Gå til innhold

Færre og færre ønsker seg ny iPhone


Anbefalte innlegg

... Eneste grunnen til å kjøpe en iphone er at man enten har for mye penger, eller ikke skjønner verdien av penger. Eller så er man av den typen som bare MÅ imponere andre....

Jeg kan prøve å forklare hvorfor jeg har iPhone (jeg kjøpte dog før disse nye, ultra-dyre modellene ble normen).

 

Jeg setter stor pris på selv å kunne styre hva jeg forteller om egen person og privatliv. Til staten og annonsører og offentligheten. Jeg _tror_ at Apple gjør en god jobb her (om det skyldes idealisme eller at de må differensiere på noe kan man jo spekulere i.) Jeg er ganske sikker på at Google gjør en dårlig jobb her (forretningsmodellen deres er i bunn og grunn å spionere på kundene sine), og jeg tror i tillegg at enkelte produsenter av Android HW gjør en latterlig dårlig jobb på toppen av det igjen.

 

Hva gjelder hw, brukervennlighet og ergonomi så synes jeg iPhone og iOS er "helt grei". Det overrasker at enkelte meny-valg er helt u-intuitivt gjemt etter så mange revisjoner, hw funker greit uten for mange opp-turer eller nedturer. At de gjør det så tungvint å overføre helt standard filer til/fra en PC eller å endre oppløsningen i en bilde-fil er eksempler på smerte. Min (rett nok gamle) erfaring fra Android telefoner (Sony) er en ujevn opplevelse. Større grad av kontroll over egen telefon (bra), men ujevn hardware (f.eks snappy maskinvare men skjerm som ble ripete etter kort tids bruk i en litt upscale modell).

 

Hvis Microsoft Mobile hadde greid å holde seg levedyktig og med en markedsandel på minst 10% så hadde jeg antagelig hatt et slikt produkt nå.

 

Jeg synes ikke at 6-7000,- er en ublu pris for en dippedutt jeg skal ha i 3 år og som jeg bruker såpass mye tid på, så lenge dette kjøper meg noe jeg setter pris på. Tanken har dog slått meg at ved å bare ha en Nokia 3110 (til telefonering og SMS) så hadde jeg frigjort ganske mye tid til andre ting som kanskje (helt sikkert) er viktigere i den store sammenhengen.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey. Du er der ja. Bytte telefon fordi du ikke kan få ringelyden du ønsker deg. Det er bare å kjøpe deg en 10 år gammel telefon med mono-lyder, får dem til 500kr på Finn.no. Eller så kan du kjøpe deg en Android. Der får du ikke bare et stort utvalg av egne ringelyder men du får også et udatert operativsystem med svak sikkerhet.

 

Vi andre er mer opptatt av andre ting enn ringelyden.

Hvem er vi? Siden du tydeligvis representerer flere enn deg selv? :p

 

Jeg vil tippe at du representerer kun og utelukkende deg selv, og kan kanskje vurdere å skrive "Jeg, for min del, er opptatt av andre ting enn ringelyden." f.eks. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Jeg har iphone nå, men vurderer om jeg skal ta en annen produsent neste gang jeg trenger ny telefon.

 

Begrunnelse: I den siste uka har jeg forsøkt å legge inn en egen ringetone på telefonen foruten de forvalgte man får fra apple, og de tulletonene man får kjøpt i itunes.

 

Metoden er som følger, som burde være mye enklere: Finn låten du vil ha, rediger ned til 30 sekunder maks via itunes, konverter til AAC format, flytt låten fra vanlig mappe du må søke opp på laptopen (ja alt må gjøres via en pc/mac), kopier filen til skrivebordet. Gå inn i kontrollpanel og fjern haken på alternativet "skjul kjente filetternavn", velg så låten du vil endre og høyreklikk, gi nytt navn. Endre filetternavn fra M4A til M4R. koble så telefonen til pc/mac. Be til gud om at det ikke blir tilkoblingsproblemer på veien. Åpne itunes. høyreklikk så på filen du vil kopiere. Kopier, gå inn på telefon i itunes, finn de tre vannrette prikkene i høyre øverst i vinduet. Velg lim inn. Synkroniser så med iphone. I teorien skal det gå lett nå og velge låten fra listen i iphone, men hos meg får jeg aldri synkronisert likevel.

