Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er meir som at du betalar 199 kr for fri buffet, også blir du kasta ut av restauranten når du forsyner deg for tredje gong.

Sjølv om restaurantsjefen hadde rekna med at berre halvparten av kundane skulle forsyne seg fleire gongar, så kan ikkje kunden klandrast for at restaurantsjefen har lovd meir enn han hadde råd til.

 

Skal alle være høflige og møte opp stappmette på buffet for at restauranten skal tene mest mulig på deg?

Ikke helt. Det er ikke den personen som forsyner seg for tredje gang som er problemet, da det faller inn under normalt bruk. Det er den som tar med seg ryggsekk, bag og 4 handleposer som han fyller opp med mat. Det er jo hans ryggsekk, så det er jo til hans eget forbruk, så han ser så klart ikke problemet. Det står jo "spis så mye du vil for 199,-" det står ingenting om at du ikke kan ta med deg 40 kg mat hjem og legge i fryseren.

Prøver du å påstå at folk som bruker mye mobildata laster ned internett for å spare det på en harddisk så de kan avslutte abonnomentet og allikevel nyte hele internett lenge etterpå? Mobildata er ikke noe du grabber til deg så mye du kan og putter i fryseren, det er ferskvare som brukes opp fortløpende.

 

Det kan finnes mange grunner til at man bruker mye mobildata. Ett eksempel er om du f.eks. jobber med film og er avhengig av å sende materiale fortløpende frem og tilbake mellom produksjonsledd. Dette tar ekstremt mye data, men det kan da ikke betraktes som misbruk når du ikke blir opplyst om det på forhånd, for det er jo akkurat pga. det høye forbruket at du gikk for dette abbonnementet i første omgang. En dagskvote på 5gb holder til noen få sekunder med råfilm i 4K. Nå for tiden er filmskaperne overalt og produserer til sine Youtube-kanaler osv., så hvis man ikke klarer å forstå at noen har behov for mer data enn andre så er du for opptatt av din egen navle. (Jeg prøver ikke påstå at den jevne youtuber opererer med 4K råfilm, men ville bare gi et eksempel på hvor lite som skal til for å komme over denne dagsgrensa)

Endret av TheBellows
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Om vi stikker fingeren i luften og gjetter at Chilimobil har 10 000 Fri Data-kunder, betyr det i tilfelle at 20 stykker har fått abonnementet tvangsnedgradert. "

Vet han ikke hvor mange kunder han har, men er allikevel bombesikker på at det er snakk om 0,2% av kundene?

Gjettingen på hvor mange fri data-kunder det er, er det artikkelforfatteren som står for. Chilimobil-sjefen oppgir ikke antall kunder, bare prosent.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Prøver du å påstå at folk som bruker mye mobildata laster ned internett for å spare det på en harddisk så de kan avslutte abonnomentet og allikevel nyte hele internett lenge etterpå? Mobildata er ikke noe du grabber til deg så mye du kan og putter i fryseren, det er ferskvare som brukes opp fortløpende.

 

Det kan finnes mange grunner til at man bruker mye mobildata. Ett eksempel er om du f.eks. jobber med film og er avhengig av å sende materiale fortløpende frem og tilbake mellom produksjonsledd. Dette tar ekstremt mye data, men det kan da ikke betraktes som misbruk når du ikke blir opplyst om det på forhånd, for det er jo akkurat pga. det høye forbruket at du gikk for dette abbonnementet i første omgang. En dagskvote på 5gb holder til noen få sekunder med råfilm i 4K. Nå for tiden er filmskaperne overalt og produserer til sine Youtube-kanaler osv., så hvis man ikke klarer å forstå at noen har behov for mer data enn andre så er du for opptatt av din egen navle. (Jeg prøver ikke påstå at den jevne youtuber opererer med 4K råfilm, men ville bare gi et eksempel på hvor lite som skal til for å komme over denne dagsgrensa)

Det var ikke ikke det jeg hadde i tankene, men ja; Det er fult mulig at noen kan finne på å laste ned 7 sesonger av yndlingsserien sin til Netflix offline i UltraHD.

 

Usikker på vilkårene, men vil tro at dette er et privatabonnement, så eksempelet med filprodusenter som laster opp/ned råfiler vil jeg tro at ikke kan benyttes, da det faller utenfor personlig bruk.

