Gå til innhold

Chili setter opp prisen på Fri Data og lanserer 25 GB til 399,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, okay, det var kanskje en dårlig sammenlikning, men hva er problemet med at noen selger et produkt du ikke liker når du kan velge et annet (dyrere) fra samme leverandør, som innfrir dine krav?

Ingenting. Men så lenge det er et abonnement med forhåndsbetaling som sier det er Fri Bruk og nå snart ingen begrensning på mengde i det hele tatt, så er det svindel når de kaster ut folk etter bare et par hundre GB på en måned.

Chili lever på svindel, de kaprer kunder med reklame som ikke reflekterer deres svært kontrollerende og obskure "retningslinjer".

Har sagt dette før og, NKom har vært alt for slepphendte her, de må få tvunget Chili til å vise akkurat hva de mener er "unormalt" bruk,

Det hjelper ikke en dritt at de vil la deg dele data til private enheter. Det endrer absolutt ingenting, for det var aldri problemet. De bare brukte det som argument for å kaste ut brukere, selv de som sa klart ifra at de aldri har delt noe som helst.

Lenke til kommentar

Igjen, som jeg har sagt fra dag 1, Chili er svindlere og opererer med arbitrære "retningslinjer" som ingen vet hva egentlig er. De vil ha full frihet til å kaste ut alle de ikke kan tjene penger på.

 

Vilkårene til Chili har vært krystallklare fra dag 1 med Chili Fri Data, at de ikke følger sine egne vilkår er en annen sak.

 

Med Chili Fri Data 1.0 så var det egentlig, etter vilkårene, ikke så mye de kunne ta storforbruk på annet enn å insinuere deling med egne enheter. Det var også denne metoden de brukte i minst et eksempel. Greit nok at det er en forkastelig forretningsskikk, men vi må fortsatt kunne skille mellom de forskjellige nyansene i saken.

 

Med Chili Fri Data 2.0, vilkår etter 29/11/18 blir det et helt annet endgame som det er interessant å følge fra et forbrukerperspektiv. Troverdighet har de lite av og de vilkårene er suspekte for å gi en delvis positiv spinn på det. Jeg vil tippe de vil ha problemer med forbrukermyndighetene hvis noen kjører den mølla fra a til å. Noen må først ta det valget.

 

 

Fair nok. Burde en resturant fortsatt ha lov til å bestemme hvilke kunder de vil ha?

 

Blir det ikke mer som at kunden kjøper indrefilet, får servert okselegg og betaler for indrefilet. Så blir resturanten sur å bannlyser kunden når den reagerer negativt på produktet?

 

Et teleselskap har mulighet til å nekte kunder, men da gjennom rigide kriterie som f.eks kredittverdighet, anmerkning, osv. Å bli nektet tjenester fordi kunden bruker tjenesten tror jeg de vil slite med.

Lenke til kommentar

Blir det ikke mer som at kunden kjøper indrefilet, får servert okselegg og betaler for indrefilet. Så blir resturanten sur å bannlyser kunden når den reagerer negativt på produktet?

 

Et teleselskap har mulighet til å nekte kunder, men da gjennom rigide kriterie som f.eks kredittverdighet, anmerkning, osv. Å bli nektet tjenester fordi kunden bruker tjenesten tror jeg de vil slite med.

 

Jeg svarte vel selv at det var en dårlig sammenlikning, men resturanten kan fortsatt kaste deg ut før du har drukket opp ølen du allerede har betalt for, om de ikke liker deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Igjen, de fjernet bare 1TB "grensen" for å bli kvitt argumentet om at man må få lov til å bruke så mye.

Det eneste som er igjen i vilkårene nå er hva Chili mener er normalt eller unormalt bruk.

Som er 100% opp til dem om hva de mener.

Og nå kan de kaste ut folk som prøver å bruke abonnementet helt uten at du kan klage.

 

 

 

 

 

Ikke uenig, men i stedet for at spørsmålet tidligere var om man faktisk fikk 1TB/ måned tidligere er spørsmålet nå noe annet.

Det blir et spørsmål om hva en kan forvente "Fri Data" og "Ubegrenset" faktisk vil ha av en begrensning.

 

Hvordan kan Chili på den ene side selge og love fri data og ubegrenset kvote samtidig som de potensielt begrenser forbruk gjennom forbeholdene i paragraf 17.

Her er det en klar logisk brist.

 

 

 

- Min definisjon av "Fri Bruk" og "Ubegrenset" relatert til Data-Kvote.

 

-----

 

Det første uttrykket går logisk nok ut på hvordan man bruker den gitte Data-kvoten man har fått tildelt igjennom det gitte abonnementet man betaler for.

