Gå til innhold

El-startup lanserer elektrisk SUV med 180 kWh batteri og syv seter


Anbefalte innlegg

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

 

Forbrenningsmotoren blir mest sannsynlig utfaset fra salg før 2030. Før eller senere har du ikke et valg engang.

Men mest sannsynlig vil både oppfatningene dine og el-bilene endre seg betydelig innen da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som jeg finner vesentlig, og som Side3 tar opp, men ikke tek.no er jo størrelsen på disse bilene:

https://www.side3.no/motor/rivian-r1t-pris-og-rekkevidde-pa-elbil-pickupen-6709266

https://www.side3.no/motor/rivian-r1s-pris-og-rekkevidde-6709730

 

Begge er over 2 meter brede, og pickup-en er 5,5 meter lang.

 

Tyngden er jo også interessant, og kommer den inn på klasse B eller må en opp på lett lastebil for å kunne kjøre disse doningene?

 

Blir uansett interessant å se utviklingen videre. Rent personlig ser jeg på interesse på pickupen, den kunne potensielt bli en arvtager til min nåværende dieselsluker. Men der jeg lett kan skaffe meg ekstra rekkevidde i ødemarka ved å ta med 1-2 jerrykanner med diesel på planet, er ikke det like lett med en el-bil.

Er også spørrende til hva rekkevidden er på vinteren under norske forhold OG rekkevidden når en har inntil 3,5t henger på slep. DET hadde vært interessant å vite.

 

Uansett, med over 2 meter bredde og 5,5 meter lengde, så er det neppe en artig bil å forville seg inn i et parkeringshus med i allefall :p

Lenke til kommentar

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

 

Holder DU deg til fossil bil, snakk for deg selv.

Hvilke SUV og pickup med disse ytelsene kan kjøre 120 mil forresten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

Fossile varianter kommer til å få kastet på seg kostnader i øst og vest. Så joda, hold deg til fossil bil, men det kommer til å koste skjorta om man fremdeles skal ha det i 2030 og utover. 

Du er lettlurt her ser jeg, trur du staten kommer til å se på at de taper penger når eller hvis fossile biler forsvinner. Selvfølgelig blir el-biler like dyr å kjøre som fossile biler etterhvert. Blir ikke mye penger i felleskassa hvis el-biler ikke skal betale avgifter.

Alt du driver med her er stråmann argumentasjon. Du tillegger andre meninger de aldri har uttalt seg om og kaller dem lettlurt basert på en mening du har tillagt dem. Argumentasjonen din er ikke akkurat overbevisenede kan du si.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

….

 

Tyngden er jo også interessant, og kommer den inn på klasse B eller må en opp på lett lastebil for å kunne kjøre disse doningene?

 

….

DinSide har tatt seg bryet å lage en tabell med spesifikasjoner, alle versjoner er under 3500 kg. Den skal også komme til Europa, men ikke planlagt når. Må selvsagt bli noe av først, men virker overbevisende.

 

https://www.dinside.no/motor/nytt-bilmerke-lanserte-saeregen-el-suv-med-super-rekkevidde/70508418

Lenke til kommentar

 

 

Ikke en fullverdig bil, når det bli snakk om 120 mil rekkevidde, 2 minutt ladetid, batteri vekt 100 kg., samme rekkevidde på vinteren som sommer, samme pris som fossil bil med samme egenskaper, levetid batterier 20 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

Vel.. hvis du kjører 120 mil i strekk uten pause med fartsgrensene her i land vil jeg påstå du ikke kjører helt forsvarlig mtp. hvilepauser?

Der kom det aggrumentet fra en el-bil eier, hva hvis man ikke har tilgjengelige lade stasjoner i eks. i Finnmark? Låne strøm fra en privat bolig uten hurtiglading?

Kjører model S i finnmark helt fint, selv uten noen hurtigladere. Det finnes plenty tilgjengelige destinasjonsladere, og så har man jo alltids strøm hjemme. Holder til i hammerfest :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ENDELIG! 

 

Endelig noen som er villig til å produsere en familievennlig el-suv som faktisk kan erstatte min Nissan Patrol.

 

Samme tilhengervekt, ca like stor både inn- og utvendig og ca samme egenvekt og motor effekt. Marginalt høyere nyttelast, litt ekstra lastevolum i fronten, og nesten like god rekkevidde. Om denne i tillegg kan lades med 150 kW så er vi i mål.

