Gå til innhold

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken: – Fri data handler også om tillit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På ingen måte tenkt som et Ad hominem angrep det her, men jeg får en oppfatning at du er et stykke ute på spekteret.

4 simkort med 200gb hver, du fremstiller det som om alle trenger 30gb pr dag og du klarer fortsatt ikke å forstå, til tross for utallige forsøk på å forklare at 1tb er en teoretisk grense og at "fri data" ikke betyr fri som i totalt ubegrenset. Du kan lese vilkårene til Chili selv, så reflektere over hvor feil du har tatt.

Samme hvordan du vender og vrir på det, så får du sinnsykt mye mer data pr. krone, sammenlignet med en hvilken som helst operatør og hvis forbruket ditt på mobilen overstiger et par hundre Gb i måneden, så lurer jeg veldig på hvordan du bruker telefonen.

Poenget har hele tiden vært en god deal og det har vært underforstått at det ikke er snakk om å forsøke å makse den teoretiske grensen.

Krever du rabatt på månedskortet hver gang trikken er et par minutter forsinket også?

30 GB dag har jeg tatt fra hva helt vanlige folk har ytret på Facebook-sidene til Chili Mobil AS. Dette har jeg greiet ut om tidligere.

 

Jeg trenger mye mer enn 30 GB per dag, men med et kompromiss kan jeg kan nok komme unna med 17,5 GB per dag 5 ganger i uken på mobilen, ca 350-400 Gb per måned, men dette forutsetter at jeg har fiber hjemme.

 

Neste trinn for meg er at fiberen blir installert etter flere år med venting, så jeg kan legge til rette for live streaming i 25000 Kbps. Da går det 84 GB for 8 timer og 126 GB for 12 timer. Jeg kommer fremdeles til å trenge mobildata til IRL-streams og stream fra events.

 

Jeg lever i 2018, ikke 2008 eller 1998.

 

Vi ligger forresten langt bak i Norge da kommersiell LTE-A kategori 12 er 600/100 Mbps og ikke 350.

 

Ubegrenset data til småbrukerne og 25 GB til de som er avhengige av data gjennom store deler av døgnet.

 

Jeg hadde aldri tenkt å bruke fri data som eneste tilkobling men som et supplement til ADSL og 4 abonnementer med mobilt bredbånd. Det ser ut til at det kan være mulig å få radiobredbånd. Der loves det ubegrenset bruk, men jeg må si at jeg har blitt skeptisk til hvordan folk forholder seg til betydningen av ordet. Ordet ekstrem betyr for eksempel å nå et ytterpunkt, men forumbrukere har gjort om betyningen til "bare litt". Litt data, for eksempel 200 GB eller 1 TB for den saks skyld er ikke ekstremt mye data. Ekstremt mye data er når du kommer i Guinness Book of Records for å være den som har brukt mest data i løpet av en måned over LTE-A.

 

"Vi holder pusten i det det er én time igjen av rekordforsøket. Kommer han til å greie 100 TB og bli skrevet inn i rekordbøkene? Vi må virkelig si han har gjort flid i å automatisere påfyllingsmeldingene. Ja, dette er i en egen klasse. Nei og nei, der ble han overført til Chili 25 GB. Rekordforsøket er dessverre over. Er det mulig, er det mulig? Nei og nei og nei. Vi setter over til studio."

 

Ordet ubegrenset betyr - som ikke er begrenset. Hvis det er noen som helst form for påført begrensing er det altså ikke ubegrenset data. Da kan man ikke bruke ordet i markedsføringen. Ord har faktisk en betydning. Man kan ikke dikte opp egne definisjoner etter hvert som det passer en. Den dagen mister ordene betydningen og alle blir analfabeter. Hastighetsbegrensningen i teknologien som brukes er ikke en påført begrensning da det er en begrensning man ikke kommer utenom.

 

Jeg håper at noen i ledelsen i Chili Mobil AS ønsker seg en ordbok til jul. Da kan de finne ut ordenes betydning og justere markedsføringen.