Lenke til kommentar

Dette er allerede diskutert til døde. 1000 GB er ikke en kvote som sådan, bare et tak som ble satt for ordens skyld. Poenget med abonnementet var aldri å gi storbrukere et mobilt bredbånd-abonnement. Det rettet seg mot vanlige folk som ikke misbruker data.

 

 

Nå har du filt på akkurat det samme i månedsvis og folk har gjentatte ganger sagt til deg at Chili startet med 1TB grense på databruk. Og standhaftig har du nektet på det og sagt at det bare var en kvote de brukte i markedsføring og annet tull. Vel her er hva sjefen i Chili sier:

(fra denne artikkelen; https://www.tek.no/artikler/chilimobil-sjefen-svarer-pa-kritikken-fri-data-handler-ogsa-om-tillit/454177 )

 

 

 

Vi ga våre kunder muligheten til å bruke mobilen fritt, uten å tenke på dyre datakvoter. Med en begrensning på 1000 GB i måneden til personlig bruk, er vår påstand at man har fri data.

 

 

Kanskje du nå kan la være å spre feilinformasjon i alle Chili trådene? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå koster deksningsutbyggingen av Norge betraktelig mer enn det gjør i Danmark.  I areal er Danmark en god del mindre enn feks. Finnmark fylke. I tillegg er det i Norge LANGT mere fjell, noe som gjør det mye dyrere å bygge ut nettet.  Det er derfor mer naturlig at det er dyrere å bruke dette enn i Danmark.

Telenor har et kjempeoverskudd, f.eks Sverige har høye priser også mens Finland har lave priser. Grunnen er politisk.

Endret av mrpc
Lenke til kommentar

Greit nok det, men benekter du at det er billigere å bygge ut nettet i Danmark enn i Norge?

Nei, men kan med så si med 100% sikkerhet at utbyggingskostnadene alene ikke gjenspeiler de ekstreme prisforskjellene.

Politikerne har hatt føringer som gjør at Telenor skal ha høyest mulig marginer og minst mulig konkurranse.

 

En profitt som dem igjen kaster bort i Usbekistan, Pakistan og India.

Endret av mrpc
Lenke til kommentar

 

220Gb data over 18 dager er faktisk ikke så unaturlig mye for mange.

Og fri data betyr FRI DATA.. Dvs ingen begrensning.. Ergo er det falsk reklame.

Men du godtar vel kanskje å kjøpe en bil til 10.000kr for så å få regning på 1mill også du da eller?

 

 

Du får gå over til Onecall eller Telenor da vettu! 

16GB får du hos de til 499kr.

 

Dessverre for Chili er det ikke alle som kan bruke hodet og forstå at de er nødt til å tjene litt penger og.

16GB til 499? Eg byttet fra chili til onecall i dag. Fikk 35GB/mnd for 399kr, skulle t.o.m få varsel hvis i eg nærmet meg grensen. Hvis man ikke bruker alle 35gb flyttes resterende over til neste måned. Ikke bryr dem seg om hva du bruker dataen til heller. Chili ringer og spør hva du bruker data på, det har eg erfart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man har fulgt litt med i det siste, vet litt om chili sin fortid og har et forbruk på 5-10Gb pr mnd. Da vil vel Chili fremderles vere det absolutt beste alternativet om man har et "normalt" bruk. 

 

Spør for min egen del da jeg ligger mellom 5-10Gb men er lei av å konstant måtte tenke på data bruk og data pakker hver mnd. Om jeg velger Chili og går fra 10Gb pr mnd til 50Gb så er vel ikke det noe problem? 

 

Hvordan er Chili sine tjenester ( tenker på Ios/android app, support, mine sider osv).

Lenke til kommentar

Om man har fulgt litt med i det siste, vet litt om chili sin fortid og har et forbruk på 5-10Gb pr mnd. Da vil vel Chili fremderles vere det absolutt beste alternativet om man har et "normalt" bruk. 

 

Spør for min egen del da jeg ligger mellom 5-10Gb men er lei av å konstant måtte tenke på data bruk og data pakker hver mnd. Om jeg velger Chili og går fra 10Gb pr mnd til 50Gb så er vel ikke det noe problem? 

 

Hvordan er Chili sine tjenester ( tenker på Ios/android app, support, mine sider osv).

