Gå til innhold

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken: – Fri data handler også om tillit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor er reaksjonene over Telenor sin bruk av "fri"? 

Med Fleksi har du fri bruk av minutter, SMS, MMS og inkludert data i Norge og EU/EØS.

 

3. Bruksbegrensning

Ringeminutter og meldinger (SMS/MMS) kan kun benyttes til privat bruk.  Ringeminuttene og meldingene (SMS/MMS) skal ikke være maskinskapte, for eksempel som en serie av identiske meldinger. De skal heller ikke benyttes til kommersiell virksomhet herunder markedsføring.

 

 

 

Eller Telia sin?

For Kunder med Smart abonnement eller Smart Kontant gis fri bruk av ringeminutter, SMS og MMS, oppad begrenset til 20 000 ringeminutter, 20 000 SMS og 20 000 MMS per fakturaperiode eller varighet av påfyll.

 

Ringeminutter/SMS/MMS kan kun brukes til normalt privatforbruk, fra mobiltelefon i Norge, til annen mobil- eller fasttelefon i Norge, eller norsk mobiltelefon i utlandet, eller som en del av Roam Like Home i Norden og Baltikum eller RLH EU, EØS og Sveits. Ringeminuttene/meldingene skal ikke være maskinskapte, som en serie av identiske meldinger, og skal ikke benyttes til kommersiell virksomhet, herunder markedsføring.

 

 

 

Slik kan man fortsette. Alle abonnement som leverer "fri bruk" av det man er vant til i dag (ringeminutter, SMS og MMS) har en øvre grense for bruk og en begrensning på at det gjelder privat bruk innen gitte rammer. Det Chili har gjort er å utvide praksisen til også å gjelde mobildata med tilsvarende rammer. Skal man henge seg opp i forståelsen av "fri bruk" eller hvilke bruksbegrensninger som kan avtalefestes, så burde man gjort det for bransjen som helhet. Jeg får inntrykk av at det heller handler om en gruppe som ønsker å bruke mobilabonnementet som et mobilt bredbånd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De tvangsflytte vel pga av mistanke om brudd på vilkårene?

Rett og rimelig det egentlig.

 

Gidd å forsvare det greiene der. Hvis de bytter navn til det de egentlig tilbyr så er det greit, men de tilbyr ikke fri data. Hadde de tilbudt fri data ville du kunne ha benyttetet dataen akkurat som du ville, men de prøver å bake inn en haug med formuleringer som betyr at fri bruk men ikke dersom du gjør ting som bruket mye data. Hva om jeg velger å laste ned en haug med spillelister på Spotify og en haugevis av filmer på Netflix? Nei helst skal en bare lese VG og streame tv2 sumo annenhver lørdag.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har hatt Chilimobil siden sommeren, storfornøyd med det. Jeg ser at mye av det de gjør er kontroversielt, men uansett hvordan man vrir og vender på det så tilbyr de en bedre løsning til en billigere penge enn absolutt alle andre om du bruker over 25 gig i måneden. Tipper jeg snitter på rundt 130gb i måneden, og da har jeg brukt det aktivt til streaming av YT, filmer, og all mulig annen aktivitet på nettet.

Jeg har også enkelte måneder bikket over 200gb på slutten av måneden uten at jeg har blitt flyttet over av den grunn. Problemet er jo de som bikker 200 på to uker. En løsning på kritikken for Chili hadde vel kanskje vært å beholde prisen men nedjustere taket til 250gb eller noe sånt no? Vil jo fremdeles være det klart beste tilbudet på markedet.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvor er reaksjonene over Telenor sin bruk av "fri"? 

 

Eller Telia sin?

 

Slik kan man fortsette. Alle abonnement som leverer "fri bruk" av det man er vant til i dag (ringeminutter, SMS og MMS) har en øvre grense for bruk og en begrensning på at det gjelder privat bruk innen gitte rammer. Det Chili har gjort er å utvide praksisen til også å gjelde mobildata med tilsvarende rammer. Skal man henge seg opp i forståelsen av "fri bruk" eller hvilke bruksbegrensninger som kan avtalefestes, så burde man gjort det for bransjen som helhet. Jeg får inntrykk av at det heller handler om en gruppe som ønsker å bruke mobilabonnementet som et mobilt bredbånd.

 

For dette er fri bruk. Lykke til med å se om du klarer å bli sparket ut for at du virkelig bruker det du har blitt lovet. Nei, det er ikke det samme i det hele tatt. Du hadde vært inne på noe hvis det var mulig å ringe opp minuttene, men det klarer du ikke, så da er det vel fri bruk? På 30 dager er det totalt 43 200 minutter...

 

Å sammenligne bananer med druer.... Uansett så har en klare og tydelige begrensinger, hvorfor går det ikke på tillit som hos Chili? Det er jo til å le seg i hjel av...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For dette er fri bruk. Lykke til med å se om du klarer å bli sparket ut for at du virkelig bruker det du har blitt lovet. Nei, det er ikke det samme i det hele tatt. Du hadde vært inne på noe hvis det var mulig å ringe opp minuttene, men det klarer du ikke, så da er det vel fri bruk? På 30 dager er det totalt 43 200 minutter...

 

Å sammenligne bananer med druer.... Uansett så har en klare og tydelige begrensinger, hvorfor går det ikke på tillit som hos Chili? Det er jo til å le seg i hjel av...

Med 43k minutter i en måned, hva skulle være problemet med å bruke 20k ringeminutter? Du glemte SMS og MMS. Det er enda enklere å teste "fri bruk" av. 

 

Begrensningene er like klare og tydelige som Chili. Telia har som vilkår "normalt privatforbruk", samme som Chili. De etablerer ingen ny praksis, men utvider den eksisterende praksisen for "fri bruk" til også å gjelde datatrafikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hatt Chilimobil siden sommeren, storfornøyd med det. Jeg ser at mye av det de gjør er kontroversielt, men uansett hvordan man vrir og vender på det så tilbyr de en bedre løsning til en billigere penge enn absolutt alle andre om du bruker over 25 gig i måneden. Tipper jeg snitter på rundt 130gb i måneden, og da har jeg brukt det aktivt til streaming av YT, filmer, og all mulig annen aktivitet på nettet.

Jeg har også enkelte måneder bikket over 200gb på slutten av måneden uten at jeg har blitt flyttet over av den grunn. Problemet er jo de som bikker 200 på to uker. En løsning på kritikken for Chili hadde vel kanskje vært å beholde prisen men nedjustere taket til 250gb eller noe sånt no? Vil jo fremdeles være det klart beste tilbudet på markedet.  

 

Ifølge kalkulatoren.

1000gb fordelt på 30dager er 33.3gb pr dag. 33*7=233gb.

 

Om du bruker 200gb i uken er du fortsatt langt innenfor chili's 1000gb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...