Gå til innhold

Sannheten om Barnevernet.


Anbefalte innlegg

Dennis Bowen-saken hvor BV har tatt 4 barn fra dem fordi foreldrene (Bowen) har varslet om sin tidligere arbeidsgiver.

Det er åpenbart at barna er tatt som hevn på varslingen, som handler om statlig drevet korrupsjonsbedrift.

Dennis Bowen har krasse uttalelser om de involverte i trakasseringen og terroren mot ham og kona, men det er ikke rart for terroren er ekstrem. Hundrevis av politifolk har rent ned dørene deres og systemets kartell-medarbeidere gjør alt for ødelegge for Bowen.

Du glemmer at han er dømt for fysisk og psykisk mishandling av sine barn, samt har drapstruet flere personer i ett forsøk på true til seg sine barn.

Dette er info han selv har lagt ut.

Fort gjort å "glemme" slike detaljer. Anonymous poster hash: cfd77...e4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er desverre ikke enig, men det er desverre sånn at ditt tankemønster er populært i denne generasjonen. Det kommer nok til å endre seg som det alltid gjør. Psykologi er en moteindustri som er i konstant endring og hvor man finner "eksperter" i hvert hjørne.

 

Når jeg arbeidet innen psykiatrien var psykiatere ved sentere ofte mildt uenig seg imellom om hvordan pasienter burde håndteres.

 

"He who knows everything learns nothing".

Dette er ingen mote, men kunnskap som er bygget opp over mange tiår. Man visste om slikt for lenge siden, og fagfolk har kjempet for f.eks. nulltoleranse for vold mot barn veldig lenge. Jo mer man forsker på dette, desto mer solid blir det.

 

Prinsippene er altså slett ikke nye, så å begynne å snakke om en "moteindustri" er bare tull.

 

Men mishandlere vil jo som regel prøve å rettferdiggjøre mishandlingen sin, og mistro til fagfolk er en viktig del av dette.

Lenke til kommentar

Dette er ingen mote, men kunnskap som er bygget opp over mange tiår. Man visste om slikt for lenge siden, og fagfolk har kjempet for f.eks. nulltoleranse for vold mot barn veldig lenge. Jo mer man forsker på dette, desto mer solid blir det.

 

Prinsippene er altså slett ikke nye, så å begynne å snakke om en "moteindustri" er bare tull.

 

Men mishandlere vil jo som regel prøve å rettferdiggjøre mishandlingen sin, og mistro til fagfolk er en viktig del av dette.

Situasjonen er uendret.

Jeg anser deler av ditt standpunkt som tull, men jeg innser at du er lite åpen for andre sine meninger og er fiendtlig innstilt så diskusjonen er meningsløs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men hvis man bruker Facebook som kanal for å formidle sin historie med barnevernet, er man ute etter sympati og da bunner det ned til ren egoisme og at ens egne behov blir prioritert over barnet.

 

Ja på facebook er det lett å lyve, spesielt når motparten har taushetsplikt. Jeg kjenner godt til noen saker og det var spesielt en der familien gikk hardt ut i sosiale medier mot barnevernet uten å fortelle noe som helst om hvorfor barnevernet ble involvert. De hadde tydeligvis ikke noe problemer med å utlevere barnas privatliv. Det merkelige var at de også gikk til verbale angrep på navngitte ansatte i barnevernet og kom med trusler. Det støttet ikke akkurat foreldrenes sak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Situasjonen er uendret.

Jeg anser deler av ditt standpunkt som tull, men jeg innser at du er lite åpen for andre sine meninger og er fiendtlig innstilt så diskusjonen er meningsløs.

Jeg er fiendtlig innstilt til barnemishandling og forsøk på å rettferdiggjøre det ja.

 

 

 

Privatinfo som det kan man selvsagt ikke legge ut men det har vært skriverier om det.

Du trenger ikke legge ut privatinfo, bare forklare hva i all verden du snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg er fiendtlig innstilt til barnemishandling og forsøk på å rettferdiggjøre det ja.

 

 

 

 

Du trenger ikke legge ut privatinfo, bare forklare hva i all verden du snakker om.

