Gå til innhold

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken: – Fri data handler også om tillit


Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja telia lurer også pengene fra folk:

https://www.telia.no/mobilt-bredband/

Så hvis du f.eks bruker 200 GB i måneden kommer man billigere ut med chilimobil en telia.

Problemet er når chilimobil mener det er unormal bruk eller ikke. For den meningen kan vi alle ha.

 

At chilimobil taper 350 kr per ekstreme bruker de har, sier seg selv de burde sikre seg mot å gi dårligere tilbud.

Fordi godt mulig hadde chilimobil hatt 200 GB som maks bruk ville det blitt mere seriøst.

Lenke til kommentar

NKOM har nå slått fast at Chillimobil må endre "fri data".

 

https://www.dinside.no/mobil/nkom-slar-fast-chilimobil-ma-endre-fri-data/70593516

 

Chili fortsetter med sin finurlige logikk.

 

Chilimobil varsler kamp

I en egen pressemelding gjør Chilimobil det klart at de er uenige i Nkoms beslutning og sier de vil anke vedtaket til Samferdselsdepartementet. Samtidig varsler operatøren at de vil ta i bruk alle lovlige midler for å ta opp kampen mot overpriset mobildata i Norge. Chilimobil mener at prisnivået ligger langt over våre naboland og at dette skyldes manglende konkurranse her til lands.
 
–Resultatet av byråkratenes tolkning er at myndighetene gjør mobildata dyrere. Derfor anker vi, sier administrerende direktør i Chilimobil, Lars Ryen Mill.
 
Videre sier mobiloperatøren at de er totalt uenige i Nkoms fortolkning av EUs regelverk for nettnøytralitet vedrørende punktet om deling til andre personlige enheter enn mobiltelefonen..
 
– Den er i tillegg forbrukerfiendtlig da dette vedtaket presser prisene på mobildata opp, ikke ned. Etter vår vurdering bør myndighetenes bruk av skjønn gagne forbrukerne, sier Chilimobil-sjefen og legger til:
 
– Det blir nå opp til departementet og politikerne å vedta om prisen på mobildata skal holdes høyere enn nødvendig, avslutter Lars Ryen Mill.

Nei, vedtaket gjør ikke mobildata dyrere, det er allerede dyrt i Norge. Men siden Chili blir mer presset til å levere produktet de selger, så er det klart at det blir dyrere for dem. Det blir dyrere fordi det kan bli vanskeligere for dem å kvitte seg med ulønnsomme kunder som benytter seg av abonnementet de betaler for.

Chili ønsker å fremstå som en operatør som utfordrer markedet, uten å ha en reell påvirkningskraft i og med de videreselger på Telia sitt nett. Med andre ord, det hele er en illusjon, Telia bestemmer prisen. Chili kan ikke holde på slik over tid da de taper penger kontinuerlig. Telia tar seg (altfor) godt betalt, mens Chili blør penger, i et håp om å bli kjøpt opp. De satser på et oppkjøp før pengene tar slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må le av de gutta.

Selger 1 tb Internett (egentlig blir du kastet etter 400 gb) = 399

Selger ubegrenset Internett (200 gb) = 499

 

Og dette begrunner de med at nkom har gjort det dyrere for dem? (hvordan da?)

 

Dette er en prisøkning de har innført. En prisøkning og senking av makskvote. Garantert planlagt lenge før nkom kom inn i bildet også.

Endret av Freakai
Lenke til kommentar
Chili ønsker å fremstå som en operatør som utfordrer markedet, uten å ha en reell påvirkningskraft i og med de videreselger på Telia sitt nett. Med andre ord, det hele er en illusjon, Telia bestemmer prisen. Chili kan ikke holde på slik over tid da de taper penger kontinuerlig. Telia tar seg (altfor) godt betalt, mens Chili blør penger, i et håp om å bli kjøpt opp. De satser på et oppkjøp før pengene tar slutt.

Tror chilimobil vil havne i domstolen før eller senere, da går de konkurs ellers så blir de kjøpt opp, og Lars Ryen Mill. mister jobben.