 

Kunne ha tenkt meg å lage en serie sketsjer om tematikken. For eksempel at ekspeditøren i en dagligvarebutikk er i ferd med å skanne inn et oppskåret brød. Dessverre blir han nødt til å inndra 80% av skivene da et helt brød er langt over vanlig bruk. I det kunden er på vei ut med de 4-5 skivene som er igjen kommer en annen ansatt og stanser kunden. "Du har brukt alt for mange skiver denne uka. Vi må flytte deg over til et annet produkt. Her har du étt knekkebrød og 10 kr tilbake. Ha en fin dag."

Endret av BadCat
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fantastisk innlegg @badcat, men når har chili gitt penger tilbake etter å ha endret vilkårene til noen? (de økte jo faktisk prisen når de gikk fra 1000 til 200).

 

Jeg har fått nok av de. Mitt bruksmønster er ikke like stort som ditt, så jeg skal klare meg noen mnd på prøvekjøp fra one call. 50 GB for 99. Hvis du skaffer 4 slike abonnement tilsvarer det like avtalevilkår som chili for hundrelappen under^^

 

Riktignok kun gyldig i 2 mnd.

Endret av Freakai
Lenke til kommentar

Sammenligningen var selvfølgelig noe på spissen (kombinert nattarbeid og møter på dagtid så kom jeg ikke på noe bedre i farten :p ) og var heller ment som et eks på at man ikke alltid får det man "betaler for".

Ja, som at du bestiller ubegrenset nett og står uten nett halvveis inn i måneden. :p

Endret av Freakai
Lenke til kommentar

Jeg hadde knapt brukt mobildata hvis diverse aktører maktet å bygge ut fiber og VDSL.

 

Slik jeg ser det er det viktigste punktet å sjekke tilgangen på fiber når man skal kjøpe hus eller leilighet . Hvis det ikke er mulighet for fiber er det bare å glemme det prospektet. Selv drømmehuset kan bli et mareritt hvis man blir uten dugelig nett i flere år.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nå forsvarer jeg ikke chili sin praksis, men vi har da vel ikke fri tale og sms heller har vi vel? "ALLE" operatører markedsfører jo det på sine abonnement. I praksis ligger vel grensen på 10000 (titusen) sms og ringeminutter i måneden. Hvor mange av dere som kauker og hyler høyest her inne går inn for å bruke opp denne kvoten i måneden? Hva skjer hvis dere forsøker dere på å utnytte denne kvoten? Er jo et nytt prosjekt dere kan sette dere fåre, for dere vet jo nå at Chili tvangsflytter etter 1/5 av "taket" er nådd. Dere behøver ikke være enige, og det er ikke jeg heller. Sier heller ikke at en skal finne seg i det, men det er kanskje på tide med et nytt prosjekt?

Hadde vært interessant å se hvor langt dere kom på å bruke opp fri tale og sms :)

 

Når det gjelder Chili så er det vel egentlig KUN to alternativer som kan hjelpe, enten så stemmer du med lommeboka å bytter leverandør, eller så er forbrukerombudet den riktige instans å kontakte. Er vel kun de to alternativene som for meg virker reellle for å få Chili til å endre praksis. Det er vel ganske tydelig at de ikke lar seg rikke av hylekoret på tek.no, så selv om vi er uenige og i harnisk aldri så mye, hva hjelper vel det, når Chili er staere enn fjellgeita? Så enten må de miste kunder, eller så må myndighetene komme med sanksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må virkelig lure hvordan folk i disse forumtrådene klarer å bruke 200GB i måneden med "normal" bruk som de påstår, selv om de deler litt data med PC'en.

Eg levde med "kun" 200GB mobilt bredbånd en stund. Trodde ikkje det kom til å holde, men neida, eg så sikkert 4-6 timer med 1080p video hver dag, streamet all musikken eg ville, og surfet vel generelt rundt 10-12 timer dagen. Sikkert så heftig som "normal" bruk blir.

Likevel ble det "bare rundt 150GB" når det var brukt som faktisk bredbåndserstattning og eg alrdi streamet noe under 720p. Normalt 1080p eller 1440p.

