Gå til innhold

Chili har fått utsatt fristen for å svare Nkom om «Fri Data»


Anbefalte innlegg

Henger dere opp i detaljer.

Så ditt problem er at loven sier at det skal være fritt frem hvordan det brukes?

Og er ikkje fornøyd med at de prøver seg på ett mobilabonnement kun til mobil?

Hvilke detaljer? At lover og regler er til for å følges? Du var i speilet og så deg selv, ja? Snakker om snøsokk og egoist, for å bruke dine egne ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette handler jo om at vi må ta grep nå for å bevare nettnøytraliteten. Problemet med å åpne for at Chili kan få operere utenfor regelverket er at flere vil pushe grensene enda mer enn de allerede gjør.

Nettnøytralitet virker kanskje som en teit gammeldags greie, men det er utrolig viktig.

Netflix og Youtube står for enorme andeler av netttrafikken. Det koster mye penger å bygge ut nettet for å takle det, så ikke alle får dårligere hastighet. En annen løsning er jo bare å strupe hastigheten du har mellom deg og Netflix, og evt la deg kjøpe et dyrere abonnement om du ønsker å kunne streame HD.

Eller om Chili får betalt av Google for å kun tilby mulighet til å streame musikk fra Google Play Music med dere normale abonnementer? Kjøp tillegstjeneste for å få tilgang til Spotify.

Det handler om å sette ned foten nå, slik at vi ikke blir rævkjørt i fremtiden.

Det er fortsatt merkelig at nettnøytalitet plutselig skal være få forbanna viktig når det er snakk om å få kjøpt langt mer data enn noen annen aktør tilbyr til samme (eller noen) pris, men med noen begrensninger på hva man bruke dataene til, mens det soleklare bruddet på nettnøytalitet som music freedom osv blir godtatt fordi det er til fordel for kundene. Eksempelet ditt med at man skulle gi fri bruk av Google play music er faktisk veldig nær music freedom, som heller ikke er uavhengig av streamingtilbyder.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen drittsekker.

De har sagt at de får 1TB data å bruke i måneden.

Loven sier at man ikke kan begrense det til kun èn enhet for privat bruk.

Chili bryter loven.

De er svindlere.

Nei, de har sagt at poenget ikke er at det er 1 TB. 1 TB er bare der for "ordens skyld". Poenget med abonnementet er at man skal kunne bruke det med normal bruk uten å måtte bekymre seg for datagrenser.

 

De er ikke svindlere. Det er bare forvirrede hatere som tror det fordi de ikke klarer å få med seg noe.

 

Faktisk tror jeg at om Chili ikke legger ned "Fri" nå, så skal jeg skaffe det når det er på plass at de må tillate at folk bruker hotspot, og bruke opp hver lille bit hver måned til det blir lagt ned. De spekulerer og svindler. Motbydelig. Ja, de andre overpriser som fy på data, men Chili spekulerer i ren svindel.

Ja, du får misbruke i vei så du kan ødlegge for alle andre. Hvor gammel er du, 13?

 

Svindel? Man betaler mindre for Fri Data enn andre abonnementer som ikke er i nærheten av å konkurrere med Chili engang. Det er ikke svindel. Det er andre som svindler kundene med overpris for fattige 12-15 GB.

 

Men jeg begynner å lure på om du ikke jobber for en av disse konkurrentene siden du reagerer så voldsomt på Chilis fantastiske abonnement som utklasser alle de andre.

 

Folk er regelrett dum i hodet.

Her har vi ett selskap som prøver å gi ett godt tilbud som passer til veldig mange for en billig peng.

Også klager folk, istedenfor å avvente litt for å se om resten av konkurrentene følger etter.

Folk er ikke nødvendigvis dumme. Det er tunge økonomiske interesser i dette. Det var jo en her på forumet som kom med innsideinformasjon om at Chili skulle bytte fra Telia til Telenor. En av de som er mest negative til dette Chili-abonnementet.

 

Da det ble påpekt at det ikke finnes noe offentlig informasjon der ute om at Chili skulle bytte fra Telia så prøvde han å ro seg unna.

 

Men hvordan visste han det når det ikke er offentlig kjent? Vel, vi får se da. Hvis Chili faktisk bytter i overskuelig fremtid så vet vi at vi har en som sitter her og rakker ned på Chili på vegne av arbeidsgiveren sin.

 

Hvorfor det?

For å gå tilbake til disse tåpelige 10gb for 299?

Ja, det er nok det de vil. For da slipper arbeidsgiveren deres å konkurrere mot Fri Data.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fortsatt merkelig at nettnøytalitet plutselig skal være få forbanna viktig når det er snakk om å få kjøpt langt mer data enn noen annen aktør tilbyr til samme (eller noen) pris, men med noen begrensninger på hva man bruke dataene til, mens det soleklare bruddet på nettnøytalitet som music freedom osv blir godtatt fordi det er til fordel for kundene. Eksempelet ditt med at man skulle gi fri bruk av Google play music er faktisk veldig nær music freedom, som heller ikke er uavhengig av streamingtilbyder.

