Gå til innhold

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken: – Fri data handler også om tillit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva om jeg velger å bruke den gamle definisjonen som sa at en halv megabit er bredbånd? Man bør bruke oppdaterte definisjoner, ikke hva som passer en best.

 

Du kan jo som sagt bruke akkurat den definisjonen du vil, men det er vel strengt tatt tjenestetilbyderen sin definisjon som betyr noe i denne sammenhengen.

 

Oppdateringer til xbox kan man vel gjerne ta over linja man har fast hjemme. Jeg har forstått at du driver med videoproduksjon, og sikkert ønsker produktet publisert så fort som mulig, men dette er vel neppe et behov de fleste har.

Lenke til kommentar

Det må du jo gjerne mene hva du vil om, selvfølgelig, men det er vel den definisjonen Chili bruker. (Og den jeg selv kommer til å fortsette å bruke)

 

Poenget deres er vel at man skal bruke en fast linje til oppdatering av xbox osv. når man har det hjemme.

Du burde ha rett, men du har ikke det. Eg tenkte også at det muligens ville bli et problem om eg satt opp Hotspot til og dele data med xbox, selvom det står i avtalen at det er lov og dele med egne enheter så lenge det er til personlig bruk. I frykt for og gjøre noen brudd på avtalen, siden avtale vilkårene er så utydelige som dem er, ringte eg inn til kundeservice FØR eg benyttet Hotspot til og dele nett med xboxen. Kundeservice forklarer at fra 1/12 har dem åpnet for og nettop dele med andre enheter, 1000gb grensen var vekke og fri data betyr at du ikke trenger og tenke over forbruket. Eg syns selv det nesten hørtes for godt ut til og være sant, så eg spør da om eg kan laste ned oppdateringer o.l med og benytte Hotspot til xbox. Jørgen i andre enden svarer tydelig "Ja, det kan du. Eneste haken nå er at etter 5gb må du sende en sms HELT Gratis for og frigjøre 3GB mer. Dette kan du gjøre så mange ganger du vil da det IKKE er noen begrensinger på hvor mye data du bruker". Javel tenker eg, og sa til Jørgen at det var jo en kjempe deal,og ønsket han en hærlig jul. En uke senere sitter eg igjen med et abonnement som har maks hastighet på 1mbit/s, folk kan ikke ringe til meg, og sms eg sender ut mottas blank. Takk chili, her sitter en som ikke forstod seg på avtalevilkårene, men for og være en ærlig kunde så ringer eg inn for og få det muntlig hva som er innefor regelverket. Allikevel så blir eg behandlet som en som snylter og ødelegger for fellesskapet Endret av Amphel
Lenke til kommentar

Shit.. Det skjønner jeg at er kjipt.

 

Om det virkelig stemmer at du får 2 Mb/s (og ikke 2 MB/s), så kanskje du kan få en bra deal på mobilt bredbånd fra dem. Mener å ha lest om andre som har dritt fastlinje som får billig mobilt.

Eg hadde telenor som abonnement tidligere, men telia sitt nett er bedre her eg bor. Eg får inn en strek på vanlig 4G i en av vinduskarmene, med telenor var det så og si ikke 3G en gang, så vil ikke tro dem kan gi meg noe bedre. Dette er grunnen til eg gikk over til chili (telia dekning), ikke fordi eg gnikket meg i hendene over "fri data". Men dekningskartet deres viste at her skulle det være "God 4G dekning".

Lenke til kommentar

Du burde ha rett, men du har ikke det.

 

Dude, jeg er helt enig i at Chili dreit seg ut når de stenger deg ute etter å ha fortalt deg at du kan oppdatere xbox via mobilen.

 

Eg hadde telenor som abonnement tidligere, men telia sitt nett er bedre her eg bor. Eg får inn en strek på vanlig 4G i en av vinduskarmene, med telenor var det så og si ikke 3G en gang, så vil ikke tro dem kan gi meg noe bedre. Dette er grunnen til eg gikk over til chili (telia dekning), ikke fordi eg gnikket meg i hendene over "fri data". Men dekningskartet deres viste at her skulle det være "God 4G dekning".

 

Men har du ikke muligheter for fast bredbånd (altså ikke over mobilnettet)?

 

edit: Har du forklart saken din for kundeservice? Jeg tror de skjønner at de har fucka opp om de får bekrefta at det du skriver stemmer. 

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Dude, jeg er helt enig i at Chili dreit seg ut når de stenger deg ute etter å ha fortalt deg at du kan oppdatere xbox via mobilen.

 

 

Men har du ikke muligheter for fast bredbånd (altså ikke over mobilnettet)?

 

edit: Har du forklart saken din for kundeservice? Jeg tror de skjønner at de har fucka opp om de får bekrefta at det du skriver stemmer.