Chili sitt abbonnement er sketchy, og i beste fall ligger det i massivt "gray area". Men samtidig sliter eg å inbille meg at folk som klager at de blir benektet etter 200+ GB ikke gjør noe spesielt. Må f.eks laste ned større spill via Steam, Torrenter, eller lignende.

Hele dette tullet er 50/50 mellom brukere og Chili spør du meg. Okay, muligens 70/30 mellom Chili og brukere for de burde erlig talt ikke reklamere som fri data om det ikkje er fri data.

Endret av Dominik V. Salonen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder Chili så er det vel egentlig KUN to alternativer som kan hjelpe, enten så stemmer du med lommeboka å bytter leverandør, eller så er forbrukerombudet den riktige instans å kontakte. Er vel kun de to alternativene som for meg virker reellle for å få Chili til å endre praksis. Det er vel ganske tydelig at de ikke lar seg rikke av hylekoret på tek.no, så selv om vi er uenige og i harnisk aldri så mye, hva hjelper vel det, når Chili er staere enn fjellgeita? Så enten må de miste kunder, eller så må myndighetene komme med sanksjoner.

Forbrukerrådet\forbrukerombundet vil neppe gjøre særlig mye det er ikke første gang chilimobil er i media, uten det har fått noe konsekvens ennå, flest kan være enig chilimobil bør droppe chilien ikke bra for helsa og heller komme med fakta hva de faktisk selger. om det er 200 GB i måneden som er fri data bør de heller tilby de. For de kan jo skryte på de har 5g utstyr helt til usa men i praksis får ingen brukt det siden mobilene ikke har 5g.

 

Det er fult lovlig og etisk riktig og like et selskap selv om de har mangel på lederstrukturen.

Chilimobil er billigst selv om de er noen luringer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er ikke vilkårene fribruk opptil 1000gb? Da har man jo i teorien krav på at man kan bruke inntil 1000gb hver mnd, å visst folk bruker så mye så har ikke chili noe og med det?

 

Kundene betaler jo for å ha dette, dette blir som å kjøpe seg en bil med et bensinkort med opptill 1000kr hver mnd, men du fyller for 800kr en mnd og de mener dette er over "vanlig" bruk å sperrer kortet... blir akkurat det samme.. Dette er bare chili som er helt på trynet, jeg kommer aldri til å gå over til denne aktøren når de oppererer på denne måten.

Lenke til kommentar

Jeg er strålende fornøyd! Har full forståelse for at de må kaste ut de som bruker dette som bredbåndserstatning. Jeg surfer hver dag mye og ser på netflix og viaplay litt hver dag, og deler nett med sønnen min når vi er på tur, samt enkelte enheter hjemme. Jeg er ikke i nærheten av 50 GB i mnd. Telia ville ha meg tilbake på det største abonnememtet til under halvpris av ordinærpris, nei takk!

 

Eneste jeg mangler fra chili nå er tvillingsim, da hadde det vært helt perfekt!

Lenke til kommentar

Må virkelig lure hvordan folk i disse forumtrådene klarer å bruke 200GB i måneden med "normal" bruk som de påstår, selv om de deler litt data med PC'en.

 

Eg levde med "kun" 200GB mobilt bredbånd en stund. Trodde ikkje det kom til å holde, men neida, eg så sikkert 4-6 timer med 1080p video hver dag, streamet all musikken eg ville, og surfet vel generelt rundt 10-12 timer dagen. Sikkert så heftig som "normal" bruk blir.

 

Likevel ble det "bare rundt 150GB" når det var brukt som faktisk bredbåndserstattning og eg alrdi streamet noe under 720p. Normalt 1080p eller 1440p.

 

Chili sitt abbonnement er sketchy, og i beste fall ligger det i massivt "gray area". Men samtidig sliter eg å inbille meg at folk som klager at de blir benektet etter 200+ GB ikke gjør noe spesielt. Må f.eks laste ned større spill via Steam, Torrenter, eller lignende.

