Gå til innhold

Gleder seg over at 350-kronersgrensen ryker: - Det vil skape jobber


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Som en del av tirsdagens budsjettavtale er de fire partiene enige om å fjerne 350-kronersgrensen fra 2020. Dermed kan man ikke lenger handle på nett fra utlandet uten å betale norsk moms og avgifter.

– Vi skulle gjerne sett at dette viktige skiftet kom allerede neste år, men er fornøyd med at norsk varehandel endelig kan få konkurrere på like vilkår, sier bransjedirektør Leif Bache-Mathiesen I NHO Service og Handel i en

Vi skulle gjerne sett at konkuransen beholdes slik de er i dag fordi da får useriøse bedrifter ikke lønn.

Hvem tror du vil vente 10-25 dager på en pakke fra kina, hvis folk er villige å gå den veien er det fordi norske produkter faktisk er for dyrt og servicen er for dårlig at det er nødvendig. Særlig mobildeksler og ladere er vanskeligere å få tak i andre steder en ebay ellers er det så dyrt at det rett og slett er komisk.

 

Jeg ser dette heller på en måte å straffe kjøperen en å gjøre markedet bedre?

Blir jo som å straffe folk som kjøper ting i utlandet fordi det bryter norsk lov.

Hvilken lov kjøpsloven?

Endret av LMH1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bare ikke kom med det gebyret så er alt greit. 

 

Såvidt enig med artikkelen, fjerning av de skyhøye avgiftene på alkohol og tobakk vil skape mer handel innenlands. I stede for handling i Sverige/Danmark/Tyskland. Samt det vil fjerne de store kriminelle miljøene som tjener seg søkk rike pga disse avgiftene når de smuggler det inn.

 

Kanskje revurdere den 4.7% på alkohol i butikk og, artig og være i andre land og ha et hav av øl og velge mellom.

Uten og måtte dra på polet. I forskjellige styrkegrader, utifra tradisjonene de er brygget på. 

 

Synd kultur skal kunstig fjernes som dette, med en kunstig grense. 

Er en vinn-vinn situasjon. 

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Bare ikke kom med det gebyret så er alt greit.

Det er faktisk snakk om gebyrene og økes også for å få bort handel.

6000 kr grensen skal reduseres til 3000 kr, er det god avtale? Eller nødvendig på grunn av EU regelverket?

Prisen for å sende ting til kina vil neppe gå ned heller.

 

160 kr gebyr per pakke + 25% moms prøv å regn hvor dyrt det blir? betaler man 40 kr blir det 250 kr med fortolling.

 

En ting er smugling men det finnes lovverk på.

Men snakkes også om fult lovlige til blir dyrere kun fordi butikkene i dette landet skal tjene penger.

Problemet da bør de pålegges å selge ting til fornuftig priser også.

 

Husk varer under 350 kr tjener neppe butikkene penger på heller, så for dem er det egentlig ikke kritisk.

Hadde vært verre for butikkene man kunne handlet for 5000 kr uten moms.

Men man må jo tenke på ulempene også med tanke på reklamasjon og lang leveringtid og svindlere, særlig på ebay og butikker som ikke er helt ærlige selger varer de vet har feil. Så det er jo risiko kjøper må ta.

 

Hvis vi skal gå den veien hva å forby butikkene å ha åpenkjøp og relamasjon? Kjøper tar risko å handle i butikken kjøper man vare som er defekt er et kundene sin feil. Ikke selgeren. Dermed kan selgeren bortfalle åpenkjøp og reklamasjon fordi politikerne ønske at butikkene skal tjene penger på dårlig utført arbeidet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"– Å fjerne 350-kronersgrensen har vært en av våre viktigste politiske saker over lang tid. Det vil trolig skape 1.700 nye arbeidsplasser og være et viktig bidrag til ny optimisme, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn."

 

Jeg trenger at det vises til hvordan de har kommet frem til at dette skal skape 1700 nye arbeidsplasser.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

"– Å fjerne 350-kronersgrensen har vært en av våre viktigste politiske saker over lang tid. Det vil trolig skape 1.700 nye arbeidsplasser og være et viktig bidrag til ny optimisme, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn."

 

Jeg vil bli svært forundret dersom det faktisk fører til at vi får 17 (sytten) nye arbeidsplasser. Den dritten folk bestiller fra kina, kommer de aldeles ikke til å kjøpe her til lands uansett. Stopp i import av godteri og brus fra Sverige vil vel heller senke behovet av arbeidsplasser vedr. distribusjon.
Det eneste positive er at folk trolig blir litt mer kritiske til hva de bestiller, og heller samler opp med større kvanta. Noe som fører til færre pakker og mindre behov for distribusjon her også.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som noen over her nevner, problemet i Norge er ikke bare priser, men og manglende varer.. Er mye du ikke har mulighet til å få tak i her.. Og når noen ting som koster 10kr fra Kina kan koste over 350 kr her (samme vare), så burde noen virkelig tenke litt.

 

For meg skaper ikke dette all verdens problem at de stenger for kjøp fra utlandet, men blir dyrere. Selv om prisen for gjenstanden ville vært samme i Norge og rundt på ebay, så hadde vi fortsatt hatt dyr frakt her i Norge.. Så blir trolig mindre kjøp av småting for å få fikset opp i gammelt, og mer kjøp av nye ting og heller kaste det gamle. Å kjøpe en del til 20 kr er kjipt når frakt ofte koster 100-150 kr. Jeg har søster rett på andre siden av grensen, så kan fortsatt bestille ting på ebay i Europa billig, men kina er verre der og.. Men men..

 

 

Dette skaper nok mye sinne, som om f.eks KrF ikke var dårlig nok likt fra før...

 

 

 

Noe som fører til færre pakker og mindre behov for distribusjon her også.