Det ville blitt veldig kostbart da naboene ikke har samme behov som meg. Ikke for og fornerme andre, men eg lever et veldig teknologisk liv som kanskje ligger litt forut for mange andre. Alt eg eier har vel en mottaker eller sender av ett eller annet slag, t.o.m lysstyring i huset (Philips hue) Dette er jo egene interesser og eg raker ikke ned på naboen som bruker bryter i stedet for mobil til sin belysning. Men det går mye data i hverdagen. Naboen bruker nok lite, så kan ikke forvente at han vil bli med på spleiselag for og skaffe fiber opp hit. Men det kommer stadig yngre beboere i nabolaget, så har jo en drøm om at vi kan få til fiber i fremtiden. Men eg er ikke villig til og ta hele regningen selv. Alle har vel mulighet hvis dem har fet nok lommebok.

 

Hvis du ser litt gjennom mine oppgitte kommentarer tidligere så har eg tatt steget videre til brukerklagenemnden. Eg vil ærlig talt aldri bli kunde i chili igjen, det dem driver på med er så langt over streken at uansett tilbud så kommer ikke eg tilbake der.

Endret av Amphel
Lenke til kommentar

Det ville blitt veldig kostbart da naboene ikke har samme behov som meg. Ikke for og fornerme andre, men eg lever et veldig teknologisk liv som kanskje ligger litt forut for mange andre. Alt eg eier har vel en mottaker eller sender av ett eller annet slag, t.o.m lysstyring i huset (Philips hue) 

 

Beklager, nå går jeg visst litt i surr her. Du har jo allerede bredbånd (adsl), og dette er vel mer enn nok for å styre lys og dilldall i huset? Jeg hadde dårlig kablet bredbånd fra NextGenTel frem til for ett eller to år siden. Mange som ikke har fiber fortsatt, men adsl funker finfint det. (Jeg bor innafor Ring 2 i Oslo)

Lenke til kommentar

Dude, jeg er helt enig i at Chili dreit seg ut når de stenger deg ute etter å ha fortalt deg at du kan oppdatere xbox via mobilen.

 

 

Men har du ikke muligheter for fast bredbånd (altså ikke over mobilnettet)?

 

edit: Har du forklart saken din for kundeservice? Jeg tror de skjønner at de har fucka opp om de får bekrefta at det du skriver stemmer.

Kundeservice er en spøk, dem henviser deg til noen høyere oppi systemet som heter Steinar. Fordi dem på kundeservice via telefon ikke har makt nok til å endre abonnementer... Nå skal det og sies at Steinar med makt, er en e-post bot som ikke ser hva du skriver, men henviser deg til avtalebrudd du ikke har brutt. Chili er med andre ord en stor vits som bedrar og svindler.

Lenke til kommentar

Beklager, nå går jeg visst litt i surr her. Du har jo allerede bredbånd (adsl), og dette er vel mer enn nok for å styre lys og dilldall i huset? Jeg hadde dårlig kablet bredbånd fra NextGenTel frem til for ett eller to år siden. Mange som ikke har fiber fortsatt, men adsl funker finfint det. (Jeg bor innafor Ring 2 i Oslo)

Joda, lysstyring og slikt går via hjemmenettverket. Vet ikke hvor mange ganger eg har tatt bry til og repetere meg selv, men mine intensjoner med og benytte mobilen til xboxen var òg få en mer stabil latency via online spilling. Ikke for og laste ned. Men når kundeservice sier, bare benytt mobilen for og laste ned updates, vel så i stedet for og bytte tilbake til WiFi for oppdateringer siden det tar 30 sekunder, lot eg være. Men kun fordi eg fikk beskjed om at det var problemfritt da det ikke eksisterte noe data grense. Hastigheten var vel rundt 3-4 mbit/s. Så tiden eg hadde spart er uten betydning da Eg kun lar updates gå over natten. Ellers vil alt annet henge seg opp og gå ekstremt sakte

Lenke til kommentar

Fri data handler om at du bruker 200 gb av de tillatte 1000 gb og så blir tvangsflyttet over til et annet abonnement, i følge det jeg har forstått.

Det Chili-sjefen snakker om i denne kronikken er jo at folk bruker abonnementet som noe annet enn det er ment som. Det er ikke ment å erstatte mobilt bredbånd, og det er ikke ment å brukes til ren nedlasting av store mengder data.

 

Jeg har aldri hatt noe problem med å forstå dette, og nær 100% av kundene generelt ser ut til å ha skjønt det også.

 

Men så har vi den lille høylytte andelen kunder som ikke har skjønt det.

 

Kanskje Chili kunne ha unngått at disse totalt misset poenget ved å være enda tydeligere i sin kommunikasjon? Kanskje de burde ha innført flere begrensninger, f.eks. en offisiell og udiskutabel daglig begrensning. Da hadde også de siste 0,5% ikke hatt noe å syte over.

 

Men gjort er gjort. Nå er det over på SMS-aktivering og dyrere abonnement. God jobbet, sytere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om det finnes et scenario hvor en kunde kan bruke opp 1000 gb i løpet av en måned uten at Chili sperrer dem? Hvis jeg har et bredbånd abonnement hjemme som jeg bruker når jeg er der, men jeg er mye bortreist på jobb og jeg har mye nedetid hvor jeg bruker mye tid på å se på høykvalitets video på Netflix, YouTube og lignende. Vil Chili da sperre meg hvis jeg bruker 1000 gb på en måned?