 

Hele dette tullet er 50/50 mellom brukere og Chili spør du meg. Okay, muligens 70/30 mellom Chili og brukere for de burde erlig talt ikke reklamere som fri data om det ikkje er fri data.

Vel, når man får grønt lys til og Hotspotte xboxen sin, så går det mye data som du ser. Noen måneder kommer det ganske store oppdateringer. Call of Duty har vel hentet ned 100gb alene den siste måneden. Eg opplyste chili om at det kom oppdateringer i ny og ne, og spurte om det ville bli et problem. Nei, sa chili, så lenge xboxen var til personlig bruk.

post-509976-252968_thumb.jpg

Endret av Amphel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Burner10

Ja Lars Ryen Mill. "Fri data" handler om tillit. Det handler om at vi, som potensielle kunder skal ha tillit til at vi får det vi betaler for. Det handler om at begrepet "fri data" tilsvarer hva det beskriver. En "alt du kan spise buffé" er ikke en "alt du kan spise buffé" hvis du blir kastet ut etter å ha spist den første poteten. En "full tank på bilen" er ikke "full tank" hvis bilen tar 100 liter og du bare får tanket 20.

 

Du Lars Ryen Mill, er en løgner. I ordets rette forstand. Det er for en gangs skyld ikke en gang ett injurierende begrep for du har satt det stemplet på deg selv ved å påstå annet enn fakta- og å forsøke å vri på sannheten så den skal se bedre ut fra din egen side av saken. 

Lenke til kommentar
Gjest Burner10

Jeg ser meg selv som en som bruker "normalt med data". Nå har jeg *ekte* fri data her jeg bor i Sverige, men det er en helt annen diskusjon. Jeg har dog fulgt denne diskusjonen ganske nøye og det jeg aldri helt får til å stemme er tallene som enkelte bruker. Men det er sikkert på grunn av at jeg bare har mine egne tall å sammenligne med.

 

Lars Ryen Mill mener altså at man skal måtte bruke nettet "som normalt". Ok. Jeg ser den; selv om det ikke nødvendigvis kommer frem når man tegner avtalen. Men her er mitt normale bruk over en periode på 15 dager og 22 timer på mitt Svenske abonnement. 

 

Överförda data (skickade/mottagna) [GB/GB]: 19,08 / 528,65

 

Ingen torrenter som ligger å laster ned. Men jeg ser en del film (Netflix, Apple-TV / iTunes). Utover det så er det mest nyheter, mail og forumsider som blir brukt. Jeg er *alene* om å bruke dette abonnementet. Men tallene er fordelt på min iMac, iPhone, iPad og Apple-TV som alle bruker det samme LTE-abonnementet. Så hvordan "1000GB" skal være (1) unormalt mye, og (2) nok i det hele tatt i løpet av en måned klarer jeg ikke å forstå.

 

En ting forstår jeg dog. Og det er at løgnene til Lars Ryen Mill ikke bør få tid i norsk presse eller i norske forum. Det han driver med er svindel. EOD.

Lenke til kommentar

Jeg reagerer på retorikken til Chiimobil, når det finnes så mye mye bedre i utlandet. Forsvar av dårligere tilbud og at det handler om "tillit" høres litt for aggressivt ut i mine ører. 

I Finland har jeg et abonnement med 100 % fritt internett for 30 euro i måneden, uten noen begrensning på hverken datamengde eller deling til andre enheter. Det gjelder til og med i andre nordiske land, så når jeg drar til Norge på juleferie nå, får jeg fritt nett i Norge på både mobil og andre enheter via mobilen. Man må ikke ha abonnement engang, bare et vanlig kontantkort man ikke trenger å registrere med personnummer. Man trenger bare å fylle på 30 euro. (30 euro for bruk både i Finland og resten av Norden, 25 euro ca for bruk kun innen Finland) Og med dual-sim på mobilen har jeg både norsk og finsk SIM-kort i mobilen. Kan dele det med både laptop, PlayStation og eventuelt andre mobiler, med rask nok hastighet til å både laste ned og streame uten at det hakker

Hadde jeg bodd i Norge ville jeg tjent mer på å betale for internett via det finske SIM-kortet og samtidig ha et annet norsk abonnement/kontantkort som man ringer med. 