 

Får bare håpe den blir noe av, og helst så fort som mulig. Tror ikke det er realistisk å få den levert i 2021, men kanskje 2023? Skal vente noen måneder å se om de har en fornuftig businessplan før jeg legger $1000 i potten for en reservasjon.

 

-ED-

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Høres ut som et bra konsept. Men det er interessant å konstatere at ingen synes å stille noen grunnleggende spørsmål i disse artiklene.

 

Som for eksempel hvor man i kongeriket finner en strømkurs med 666 ampere sikring. For det er nemlig det du trenger dersom denne skal hurtiglades ved 240 volt. 400 volt sier du? Vel, du trenger fortsatt 400 ampere, også det svimlende langt over hva du kan vente å finne langs veien.

For ikke å snakke om hjemme i heimen. Et gjennomsnittlig norsk hjem utstyrt med hovedsikringer på fra 63 til 80 ampere. Altså mindre enn ca 10-12 % av det denne SUV-en trenger for å hurtiglades.

 

Ladestasjoner, hjemme eller langs veien må dessuten ha noen enorme kabeldimensjoner og kontakter. Det kan finregnes på, men la oss for enkelhets skyld bare nevne at de nødvendige dimensjonene på de enkelte lederne ved effekter som dette samlet vil gi en kabel som er tjukk som en arm og veier flere titalls kilo dersom den er omtrent så lang som de på CirkelK stasjonene idag.

 

Økonomisk er det også (dog hypotetisk fordi dette stort sett faller på sin egen urimelighet) et heller tvilsomt foretagende med dagens strømpriser. Som ikke blir noe lavere når «alle» skal lade omtrent på samme tid og antall elbiler bare øker.

 

Men som sagt, et morsomt konsept. For hvem av oss som kjører en kraftig SUV til daglig kunne ikke tenke seg disse, ifølge produsenten, 788 hestekreftene?

Det er et godt norsk uttrykk som sier: "den må du lenger ut på landet med". Da er det jaggu godt å ha noe med firehjulstrekk :)

Lenke til kommentar

Der kom det aggrumentet fra en el-bil eier, hva hvis man ikke har tilgjengelige lade stasjoner i eks. i Finnmark? Låne strøm fra en privat bolig uten hurtiglading?

 

 

Nå kommer det vel helt sikkert langt flere ladestasjoner også til Finnmark etterhvert? Mange nordlendinger vil sikkert klare seg helt fint med å kun lade elbilen sin hjemme fram til det skjer. Mens de venter på å få flere ladepunkter så kan de evt. kjøre leiebil de gangene de skal krysse hele nordkalotten eller de gangene de må kjøre så langt at de ikke rekker frem uten lading. Selv om du er bakstreversk og nekter å se hva som kommer så tenker jeg at det neppe er sannheten for hele fylket. Hører folk har sett både Tesla, Leaf og Jaguar batteribiler i Finnmark så det eksisterer nok early adopters også der. Og når flere får opp øynene for elbiler i landets nordligste fylke så vil også utbygging av ladestasjoner skje langt raskere. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

En ting som jeg finner vesentlig, og som Side3 tar opp, men ikke tek.no er jo størrelsen på disse bilene:

https://www.side3.no/motor/rivian-r1t-pris-og-rekkevidde-pa-elbil-pickupen-6709266

https://www.side3.no/motor/rivian-r1s-pris-og-rekkevidde-6709730

 

Begge er over 2 meter brede, og pickup-en er 5,5 meter lang.

 

Tyngden er jo også interessant, og kommer den inn på klasse B eller må en opp på lett lastebil for å kunne kjøre disse doningene?

 

Blir uansett interessant å se utviklingen videre. Rent personlig ser jeg på interesse på pickupen, den kunne potensielt bli en arvtager til min nåværende dieselsluker. Men der jeg lett kan skaffe meg ekstra rekkevidde i ødemarka ved å ta med 1-2 jerrykanner med diesel på planet, er ikke det like lett med en el-bil.

Er også spørrende til hva rekkevidden er på vinteren under norske forhold OG rekkevidden når en har inntil 3,5t henger på slep. DET hadde vært interessant å vite.

