Gå til innhold

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken: – Fri data handler også om tillit


Anbefalte innlegg

Man kan bruke det argumentet. Det gjør ikke utestengelsen mer riktig.

 

Det kunne vært en mengde grunner til å koble xbox til 4g kontra wlan som ikke gjør det til en erstatning. Vedlikehold, at man er et sted uten wlan med boksen (hytte for å dra et eksempel).

 

Det viktigste er å påpeke at chili bruker argumentet om at han ikke har brukt 4g personlig. I det ligger at han har delt med andre forbrukere. Og det stemmer ikke med forklaringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på er om det finnes et scenario hvor en kunde kan bruke opp 1000 gb i løpet av en måned uten at Chili sperrer dem? Hvis jeg har et bredbånd abonnement hjemme som jeg bruker når jeg er der, men jeg er mye bortreist på jobb og jeg har mye nedetid hvor jeg bruker mye tid på å se på høykvalitets video på Netflix, YouTube og lignende. Vil Chili da sperre meg hvis jeg bruker 1000 gb på en måned?

 

Innenfor vilkårene i avtalen (ikke ment å erstatte bredbånd osv) er det ikke mulig å nå 1000GB på en måned. Min sønn (13) bruker enormt mange timer på YT Netflix osv og han har enda ikke måttet sende SMS for å låse opp mer data.

 

En måned med masse bruk av YT, Netflix, nedlasting av spill osv. ligger jeg på ca 200-300GB på bredbåndet. Jeg kan garantere at disse som hevder å ha brukt 200GB på streaming og ordinært høyt forbruk på mobilen, de lyver. De har brukt telefonen som en "hub" for nedlasting av større filer, spill eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Bruken av abonnementet anses ikke lenger å være personlig hvis Kundens forbruk er unormalt, herunder hvis Kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk"

 

Det står i kundevilkårene under spesielle vilkår for "Fri Data". 

 

For å være helt ærlig fremstår det for meg som en ullen klausul for å fjerne ikke lønnsomme kunder.

Helt riktig.

 

Det er også slik Jottacloud definerer sitt forhold til "Ubegrenset lagrings" abbenomentet sitt.

 

Se tekst fra vilkår:

 

Brukere med Individuelle kontoer kan bruke Tjenesten til normal individuell bruk. Jottacloud begrenser ikke båndbredde eller lagringsplass på ubegrensede abonnement, men vi forbeholder oss retten til å forhindre overdrevent forbruk og misbruk av Tjenesten. Dersom en Brukers totale lagrings- og nettverksforbruk er vesentlig større enn normalforbruket til en gjennomsnittlig bruker av Jottacloud, og/eller indikerer at Tjenesten brukes til noe annet enn individuell bruk, vil dette i noen tilfeller kunne vurderes som misbruk av tjenesten.

 

 

Dette er en helt rimelig klausul, spør du meg. Akkurat slik Chilli sine nye vilkår er innafor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Innenfor vilkårene i avtalen (ikke ment å erstatte bredbånd osv) er det ikke mulig å nå 1000GB på en måned. Min sønn (13) bruker enormt mange timer på YT Netflix osv og han har enda ikke måttet sende SMS for å låse opp mer data.

 

En måned med masse bruk av YT, Netflix, nedlasting av spill osv. ligger jeg på ca 200-300GB på bredbåndet. Jeg kan garantere at disse som hevder å ha brukt 200GB på streaming og ordinært høyt forbruk på mobilen, de lyver. De har brukt telefonen som en "hub" for nedlasting av større filer, spill eller lignende.

 

Så basert på ditt eget bruksmønster så automatisk lyver andre fordi de bruker mer data pr mnd en du gjør?

Datadeling med personlige enheter er nå lov. som igjen betyr høyere forbruk av data. 

 

Siden Chilli ikke gir kunder innsyn i hva dette såkalte overforbruke er så kan man ikke tolke det noe annen vei enn at de taper penger på kunden.

Endret av MiRaCL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å nei, tilnærmet fri data for 499 kroner per måned?

This is an outrage! To the forums!

Jeg lurer på hvor mange av dere vattballer som sitter i dårlig betalte stillinger hos konkurrentene.

Faktum er at selv om denne tjenesten ikke leverer det som står på pakken, så er det det eneste reelle alternativet for høy databruk i Norge i dag.