Det har ingenting med kvantum å gjøre, bortsett fra det at man har full rett til å bruke hver eneste "bit" av kvoten man har betalt for og har rett til å bruke den opp på 1 Sekund om hastigheten ligger tilrette for det.

 

-----

 

Det andre går ut på kvantum, og det at man står fritt til å bruke hvor mye Data man måtte trenge og/eller ønske.

Og at den eneste begrensningen er, eller brude være, nemlig hastigheten på det gitte abonnementet.

 

-----

 

Ultimately...

Kombineres disse to uttrykkene så sitter man med en løsning der man står fritt til å bruke hvor enn mye Data man måtte trenge og/eller ønske.

Og at man også strår fritt til å bruke denne mengden med Data hvordan man selv ønsker.

Eneste begrensningen ved en slik løsning er, eller burde være, nemlig hastigheten på det gitte abonnementet.

 

-----

 

Der reklameres også for noe som blir kalt "Fri Hastighet", men det har ingenting med ubegrenset hastighet å gjøre.

Det legger tilrette for at brukeren skal kunne bruke maksimum hastighet som er teknisk mulig ved den gitte forbindelsen.

Det har blitt bevist at denne hastigheten er veldig variabel, siden flere ting kan ha innvirkning på signalet.

 

-----

 

Ubegrenset hastighet finnes ikke og vil aldri eksistere heller, universelt sett.

Men uansett om det er snakk om "Data" eller "Hastighet" så kan man nå et punkt der "Praktisk Talt Ubegrenset" er et passende uttrykk.

Det er ved dette punktet der ingen kan klage, teknisk sett.

Men prisen på noe slikt er en annen sak.

 

-----

 

Man kan sette slike Data-Kvoter per i dag, men da vil i første omgang kundene hyle på grunn av hastiget.

For så å gå over i at leverandørene begynner å hyle på Data mengden.

 

-----

 

Det er alltid koselig at ting er billig, men at ting koster når man nærmer seg "ubegrenset" er helt naturlig.

Da er det urealistisk å forvente at ting fortsetter å være billig.

 

Det blir nok billigere over tid, men ved lansering så er det helt normalt at ting er relativt dyrt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Blir det ikke mer som at kunden kjøper indrefilet, får servert okselegg og betaler for indrefilet.

Så blir resturanten sur å bannlyser kunden når den reagerer negativt på produktet?

 

Et teleselskap har mulighet til å nekte kunder, men da gjennom rigide kriterie som f.eks kredittverdighet, anmerkning, osv.

Å bli nektet tjenester fordi kunden bruker tjenesten tror jeg de vil slite med.

 

 

 

 

 

Jeg svarte vel selv at det var en dårlig sammenlikning, men resturanten kan fortsatt kaste deg ut før du har drukket opp ølen du allerede har betalt for, om de ikke liker deg.

 

 

 

- Den ØL-analogien er den beste jeg har hørt på lenge.

 

Da det ligger til grunne at det ikke nødvendigvis er den siste halvliter man heller innpå som gjør vekommende uøsket i Restauranten/Puben/Nattklubben.

Men heller den kumulative totalen med alkohol som personen har fått i seg.

 

Og det stemmer ganske godt overens med hvordan leverandører som Chili opplever slike kunder som bare bøtter nedpå, so to speak.

 

Det skal jo ikke gå ut over andre kunder, som igjen er nok så paradoksalt.

Med tanke på at når det kommer til Data så burde det ikke gå ut over andre samme hvor mye en enkel kunde måtte finne på å bruke.

Særlig om det da også er snakk om en låst kvote.

 

På en måte så føler jeg at Chili har skutt seg i foten i så måte.

Men de ser vel kumulativt på hvor mange ganger hver kunde velger å øke kvoten sin via den nylig innførte SMS-løsningen.

Som kan enten brukes til å finne ut hvor en eventuell ny grenser bør settes i fremtiden.

 

Men vil nok primært sett bli brukt til å luke ugress, so to speak...

Lenke til kommentar

kutttet ned litt.

 

Da er det urealistisk å forvente at ting fortsetter å være billig.

 

Det blir nok billigere over tid, men ved lansering så er det helt normalt at ting er relativt dyrt.

 

Pris har jeg i grunn ikke kommentert. Chili kaller abonnementet Fri Data og det har ubegrenset med data per måned for en gitt pris. Dette er da direkte et sett betingelser som kunden finner tilfredsstillende eller ikke. Unntaket er i særvilkårene til Chili Fri Data (punkt 17) presiseres det at reaksjon kan forekomme hvis forbruk skiller seg fra gjennomsnittet av brukermassen.