Hvem vil kjøpe opp chilimobil? Telenor\telia? Helt ærlig eneste grunn for de ville kjøpe opp chilimobil er for å legge de konkurs.

Lenke til kommentar

Tror chilimobil vil havne i domstolen før eller senere, da går de konkurs ellers så blir de kjøpt opp, og Lars Ryen Mill. mister jobben.

Hvem vil kjøpe opp chilimobil? Telenor\telia? Helt ærlig eneste grunn for de ville kjøpe opp chilimobil er for å legge de konkurs.

Telia har ingen grunn til å ønske de konkurs, de tjener penger på dem. Og Telenor ser ikke Chili på som noen trussel av årsakene nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar

Men om det er 1000 ganger bedre en telia\telenor spiller liten rolle, om produsentene ikke gir garanti eller om det er dårlig laget i utganspunktet, i chilimobil avtalevilkår står det ikke noe om rett til prisavslag ved nedetid eller ved overbelasting.

 

 

Telia har ingen grunn til å ønske de konkurs, de tjener penger på dem. Og Telenor ser ikke Chili på som noen trussel av årsakene nevnt ovenfor.

Tja hvor mye tjener de på chilimobil vs de tjener nok mere å håpe de går konkurs fordi da er de lite konkurranse.

Men det som irriter meg mest, er det dyrere og dårligere kontantkort på chilimobil?

Sluttet med telia siden chilimobil kom, så vet lite om EU er billigere å surfe hvis man har kontantkort siden betale 20 øre før i spania eller andre steder, med chilimobil er prisene samme som norge.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet ChiliMobil har fått er at man har solgt det inn som "Fri Data" og sier at kunde har 1000GB til disposisjon. Dette skaper en forventning hos kunde som ChiliMobil ikke kan levere på, enkelt og greit. Uansett bruk, så begynner operatør å sperre for bruk ved 200-300GB. Slikt blir det støy av. 

 

ChiliMobil kunne valgt å kalle abonnementet "Mye Data" og satt en grense på 300GB per mnd. Til en pris til 399,- er man uansett vært svært konkurransedyktig og fått den oppmerksomheten man er ute etter, på en positiv måte.

 

Samtidig burde ChiliMobil benytte media til å belyse problemstilling med duopolet på det mobile nettverket og hvor de to netteierne sørger for å holde prisen per MB høy nok til at de tjener gode penger.  Mens tjeneste-operatører som ChiliMobil i utgangspunktet har svært vanskelig konkurranse forhold når de skal legge en fortjeneste på toppen av netteierens pris og samtidig konkurrere på pris med de samme netteierene.

 

Mobilnettet bør prises på samme måte som strømnettet, hvor selve nettleien er utskilt. Da vil kunde se hvem som tar seg hva betalt. Det ville også gitt mindre vridning av konkurransen mellom netteiere og tjeneste-operatører. Bare spør Hafslund :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke bytta til Chili på grunn av mange andres erfaring, jeg kjøper heller mobilt bredbånd i de periodene jeg har bruk for det, fordi da får jeg det jeg har behov for uten å bli sperret ute. Om jeg kunne slått sammen mobilabonnement og mobilt bredbånd hadde det vært helt supert.

Hva folk regner som "normal bruk" er vidt forskjellig, jeg kan fint bruke 30 - 50GB daglig om jeg ikke har tilgang på fast bredbånd slik jeg normalt har, og gjennomsnittlig 1,5 til 2TB data i måneden på hjemmenettverket kun på PC og mobil. Dette består av normal surfing, samt streaming fra twitch og YouTube i hovedsak.

 

Om abonnementet ikke er fri bruk, må de faktisk sette en klar og tydelig grense på hvor mye man kan bruke. Alle har forskjellig bruk, så definisjonen "normal bruk" er veldig vanskelig å sette ut i fra det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mobilnettet bør prises på samme måte som strømnettet, hvor selve nettleien er utskilt. Da vil kunde se hvem som tar seg hva betalt. Det ville også gitt mindre vridning av konkurransen mellom netteiere og tjeneste-operatører. Bare spør Hafslund :-)

Så du mener alle i norge skal betale nettleie som eier boliger\hytter f.eks 2640 kr årlig.