 

Jeg forventer at du legger ut dokumentasjonen du snakker om. 

 

Jeg er også fiendtlig innstilt til barnemishandling, og det inkluderer barnemishandling utført av offentlige tjenestemenn, politi, bv ansatte og institusjonsansatte. Som barneverntilhengere forsvarer og argumenterer med "barnets beste". 

 

Det er ikke bare du som skal kreve svar av andre. Vi skal også ha svar fra deg og dokumentasjonen som du snakker om. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Situasjonen er uendret.

Jeg anser deler av ditt standpunkt som tull, men jeg innser at du er lite åpen for andre sine meninger og er fiendtlig innstilt så diskusjonen er meningsløs.

 

Ikke vær redd for å fremme dine synspunkter. Dette er et diskusjonsforum og den brukeren skal også respektere det. 

Lenke til kommentar

Ikke vær redd for å fremme dine synspunkter. Dette er et diskusjonsforum og den brukeren skal også respektere det.

Joda - men på et tidspunkt blir det bare bortkastet.

Poenget mitt ble allikevel understreket; det er slik doktrinering som gjør meg usikker på hvem som snakker sant når jeg observerer løgn fra begge hold.

 

Men som sagt - jeg har bare personlig sett eksempler på barn som burde fjernes og ikke blir det, ikke motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda - men på et tidspunkt blir det bare bortkastet.

Poenget mitt ble allikevel understreket; det er slik doktrinering som gjør meg usikker på hvem som snakker sant når jeg observerer løgn fra begge hold.

 

Men som sagt - jeg har bare personlig sett eksempler på barn som burde fjernes og ikke blir det, ikke motsatt.

 

Det forstår jeg godt. Jeg har selv blitt fjernet fra et godt hjem uten grunn og blitt plassert i et dårlig hjem. Og jeg har i mange år etter at jeg ble voksen hjulpet barn i begge situasjoner. Jeg bruker min erfaring her. Det som skremmer meg mest er at Barnevernet har hardnet enda mer til siden min tid. Om mennesker ikke tror på det på grunn av manglende erfaring, så er ikke det uforståelig. For noen uker siden presset jeg en bv ansatt til å innrømme at hun løy i en sak. De hadde tatt en 15 åring som hadde mistet moren i kreft. Dette var en normal familie i sorg situasjon. 15 åringen var en normalt oppegående, veloppdragen og høflig tenåring. Han ble utagerende av savnet etter mor og tydde noen ganger til vold. Far utøvde ikke omsorgssvikt og gjorde det han kunne for å hjelpe sønnen. Likevel meldte lærer bekymring til Barnevernet, noe som førte til at gutten ble tatt. Gutten ble ikke hørt, ikke snakket med verken før eller etter hentingen. Dette var et akuttvedtak. Jeg kjenner familien fra min egen oppvekst. Jeg ble med på møtene og hyret inn advokat til faren og gutten. På første møtet ble vi møtt med at bv ansatt hadde skrevet møtereferat og påsto at de hadde snakket med gutten i beredskapshjemmet. De hadde sendt saken til Fylkesnemda og vi ventet enda på at det skulle komme opp der. Gutten ble nektet å delta på møtet, noe som provoserte meg. Møte nummer to fikk han heller ikke bli med på. Heller ikke møte nummer tre. Men på møte nummer tre fikk jeg bv ansatt der til å innrømme at de ikke hadde snakket med gutten. Så der fikk vi gjennomslag på at gutten skulle bli med på neste møte. Innrømmelsen av dette var motvillig og det var et møte hvor det gikk flere kuler varmt. Det er ikke ofte jeg blir rasende, men der tordnet både jeg og advokat mot de ansatte. Møte nummer fire var gutten til stede og var virkelig imponerende. 

 

Resultatet av det møte var at Barnevernet måtte motvillig trekke saken. Det er ikke slik at Barnevernet i utgangspunktet ønsker å trekke saker hvor de ikke får viljen sin. Tenåringen går i terapigruppe for å mestre sorgen og er lykkelig over å ha kommet tilbake til faren. Det er ikke den mest alvorlige saken, men en utrolig tragisk trist sak. En helt normal familie som var utsatt for å miste et kjært familie medlem. Far har aldri gjort noe til skade for sin sønn. En 15 åring som reagerer slik er heller ikke helt unormalt. Man kan reagere med sinne når man sørger. Det er stort press på gutter for at man skal være macho. Denne gutten var i beredskapshjem i ca. to måneder pluss. 