 

Det elementære er at så lenge en bruker skal vurderes opp mot gjennomsnittet, ved mulighet for reaksjon, så selges det ikke ubegrenset med data. Da kan man like så godt stille en grense og la forbruker bruke denne. Chili prøver seg på en "ja takk, begge deler" situasjon og det er fasinered hvor få det er som reagerer på dette.

 

 

Og det stemmer ganske godt overens med hvordan leverandører som Chili opplever slike kunder som bare bøtter nedpå, so to speak.

 

Det skal jo ikke gå ut over andre kunder, som igjen er nok så paradoksalt.

Med tanke på at når det kommer til Data så burde det ikke gå ut over andre samme hvor mye en enkel kunde måtte finne på å bruke.

Særlig om det da også er snakk om en låst kvote.

 

På en måte så føler jeg at Chili har skutt seg i foten i så måte.

Men de ser vel kumulativt på hvor mange ganger hver kunde velger å øke kvoten sin via den nylig innførte SMS-løsningen.

Som kan enten brukes til å finne ut hvor en eventuell ny grenser bør settes i fremtiden.

 

Men vil nok primært sett bli brukt til å luke ugress, so to speak...

 

Hvis vi legger analogiene død. Det vil aldri være kundes ansvar å balansere nettverket som kundens mobilabonnement er tilknytet til. Nettverksinfrastruktur er og forblir selgers ansvar. Hvis det ikke er kapasitet for et abonnement som Chili Fri Data så burde det aldri vært solgt. Så enkelt er det.

 

Om en bruker av Chili Fri Data har et veldig stort forbruk, i GB, per måned så er det Chilis problem så lenge de selger ubegrenset til x kroner i måneden. Noen kunder vil de i så måte tape penger på, men det betyr ikke at de skal kunne fjerne slike brukere fra tjenesten. Enten selger de ubegrenset, eller så får de få en faktisk kvote som kan benyttes. Her har Chili en interessant, tvilsom, tilnærming og det blir interessant å se hva som skjer på nyåret.

 

Chili har prøvd seg på en "glup" markedsføringsstrategi. Hva om de bare hadde gitt 50-100 GB til 399. Det hadde fortsatt vært markedets beste tilbud... men de ville ha en "magisk grense" å vise til i markedsføringen. Tenk om Telia eller Telenor hadde vært byttet ut med Chili. Da tror jeg hylekoret hadde vært mange ganger større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Chili har prøvd seg på en "glup" markedsføringsstrategi. Hva om de bare hadde gitt 50-100 GB til 399. Det hadde fortsatt vært markedets beste tilbud... men de ville ha en "magisk grense" å vise til i markedsføringen. Tenk om Telia eller Telenor hadde vært byttet ut med Chili. Da tror jeg hylekoret hadde vært mange ganger større.

 

Nå har da Telia-eide OneCall fått lov å markedsføre prøvekjøp-tjenesten sin over lang tid som å komme med fri bruk av mobildata i to måneder som egentlig er maks 60 GB hver måned i prøvekjøp-perioden, før de struper farten til 64 kbits:

 

post-13363-0-46140900-1544127736_thumb.jpg

 

Det samme har både Telenor og Telia gjort i enkelte kampanjeperioder, solgt fri mobildata i en kampanjeperiode hvor de har satt grensen til 50-60 GB data før struping. Fant et eksempel da jeg googlet fra noen år tilbake hos Telia

 

post-13363-0-40493600-1544127864_thumb.jpg

 

Det åpenbart helt innafor å reklamere med fri bruk av mobildata med så lav datamengde som 60 GB for OneCall (Telia) og jeg ser ikke noe ramaskrik rundt dette. Det mobiloperatørene har forsvart seg med når enkelte har påpekt at det ikke er fri bruk med slike grenser på Facebook-sidene deres er at for vanlige mobilbrukere så anser de 50-60 GB som fri bruk da gjennomsnittsbrukeren ikke er i nærheten av dette til vanlig.

Endret av Hedonism
  • Liker 3
Lenke til kommentar



 



 

 


Chili har prøvd seg på en "glup" markedsføringsstrategi.
Hva om de bare hadde gitt 50-100 GB til 399.
Det hadde fortsatt vært markedets beste tilbud..., men de ville ha en "magisk grense" å vise til i markedsføringen.
Tenk om Telia eller Telenor hadde vært byttet ut med Chili.
Da tror jeg hylekoret hadde vært mange ganger større.