Vell om du vill bruke di så er ikke min side noe speselt. du kan hente puk/pin der se data bruk og logge ut. support er grei når man først ann kommer igjenom men har aldri hadd et problem med at di ringer tilbake. Problemet er jo at det ikke er en fastslått grense. nå er den usynlig over 200gb. neste månde kan det vere 150 så 100 , 50 man vet jo ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe rundt null. Derfor skulle det være åpenbart for de fleste at dette ikke var en "datapakke" de kunne bruke fritt, når Chili selv selger mobilt bredbånd 20GB til samme pris.

 

Jeg forventer, i en slik situasjon, at selskapet som tilbyr denne tjenesten har tatt forbehold i kalkylene at de kommer til å plukke opp en del kunder som har et bruksmønster som tilsier at de ikke tjener penger på tjenesten (individuelt per kunde). Så får en håpe at de individuelle kundene som de tjener penger veier opp for tapskunder. Eventuelt at de er villig til å gå med tap en stund.

 

Det åpenbare er at tilbudet var fantastisk tilbud i markedet: hadde det vært reelt, virkelig og ikke en fantasi.  Det åpenbare er at hvis jeg kjøper en kvote på 1TB  eller nå Ubegrenset så er det dette jeg faktisk får.

Lenke til kommentar

Om noen er drittsekker er det de som stilltiende aksepterer ukulturen til Chili, bare fordi de selv er på rktig side av grensen av hv Chili tåler. Fysj!

Enig.

Folk som skal presse sine løsninger på andre, fordi løsningen passer dem selv, er forferdelige.

 

Det som passer for deg, og er normalt for deg, passer kanskje ikke for andre, eller er unormalt for andre.

 

Mennesker er forskjellige!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble tvunget nedgradert etter å ha brukt rundt 280gb på 20 dager.

 

Kan ikke skjønne at dette kan være lov og tilfelle. I alle fall ikke fra et abonnement jeg kjøpte hvor de lovte 1000gb på en måned, før de så høynet prisen med 100kr og gikk over til fri bruk.

 

Etter det jeg kan skjønne er det ikke noe som står i veien for at jeg bruker min Internett på flere enheter så lenge det er jeg som disponerer den. Dette har vært sagt etter tvang fra forbrukerrådet.

 

Internett var enten på telefonen min, eller noen ganger på PCen dersom jeg trengte raskere Internett siden jeg har dårlig bredbåndtilbud der jeg bor. 

 

Så ble en grense på 5gb, før melding om gratis og uendelig mengde påfyll i 3gb intervaller introdusert. Uendelig med påfyll ble nevnt i klartekst. 

 

- Begge løsninger fungerte fint for meg som har lyst til å streame 4k og den slags.

 

Men i et punkt i avtalen så stod det at de forbeholdt seg retten til å nedgradere abonnement dersom mengde data var mye høyere enn gjennomsnittet.

 

Hva er gjennomsnittsgrensen for fri bruk? 280gb på 20 dager blir omlag 500gb på en måned. Skulle ikke dette være fint innenfor på begge modeller av abonnementet?

 

Fri bruk og uendelig er litt store ord å bruke på et abonnement som baserer seg på å sperre de øverste prosentene på forbruk fra kunder. Deretter settes de ned til et abonnement som er 100kr billigere og opererer med 25gb grense per måned.

 

25gb - Er det dette som er gjennomsnittet for de som blir lokket av fri bruk på av chili mobil?

 

De burde i så fall introdusere en liten lightsaber duell på hjemmesidene deres slik at en kan se hvor mye forbruk er for mye fri bruk.

 

Dette er vanskelig å sette seg inn i chili. Vil anbefale å pynte litt på markedsføringen deres før dere er i stand til å etterleve det dere tilbyr. Og er det en prosent som faktisk benytter seg av det dere har tilbudt så får dere bare leve med det.

 

Hvis det er en grense på 200-250gb på en måned som skal til for at dere reagerer så kanskje gjør om abonnementet til 250gb i måneden da. Med samme pris som fri bruk, evt. 50kr billigere.

 

Om noen ikke ønsker å ha bredbånd ved siden av så er jo dette et bra tilbud og mulighet. Eventuelt  full god Internett på hytta.

 

Håper forbrukerrådet tar en titt på dette her for det lover ikke bra at et selskap holder på sånn. De snakker om at det er et tillithetsforhold mellom de og kundene sine, men det burde jo gå begge veier. En setter som regel tillit til at en leverandør tilbyr det som står skrevet uten at forbruker rådet korrigerer de gang på gang. Før de på nytt setter opp villkårene på vage premisser for hvordan en skal bruke abonnementet de tilbyr.

 

Skjerpings!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...