 

Uansett, med over 2 meter bredde og 5,5 meter lengde, så er det neppe en artig bil å forville seg inn i et parkeringshus med i allefall :p

 

Vekta blir under 3.500 kilo så det holder med ordinært førerkort. Skal du ha full glede av max hengervekt må du kanskje ha utvidet klasse? Akkurat som situasjonen er idag for de som kjører stor pickup så er ikke dagens mikro parkeringsplasser store nok, så ja parkeringshus blir et problem. Men for de som ikke er begrenset til størrelsen på parkeringsplassen når de handler kjøretøy så tenker jeg dette blir en fullverdig familiebil. Så får folk heller utøve litt kreativitet når det kommer til parkering. 

Lenke til kommentar

Høres ut som et bra konsept. Men det er interessant å konstatere at ingen synes å stille noen grunnleggende spørsmål i disse artiklene.

 

Som for eksempel hvor man i kongeriket finner en strømkurs med 666 ampere sikring. For det er nemlig det du trenger dersom denne skal hurtiglades ved 240 volt. 400 volt sier du? Vel, du trenger fortsatt 400 ampere, også det svimlende langt over hva du kan vente å finne langs veien.

For ikke å snakke om hjemme i heimen. Et gjennomsnittlig norsk hjem utstyrt med hovedsikringer på fra 63 til 80 ampere. Altså mindre enn ca 10-12 % av det denne SUV-en trenger for å hurtiglades.

 

Ladestasjoner, hjemme eller langs veien må dessuten ha noen enorme kabeldimensjoner og kontakter. Det kan finregnes på, men la oss for enkelhets skyld bare nevne at de nødvendige dimensjonene på de enkelte lederne ved effekter som dette samlet vil gi en kabel som er tjukk som en arm og veier flere titalls kilo dersom den er omtrent så lang som de på CirkelK stasjonene idag.

 

Økonomisk er det også (dog hypotetisk fordi dette stort sett faller på sin egen urimelighet) et heller tvilsomt foretagende med dagens strømpriser. Som ikke blir noe lavere når «alle» skal lade omtrent på samme tid og antall elbiler bare øker.

 

Men som sagt, et morsomt konsept. For hvem av oss som kjører en kraftig SUV til daglig kunne ikke tenke seg disse, ifølge produsenten, 788 hestekreftene?

Det er et godt norsk uttrykk som sier: "den må du lenger ut på landet med". Da er det jaggu godt å ha noe med firehjulstrekk :)

Tull, det er ladekabler som er helt standard og hånterbare som går opp til 1000V og opp til 500A. Se på ITT sine, f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som et bra konsept. Men det er interessant å konstatere at ingen synes å stille noen grunnleggende spørsmål i disse artiklene.

 

Som for eksempel hvor man i kongeriket finner en strømkurs med 666 ampere sikring. For det er nemlig det du trenger dersom denne skal hurtiglades ved 240 volt. 400 volt sier du? Vel, du trenger fortsatt 400 ampere, også det svimlende langt over hva du kan vente å finne langs veien.

For ikke å snakke om hjemme i heimen. Et gjennomsnittlig norsk hjem utstyrt med hovedsikringer på fra 63 til 80 ampere. Altså mindre enn ca 10-12 % av det denne SUV-en trenger for å hurtiglades.

 

Ladestasjoner, hjemme eller langs veien må dessuten ha noen enorme kabeldimensjoner og kontakter. Det kan finregnes på, men la oss for enkelhets skyld bare nevne at de nødvendige dimensjonene på de enkelte lederne ved effekter som dette samlet vil gi en kabel som er tjukk som en arm og veier flere titalls kilo dersom den er omtrent så lang som de på CirkelK stasjonene idag.

 

Økonomisk er det også (dog hypotetisk fordi dette stort sett faller på sin egen urimelighet) et heller tvilsomt foretagende med dagens strømpriser. Som ikke blir noe lavere når «alle» skal lade omtrent på samme tid og antall elbiler bare øker.

 

Men som sagt, et morsomt konsept. For hvem av oss som kjører en kraftig SUV til daglig kunne ikke tenke seg disse, ifølge produsenten, 788 hestekreftene?

