ikke dyrt - men å ha noen til å skru for deg er det....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En ting som er interresant er på hvilken side av Oslo det er flest hustander med egen hage/garasje til å parkere elbilen, og hvilken side av Oslo det vil være gambling om man får ladeplass.

 

Og for mange er det desverre en nødvendighet å ha bil, bil for å komme seg på jobb, enten det eller Nav. Brukt fossilbil til alt fra f.eks 20-100K er fremdeles langt rimeligere enn en ny Nissan Leaf.

 

Korfor ny Leaf, får brukt Leaf for under 100K.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er som forventet, kjøp og bruk av elbil er hovedsakelig et klasseskille og har egentlig ingenting med miljø å gjøre "med noen unntak selvfølgelig", de med dårlig råd får det enda verre med å få mere avgifter på sin bensin/dieselbil mens de med god økonomi bare får flere fordeler, og dette skille vil bli enda tydeligere etterhvert som flere krav mot fossilt drivstoff og bruken av dette kommer nasjonalt.

 

Ikke alle har råd til el-bil !

De har ikke råd til å kjøre bil i det heletatt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man har to ulike behov:

  • Behov for nærmiljøtransport(handleturer, jobb, hente besteforeldre, transportere tunge ting, dra steder i nærmiljøet der det er krunglete å komme seg kollektivt)
  • Behov for langdistanse transport, som å dra på hytta, svenskehandel, besøke slektninger i byer langt unna, bilferie, etc
I Oslo-Vest dekker man begge behovene ved å kjøpe en elbil som bil nr 2. Eller så kjøper man en rådyr tesla. Eller en tesla som bil nr 2.

I Oslo-Øst har man enten ikke råd til å ha to biler, og tar derfor kollektivt isteden, og bruker bensinbilen når de skal reise langt. Og å ha råd til bil nr2, inkluderer også å ha parkeringsplass til 2 biler. Slik subsidierer man at vestkant-folket kan fortsette å matpakke-kjøre til jobb, mens østkantfolket må ta fulle busser til jobb.

Er enig i at det er forskjellige behov, men å kjøre til hytta ... hvor ofte gjør folk det? Hver helg? Eller en håndfull ganger i året? Er det da riktig at den 1-10% av bruken krever en spesiell type bil? Hva med å låne/leie bil de få gangene? Eller lade på et par - tre stasjoner som det nå et en god del tusen av?

 

Jeg er enig i at det er litt klasseskille med folk som har råd til to biler, men har man råd til å drifte en vanlig bil har man råd til å kjøpe en brukt Leaf til under 100k.

 

Og de kommende årene kommer nybilene (el) med typ 3-500 km rekkevidde, er de fortsatt udugelige til hytteturen?

Lenke til kommentar

Nei. du skal IKKE snu på spørsmålet og ignorere folks problemer fordi det passer deg. Det er både provoserende og nedlatende ovenfor de som ikke kan handle elbil nå. Her mangler du innsikt og forståelse totalt. Arroganse kler deg ikke.

 

Jeg tror spørsmålet heller burde være. " Hvorfor tar ikke Hr.Kremt opp lån og tilbyr elbil gratis til alle dersom det var så viktig for ham!! Har han råd til å la vær?"

 

Nå ble jeg sint og oppgitt!

En får brukte elbiler til like over 100 000 kroner som er 4-5 år gamle. Når en sammenligner samtlige kostnader, og da mener jeg samtlige er dette billigere enn hvilken som helst bil med forbrenningsmotor.

 

Summer følgende

- Driftskostnader

- Kapitalkostnader

- Avskrivning

 

Dessverre har Sturle S rett. Hadde de på Oslo Øst greid å sette opp et excelark med en nåverdiberegning ville de gjort annerledes. Det finnes faktisk relativt rimelige billån som kan tas på brukte elbiler...

Endret av Wisd0m
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...