Gå til innhold

Gleder seg over at 350-kronersgrensen ryker: - Det vil skape jobber


Anbefalte innlegg

 

Som noen over her nevner, problemet i Norge er ikke bare priser, men og manglende varer.. Er mye du ikke har mulighet til å få tak i her.. Og når noen ting som koster 10kr fra Kina kan koste over 350 kr her (samme vare), så burde noen virkelig tenke litt.

 

 

For meg skaper ikke dette all verdens problem at de stenger for kjøp fra utlandet, men blir dyrere. Selv om prisen for gjenstanden ville vært samme i Norge og rundt på ebay, så hadde vi fortsatt hatt dyr frakt her i Norge.. Så blir trolig mindre kjøp av småting for å få fikset opp i gammelt, og mer kjøp av nye ting og heller kaste det gamle. Å kjøpe en del til 20 kr er kjipt når frakt ofte koster 100-150 kr. Jeg har søster rett på andre siden av grensen, så kan fortsatt bestille ting på ebay i Europa billig, men kina er verre der og.. Men men..

 

 

Dette skaper nok mye sinne, som om f.eks KrF ikke var dårlig nok likt fra før...

 

 

Som fører til færre folk som jobber i posten :O

Hvis du er bekymret for postbudene, bør du åpne forfå reklame i postkassa igjen, om du har sperret.

 

Jeg får reklame fra før, tips, ikke skriv svaret ditt inne i sitatrammen til den du quoter, da ser det ut som om det var jeg som skrev den linjen, og at du ikke hadde noe å komme med. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 2019 når posten overfylles av varer som ikke blir hentet og kapasiteten og utgiftene rundt det eksploderer så vil nok 350kr grensen bli gjeninnført på et politisk nivå relativt raskt.

 

Så bare fortsett å bestill tusenvis av små varer ifra Kina og Gud vet hvor i 2019. Gi posten så mye ekstra jobb og utgifter at dem ikke ser anen utvei en å reversere avgjørelsen.

Fantastisk protest idè! Kan jo sette opp et par maskiner til og bestille varer for slikk og ingenting døgnet rundt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså det beste for nesten alle parter her må være å ta moms fra første krone, men kutte ut det gebyret! Staten får inn mer penger, vanlig folk blir ikke ruinert av å handle ting utenlands, og varehandelen i Norge blir mer konkurransedyktig på pris. Posten blir jo selvfølgelig en liten taper her da som mister gebyret sitt.

 

Og når det gjelder arbeidsplasser så kommer dette scenarioet muligens til å føre til en liten økning av arbeidsplasser tror jeg. I verste fall så går det i omtrent null.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pyrrhosseier er det noe som heter...

 

Alibaba har store planer om en hub i Hamburg som skal dekke Tyskland og Skandinavia. Den er ventet klar i løpet av neste år. Amazon har noe på gang i Göteborg.

 

Jeg tipper at Alibaba klarer å stå for frakt fra Kina med egne fly og tog (ja, det går tog med varer) fra Kina, og at de vil distribuere ferdig momset ut fra Hamburg.

 

Problemet for norske butikker er ikke 350 kroners grensen. Problemet ef at det er alt for mange butikker i Norge, og at de betaler alt for høy husleie på kjøpesentrene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har valgt å støtte norske butikker med det meste jeg handler av musikk, film og spill - nye titler. Det blir noen titusener i løpet av året.

 

En del av dette koster en tusing eller to (eller 3) per dings - deluxe editions osv.

 

Tror jeg slutter med det akkurat nå!

 

Nå blir det amazon etc - ofte er det en del å spare også - selv med tollgebyr og mva på dyrere titler - rimeligere titler får man bare samle opp en del av.

 

Ser ikke noen anledning til å støtte aktører som lager kvalm for meg. Jeg handler for eksempel mye brukt musikk på discogs og ebay - sære utgaver som ikke er å få tak i i Norge. Dette må jeg slutte med - det er deprimerende.

 

Edit: Min egen lille protest altså - når noen lager kvalm for deg - kan litt hevn hjelpe. Hvis de nå forventer seg at det skal bli masse nye arbeidsplasser og stor fortjeneste - skal jeg ikke bidra til dette.

 

Kanskje et fint tilfelle å gå over til 100% digitalt på konsollene også.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Småbarnsforeldre vil nok tjene mer på å handle uten toll og avgifter på internett enn den økte barnetrygden. Økt baretrygd er tross alt bare på tusen kroner i året. Så igjen ser vi at omreguleringen går utover de det ikke er ment å gå utover. Småbarnsforeldre vil med dette få dårligere råd og ikke bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har valgt å støtte norske butikker med det meste jeg handler av musikk, film og spill - nye titler. Det blir noen titusener i løpet av året.

 

En del av dette koster en tusing eller to (eller 3) per dings - deluxe editions osv.

 

Tror jeg slutter med det akkurat nå!

 

Nå blir det amazon etc - ofte er det en del å spare også - selv med tollgebyr og mva på dyrere titler - rimeligere titler får man bare samle opp en del av.

 

Ser ikke noen anledning til å støtte aktører som lager kvalm for meg. Jeg handler for eksempel mye brukt musikk på discogs og ebay - sære utgaver som ikke er å få tak i i Norge. Dette må jeg slutte med - det er deprimerende.

 

Edit: Min egen lille protest altså - når noen lager kvalm for deg - kan litt hevn hjelpe. Hvis de nå forventer seg at det skal bli masse nye arbeidsplasser og stor fortjeneste - skal jeg ikke bidra til dette.

 

Kanskje et fint tilfelle å gå over til 100% digitalt på konsollene også.

 

Mogleg eg misforstår, men korleis lagar desse butikkane kvalm for deg ved at regjeringa fjernar momsfritaket?

Lenke til kommentar

Mogleg eg misforstår, men korleis lagar desse butikkane kvalm for deg ved at regjeringa fjernar momsfritaket?

 

Det er jo Virke og dets medlemmer som står for harde påvirkninger i denne saken.

 

Diverse større aktører har også i årevis uttalt seg om dette.

 

Og momsfritaket er ikke problemet her men innføringen av tollgebyr.

 

Virker som om de er redde for at det skal komme et system på plass for å kreve inn mva uten tollgebyr innen 2020:

 

https://e24.no/naeringsliv/tror-nettbutikker-vil-bombardere-nordmenn-spaar-shopping-fest-i-utlandet-foer-2020/24498765

 

Det beste ville vel bli med på EUs opplegg i 2021.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke så kjent med hvor mange som jobber med pakker og distribuering i Norge, men jeg regner med det er betraktelig mange. Her blir det et mindre volum og noen vil miste jobben. Er dette medregnet i 1700 nye arbeidsplasser... Jeg er ganske sikker på at 1700 er et tall tatt fra luffen. Ikke bare blir det dyrere å kjøpe fra Kina, men duppeditter i Norge (varer over skranke) vil også bli dyrere fordi de ikke lenger trenger å konkurrere med Kina. Dette vil tjene de som allerede har mye penger, alle andre vil bli tapere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...