Telenor: 60GB for 799

 

Telia: 40GB for 699

 

Komplettmobil 40GB for 599

 

Talkmore: 16(!) GB for 499

Og dere prater om at chilisjefen personlig har antastet bestemora deres fordi de har skrudd av krana til en gjeng torrentkonger.

Endret av Lilac1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Uten at jeg grundig har studert bruksvilkårene, vil jeg tro at det er den delen om at mobilnettet ikke skal erstatte bredband. Oppdatering faller i alle fall etter mitt skjønn under kategorien for hva som skal gå på bredband, selv om det er din enhet.

Men da må ikke kunden bli fortalt at det er greit. Det er ikke verre enn det. Når du da ikke har mulighet for bredbånd så ser eg heller ikke på mobilnettet som en erstatter, kan ikke erstatte noe som ikke er eksisterende. Nå skal det sies at intensjonene var aldri ment som en bredbåndserstatter heller. Men grunnet missledende veiledning og utydelige regler, så kan ikke, og bør ikke kundene straffes heller.

Lenke til kommentar

Men da må ikke kunden bli fortalt at det er greit. Det er ikke verre enn det. Når du da ikke har mulighet for bredbånd så ser eg heller ikke på mobilnettet som en erstatter, kan ikke erstatte noe som ikke er eksisterende. Nå skal det sies at intensjonene var aldri ment som en bredbåndserstatter heller. Men grunnet missledende veiledning og utydelige regler, så kan ikke, og bør ikke kundene straffes heller.

 

Hvor er det du ikke har mulighet for bredbånd? Du vet det finnes "mobilt bredbånd"?

Lenke til kommentar

Å nei, tilnærmet fri data for 499 kroner per måned?

 

This is an outrage! To the forums!

 

Jeg lurer på hvor mange av dere vattballer som sitter i dårlig betalte stillinger hos konkurrentene.

 

Faktum er at selv om denne tjenesten ikke leverer det som står på pakken, så er det det eneste reelle alternativet for høy databruk i Norge i dag.

 

Telenor: 60GB for 799

 

Telia: 40GB for 699

 

Komplettmobil 40GB for 599

 

Talkmore: 16(!) GB for 499

 

Og dere prater om at chilisjefen personlig har antastet bestemora deres fordi de har skrudd av krana til en gjeng torrentkonger.

Eg kan ikke fatte at du prøver og forsvare et selskap som kaster ut betalende kunder som bruker tjenesten på en måte som i følge chili selv er innenfor vilkårene, men dem tipper du deler nettet med naboen. Det er jo som du skulle bestille en TV pakke med 10 kanaler, og du hadde sagt deg fornøyd om du bare fikk 2, fordi leverandør mistenkte at naboen kikket gjennom vinduet av og til. Er greit og vise medfølelse og sympati for et selskap som driter seg ut, men ikke kom her og si at det er kundene som er skyld i det.

Lenke til kommentar

Hvor er det du ikke har mulighet for bredbånd? Du vet det finnes "mobilt bredbånd"?

Nei, tuller du? Kan du klare og sette opp en mast i nærheten som gir meg brukbar 4G? Blir veldig takknemlig for det. Eg har adsl som er det beste som kan leveres her, eg vet ikke hvor mange ganger eg må gjenta meg selv, meningen med mobilnettet var for og få en en jevnere og mer stabil tilkobling til tjenester som ikke krever særlig data. Hastighetsforskjellen på min mobil i Hotspot 4G 1 strek er så og si identisk med adsl som er tilgjengelig her, men jevnere latency. Så har aldri vært intensjoner om og bruke mobil til en erstatter for det som allerede er her da nedlastingshastigheten har minimale forskjeller. Men når selger sier at du kan bare la enheten være tilkoblet uten problem, så ser eg ikke grunnlag for og bytte. Før nå da, etter og ha erfart at informasjonen ikke stemmer.

Lenke til kommentar

"dere bruker så mye mer enn meg, dere fortjener ikke bedre"

 

Prøv å se nøytralt på det. Tjeneste kjøpt, tjeneste ikke levert.

 

Det vil ikke skade forbrukere som ligger lavere i forbruket pr mnd. Tvert imot. 200 gb var det denne mnd. Plutselig kaster de de som bruker 100 gb av samme grunn.