Ja, hvordan kan man bruke 1TB når man blir tvagsflyttet etter ca 0.2TB?

Det skal ikke være nødvendig eller mulig å bruke 1000 GB i måneden hvis man bruker abonnementet til det det er ment for. Det er vel det som er noe av poenget her.

 

Jeg kan ikke skjønne at enkelte skal ha så fryktelig vanskelig for det.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

ice har 300GB for 399,- i 6 mnd. så 799,- de resterende 6 mnd.

De driter on du deler data til melania trump eller naboen.

chili har 1000GB (eller fri data) til 499,-men sparker deg ut på hue og ræva om du bruker over 200GB, men skriver dette er fri data.

Ren lureri, men likevel er det "folk" her som forsvarer dette. Helt utrolig

Og jeg synes ikke synd på Lars Ryen Mill i det hele tatt, og ønsker ikke han god jul i det hele tatt da han stjal 250 kroner fra meg. Tjuvradder fortjener fengsel

Chili hadde 1000 GB til 399. 200 GB mobilt bredbånd fra Ice ser ut til å koste totalt noe over 500 kroner i måneden. Med det abonnementet trenger man vel et vanlig telefonabonnement i tillegg, så antakelig minst 600 kroner måneden.

 

Men her vil jeg tro at de aktuelle Chili-kundene ikke har brukt 200 GB i løpet av en hel måned, men bare i løpet av deler av måneden, kanskje noen få dager. Ikke rart Chili reagerer da.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Forstår fortsatt ikkje kvifor Chilimobil ikkje berre markedsfører abonnementet som "Praktisk talt fri bruk av mobildata ved normal bruk".

Det er jo det dei meiner.

 

Det er jo ikkje akkurat overraskande at det er superbrukarane som stpr fremst i køa for å få fri data.

 

Dei som bruker maks 1GB i måneden ser på heilt andre abonnement.

Lenke til kommentar

Ble tvunget nedgradert etter å ha brukt rundt 280gb på 20 dager.


 


Kan ikke skjønne at dette kan være lov og tilfelle. I alle fall ikke fra et abonnement jeg kjøpte hvor de lovte 1000gb på en måned, før de så høynet prisen med 100kr og gikk over til fri bruk.


 


Etter det jeg kan skjønne er det ikke noe som står i veien for at jeg bruker min Internett på flere enheter så lenge det er jeg som disponerer den. Dette har vært sagt etter tvang fra forbrukerrådet.


 


Internett var enten på telefonen min, eller noen ganger på PCen dersom jeg trengte raskere Internett siden jeg har dårlig bredbåndtilbud der jeg bor. 


 


Så ble en grense på 5gb, før melding om gratis og uendelig mengde påfyll i 3gb intervaller introdusert. Uendelig med påfyll ble nevnt i klartekst. 


 


- Begge løsninger fungerte fint for meg som har lyst til å streame 4k og den slags.


 


Men i et punkt i avtalen så stod det at de forbeholdt seg retten til å nedgradere abonnement dersom mengde data var mye høyere enn gjennomsnittet.


 


Hva er gjennomsnittsgrensen for fri bruk? 280gb på 20 dager blir omlag 500gb på en måned. Skulle ikke dette være fint innenfor på begge modeller av abonnementet?


 


Fri bruk og uendelig er litt store ord å bruke på et abonnement som baserer seg på å sperre de øverste prosentene på forbruk fra kunder. Deretter settes de ned til et abonnement som er 100kr billigere og opererer med 25gb grense per måned.


 


25gb - Er det dette som er gjennomsnittet for de som blir lokket av fri bruk på av chili mobil?


 


De burde i så fall introdusere en liten lightsaber duell på hjemmesidene deres slik at en kan se hvor mye forbruk er for mye fri bruk.


 


Dette er vanskelig å sette seg inn i chili. Vil anbefale å pynte litt på markedsføringen deres før dere er i stand til å etterleve det dere tilbyr. Og er det en prosent som faktisk benytter seg av det dere har tilbudt så får dere bare leve med det.


 


Hvis det er en grense på 200-250gb på en måned som skal til for at dere reagerer så kanskje gjør om abonnementet til 250gb i måneden da. Med samme pris som fri bruk, evt. 50kr billigere.


 


Om noen ikke ønsker å ha bredbånd ved siden av så er jo dette et bra tilbud og mulighet. Eventuelt  full god Internett på hytta.


 


Håper forbrukerrådet tar en titt på dette her for det lover ikke bra at et selskap holder på sånn. De snakker om at det er et tillithetsforhold mellom de og kundene sine, men det burde jo gå begge veier. En setter som regel tillit til at en leverandør tilbyr det som står skrevet uten at forbruker rådet korrigerer de gang på gang. Før de på nytt setter opp villkårene på vage premisser for hvordan en skal bruke abonnementet de tilbyr.


 


Skjerpings!


  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...