 

I android? Finn låt i mange formater. velg som ringetone..

 

Å velge en egen ringetone i en iphone føles litt ut som den tiden da jeg hadde en sony p800 i 2002 da jeg måtte gjøre noenlunde samme metode for å velge egne ringetoner. Nesten.. Det var litt enklere. Jeg vet at argumentet til Apple er at de nå tjener litt mer penger på mikrotransaksjoner, men om de vil beholde meg som kunde så bør de gjøre det litt mer lettvint å velge noe så enkelt som en ringetone!

 

*edit* La inn noe klaging..

 

Okey. Du er der ja. Bytte telefon fordi du ikke kan få ringelyden du ønsker deg. Det er bare å kjøpe deg en 10 år gammel telefon med mono-lyder, får dem til 500kr på Finn.no. Eller så kan du kjøpe deg en Android. Der får du ikke bare et stort utvalg av egne ringelyder men du får også et udatert operativsystem med svak sikkerhet.

 

Vi andre er mer opptatt av andre ting enn ringelyden.

Det der er bare en ting på en laaaang liste med unødvendig tullball og masse mangel av valgmuligheter på iPhone. Bytter ikke tilbake til iOS før man får en skikkelig launcher, basic valg alle andre har hatt i mange år, bedre batteri og lavere pris. iPhone = Betal mer for mindre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har iphone 6s som jobbtelefon og en LG G4 privat. Altså to forholdsvis gamle telefoner. Begge har tålt tidens tann meget godt... Privattelefonen er brukt mye mer og mye hardere, noe den selvfølgelig bærer litt preg av.

Når jeg en gang skal kjøpe ny blir det helt sikkert ikke iphone. Av den grunn at alt virker litt enklere i Android verden... Sånne ting som å spille musikk fra Spotify i bilen, eller å gjøre endringer i oppsett.

 

Det store salgsargumentet til Apple må være byggekvalitet, der er de nok i særklasse - i hvert fall opplevd.. Kan for lite om det tekniske til å uttale meg om det faktisk er sånn.

Prisen er selvfølgelig avsindig, men det gjelder også for nye Samsung og en hel del andre.

Finnes billigere telefoner som på papiret skal være like gode, men mine erfaringer med f eks Huawei er at de taper seg veldig fort..

 

Dessuten er det nå sånn at for veldig mange er ikke 10000 veldig mye penger.

Er for så vidt ikke veldig mange år siden telefoner kostet det dobbelte ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å forklare hvorfor jeg har iPhone (jeg kjøpte dog før disse nye, ultra-dyre modellene ble normen).

 

Jeg setter stor pris på selv å kunne styre hva jeg forteller om egen person og privatliv. Til staten og annonsører og offentligheten. Jeg _tror_ at Apple gjør en god jobb her (om det skyldes idealisme eller at de må differensiere på noe kan man jo spekulere i.) Jeg er ganske sikker på at Google gjør en dårlig jobb her (forretningsmodellen deres er i bunn og grunn å spionere på kundene sine), og jeg tror i tillegg at enkelte produsenter av Android HW gjør en latterlig dårlig jobb på toppen av det igjen.

-k

"Apple: "We have never heard of PRISM. We do not provide any government agency direct access to our servers, and any government agency requesting customer data must get a court order."[114]"

https://en.wikipedia.org/wiki/PRISM_(surveillance_program)

 

Du har latt deg lure, grundig.

Man trenger ikke gapps for å kjøre Android, men man må gi fra seg personvernsdata til Apple i stort monn på iOS.

Librem5 og Dragonbox Pyra er gode alternativer, å knote med å omgå sensur og spionasje er på hell, heldigvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okey. Du er der ja. Bytte telefon fordi du ikke kan få ringelyden du ønsker deg. Det er bare å kjøpe deg en 10 år gammel telefon med mono-lyder, får dem til 500kr på Finn.no. Eller så kan du kjøpe deg en Android. Der får du ikke bare et stort utvalg av egne ringelyder men du får også et udatert operativsystem med svak sikkerhet.