Jeg er helt enig. 

Så vidt jeg husker var vel et av kriteriene for at Music Freedom ble godtatt var vel at alle streaming-aktører kan få lagt inn produktet sitt for nulltakstering. Men, jeg er helt enig i det du sier, og klarer ikke å forstå at Music Freedom har livets rett.

Lenke til kommentar

Jeg benytter meg av nesten hele gigabyten min hver måned. Er det også egoistisk? Eller burde jeg være solidarisk ovenfor mobilselskapet mitt og bestille 20 GB for å bruke bare en?

Sammenligningen er helt latterlig. For de 399 kronene du betaler for fri data hos Chili i måneden får du i beste fall under 15 GB data hos andre. Hvis du uansett bruker 15+ GB så lønner det seg å bytte til Chili selv om du bare bruker f.eks. 18 GB hos nåværende operatør.

 

Dette handler jo om at vi må ta grep nå for å bevare nettnøytraliteten. Problemet med å åpne for at Chili kan få operere utenfor regelverket er at flere vil pushe grensene enda mer enn de allerede gjør. 

Nettnøytralitet virker kanskje som en teit gammeldags greie, men det er utrolig viktig.

Nei, vi trenger ikke å ta grep nå, siden det er til forbrukerens fordel at Chili har Fri Data-abonnementet.

 

Hvis det derimot begynner å bli et problem at operatørene prøver å flytte på grensene så får man heller gripe inn da.

 

Nettnøytralitet er viktig, men det er ikke et problem i dag. Ikke her i Norge.

 

Egne fortolkninger av "normalt forbruk", som eksempelvis hekomo mener å være ekspert på, er og blir tull. Chili har "tatt en spansk en" og forsøkt å kuppe markedet. Hvorfor tror man ellers at de bruker ord som "FRI BRUK" og "1000 GB" i sin markedsføring?

Ingen "fri"-abonnementer er 100% fri. Det gjelder også "fri SMS" og annet.

 

Chilis abonnement er for normalt bruk. Vi ser på prisene på andre "store" abonnementer hva normal bruk er. Det er under 15 GB i måneden.

 

Chili bruker ikke 1000 GB i markedsføringen som sådan. De er bare nødt til å oppgi et tall formelt sett. Chilis markedsføring går på at man skal kunne bruke abonnementet uten å bekymre seg for datakvoter. Ignorer 1000 GB, det har ikke noe med saken å gjre.

 

Tenker oppsummeringen blir noe som dette; du er en fyr som synes det er greit å bli utnyttet og du bryr deg heller ikke om andre utnyttes, spesielt ikke om du kanskje kan få deg en fordel. Det er folk med din tankegang som gjør at vi fortsatt har menneskehandel og slavetrafikk.

Kødder du nå? Hvordan utnyttes jeg av å betale mindre for et abonnement med ekstremt mye data enn jeg må for andre abonnementer med veldig lite data?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, de har sagt at poenget ikke er at det er 1 TB. 1 TB er bare der for "ordens skyld". Poenget med abonnementet er at man skal kunne bruke det med normal bruk uten å måtte bekymre seg for datagrenser.

Kan du vise til hvor dette står i vilkårene? Ikke som tolkninger fra din side, men i klar tekst.

 

Ingen "fri"-abonnementer er 100% fri. Det gjelder også "fri SMS" og annet.

 

Chilis abonnement er for normalt bruk. Vi ser på prisene på andre "store" abonnementer hva normal bruk er. Det er under 15 GB i måneden.

 

Chili bruker ikke 1000 GB i markedsføringen som sådan. De er bare nødt til å oppgi et tall formelt sett. Chilis markedsføring går på at man skal kunne bruke abonnementet uten å bekymre seg for datakvoter. Ignorer 1000 GB, det har ikke noe med saken å gjre.

Nei, nå tolker du fælt. Andre abonnementer angir maks kvote, ikke "normal" bruk.

 

Og Chili bruker ikke 1000GB i markedsføringen, nei...

 

post-88193-0-31930400-1542565987_thumb.png

 

Edit:

Hvorfor er Chili nødt til å oppgi et tall formelt sett, tror du? Hvorfor bruker de ikke et annet tall enn 1000GB?

 

Når skal de ekstra datapakkene til Chili brukes, om ikke de kommer på toppen av kvoten du allerede har betalt for? Og kvoten ved Chili's "fri bruk" er inntil 1000GB, akkurat som den er inntil 12 GB ved "Chili 12 GB".

