Gå til innhold

Sannheten om Barnevernet.


Anbefalte innlegg

Fermi er metoden hvor man lar barn skrike en begrenset periode for å venne barnet til å sove igjennom natten.

Denne metoden er demonstrativt fungerende men den er ikke i tråd med den moderne tankegang hos det offentlige.

Åja, det stemmer. Ja, den metoden er skadelig. Den gjør barnet utrygt og du oppnår bare at barnet resignerer. All forskning viser at det ikke er en hensiktsmessig måte å gjøre det på.

 

Det er rett og slett mishandling.

 

Vold er å bruke fysisk makt mot andre.

At "den andre siden" velger å gjemme sin maktbruk med semantikk.

Vold er å bevisst påføre noen fysisk ubehag/smerte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange normale familier som får bekymringer på seg og barna blir tatt uten grunn.

Nei, det er ikke det. Omsorgsovertakelser skjer i under 1% av sakene BV får inn hvert år. Norge er et av landene med lavest rate av omsorgsovertakelser. Vennligst avstå fra å spre løgnene dine.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her er en interessant artikkel om barnevernet og deres utfordringer: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/ngEnwm/Hva-er-sannheten-om-det-norske-barnevernet--Geir-Kjell-Andersland

 

Personlig er jeg for at vi skal ha et barnevern i Norge som ivaretar barn sikkerhet men det bør bel kanskje komme noen endringer i måten de jobber på,

Ja, endringen bør være at de får større ressurser, og at de er tidligere ute med å fjerne barn fra uegnede foreldre.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det er akkurat det du gjør. Her viser du en ensidig holdning til at Barnevernet skal forsvares mens barna skal ignoreres. Saker på Facebook har troverdighet selv om du ikke liker det. Her er det både barn, tidligere barnevernsbarn, foreldre og øvrige familier som forteller om sine opplevelser i detalj. Alle skal bli sett og hørt. Og mange av disse har vunnet frem med sine saker fordi at sakene deres er i offentligheten. Da er de nok ikke psykisk syke alle sammen, selv om du beskylder dem for det. Det er ikke greit å diagnotisere mennesker du ikke kjenner. Minner om en sak på TV2 hvor Barnevernet brukte en falsk diagnose for å ta tvillinger fra et ungt par. Det er ikke god folkeskikk.

 

 

 

Hvis man som foresatt mener at sjansene for å vinne over barnevernet øker ved å kjøre på med mengder innlegg på Facebook hvor barnevernansatte blir blottlagt med fullt navn og hele historien (mangler alltid noen vesentlige detaljer), så indikerer det litt usunn oppførsel, mener jeg.

 

Jeg er ingen ekspert, men hvis man bruker Facebook som kanal for å formidle sin historie med barnevernet, er man ute etter sympati og da bunner det ned til ren egoisme og at ens egne behov blir prioritert over barnet.

Endret av Psykake
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fermi er metoden hvor man lar barn skrike en begrenset periode for å venne barnet til å sove igjennom natten.

Denne metoden er demonstrativt fungerende men den er ikke i tråd med den moderne tankegang hos det offentlige.

 

Vold er å bruke fysisk makt mot andre.

At "den andre siden" velger å gjemme sin maktbruk med semantikk.

Dette er noe av det dummeste jeg har lest på forumet denne uken.

Jeg hadde aldri latt mitt barn få gråte seg i søvn. Aldri!

Et lite barn som ikke forstår hva som skjer og som til slutt er så utslitt av å gråte at det sovner.

 

Jeg beveget meg 1 meter og 1 meter bort fra sengen til barnet over en periode og til slutt var jeg ute på gangen. Barnet ble tilvennet dette i sitt eget tempo. I dag har jeg en unge (3år) som det aldri er noe trøbbel med på kvelden. Ungen vet at det er trygt og at mor og far er hjemme.

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er noe av det dummeste jeg har lest på forumet denne uken.

Jeg hadde aldri latt mitt barn få gråte seg i søvn. Aldri!

Et lite barn som ikke forstår hva som skjer og som til slutt er så utslitt av å gråte at det sovner.

 

Jeg beveget meg 1 meter og 1 meter bort fra sengen til barnet over en periode og til slutt var jeg ute på gangen. Barnet ble tilvennet dette i sitt eget tempo. I dag har jeg en unge (3år) som det aldri er noe trøbbel med på kvelden. Ungen vet at det er trygt og at mor og far er hjemme.

Dette. Tusen ganger dette. Det viktigste man gjør for et barn er å gjøre det trygt. Hvis barnet ikke får respons når det ber om det, blir det utrygt. Dette er skadelig for barnets utvikling. Det betyr ikke at det å mishandle barnet ved å ignorere det så det sovner av resignasjon og/eller utmattelse automatisk gjør at barnet blir psykisk sykt som voksen, men det øker sjansene for både dette og andre problemer (som lærevansker).

 

At det ble anbefalt før og var vanlig før er ikke noe argument for å fortsette med denne typen mishandling.

 

Igjen, barn (og særlig de mindre barna) trenger trygghet og de trenger at noen svarer når de prøver å kommunisere. Et lite barn som ikke har utviklet tale har ingen annen måte å kommunisere på enn å gråte.

 

Ville de samme forkvaklede menneskene som mener det er greit å ignorere et barn som er utrygt og skriker etter mamma og pappe synes det var greit å ignorere det dersom en voksen ropte på hjelp?

Lenke til kommentar

Hvis man som foresatt mener at sjansene for å vinne over barnevernet øker ved å kjøre på med mengder innlegg på Facebook hvor barnevernansatte blir blottlagt med fullt navn og hele historien (mangler alltid noen vesentlige detaljer), så indikerer det litt usunn oppførsel, mener jeg.