 

Vi andre er mer opptatt av andre ting enn ringelyden.

Ringelyd-valg er bare ett eksempel på frustrasjon med plattformen til Apple. Ja jeg vet det er en bagatell, men man burde vel for pokker kunne forvente å velge fritt når man har betalt fra og med 8000,- for en telefon? Andre ting jeg kan nevne på farten, er løsningen med icloud. Hva lagres på telefon og hva lagres online? Jeg har ingen indikasjoner på hva som lagres hvor. Det har jeg derimot med google disk. Mangel av minnekort på iphone er og forblir et savn. Bluetooth fungerer sånn halvveis i forhold til andre plattformer.

 

Har en apple tv der jeg streamer video fra iphone. Ofte får jeg problemer med DRM og video kan ikke vises på tv. Da med filmer fra itunes som er leid eller kjøpt. Samme issue går jeg bort i med strømmetjenester fra min telefon. Samboeren som har lik telefonmodell som meg, har færre problemer. Fortsatt kødd med drm.

 

Jeg har android telefoner og chromecast der jeg aldri opplever problemer.

 

Der ios derimot slår android, er kvaliteten på apper og hvor sømløst alt oppleves. Bortsett fra spotify som oppleves bedre på android.

 

Det er mange småting som plager meg med iphone som jeg aldri har måtte tenkt på med android eller noe så gammelt som symbian for den saks skyld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvem har samvittighet til å bruke over 10.000 på et leketøy som er så utrolig lett å miste og lett å knuse. Eneste grunnen til å kjøpe en iphone er at man enten har for mye penger, eller ikke skjønner verdien av penger. Eller så er man av den typen som bare MÅ imponere andre. 

 

Hilsen en som hadde dårlig samvittighet over å kjøpe telefon til 4000 - som attpåtil var 100% dekket av jobben - som nå er 2 år gammel og duger i massevis til det den skal gjøre. 

 

Eller man liker/kjenner OS'et godt, eller er "bundet" til det via backup-tjenester som icloud drive osv. Det er ganske arrogant å tro at sine egne verdier og behov gjelder for alle.

Verdier og behov er vel ikke gode grunner for å kjøpe en av de dyreste telefonene.

Og det er heller ikke arrogant å tro at ens egne verdier og behov gjelder for andre, all den tid vi er mennesker alle sammen.

En verdi, som jeg tror på arrogant vis jeg deler med andre, er å prøve å gjøre det som er "rett"

Et behov, jeg på arrogant vis tror jeg deler med andre mennesker, er fysiske behov som mat og vann.

Men hvis du bytter ut ordet VERDIER med SNOBBERI og BEHOV med LYST, så er jeg helt enig.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig "verdier" , og hva er "arroganse"?  La oss se hva Wiki skriver om arroganse og individuelle verdier.

Og ut fra dette kan vi konkludere at det er arrogant å hevde:

- at det er arrogant å tro noe

som tilsynelatende (ifølge allment kjent lære) er universelt, og således ikke avgrenset

av individets lyster eller innfall.    :eek:

 

Individuelle verdier[rediger | rediger kilde]

At noe har verdi for individet betyr at dette «noe» har fordel­aktige konsekvenser for individet. At noe har verdi kan innebære at det er til nytte for noen: det har nytte­verdi eller instrumentell verdi. Det kan ha nytte som direkte bruksverdi, eller som bytteverdi for å oppnå en annen verdi. Det er individets respons på sine fysiske og sosiale omgivelser som bestemmer om noe har verdi. At noe har verdi inne­bærer at det øker sannsynlig­heten for at individets atferd, for å tilegne seg det verdi­fulle, øker. Verdier er det som er bra for indi­videts eksistens, og som gjør livet bedre og rikere. Verdier øker muligheten til å spre genene i kroppen videre (formering), ellers hadde individet og arten dødd ut; og uten liv ingen verdi. Andre mennesker kan ha en verdi.