For 4g\5g utbygging? Selv om man ikke bruker det? Tror det vil ende med langt dyrere pris.

Lenke til kommentar

Tja hvor mye tjener de på chilimobil vs de tjener nok mere å håpe de går konkurs fordi da er de lite konkurranse.

Chili selger på Telia sitt nett og er dermed ikke konkurrenter. De kan ikke på noen måte utkonkurrere Telia.

Det eneste må være at Chili er mer på å illustrere en økende etterspørsel etter større datapakker til en rettferdig pris. Men det er noe Telia og Telenor vet veldig godt. Telenor leverer bedre produkter i andre markeder hvor det er mer konkurranse, her i Norge behøver de ikke (enda) og soper inn penger mens de gjør minst mulig.

Lenke til kommentar

Tja vil ikke si meg enig.

Hvis jeg hadde kjøpt mobildata ville jeg kjøpt: https://www.telia.no/mobilt-bredband/

200 GB pakken, nå vet vi lite hva prisen chilimobil gir telia om det er like lite som vi betaler eller mere.

For det er godt mulig chilimobil betaler fast sum f.eks 100 000 kr måneden til telia for leie av nettet.

Men er ikke sikkert chilimobil klarer å få så mye inntekter, med 500 kr må de selge til over 200 kunder for å dekke utgiftene, da er ikke utgifter til andre land og interne kostnader som lønn i del av den prisen.

 

Husk også moms og arbeidgiveravgift etc lokaler etc men chilimobil har sikkert ikke mange ansatte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Lars Ryen Mill. Det er hevet over en hver tvil at de som opplever problemer med begrensningene Chilli har satt, enten har en mobilbruk som ikke er realistisk med dagens teknologi, eller bevisst prøver å finne bristepunktet. At folk henger seg opp i at det må være mulig å bruke samtlige 1000GB i løpet av en måned, ser jeg på som smålig.

 

Dere som er de argeste kritikerene av Chili: Er det så viktig å vise at dette abonnementet ikke kan eksistere om alle kundene laster ned 1000GB i måneden? Er det bedre at det fjernes og 25GB blir deres største pakke? Hva da med de som hadde "fri data" og var lykkelig med et månedsforbruk på 30, 50 eller 100GB?

 

Foreslår at Chilli tilbyer en reell "fri data" til de som er opphengt i av å se en 4K film på mobilen hver dag, så kan de få betale de 1500,- eller hva det enn måtte koste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De eneste som henger seg opp i tusen gb og maksing av linje er forsvarere av chilimobil og Lars Ryen Mill.

 

Kritikken går i hovedsak på at de lover noe annet enn de leverer og straffer kunder som bruker abonnementet.

 

Chili sitt nåværende tilbud gir grunnlag for høy grad av skjønn. Nå har de kastet alle over 200, det er Intet problem for chili å neste mnd ta de som bruker over 100 av nøyaktig samme grunn. Eller kanskje de som bruker over 15 gb på en enkelt dag av samme grunn.

 

Kritikere av chili ønsker håndfaste regler. Ikke 1000 GB som er 400 eller ubegrenset som er 200 gb (pdd.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Lars Ryen Mill. Det er hevet over en hver tvil at de som opplever problemer med begrensningene Chilli har satt, enten har en mobilbruk som ikke er realistisk med dagens teknologi, eller bevisst prøver å finne bristepunktet. At folk henger seg opp i at det må være mulig å bruke samtlige 1000GB i løpet av en måned, ser jeg på som smålig.

 

Dere som er de argeste kritikerene av Chili: Er det så viktig å vise at dette abonnementet ikke kan eksistere om alle kundene laster ned 1000GB i måneden? Er det bedre at det fjernes og 25GB blir deres største pakke? Hva da med de som hadde "fri data" og var lykkelig med et månedsforbruk på 30, 50 eller 100GB?