 

Jeg er ingen ekspert, men hvis man bruker Facebook som kanal for å formidle sin historie med barnevernet, er man ute etter sympati og da bunner det ned til ren egoisme og at ens egne behov blir prioritert over barnet.

Når jeg ser barn som blir eksponert på denne måten tenker jeg at barnevernet har god grunn til å ta barna fra foreldrene. Enkelte fremstår som totalt blottet for selvinnsikt og sunn fornuft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Totland og Thune er ikke alene om å stile seg kritisk til barnevernet og deres kompetanse.. Har du lest lenkene som jeg har lagt ut?

Jeg er klar over at det er flere barne- og BV-hatere der ute. Det gjør ikke løgnene deres mer troverdige.

 

Saken er at noen av dem kunne hatt troverdighet, men så kommer de med åpenbare løgner, samt at de menger seg med ekstremister som f.eks. krever at hele BV legges ned.

Lenke til kommentar

Dette er noe av det dummeste jeg har lest på forumet denne uken.

Jeg hadde aldri latt mitt barn få gråte seg i søvn. Aldri!

Et lite barn som ikke forstår hva som skjer og som til slutt er så utslitt av å gråte at det sovner.

 

Jeg beveget meg 1 meter og 1 meter bort fra sengen til barnet over en periode og til slutt var jeg ute på gangen. Barnet ble tilvennet dette i sitt eget tempo. I dag har jeg en unge (3år) som det aldri er noe trøbbel med på kvelden. Ungen vet at det er trygt og at mor og far er hjemme.

Din reaksjon er da et godt eksempel på galskapen idag. Fermi handler aldri om å la et barn gråte seg i søvn. Det handler om å lage et system hvor barnet gradvis tilvennes å sove alene og lære seg innsovning uten at foreldrene gjør det for dem.

 

Jeg hadde heller aldri forlatt et barn og åpenbart risikert traumer og separasjonsangst. Din overreaksjon og tolkning er derfor et prakteksempel på hva jeg snakker om.

 

Ikke alle situasjoner er like og barn er forskjellige og krever forskjellig tilnærming.

 

Takk for hjelpen med å understreke poenget mitt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det er flere barne- og BV-hatere der ute. Det gjør ikke løgnene deres mer troverdige.

 

Saken er at noen av dem kunne hatt troverdighet, men så kommer de med åpenbare løgner, samt at de menger seg med ekstremister som f.eks. krever at hele BV legges ned.

Å stille seg kritisk til barnevernets kompetanse og måte å håndtere enkelte saker er ikke det samme som å hate barnevernet. Ingen etater i dette landet er feilfri og barnevernet er ikke noe unntak der. Det er alltid rom for forbedringer og da må det kritisk tankegang til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Din reaksjon er da et godt eksempel på galskapen idag. Fermi handler aldri om å la et barn gråte seg i søvn. Det handler om å lage et system hvor barnet gradvis tilvennes å sove alene og lære seg innsovning uten at foreldrene gjør det for dem.

Hva slags system? Hvordan gjøres det i praksis?

 

Hvis man lar barnet gråte så lar man barnet gråte. Da gjør man som du beskrev tidligere. Hvis man ikke lar barnet gråte, så gjør man noe annet enn du opprinnelig beskrev.

 

Ikke alle situasjoner er like og barn er forskjellige og krever forskjellig tilnærming.

Men det som gjelder for alle barn er at man ikke skal overlate dem til seg selv når de gråter.

Lenke til kommentar

Å stille seg kritisk til barnevernets kompetanse og måte å håndtere enkelte saker er ikke det samme som å hate barnevernet. Ingen etater i dette landet er feilfri og barnevernet er ikke noe unntak der. Det er alltid rom for forbedringer og da må det kritisk tankegang til.

Saken er altså at de ikke "stiller seg kritisk", men kommer med ren løgnpropaganda.

 

Nei, ingen etater er feilfri, men da nytter det ikke med løgnaktige angrep som disse kommer med.

Lenke til kommentar

Hva slags system? Hvordan gjøres det i praksis?

 

Hvis man lar barnet gråte så lar man barnet gråte. Da gjør man som du beskrev tidligere. Hvis man ikke lar barnet gråte, så gjør man noe annet enn du opprinnelig beskrev.

 

 

Men det som gjelder for alle barn er at man ikke skal overlate dem til seg selv når de gråter.

Man venter et gitt tidsrom før man går til barnet. Det begynner med raskt respons som gradvis blir lenger.

 

Jeg har forøvrig brukt feil navn på metoden.... Det skal visst være ferber - ikke fermi!

 

En stund siden vi hadde dette problemet så min egen interesse har blødd over og ført til en feil :p

 

En stor del av bekymringen min er nettopp denne som du tar opp her. Disse folka har tydeligvis et veldig unyansert svart-hvitt bilde av slike situasjoner. Hvis man ikke gjør det slik de vil så er det mishandling - men av erfaring så har deres metoder gitt oss mer vanskeligheter og, i min mening, mer "skade" på barnet.

 

(Siden jeg ikke er så bastant så har vi gjerne forsøkt de "moderne" løsningene først og funnet ut at disse enten ikke virker eller virker direkte mot sin hensikt)

 

 

Jeg føler for å igjen påpeke at vi ikke har "alvorlige" problemer utenom det vanlige som de fleste opplever. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan virkelig seriøse problemer blir tatt tak i. Bare at min erfaring til nå har gitt meg bekymring for at disse menneskene ikke nødvendigvis vet hva som er best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...