 

Endret av Varg Strande
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om man har roadming\EU inkludert, er det nok alltid krav om man må bruke datapakken i landet, etter 30 dager slutter vel det å virke.

Så er vel problemet finske simkort betaler vel neppe lisenspenger til norge.

 

Nå vet jeg ikke om telia\telenor kan blokkere misbrukere på den måten selv om usikkert de faktisk gjør det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå har vi tatt ett steg tilbake fordi operatøren måtte legge inn kunstige sperrer nettopp pga de 0.5% som så på 1000GB som en utfordring. Til 5 GB per døgn før sms og annet mas må til før en kan bruke nye 3 GB. Hadde folk bare klart å oppføre seg, hadde vi hatt et bedre produkt enn i dag. Og konkurrentene kan lene seg tilbake og melke kua, geite, en tilfeldig forbipasserende på veien utenfor fjøset osv, med knøttsmå kvoter.

Det er ikke kundens feil at mobilselskapene driver med villedende markedsføring. Det står 1000 GB på reklameplakaten, men dersom man blir kuttet av etter 200 GB så er det jo ren svindel. De holder ikke hva de lover. Ikke engang i nærheten. Hvorfor ikke bare sette en grense på 200 GB da? Fordi det ikke høres like sexy ut i markedsføringen. Chillimobil framstår jo som særdeles useriøse.    

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1000 GB var satt der på lik linje som 20 000 min/sms/mms var en gang i 2013 da Netcom startet ballet. Ingen gjorde seg like ape da som enkelte gjør nå. Det var et par som tok utfordringen med å se om de kunne nå grensen da også. Men å sende 20k sms er ikke i nærheten av å være like spennende som å laste ned 1TB. Chilis abonnement var aldri beregnet til å erstatte hjemmebredbånd, og poenget var/er å bruke telefonen som en enhet til å konsumere media, ikke å sette den opp som NAS eller lignende. Når man slutter å henge seg opp i at tidligere 1000GB var et mål/utfordring, vil verden bli et bedre sted å leve i.

 

Vær heller glad for at chili kom med det abonnementet. Konkurrentene sitter fortsatt og deler ut smuler til samme pris, selv fra 1.1.19 når prisen går opp til 499,-/mnd hos chili. Hva om kverrulantene vinner og chili tar vekk fri data? Da må vi vente enda noen år til konkurrentene får hodet ut av en trygg, mørk og varm egeneid anus som de er godt gravd oppi per dags dato.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til alle dere som klager over at dere har brukt 200 Gb og blitt "straffet" for det:

 

Jeg vil først si at jeg er HELT enig at det er dårlig av Chili å reklamere for et produkt de ikke kan/vil levere.

 

Men... Mener dere virkelig at 200 Gb data pr mnd til 500 kr er en dårlig deal?

 

Det at dere lager et helvette av dette er på en måte forstårlig men også ganske tåpelig da dere viser til alle hvor tåpelig det er å gå vekk fra de små og dyre data pakkene andre opererer med.

 

Kanskje Chili skal ta en gjennomgang på dette og heller si at det er maks 200-300 Gb pr mnd? Fremderles et mye bedre tilbud enn noen andre kan stille opp med.

 

200GB for 500 kroner er slett ikke dårlig, det er ganske så bra faktisk. Problemet er at det ikke står noe sted om denne "skjulte" grensen. Tidligere var grensen 1000GB, nå skryter de av å ha fjernet den helt. Da blir det snodig å påstå at man har bedrevet missbruk ved å bruke ca 200GB på 18 døgn. Telia har forøvrig inngått en avtale med Uninett 1TB til 398,- uten begrensninger, så det er lov å håpe at fremtiden bringer større kvoter og grei pris

Nå forsvarer jeg ikke chili sin praksis, men vi har da vel ikke fri tale og sms heller har vi vel? "ALLE" operatører markedsfører jo det på sine abonnement. I praksis ligger vel grensen på 10000 (titusen) sms og ringeminutter i måneden. Hvor mange av dere som kauker og hyler høyest her inne går inn for å bruke opp denne kvoten i måneden? Hva skjer hvis dere forsøker dere på å utnytte denne kvoten? Er jo et nytt prosjekt dere kan sette dere fåre, for dere vet jo nå at Chili tvangsflytter etter 1/5 av "taket" er nådd. Dere behøver ikke være enige, og det er ikke jeg heller. Sier heller ikke at en skal finne seg i det, men det er kanskje på tide med et nytt prosjekt?

