Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Hvor stor  sannsynlig tror  du  det var at noen kom med "fri" data til under 500 kr i 2018? Om du klarer å se vekk fra om fri data er 1Tb eller 200Gb? 

 

Noe rundt null. Derfor skulle det være åpenbart for de fleste at dette ikke var en "datapakke" de kunne bruke fritt, når Chili selv selger mobilt bredbånd 20GB til samme pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva er greia med folk?

 

Har dere ikke jobb, eller annet å finne på enn å presse disse grensene til Chili hele tiden? Jeg er forsåvidt enig i at det er teit å sette en 1000GB grense når dette egentlig er uoppnåelig, men ikke kom her å si at du bruker 222 gb på 18 dager kun på streaming av Netflix og Viaplay :rofl: Men ikke det, ser man kun på 4K oppløsning går dataen fort, 12,3 GB vil si ca 1-2 filmer i 4K oppløsning hver ENESTE dag... men er dette normal bruk? :nei:

 

Jeg skjønner godt at mange av dere ser deres snitt til å si opp bredbånd og andre merkostnader for å kun streame, laste ned, dele osv fra din mobil, for mobilnettet vårt er faktisk raskt nok til dette. Men det å så klage når du blir utestengt for å bryte retningslinjene er for meg helt bak mål, og det er virkelig på tide å ta seg selv et tak i nakken å finne på noe bedre å gjøre.

 

Jeg skjønner også at Tek.no har lite å skrive om, når et eller annet om Chili Mobil har vært headline så mange ganger nå at jeg har mistet tellinga på dette. Men det drar kanskje mange klikk, så fair enough.

 

Spent på hva neste "klagestorm" fra "ærlige kunder" er altså.

Takk for meg :tease:

Er du full? 220Gb på 18dager er faktisk bare 12Gb om dagen altså?

Trenger ikke å være full, hvis du setter deg inn i hvor mye streaming uten 4k egentlig tar.

 

220 GB på 18 dager kan fort bli normalt bruk. en film på Netflix tar ca 4-5GB uten 4k med 60 fps. Vel og merke til det gjelder filmer, mange streamer serier, og de sitter fort alt ifra 1-4t om dagen.

 

Ser du på live stream på Twitch for eksempel, så kan du halvere tiden av en film, så har du brukt like mye igjen.

 

Da ryker du helt fint 12 GB om dagen og veldig enkelt mer. Det virker ut som du sammenligner ditt eget forbruk på 2-3 GB i mnd. Da må du få opp øynene dine.

Lenke til kommentar

Det er ingen problemer med hastighet hvis det er bygget ut etter boka. LTE-nettet er basert på fiber. Om det er Wi-Fi eller LTE mellom fiber og utstyr er likegyldig.

 

Tydelig du har lite peiling hvordan mobilnettet er bygd opp og fungerer. Hvor kommer Wi-Fi inn i et mobilnett? Hva har Det eller LTE å gjøre mellom utstyr? Ingenting, Chili mobil har ikke penger til å bygge ut, og de leier nettverk via Telia. Og utbygging på mobilnett koster fort milliarder.

Lenke til kommentar

Hva er det du ikke forstår? Enten man har fiber inn på routeren hjemme eller om teleoperatøren har fiber inn til senderen så ligger det fiber i bunnen og knapphet på data eksisterer ikke.

 

Signalene skal fra cellemasta/senderen/mobiltårnet til mobilene også. 

Når det er brukt opp, må dei sette opp fleire sendere, fleire frekvenser, breiere frevkensområde osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Signalene skal fra cellemasta/senderen/mobiltårnet til mobilene også.

Når det er brukt opp, må dei sette opp fleire sendere, fleire frekvenser, breiere frevkensområde osv.

Da må jo Telia bere gjøre det da ikke sende penger ut av landet til andre billig land. Du har faktisk er overskudd på en god del

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha. Glad jeg bor i Danmark. Jeg har ikke internett og roamer bare på mobilen. Jeg har en mobilmast på toppen av blokken jeg bor i så utmerket dekning og hastighet på 4G.

 

Fribruk (1000 GB) for 129 DKK/måned. Ingen sperring her og man kan dele så mye internett man vil.

 

oister.dk

Nå koster deksningsutbyggingen av Norge betraktelig mer enn det gjør i Danmark.  I areal er Danmark en god del mindre enn feks. Finnmark fylke. I tillegg er det i Norge LANGT mere fjell, noe som gjør det mye dyrere å bygge ut nettet.  Det er derfor mer naturlig at det er dyrere å bruke dette enn i Danmark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja spørs om det er dyrere i oslo\trondheim en det er i københavn?

At det er mye fjell betyr nødvendigvis ikke de blir dyrere, finnes jo mobiljammer eller forsterker som funger på samme måte som repeater\accesspoint. Som øker signalstyrken.

 

Problemet i norge vel heller om man skal ha invinduelle priser på ulike kommuner, eller gi samme pris for alle?

For det blir jo urettferdig uansett enten blir det dyrt i oslo eller på fjellet.