Det er et godt norsk uttrykk som sier: "den må du lenger ut på landet med". Da er det jaggu godt å ha noe med firehjulstrekk :)

Det er da vel ingen som hurtiglader hjemme. 16A holder lenge for de fleste, men har man ofte behov for lang rekkevidde, så bør man spandere på seg 32A.

 

De gangene man har hastverk med å få fyllt på batteriene, de gangene kjører man til en hurtgladestasjon.

 

Og da vil laderne som Ionity planlegger, med opptil 350 kW effekt holde lenge. Selv 100 og 150 kW vil gi bra fart på hurtigladingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ut som et bra konsept. Men det er interessant å konstatere at ingen synes å stille noen grunnleggende spørsmål i disse artiklene.

 

Som for eksempel hvor man i kongeriket finner en strømkurs med 666 ampere sikring. For det er nemlig det du trenger dersom denne skal hurtiglades ved 240 volt. 400 volt sier du? Vel, du trenger fortsatt 400 ampere, også det svimlende langt over hva du kan vente å finne langs veien.

For ikke å snakke om hjemme i heimen. Et gjennomsnittlig norsk hjem utstyrt med hovedsikringer på fra 63 til 80 ampere. Altså mindre enn ca 10-12 % av det denne SUV-en trenger for å hurtiglades.

 

Ladestasjoner, hjemme eller langs veien må dessuten ha noen enorme kabeldimensjoner og kontakter. Det kan finregnes på, men la oss for enkelhets skyld bare nevne at de nødvendige dimensjonene på de enkelte lederne ved effekter som dette samlet vil gi en kabel som er tjukk som en arm og veier flere titalls kilo dersom den er omtrent så lang som de på CirkelK stasjonene idag.

 

Økonomisk er det også (dog hypotetisk fordi dette stort sett faller på sin egen urimelighet) et heller tvilsomt foretagende med dagens strømpriser. Som ikke blir noe lavere når «alle» skal lade omtrent på samme tid og antall elbiler bare øker.

 

Men som sagt, et morsomt konsept. For hvem av oss som kjører en kraftig SUV til daglig kunne ikke tenke seg disse, ifølge produsenten, 788 hestekreftene?

Det er et godt norsk uttrykk som sier: "den må du lenger ut på landet med". Da er det jaggu godt å ha noe med firehjulstrekk :)

Du bommer på utregningene dine. Det blir ca. 230A på 400V, og 385A på 240V. Dette fordi vi åpenbart snakker om 3-fas. Fortsatt mer enn en vanlig husstand kan levere. Men med mindre du har en drøss av slike, så ville en infrastruktur med sånne effekter være meningsløst om du bare skal bruke det et par minutter per dag.

 

Da burde du heller ha et tilsvarende batteri e.l. som lader opp sakte men sikkert, og som kan levere 160KW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

Nei, man gjør ikke det. Elbiler er overlegne fossilbiler. Mindre som kan gå galt, billigere bilhold, bedre å kjøre, osv.

 

Der kom det aggrumentet fra en el-bil eier, hva hvis man ikke har tilgjengelige lade stasjoner i eks. i Finnmark? Låne strøm fra en privat bolig uten hurtiglading?

De fleste vil lade hjemme til daglig. Ved lengre turer vil det naturligvis bygges ut hurtigladere i FInnmark også.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som for eksempel hvor man i kongeriket finner en strømkurs med 666 ampere sikring. For det er nemlig det du trenger dersom denne skal hurtiglades ved 240 volt. 400 volt sier du? Vel, du trenger fortsatt 400 ampere, også det svimlende langt over hva du kan vente å finne langs veien.

For ikke å snakke om hjemme i heimen. Et gjennomsnittlig norsk hjem utstyrt med hovedsikringer på fra 63 til 80 ampere. Altså mindre enn ca 10-12 % av det denne SUV-en trenger for å hurtiglades.

 

Ladestasjoner, hjemme eller langs veien må dessuten ha noen enorme kabeldimensjoner og kontakter. Det kan finregnes på, men la oss for enkelhets skyld bare nevne at de nødvendige dimensjonene på de enkelte lederne ved effekter som dette samlet vil gi en kabel som er tjukk som en arm og veier flere titalls kilo dersom den er omtrent så lang som de på CirkelK stasjonene i dag.

Man hurtiglader ikke hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...