 

Jeg har i flere år hjulpet barn og tenåringer i møte Barnevernet. Dette er mennesker som trenger trygge voksne rundt seg, som forstår dem og hører på dem. Jeg har enda ikke møtt ansatte i den etaten som er spesielt interesserte i å være imøtekommende mot disse menneskene. Og jeg har hjulpet mange etterhvert i flere kommuner. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan du dokumentere denne mangelen på ressurser?

 

Det hadde vært interessant å se hva slags ressurser det er snakk om. Som sagt de jeg kjenner har penger i overflod fra barnevernsarbeid.

«Jeg er bekymret for om barnevernet har nok ressurser til å håndtere mengden av saker de har til behandling» Barneombud Inga B Engh

 

https://www.smp.no/ntb/innenriks/2019/01/17/Ny-rapport-avslører-alvorlig-svikt-i-barnevernet-18261735.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forstår jeg godt. Jeg har selv blitt fjernet fra et godt hjem uten grunn og blitt plassert i et dårlig hjem. Og jeg har i mange år etter at jeg ble voksen hjulpet barn i begge situasjoner. Jeg bruker min erfaring her. Det som skremmer meg mest er at Barnevernet har hardnet enda mer til siden min tid. Om mennesker ikke tror på det på grunn av manglende erfaring, så er ikke det uforståelig. For noen uker siden presset jeg en bv ansatt til å innrømme at hun løy i en sak. De hadde tatt en 15 åring som hadde mistet moren i kreft. Dette var en normal familie i sorg situasjon. 15 åringen var en normalt oppegående, veloppdragen og høflig tenåring. Han ble utagerende av savnet etter mor og tydde noen ganger til vold. Far utøvde ikke omsorgssvikt og gjorde det han kunne for å hjelpe sønnen. Likevel meldte lærer bekymring til Barnevernet, noe som førte til at gutten ble tatt. Gutten ble ikke hørt, ikke snakket med verken før eller etter hentingen. Dette var et akuttvedtak. Jeg kjenner familien fra min egen oppvekst. Jeg ble med på møtene og hyret inn advokat til faren og gutten. På første møtet ble vi møtt med at bv ansatt hadde skrevet møtereferat og påsto at de hadde snakket med gutten i beredskapshjemmet. De hadde sendt saken til Fylkesnemda og vi ventet enda på at det skulle komme opp der. Gutten ble nektet å delta på møtet, noe som provoserte meg. Møte nummer to fikk han heller ikke bli med på. Heller ikke møte nummer tre. Men på møte nummer tre fikk jeg bv ansatt der til å innrømme at de ikke hadde snakket med gutten. Så der fikk vi gjennomslag på at gutten skulle bli med på neste møte. Innrømmelsen av dette var motvillig og det var et møte hvor det gikk flere kuler varmt. Det er ikke ofte jeg blir rasende, men der tordnet både jeg og advokat mot de ansatte. Møte nummer fire var gutten til stede og var virkelig imponerende.

 

Resultatet av det møte var at Barnevernet måtte motvillig trekke saken. Det er ikke slik at Barnevernet i utgangspunktet ønsker å trekke saker hvor de ikke får viljen sin. Tenåringen går i terapigruppe for å mestre sorgen og er lykkelig over å ha kommet tilbake til faren. Det er ikke den mest alvorlige saken, men en utrolig tragisk trist sak. En helt normal familie som var utsatt for å miste et kjært familie medlem. Far har aldri gjort noe til skade for sin sønn. En 15 åring som reagerer slik er heller ikke helt unormalt. Man kan reagere med sinne når man sørger. Det er stort press på gutter for at man skal være macho. Denne gutten var i beredskapshjem i ca. to måneder pluss.