 

 

og de leier nettverk via Telia. Og utbygging på mobilnett koster fort milliarder.

Det er nok fordi lisens på 4g er veldig dyrt. Fiber har ingen lisens eneste utgiften der blir kabelen\utstyret og muligens leie av jord. Men tenk hvor dyrt det var i 2000 tallet 2g\3g hadde kanskje 10 mbit og koster 1 miliard og drifte.

Så ganske utrolig telia\telenor tjene noe særlig penger da, nå tjener de mere når 4g\5g kommer. Så er rett prisene burde falle. Betaler man 4 kr per mb sier det seg selv 4 miliarder fortjeneste?

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke å være full, hvis du setter deg inn i hvor mye streaming uten 4k egentlig tar.

 

220 GB på 18 dager kan fort bli normalt bruk. en film på Netflix tar ca 4-5GB uten 4k med 60 fps. Vel og merke til det gjelder filmer, mange streamer serier, og de sitter fort alt ifra 1-4t om dagen.

 

Ser du på live stream på Twitch for eksempel, så kan du halvere tiden av en film, så har du brukt like mye igjen.

 

Da ryker du helt fint 12 GB om dagen og veldig enkelt mer. Det virker ut som du sammenligner ditt eget forbruk på 2-3 GB i mnd. Da må du få opp øynene dine.

Hæ? Jeg sa jo at det var bare 12Gb om dagen... Noe som ikke er så mye om man streamer. Så nå har du nok svart på feil kommentar her..

Lenke til kommentar

Er det noen som virkelig tror på at dette kun gjelder 0,5% av kundene? Når dem serverer løgn etter løgn til kundene, og når ikke en gang deres største reklamekampanje "fri data" som er skreddersydd lokkemat for og og tiltrekke seg kunder er en løgn? Eg ville tatt statistikkene dem leverer til offentligheten med en stor klype salt.

 

Eg byttet i dag til OneCall med 35gb data til 399/mnd. Eg kunne bruke denne dataen til hva eg ville, ville t.o.m få varsel på sms når eg nærmet meg grensen. Hva eg brukte data på vår helt opp til meg. Fikk kondolanser når eg forklarte hvor eg kom fra (chilimobil). Slik eg forstod det var ikke eg bare 1/50 kunder som sjefen i chili gikk ut med i media i går... Blir godt og ha et abbonement der eg ikke trenger og leve i frykt for og bli kastet av lasset fordi noen i serviceavdelingen til chili spiller bingo en kveld.

Endret av Amphel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Langt ifra det samme... Du har ubegrenset bruk for en fast mnd pris på internett hjemme ikke sant? Da er det ikke urimelig å forvente det samme på mobil når de reklamerer for det

Uten at jeg sitter på fakta, så tror jeg det er trygt å anta at tilbyder av mobildata betaler en skyhøy pris pr. GB sammenlignet med bredbånd, så jeg tror ikke eksempelet ditt holder vann.

Lenke til kommentar

Det er meir som at du betalar 199 kr for fri buffet, også blir du kasta ut av restauranten når du forsyner deg for tredje gong.

Sjølv om restaurantsjefen hadde rekna med at berre halvparten av kundane skulle forsyne seg fleire gongar, så kan ikkje kunden klandrast for at restaurantsjefen har lovd meir enn han hadde råd til.

 

Skal alle være høflige og møte opp stappmette på buffet for at restauranten skal tene mest mulig på deg?

 

Ikke helt. Det er ikke den personen som forsyner seg for tredje gang som er problemet, da det faller inn under normalt bruk. Det er den som tar med seg ryggsekk, bag og 4 handleposer som han fyller opp med mat. Det er jo hans ryggsekk, så det er jo til hans eget forbruk, så han ser så klart ikke problemet. Det står jo "spis så mye du vil for 199,-" det står ingenting om at du ikke kan ta med deg 40 kg mat hjem og legge i fryseren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan 222gb over 18 dager være unormalt når det er et tak på 1000? I så fall vil det jo være umulig å benytte seg av alle de «inkluderte» gigabytes, og villedende markedsføring, eller?

 

220 Gb over ti dager er nok ikke 'unormalt' nettforbruk for en person, men de har jo skrevet at dette abb IKKE skal være en erstan\tning for bredbånd, og da er nok ikke 220Gb mobildata noe som helst i nærheten av 'normalt'. Man streamer ikke 4k-filmer mens man er på jobb, og man bruker ikke 8 timer av dagen på reise frem/tilbake til jobb, og hjemme så bruker man bredbåndet sitt.

Lenke til kommentar

Når jeg har leiebil er kilometerne "ubegrenset". For leiebilfirmaet spiller det ingen rolle om jeg har kjørt 50 kilometer eller 2000 kilometer på et døgn. Ingen av delene er "normal bruk". Mon tro om Chili hadde nedjustert abonnementet automatisk til et billigere hvis en kunde har unormalt lavt forbruk?

 

Begrensningene i Fri Data-abonnementet er greie nok isolert sett, men å kalle det for Fri Data, når det ikke er fri data, er å lure kundene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...