Gå til innhold

Hvorfor er hjemlevering av pakker midt i arbeidstiden?


victoryseieren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noe jeg har undret over lenge. Pluss den kan komme fra alt fra 0800-1600. Det bare gir ingen mening at folk skal ta seg fri en hel arbeidsdag for å motta en pakke?

 

Please enlighten me why that is :)

 

De fleste transportører, både i Norge og i utlandet har forskjellige pakke-produkter. Hvis vi tar Posten-Bring som eksempel, så har de bedriftspakke-produktet som skal leveres på døren mellom kl 08-16. Dette produktet er ment å være mellom bedrifter, som da normalt har ordinær åpningstid.

 

De har også servicepakke-produktet, som er ment å være mellom privatpersoner, der pakken både leveres inn og leveres ut på nærmeste Post-I-Butikk.

Hvis du får en pakke me Posten-Bring levert på døren, på dagtid mellom kl 08-16, er det fordi avsender har betalt for det produktet.

Hvis du vil hente pakken din på nærmeste PIB, eller ha den levert på døren på kveldstid, er det normalt bare å informere avsender om det.

 

Jeg opplever selv ofte å få pakker på døren på dagtid, men da er det sendinger fra utlandet gjerne. Der de er sendt som en pakke som skal leveres på døren, og da gjør bare Posten og Postnord som de får beskjed om, og kjører på døren.

Lenke til kommentar

Mulig det er slik hos deg. men hos meg er det i hvert fall på dagtid. 1 eller 5 ganger i uka, alt etter størrelse på pakka.

 

Ser det står følgende på Bring sine nettsider:

 

"Leveres på døren mellom kl 08-17 eller kl 17-21, basert på postnummer."

 

Så da er det tydeligvis variasjon etter hvilket postnummer man tilhører. Jeg har alltid fått leveringer på kveldstid.

Lenke til kommentar

Du er på jobb mellom 8 og 16. Det er også dem som leverer pakkene...

 

Det er jo nettopp det som er den store feilen; de skulle jobbe på kvelden istedet.  Det gir heller ingen mening å ha et postkontor åpent mellem 10 og 16 og det var også grunnen til de fleste nå er lukket ned.  Man bør ha åpent når kunderne har mulighet for å komme innenom og det gjelder alle butikker.  Ikke rart at butikksdøden sprer seg.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er jo nettopp det som er den store feilen; de skulle jobbe på kvelden istedet. Det gir heller ingen mening å ha et postkontor åpent mellem 10 og 16 og det var også grunnen til de fleste nå er lukket ned. Man bør ha åpent når kunderne har mulighet for å komme innenom og det gjelder alle butikker. Ikke rart at butikksdøden sprer seg.

På samme måte som at veiarbeid burde gjøres på natten fordi da forstyrrer de ingen? Det er et samfunn jeg ikke ønsker meg. Joda, det blir mye mer behagelig for meg, men det er rovdrift på andre mennesker.

Lenke til kommentar

På samme måte som at veiarbeid burde gjøres på natten fordi da forstyrrer de ingen? Det er et samfunn jeg ikke ønsker meg. Joda, det blir mye mer behagelig for meg, men det er rovdrift på andre mennesker.

 

Rovdrift?  Hvordan i al verden får du det til det?  Ingen har sagt noe om at folk skal arbeide flere timer af den grunn.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Rovdrift? Hvordan i al verden får du det til det? Ingen har sagt noe om at folk skal arbeide flere timer af den grunn.

Å jobbe natt og kveld er skadelig og bør unngås når det er mulig. Enklere blir det ikke.

Lenke til kommentar

Å jobbe natt og kveld er skadelig (...)

 

Upraktisk for folk flest ja, men direkte skadelig...den tror jeg at jeg må spørre om dokumentasjon på.

 

Eller så tror jeg det er mye lokale forskjeller på hvordan det praktiseres med levering av pakker på døren, der jeg bodde tidligere betydde levering på døra at man fikk en lapp i postkassen om at de hadde prøvd å levere og du måtte hente på postkontoret. 

Lenke til kommentar

Det bare gir ingen mening at folk skal ta seg fri en hel arbeidsdag for å motta en pakke?

 

Spørsmålet er kven det gir meining for. For deg er det uhorvelig dyrt å måtte bruke ein heil feriedag på å gå heime og vente på ein pakke, men for transportfirmaet er det veldig dyrt å måtte forholde seg til eit nøyaktig leveringstidspunkt, sidan ein då ofte må vente på at klokka er der.

For å kunne garantere levering på avtalt tidspunkt så må ein rekne nok tid til å forflytte seg frå ein kunde til den andre, ein må ha tid nok til å gjennomføre avlevering og signering, og ein må rekne litt ekstra tid for eventuelle forsinkelsar.

Så om budbilsjåføren legg opp arbeidsdagen sin med fyrste levering kl 08:00, den neste 08:30 også vidare så vil det gå treigt å køyre ut pakkane, og om mottakar nummer to bur berre 30 meter lenger nede i samme gate så må budbilsjåføren sitte i bilen og høyre på radio i 28 min.

Dersom ein berre lovar å levere pakken mellom kl 08 og 16 så kan ein starte frå ein ende og køyre til ein kjem rundt, og blir ein ferdig før kl 16 så kan resten av tida brukast på kontorarbeid eller bilstell.

 

 

Skulle pakkane ha blitt levert på kveldstid (som du kan bestille hos dei fleste utkøyrarar) så blir det mykje dyrare sidan sjåføren då skal ha ulempetillegg for å jobbe om kvelden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Upraktisk for folk flest ja, men direkte skadelig...den tror jeg at jeg må spørre om dokumentasjon på.

 

Eller så tror jeg det er mye lokale forskjeller på hvordan det praktiseres med levering av pakker på døren, der jeg bodde tidligere betydde levering på døra at man fikk en lapp i postkassen om at de hadde prøvd å levere og du måtte hente på postkontoret.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shift_work

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...