Hadde vært interessant å se hvor langt dere kom på å bruke opp fri tale og sms :)

 

Når det gjelder Chili så er det vel egentlig KUN to alternativer som kan hjelpe, enten så stemmer du med lommeboka å bytter leverandør, eller så er forbrukerombudet den riktige instans å kontakte. Er vel kun de to alternativene som for meg virker reellle for å få Chili til å endre praksis. Det er vel ganske tydelig at de ikke lar seg rikke av hylekoret på tek.no, så selv om vi er uenige og i harnisk aldri så mye, hva hjelper vel det, når Chili er staere enn fjellgeita? Så enten må de miste kunder, eller så må myndighetene komme med sanksjoner.

Forskjellen er ganske enkel at hos andre operatører så får vi opplyst maks kvoter, hos Chili er det pr. def. ubegrenset men med dette meget "ullne" punktet: "Bruken av abonnementet anses ikke lenger å være personlig hvis Kundens forbruk er unormalt, herunder hvis Kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk. I slike tilfeller forbeholder Chilimobil seg retten til å begrense eller stenge Kundens dataforbindelse." (Kopiert rett fra Chili sine sider) 

Hvor ligger dette gjennomsnittsforbruket pr. idag? Og hva er vesentlig overstige, hvor mye er det over en ukjent grense. De klarte jo å få på plass rene tall på ringeminutter og sms: Chilli Mobils mobilabonnement med fri bruk er basert på å kunne gi kunden forutsigbarhet. For å hindre misbruk har vi en begrensning på fri bruk til 10 000 ringeminutter, 10 000 SMS og 10 000 MMS i måneden. Dette tilsvarer 5,5 timer med utgående samtaler og 333 SMS og MMS hver eneste dag i 30 sammenhengende dager. (nok en kopi fra Chili sine sider.)

 

Jeg ser meg selv som en som bruker "normalt med data". Nå har jeg *ekte* fri data her jeg bor i Sverige, men det er en helt annen diskusjon. Jeg har dog fulgt denne diskusjonen ganske nøye og det jeg aldri helt får til å stemme er tallene som enkelte bruker. Men det er sikkert på grunn av at jeg bare har mine egne tall å sammenligne med.

 

Lars Ryen Mill mener altså at man skal måtte bruke nettet "som normalt". Ok. Jeg ser den; selv om det ikke nødvendigvis kommer frem når man tegner avtalen. Men her er mitt normale bruk over en periode på 15 dager og 22 timer på mitt Svenske abonnement. 

 

Överförda data (skickade/mottagna) [GB/GB]: 19,08 / 528,65

 

Ingen torrenter som ligger å laster ned. Men jeg ser en del film (Netflix, Apple-TV / iTunes). Utover det så er det mest nyheter, mail og forumsider som blir brukt. Jeg er *alene* om å bruke dette abonnementet. Men tallene er fordelt på min iMac, iPhone, iPad og Apple-TV som alle bruker det samme LTE-abonnementet. Så hvordan "1000GB" skal være (1) unormalt mye, og (2) nok i det hele tatt i løpet av en måned klarer jeg ikke å forstå.

 

En ting forstår jeg dog. Og det er at løgnene til Lars Ryen Mill ikke bør få tid i norsk presse eller i norske forum. Det han driver med er svindel. EOD.

Enig med deg her, 1TB er slett ikke noe spesielt stort forbruk på en mnd. og at de da kan stenge etter skarve 220GB på 19døgn er som du skriver en svindel i forhold til hva de reklamerer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...