 

 

Nå har da Telia-eide OneCall fått lov å markedsføre prøvekjøp-tjenesten sin over lang tid som å komme med fri bruk av mobildata i to måneder som egentlig er maks 60 GB hver måned i prøvekjøp-perioden, før de struper farten til 64 kbits:
 
post-13363-0-46140900-1544127736_thumb.jpg
 
Det samme har både Telenor og Telia gjort i enkelte kampanjeperioder, solgt fri mobildata i en kampanjeperiode hvor de har satt grensen til 50-60 GB data før struping.
Fant et eksempel da jeg googlet fra noen år tilbake hos Telia
 
post-13363-0-40493600-1544127864_thumb.jpg
 
Det åpenbart helt innafor å reklamere med fri bruk av mobildata med så lav datamengde som 60 GB for OneCall (Telia) og jeg ser ikke noe ramaskrik rundt dette.
Det mobiloperatørene har forsvart seg med når enkelte har påpekt at det ikke er fri bruk med slike grenser på Facebook-sidene deres er at for vanlige mobilbrukere så anser de 50-60 GB som fri bruk da gjennomsnittsbrukeren ikke er i nærheten av dette til vanlig.

 

 

- Som jeg påpekte like over her...
Det er et klart skille mellom "Fri Bruk" og "Ubegrenset Data".

Samme hvordan man snur å vender på det så har dem sett for seg, eller målt seg frem til, en minimumsverdig og en maksimumsverdig for å i det hele tatt komme frem til en gjennomsnittsverdig.

Hvor denne normalen de snakker om ligger i forhold til det faktiske gjennomsnittet aner jeg ikke.

Men det er tydeligvis veldig lett å gå over streken, siden dem nå har innført en SMS-løsning uten takhøyde.
Som er som sagt ganske så ironisk siden folk fortsatt blir begrenset på bruken av data.
Enten mengden eller hvordan den blir brukt.

Chili skal ha props for å i hvert fall ha prøvd, men det er tydelig at dem har levert over evne.

"ikek" har et meget godt poeng...
Men med hastighetene man får via Mobil-TLF i dag så vil det i hvert fall for stor forbrukeren bli noe begrenset.
Noe som var hele tanken bak at Chili i utgangspunktet kom med 1TB-kvote.
Selv det kan bli begrenset for noen.

Hvis vi strekker det litt langt..., så skal man ikke opp i særlig høye hastigheter før det snakk om ganske svimmlende mengder med data.

Men for dem med lite til medium forbruk så holder noen av dagens vanlige kvoter enn så lenge.
"Praktisk Talt Ubegrenset" er i så måte oppnåelig per dags dato, bare ikke for stor forbrukeren.

Da blir kapasiteten og prisen der på et problem.
Dyrt inn, dyrt ut...

Mange ser helst for seg å kunne få mye for lite.
Da sparer kundene penger, men at samtidig så taper leverandørene på det.

Underprising lokker kunder, men er ikke særlig lønsomt for leverandørene i lengden.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Burde de (og andre) ha lov til det, når de samtidig selger mobilt bredbånd som kundene kan bruke fritt?

 

Nei selvsagt bør ikke Chili ha lov til håndplukke kunder, der de velger ut de mest lønnsomme og sparker ut alle andre. Det vil jo bryte med det de markedsfører, nemlig et abonnement uten kvotebegrensninger. Tidligere var kvoten på 1TB/mnd. Nå er det i prinsippet ingen øvre grense. Hva praksis blir gjenstår å se.

 

Man kan helt klart ikke akseptere om en aktør skrur sammen markedets beste tilbud for å lokke til seg nye kunder, og deretter forvalter de kundene som bruker svært lite data og sparker ut alle andre. For om det skjer så var jo aldri tilbudet reelt og bryter da mange lover og regler. 

 

Men skulle det vise seg at Chili sparker ut kunder som bruker 1TB eller mindre per mnd. så håper jeg de som blir sparket ut tar saken opp med Nkom, evt. også får saken belyst i media.

 

Men nå er det ennå noen uker til det nye abonnementet trår i kraft så vi får vel gi Chili en sjanse først, når vi senere vet om Chili kan oppføre seg og holde sin del av avtalen eller ikke så kan man evt. fundere på hva som blir den beste måten å evt. slå tilbake mot stengte abonnementer eller overføringer til abonnementer med fast lav datakvote. 

Lenke til kommentar

Fair nok. Burde en resturant fortsatt ha lov til å bestemme hvilke kunder de vil ha?

 

 

Ja og til en viss grad så gjør de jo det indirekte. Med alt fra plassering, prising, utvalg og krav til gjester som feks slipstvang etc. Men nå får jo ikke restauranten betalt før du er ferdig å spise. 