Som fører til færre folk som jobber i posten :O

Endret av Wrasko
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Stopp i import av godteri og brus fra Sverige vil vel heller senke behovet av arbeidsplasser vedr. distribusjon.

Det eneste positive er at folk trolig blir litt mer kritiske til hva de bestiller, og heller samler opp med større kvanta. Noe som fører til færre pakker og mindre behov for distribusjon her også.

 

Største problemet er vel heller tjenestekvaliteten reduseres, elkjøp\komplett legger ansvaret på kjøperen og produsenten.

De er jo bare et mellomledd. Har kundene ikke alternativer blir jo tjenesten dårligere også.

 

Vi må regne med siste året vil kjøp fra utlandet økes dramatisk?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Med unntak av snop er det tilnærmet ingenting av de varene blir produsert i Norge, og det kommer også til å være situasjonen etter avgifts endringen.

 

Alt dette gjør er å kunstig øke prisen på "å gjøre jobben sjøl" slik at det blir åpning for at noen kan fortsatt kan sitte og være et unyttig og fordyrende mellomledd.

 

Ingen av de jobbene som eventuelt skapes av dette gjør noe som er nyttig for samfunnet og det hadde vært bedre om de folkene gikk og plukket søppel langs veiene for betaling fra NAV.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I 2019 når posten overfylles av varer som ikke blir hentet og kapasiteten og utgiftene rundt det eksploderer så vil nok 350kr grensen bli gjeninnført på et politisk nivå relativt raskt.

 

Så bare fortsett å bestill tusenvis av små varer ifra Kina og Gud vet hvor i 2019. Gi posten så mye ekstra jobb og utgifter at dem ikke ser anen utvei en å reversere avgjørelsen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I 2019 når posten overfylles av varer som ikke blir hentet og kapasiteten og utgiftene rundt det eksploderer så vil nok 350kr grensen bli gjeninnført på et politisk nivå relativt raskt.

2020 er det ikke 2019.

Men jeg tror ikke det har noe å si om hvor mye folk sløser, for posten tjener jo fett på selge det folk ikke vil ha.

De tester kun varen legger det ut på salg:

 

https://www.toll.no/no/om-tolletaten/nyheter/2018/tollauksjon-pa-nett/

 

https://www.nrk.no/ostfold/smuglere-byr-pa-beslaglagte-varer-1.6336092

I gjennomsnitt i fjord tjente staten 1 miliard kr året. Så ergo staten tjener penger på dette.

Defekte varer taper de penger på.

Lenke til kommentar

Så om jeg f.eks ønsker å forhåndsbestille nyeste CD'en til en av mine favoritt artister direkte fra plateselskapet/nettsiden til artisten og få den signert at artisten/bandet. CD'en koster meg da 200-250kr ink frakt etc. Så vil den da koste meg over dobbelt så mye etc.

 

Har ikke noe prob med at det betales mva fra første krone, men da få bort behandlings gebyr! Det er også mye varer som ikke er mulig å oppdrive i Norge og må da få det fra utlandet. Så skal dette skje får bort behandlingsavgiftene og heller la mva påslaget dekke de utgifter man har til behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen problemer med og betale moms, men gebyrene som kommer ved fortolling vil jeg gjerne unngå.

 

Kjøper jeg igjennom firmaet mitt i dag varer for over 350.- får jeg beskjed på momsbeløpet som jeg bringer videre til regnskapsfirmaet, og ingen gebyrer å betale.

Det burde være mulig og få til en elektronisk løsning som gjør at de som handler fra utlandet automatisk får tilsendt en mail med momsbeløpet som de betaler inn på en konto og enten automatisk gitt beskjed til transportøren eller et bevis som de vedlegger ved henting av varen på posten så slipper mellomleddet og foreta fortollingen.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med å betale fra første krone, men å betale 200,- i gebyr er helt hårreisende.

Det som verre er tollkontorene har sluttet å informere eierene om at pakken er blitt tatt i tollen.

De skylder på senderen. Siden tollkontoret tjener penger på å selge varene våres videre.

 

Det burde være mulig å kunne fortolle en vare.

 

 

Det burde være mulig og få til en elektronisk løsning som gjør at de som handler fra utlandet automatisk får tilsendt en mail med momsbeløpet som de betaler inn på en konto og enten automatisk gitt beskjed til transportøren eller et bevis som de vedlegger ved henting av varen på posten.

Ja enig det, men hvem skal betale det? Eneste mulighet er å ha tax nr koblet til sporingsnummer.

Men blir det sendt som brev blir det vanskelig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

2020 er det ikke 2019.

Men jeg tror ikke det har noe å si om hvor mye folk sløser, for posten tjener jo fett på selge det folk ikke vil ha.

De tester kun varen legger det ut på salg:

 

https://www.toll.no/no/om-tolletaten/nyheter/2018/tollauksjon-pa-nett/

 

https://www.nrk.no/ostfold/smuglere-byr-pa-beslaglagte-varer-1.6336092

I gjennomsnitt i fjord tjente staten 1 miliard kr året. Så ergo staten tjener penger på dette.

Defekte varer taper de penger på.

 

Ah ja stemmer, er i 2020 det var... :)

 

Men pakker som ikke blir hentet blir ikke beslaglagt. Dem skal sendes tilbake til avsender.

Lenke til kommentar

Jaja, problemet med eBay og andre lignende tjenester er at de ikke samler alle varene man bestiller i en sending. Så da får man et problem med fortollingsgebyr/ekspedisjonsgebyr på kr 150? for hver eneste pakke???

 

Hvis eBay og de ikke klarer å samle alle sendingene i en pakke så blir det null bestillinger fra meg. Norske bedrifter får vel null bestillinger de også da de som regel ikke har det jeg trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...