Gå til innhold

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken: – Fri data handler også om tillit


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at folk mener at hvis man har en 1000gb grense per måned så skal man kunne bruke 1000gb i løpet av en dag og likevel ikke bli kastet ut av Chilli... men samtidig så føler jeg at mange av kritikerne av dette her er de samme typene som hadde gått til media og klaget over at de ble kastet ut av en All-You-Can-Eat restaurant etter å ha sittet der i 8 timer og spist nok mat for 10 personer.

 

Mener er feil ord i denne sammenheng: forventer og krever er de to begrep som skal benyttes i denne sammenheng. Det er tross alt det som er inngått av avtale mellom forbruker og tjenesteselger. Når ble det greit at man ikke får det man forplikter seg til å betale for?

 

Holder vi oss til Chili Fri Data 1TB (pre-29/11) så er det vanvittig å påstå at kunden ikke er i sin fulle rett til å bruke sin kvote til det fulle. Om kunden bruker opp kvoten på en dag eller uke så er det ingen andres problem enn kunden. Bruk ut over kvoten blir fakturert fortløpende. En normal tjenesteyter bryr seg ikke om slikt og ser frem til å tjene penger per forbrukte MB ut over kvoten. Har noen noensinne blitt kontaktet av ICE/Telia/Telenor fordi de har brukt en mindre andell av kvoten de betaler for? Det tviler jeg på.

 

Tror folk egentlig at det er akseptabelt at en liter bensin kommer ut av pumpa som hele 0.2 liter til prisen av en liter eller en kartong melk plutselig kommer halvfull og sånn er det bare? Vi har justervesenet for å passe på pumpene på våre bensinstasjoner, både butikken og Tine/Røros/Q bryr seg om sitt rennome. Slik at feil blir fikset og kunden tatt vare på. Forbrukermyndighetene og andre etater som NKOM burde komme sterkere på banen i denne saken. Tydelighet i markedsmekanismen hadde vært til alles beste.

 

Er det ikke naturlig å forvente en lignende situasjon i kundeforhold med Chili? Svaret sier seg selv.

 

Det ser ut som de som, i varierende grad, skal forsvare Chili benytter seg av eksemplet med en "all you can eat buffet". Det er et heller dårlig eksempel på Chili Fri Data versjon 1 (1TB/måned) og det er heller ikke spesielt dekkende for post-29/November Chili Fri Data.

 

For Chili Fri Data pre-29/11 med 1TB så er bilforsikring med bestemt "kvote", i form av antall tilgjengelige kilometer (f.eks 8k km), den beste måten å synliggjøre situasjonen for de som måtte trenge dette. Resten av oss ser at kjøper en retten til 1TB/måned så er det dette man skal ha. At dette i det hele tatt blir diskutert er underlig. Det sier noe om hvor lavt en del legger lista og/eller ikke forstår det fundamentale.

 

Når det gjelder Chili Fri Data post-29/11 er det to begrep som er interessante (om vi glemmer vilkårene en stund) det er Ubegrenset og Fri Bruk. Overfører vi dette til en "all you can eat buffet" så er det kun treffende om det foreligger en tidsbegrensning (f.eks til det stenger). Kommer det en kunde som spiser porsjon etter porsjon med mat, for hele 10 personer og dette tok 8 timer, så er dette noe restauranten tar høyde for i sine kalkyler og priser tjenesten/varen deretter. De vet utmerket at det er kunder som spiser under snittet, de som ligger på snittet og de som spiser mye (koster restauranten penger i et per kunde perspektiv). Statistisk vil de ha et grunnlag for å forutse om de kan tjene penger på dette og priser tjenesten/varen deretter.

 

Chili ser ut til å ikke tillate de påståtte 0.5% som faktisk prøver å benytte seg av ubegrenset og fri bruk og tar affære ved å fjerne slike kunder fra abonnmentet. I "all you can eat buffet" eksemplet kaster Chili ut kundene som har stort forbruk, som de antakelig taper penger på, og ønsker kun å gi et ubegrenset fri bruk abonnement til de som småspiser og/eller har et moderat matinntak. Det er mildt sagt spesielt. Det blir interessant å se om forbrukermyndighetene eller andre etater tar affære.

 

Står det ingenting om tidsbegrensning og hvorvidt det er begrensninger på antall porsjoner så er det vareselger/tjenesteselgers problem om en kunde spiser ufattelige mengder mat fra morning til kveld. Det etiske i det er en annen diskusjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...