 

Chili ønsker å ta betalt fortløpende også forbeholde seg retten til å vurdere om du er "god nok kunde" altså en som bruker svært lite data. Andre kan risikere å få sparken nedsatt hastighet eller bli tvangsflyttet til et abonnement med øvre grense på data. Og da stemmer jo ikke produktet lengre med det Chili har markedsført. Det lover fri data. Fjerner max grensen. Da må de også regne med at de får kunder som faktisk bruker mye data. 

Lenke til kommentar

Hehe, okay, det var kanskje en dårlig sammenlikning, men hva er problemet med at noen selger et produkt du ikke liker når du kan velge et annet (dyrere) fra samme leverandør, som innfrir dine krav?

 

 

Problemet vil jo være at dersom Chili gjør det på denne måten så bryter de både egne vilkår og markedsføringsloven. Og jeg er ganske sikker på at Nkom også vil ha et ord med i laget om slikt blir standard fra Chili. 

 

Chili er den profesjonelle part i en slik avtale, og kan ikke selge avtaler så kompliserte og kamuflerte at kundene ikke har noen som helst mulighet til å vite om bruken er "innafor" eller "uttafor". 

 

Om Chili kun ønsker kunder som bruker lite data så må de jo lansere abonnement som tiltrekker seg slike brukere. Ellers blir det ren svindel og bondefangeri.  

Lenke til kommentar

Jeg svarte vel selv at det var en dårlig sammenlikning, men resturanten kan fortsatt kaste deg ut før du har drukket opp ølen du allerede har betalt for, om de ikke liker deg.

 

 

Nei de kan jo ikke det om du følger "kontrakten" du inngår når du kjøper øl på byen. Den kontrakten sier at din plikt er å oppføre deg som folk og ikke lage kvalme eller faenskap. Klarer du det så får du drikke pilsen i fred. Klarer du ikke det så har du brutt avtalen og kan kastes ut. 

 

Barslagsmål, hue og rævva ut. Frekk og ufin, det samme. Høvisk oppførsel og du drikker pilsen tom. 

 

Chili ønsker jo penger up front. Da har de tatt betalt for et produkt, og deres del av kontrakten med kunden er at du skal få bruke plenty med data. For det har du alt betalt for. Da kan de ikke midtveis i måneden tvangsflytte deg til et abonnement som begrenser databruken - for du har jo betalt for FRI bruk. Og det er jo ikke kun et brudd på markedsføring, det er jo et avtalebrudd og dermed kommer nok Nkom på banen når Chili i leverer i henhold til kontrakten. 

Lenke til kommentar

Nei de kan jo ikke det om du følger "kontrakten" du inngår når du kjøper øl på byen. Den kontrakten sier at din plikt er å oppføre deg som folk og ikke lage kvalme eller faenskap. Klarer du det så får du drikke pilsen i fred. Klarer du ikke det så har du brutt avtalen og kan kastes ut. 

 

Akkurat som hos Chili, altså, der du blir kasta ut om du ikke greier å oppføre deg som folk, og bruker mobilnettet til nedlastinger du kunne gjort på bredbåndet hjemme.

Lenke til kommentar



 



 



Nei de kan jo ikke det om du følger "kontrakten" du inngår når du kjøper øl på byen.
Den kontrakten sier at din plikt er å oppføre deg som folk og ikke lage kvalme eller faenskap.
Klarer du det så får du drikke pilsen i fred.
Klarer du ikke det så har du brutt avtalen og kan kastes ut. 


 

 


Akkurat som hos Chili, altså, der du blir kasta ut om du ikke greier å oppføre deg som folk, og bruker mobilnettet til nedlastinger du kunne gjort på bredbåndet hjemme.


 

 

- Som ble nevnt lengre oppe i denne tråden...

Når det faktisk er tilfellet at enkelt sitter med bedre båndbredde via Mobil-TLF'en enn dem får via Internettet i veggen, så er det jo forståelig at dem bruker Mobil-TLF'en i så måte.

Men ja..., sitter man med Internett i veggen som er bedre enn båndbredden man får via Mobil-TLF'en så er jo hele poenget borte.

Er man i motsetning mye på farten så er det noe helt annet igjen.
Så da er det jo logisk at forbruket på Mobil-TLF'en øker.

Man kan jo også argumentere om det i det hele tatt har noe for seg å bruke så mye tid på en Mobil-TLF om man faktisk er på ferie.
Lange bilturer/Bilferier med unger i baksete så kan det være en fin løsning.
Men for voksne så er dette heller tvilsomt, man er jo tross alt på ferie.

Bruker selv Mobil-TLF'en når jeg reiser lengre turer med buss eller tog.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...