Verdiene finnes i de sosiale, miljø­mes­sige betingel­­sene hvor mennesket lever, og moral er atferd. Verdier er sosiale forster­kere av atferd, dvs. de øker sannsynligheten for at en gitt atferd oppstår igjen og igjen. Etikk er morallære. I boken til Kversøy, Etikk - en praktisk vinkling 2.utgave, forklares etikk som refleksjon over moral.

  Arroganse
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigeringHopp til søk

Arroganse kommer av det latinske «arrogare» som betyr «å kreve for seg selv», og kan sikte til:

 

 

 
Lenke til kommentar

 

Hvorfor kjøpe iPhone når man får bedre telefoner til halvparten av prisen?

 

Man kjøper iPhone for at man ønsker iOS, og da er ikke valgene så mange.

 

Du kan jo heller lure på hvorfor noen kjøper en dyr Samsung som koster like mye som en dyr iPhone, når de kan kjøpe en OnePlus som koster litt over halvparten, og som er minst like god som Samsungen, og OnePlus sin Android-versjon føles adskillig bedre for mange.

 

Sikkert derfor salget daler på de dyreste Androidene fra Samsung også, folk oppdager at det finnes billigere og like gode alternativ.

Er jo nettopp dette som er problemet, at det er ingen grunn til å kjøpe ny iPhone.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Verdier og behov er vel ikke gode grunner for å kjøpe en av de dyreste telefonene.

Og det er heller ikke arrogant å tro at ens egne verdier og behov gjelder for andre, all den tid vi er mennesker alle sammen.

En verdi, som jeg tror på arrogant vis jeg deler med andre, er å prøve å gjøre det som er "rett"

Et behov, jeg på arrogant vis tror jeg deler med andre mennesker, er fysiske behov som mat og vann.

Men hvis du bytter ut ordet VERDIER med SNOBBERI og BEHOV med LYST, så er jeg helt enig.

 

Det jeg refererte til som arrogant var å definere en uttømmende liste med 3 grunner for hvorfor noen velger å kjøpe en type telefon basert på egne meninger for så å mene at dette gjelder for alle. Er du uenig i at dette er en arrogant holdning? 

Lenke til kommentar

Har byttet mellom iPhone og Samsung de siste årene og selv om jeg er enig i at iPhone er noe overpriset, så er det i mine øyne en bedre telefon. Enklere, ser bedre ut, mangel på den hersens "hjem-knappen" (noe jeg ser på som positivt), annsiktsgjennkjenning etc. I tillegg har jeg opplevd gang på gang at batteritiden er mye bedre i praksis, noe som jeg tror i hovedsak skyldes at iPhone bruker lite til intet strøm i standby modus. 

 

Nå har jeg også kjøpt meg nye iPad Pro 11 med tastatur og Apple pencil. Du store for et kunstverk. Andre nettbrett jeg har sett ser i beste fall helt ok ut i forhold. 

 

Jeg har en Surface pro 4 med i7 CPU, 16GB. RAM, 256 SSD og selv om dette også er en meget god pc som faktisk kan brukes som en vaskeekte laptop, så har en iPad Pro fordelen med at den har en touch skjerm som faktisk virker veldig mye bedre. 

 

Men nå sporet jeg kanskje bare litegran av...  :hrm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Herp-Derp: "Er du uenig i at dette er en arrogant holdning?"

 

For å være kort:
Ja, det er jeg uenig i. Såvidt jeg kan se, finnes det ingen gode grunner til å kjøpe en dyr telefon.
Så da må man enten si at:
det driter jeg i og kjøper den uansett, eller omdefinere begrepet "dyr".
Har man pengene, eller man ikke har faste utgifter eller ansvar for andre, så er det jo greit.
Eller man kanskje håper å få formere seg, dersom man besitter siste feteste iPhone, så blir kanskje gutta imponert, og hun søte dama blir med hjem.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg aldri gidder noe apple er at jeg fikk en Ipad 2 med jobben når den kom ut. Brukte den mest når jeg var ute og reiste. Tok den frem en dag etter et år den lå og støvet ned. Nå funker ikke en jævla app fordi ios'en er utdatert og jeg får ikke oppdatert den fordi den er for gammel(?!?!) Er jo fortsatt en fult fungerende pad, men nå er den helt ubrukelig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...