Endret av Freakai
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at forsvarerne har et eget motiv og er særs partiske. Tar det med noen klyper salt.

Tipper de trudde at "nu kom d endelig ett abonnement som man slipper å kjøpe extra datapakke på datapakke" men dessverre fant de fort ut at de ikke kunne slå seg løs likevel..( sikkert brukt som hotspot å) og da føler de seg lurt, noe æ personlig syns er helt innafor.

 

Og de andre nesten d samme, bare at de følte de hadde det perfekte abonnementet , bruker ikke så mye data, men av og til går det unna. Og det til en bra pris.

Lenke til kommentar

Den norske definisjonen for bredbånd er fra 2002 og utdatert. Internasjonalt er bredbånd definert som all toveis kommunikasjon som har minst 25 Mbps ned og 3 Mbps opp. ADSL er i de fleste tilfeller ikke bredbånd lenger da hastighet både upload og download er for lav. VDSL/ADSL 2+ som langt fra er tilgjengelig for alle er bredbånd.

 

Nett over mobil er bredbånd. Det er idioti av Chili Mobil AS å påstå at abonnementet fri data ikke skal være erstatning for bredbånd hvis de egentlig mener fast forbindelse. Like dumt som å tilby ubegrenset bruk når de mener med begrensninger. Ledelsen i Chili Mobil AS sliter tydelig vis med å forstå definisjonen av en rekke ord.

 

Det som er logisk er at folk velger den raskeste forbindelsen som er tilgjengelig og for mange et det data over mobilnettet og som er vel innenfor definisjonen om nødvendig hastighet for å bli kalt bredbånd.

 

Forøvrig et Norsk politikk en skam da det er nedstemt å bruke nok penger til at alle har tilgang på bredbånd. Det påstås at 8 av 10 har tilgang på bredbånd, men da tror jeg at det ikke er brukt en oppdatert definisjon til å beregne antallet. Det er mange som har en frustrerende hverdag med dårlig tilgang på internett.

 

Ei god midlertidig løsning hadde vært at staten inngår en avtale med mobiloperatørene om at staten skal finansiere ubegrenset mobildata for alle som har bostedsadresse på områder som ikke tilbyr kabler bredbånd. Dette for å hindre diskriminering av folk som faller utenfor utbyggingen av kablet nett.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ADSL er bredbånd.

Hæ? Hvilken tidsalder lever du i? Vet du definisjonen på bredbånd? Høyhastighets Internett. Når eg knapt har 2 Mbit/s som dl så kan det ikke kalles eller defineres som bredbånd. Bredbånd er utifra hva eg har lært definisjonen på linjer som leverer nettopp høye hastigheter. Du jobber vel i chili siden du mener 2 mbit/s kan selges som bredbånd og "fri data" kan selges som et abonnement med begrenset data. Det er så mye uvitenhet der ute at det begynner og bli flaut, på tide at dere som har bodd under en stein halve livet graver dere ut og når samme tidsalder som oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ? Hvilken tidsalder lever du i? Vet du definisjonen på bredbånd? Høyhastighets Internett. Når eg knapt har 2 Mbit/s som dl så kan det ikke kalles eller defineres som bredbånd. Bredbånd er utifra hva eg har lært definisjonen på linjer som leverer nettopp høye hastigheter. Du jobber vel i chili

 

Nå fikk du definisjonen jeg har lært, og nei, jeg jobber absolutt ikke for Chili.

 

Hvilken leverandør har du som gir deg 2 Mb/s ADSL?

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Definisjonen er utdatert og feil. Allerede i et skriv fra 2008 står det at mange leverandører regner den gamle definisjonen som utdatert og at man mår ha minst 6-10 Mbps som i dag et justert opp til 25/3 Mbps. Kun i lille Norge hvor 1-2 Mbps er definert som bredbånd. Norge står fast i 2002.

 

Forklaringen er at Høykom som definerte bredbånd i Norge ble avviklet i 2008.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Definisjonen er utdatert og feil.

 

Det må du jo gjerne mene hva du vil om, selvfølgelig, men det er vel den definisjonen Chili bruker. (Og den jeg selv kommer til å fortsette å bruke)

 

Poenget deres er vel at man skal bruke en fast linje til oppdatering av xbox osv. når man har det hjemme.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...