 

Foreslår at Chilli tilbyer en reell "fri data" til de som er opphengt i av å se en 4K film på mobilen hver dag, så kan de få betale de 1500,- eller hva det enn måtte koste.

Joda... I en verden der alle mennesker var like, alle har samme forbruk, ingen var overvektige fordi alle spiste kun sunn kost. Du går ikke på burgerking hvis du vil ha en lavkalori middag? Selv om Lars Ryen Mill anser sitt forbruk på mobil som "normalt" og du er enig med han, så må du forstå at ikke alle mennesker er lik på deg og Ryen. Så du mener at et forbruk på 300gb/mnd er urealistisk med dagens teknologi? Vel, da lever eg litt lengre frem i tid enn deg. Det er overhodet ikke nødvendig og prøve og nå en grense eller snakk om at det er målet til dem som kastes ut. Vil tro dem fleste som går for fri data er dem som allerede har et høyt forbruk og ser etter det rimeligste alternativet. Eg drikker gjerne en 6 pakning øl en fredagskveld for og kose meg, naboen drikker bare 2. Er eg unormal da siden eg drikker 4 øl mer for og kose meg? Naboen er fornøyd med sine 2, da burde jo alle begrense seg til 2, fordi alle burde kunne kose seg med samme mengde. Hvis ikke er du unormal og burde få forbud for og kjøpe mer enn 2 øl hver fredag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda... I en verden der alle mennesker var like, alle har samme forbruk, ingen var overvektige fordi alle spiste kun sunn kost. Du går ikke på burgerking hvis du vil ha en lavkalori middag? Selv om Lars Ryen Mill anser sitt forbruk på mobil som "normalt" og du er enig med han, så må du forstå at ikke alle mennesker er lik på deg og Ryen. Så du mener at et forbruk på 300gb/mnd er urealistisk med dagens teknologi? Vel, da lever eg litt lengre frem i tid enn deg. Det er overhodet ikke nødvendig og prøve og nå en grense eller snakk om at det er målet til dem som kastes ut. Vil tro dem fleste som går for fri data er dem som allerede har et høyt forbruk og ser etter det rimeligste alternativet. Eg drikker gjerne en 6 pakning øl en fredagskveld for og kose meg, naboen drikker bare 2. Er eg unormal da siden eg drikker 4 øl mer for og kose meg? Naboen er fornøyd med sine 2, da burde jo alle begrense seg til 2, fordi alle burde kunne kose seg med samme mengde. Hvis ikke er du unormal og burde få forbud for og kjøpe mer enn 2 øl hver fredag.

Jeg leste tilfeldigveis nettopp et tidligere innlegg av deg i denne tråden, så da kan jeg bruke det som eksempel: Der skrev du at du blant annet hadde brukt båndbredden til oppdatering av Xbox. Hvordan det kan logisk forklare å være jobben til et mobilabonnement, heller enn bredbåndslinjen, sliter jeg med å forstå. MEd forbehold om at det finnes plasser i norge som av forskjellige grunner ikke har tilgang til bredbånd, såklart. Men da er vi igjenn inne på nisjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen har bruk for 1 terrabyte i måneden, med mindre man virkelig går inn for å bruke det opp.

 

"I think there is a world market for maybe five computers." og "There is no reason anyone would want a computer in their home." er et par kjente sitater (enten sitatene stemmer eller ei) som grovt underestimerer hva markedet vil etterspørre.

 

Det er helt greit å sette en grense, og grensen kan godt være lavere enn 1TB/mnd. Man kan til nøds også reklamere for fri data og samtidig si at taket er 200GB/mnd. Det man ikke kan gjøre er å si at taket er 1TB for deretter å påstå at alle som nærmer seg en fjerdedel av det forbruket må være tjuvradder og kaste dem ut. Da driver man uten tvil villedende markedsføring, og det er ulovlig i Norge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...