 

Jeg har i flere år hjulpet barn og tenåringer i møte Barnevernet. Dette er mennesker som trenger trygge voksne rundt seg, som forstår dem og hører på dem. Jeg har enda ikke møtt ansatte i den etaten som er spesielt interesserte i å være imøtekommende mot disse menneskene. Og jeg har hjulpet mange etterhvert i flere kommuner.

 

Du bør også lese deg opp; https://www.smp.no/ntb/innenriks/2019/01/17/Ny-rapport-avslører-alvorlig-svikt-i-barnevernet-18261735.ece

Lenke til kommentar

Ja jeg leste artikkelen og det var ikke annet enn "uttrykt bekymring" og at man derfor ba om mer ressurser. Ser ingen dokumentasjon på hvorfor de skal trenge mer ressurser, hvilke ressurser og hvorfor.

De ber om ressurser

- Barneombudet vil ha flere ressurser.

 

Litt merkelig å be om "flere ressurser" uten å være konkret og spesifik.


Men begrunner det med argumenter som viser et helt annet bilde enn "trenger mer penger".

- stor grad av variasjon i om barnevernstjenestenes arbeid er i tråd med god praksis.

- Den mest alvorlige svikten er at barnevernstjenestene i svært mange saker ikke bruker den informasjonen de har, og den kompetansen de besitter, til å gjøre en grundig vurdering av det enkelte barns behov, heter det.

– Jeg er ikke fornøyd med at Helsetilsynet kun konstaterer god praksis i om lag halvparten av barnevernets undersøkelser. Det bekymrer meg at alvorlig informasjon glipper, og at hjelpetiltakene dermed ikke er tilpasset barnets og familiens situasjon.

- Rapporten peker også på at selv om barnevernet har snakket med barna i alle faser, og skrevet ned barnas synspunkter, er de ofte ikke tatt hensyn til i vurderingene. Dette reduserer barnas mulighet til reell medvirkning

- Rapporten stiller også spørsmål ved om barnevernstjenesten har forsikret seg godt nok om at foreldrene har forstått det kontaktpersonene har villet formidle. Dette gjelder både norske foreldre og foreldre som har vokst opp i andre land.


Pengesløsing (som jeg har påpekt) i etater er et helt annet tema som jeg også har personlig erfaring med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja jeg leste artikkelen og det var ikke annet enn "uttrykt bekymring" og at man ba om mer ressurser. Ser ingen dokumentasjon på hvorfor de skal trenge mer ressurser, hvilke ressurser og hvorfor.

 

De ber om ressurser med argumenter som viser et helt annet bilde:

 

- Barneombudet vil ha flere ressurser.

 

- stor grad av variasjon i om barnevernstjenestenes arbeid er i tråd med god praksis.

 

- Den mest alvorlige svikten er at barnevernstjenestene i svært mange saker ikke bruker den informasjonen de har, og den kompetansen de besitter, til å gjøre en grundig vurdering av det enkelte barns behov, heter det.

 

– Jeg er ikke fornøyd med at Helsetilsynet kun konstaterer god praksis i om lag halvparten av barnevernets undersøkelser. Det bekymrer meg at alvorlig informasjon glipper, og at hjelpetiltakene dermed ikke er tilpasset barnets og familiens situasjon.

 

- Rapporten peker også på at selv om barnevernet har snakket med barna i alle faser, og skrevet ned barnas synspunkter, er de ofte ikke tatt hensyn til i vurderingene. Dette reduserer barnas mulighet til reell medvirkning

 

- Rapporten stiller også spørsmål ved om barnevernstjenesten har forsikret seg godt nok om at foreldrene har forstått det kontaktpersonene har villet formidle. Dette gjelder både norske foreldre og foreldre som har vokst opp i andre land.

 

 

Pengesløsing i etater er et helt annet tema som jeg også har personlig erfaring med.

Du har da ikke noe belegg for å kunne uttale deg «sløseriet» i barnevernet! Når barneombudet ytrer sin bekymring basert på denne rapporten veier hennes ord tyngre enn dine. Hun har i det minste satt seg inn i hvorfor hun mener at barnevernet ikke har gode nok ressurser til å håndtere alle disse sakene. Hva baserer du dine ytringer på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...