 

post-88193-0-39770400-1542567373_thumb.png

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Kødder du nå? Hvordan utnyttes jeg av å betale mindre for et abonnement med ekstremt mye data enn jeg må for andre abonnementer med veldig lite data?

 

Det at du faktisk spør sier vel det meste egentlig? Du blir utnyttet av Chili som narrer kunder som deg over på et abonnement som bryter loven og som er ulovlig. Med så ulne kjøreregler at selv ikke kundene vet hva som gjelder for å få lov til å fortsette å bruke tjenesten, og det gjør at mange brukere desperat holder databruken svært lav for å unngå å bli flyttet over til feks Chili 12 GB. 

 

Du kjøper 1TB men frykten for å bli sparket ut gjør at du kanskje bare tør bruke 150-200 GB data og du blir dermed lurt og utnyttet. 

 

Dette tilbudet er jo neppe noe som kommer til å stå seg veldig lenge, men er trolig et forsøk fra Chili sin side på å vokse maksimalt organisk slik at andre selskaper vil kjøpe opp Chili. Du og dine 1TB kunder er brekkstangen Chili bruker for å få til dette. Når ny eier overtar så føres dere helt sikkert over på nytt abonnement som er milevis unna "fri data" eller 1 TB data slik at det nye selskapet vil være 100% sikker på å tjene på alle kunder. Dette er jo bare et tenkt tilfelle og trenger ikke vise seg å stemme. Det kan jo også være at Chili ønsker seg mange nye kunder med Chili fri data, men at de trenger å sparke de kundene som gjør at taper penger på modellen. Feks alle som bruker over 200 GB per måned el mer. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kjøper 1TB men frykten for å bli sparket ut gjør at du kanskje bare tør bruke 150-200 GB data og du blir dermed lurt og utnyttet.

 

 

Nei, man kjøper en tjeneste som gjør at en kan bruke mobilen som vanlig i hverdagen uten frykt for at en skal nå en fastsatt grense på X antall Gb.

 

For min del innebar det å gå fra Komplett 12Gb til Chili Fri en ren og skjær befrielse.

Jeg slipper å tenke på hvor mange Gb jeg bruker på en gitt måned, og akkurat det er verdt mer enn de fleste nyfrelste regelrytterne her inne ser ut til å forstå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvilke detaljer? At lover og regler er til for å følges? Du var i speilet og så deg selv, ja? Snakker om snøsokk og egoist, for å bruke dine egne ord.

Du såg tydeligvis ikkje poenget mitt.

 

For folk flest er dette ett kjempe abonnement.

Flere 100 gb til samme pris som 10+ hos andre.

 

Å dere hyler, og skriker fordi dere ikkje får lage Hotspot og dele det med hele familien/kompisgjengen.

 

Hold deg til 10+ for 299 du, også tar eg så mange gb eg kan over det for samme prisen. Også får eg heller holde meg til retningslinjene som er satt for øyeblikket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du såg tydeligvis ikkje poenget mitt.

 

For folk flest er dette ett kjempe abonnement.

Flere 100 gb til samme pris som 10+ hos andre.

 

Å dere hyler, og skriker fordi dere ikkje får lage Hotspot og dele det med hele familien/kompisgjengen.

 

Hold deg til 10+ for 299 du, også tar eg så mange gb eg kan over det for samme prisen. Også får eg heller holde meg til retningslinjene som er satt for øyeblikket.

Hvem snakker om å dele med hele familien/kompisgjengen? Ikke jeg i hvert fall. Jeg ønsker å dele med mine egne enheter, og det er akkurat det NKOM påpeker at Chili må forholde seg til for å følge gjeldende regelverk. Videre har Chili fått medhold i å kalle 1000 GB for "fri bruk". Da holder det ikke å kaste folk ned på 12 GB abonnement uten at de har vært i nærheten av 1000 GB.

 

Som et minimum må Chili kunne spesifisere hva de mener med inntil 1000 GB. Hadde de lansert et abonnement på 200 GB til samme pris, så hadde jeg lett skiftet leverandør selv. Forutsatt at de følger gjeldende regelverk. Inntil videre så holder jeg meg til mine 100 GB med rollover og 30 GB EU roaming. Der får jeg det jeg betaler for, og har opptil 200 GB tilgjengelig.

 

Så slutt å beskylde andre for å hyle og skrike, når du verken kjenner dem eller deres behov. Det eneste jeg forlanger er at Chili konkurrerer på samme regelverk som alle andre selskaper må. Kun på denne måten vil en kunne få reell konkurranse i markedet.

 

Brukernavnet ditt passer forøvrig glimrende, Villfaren.

Lenke til kommentar

Nei, man kjøper en tjeneste som gjør at en kan bruke mobilen som vanlig i hverdagen uten frykt for at en skal nå en fastsatt grense på X antall Gb.

 

For min del innebar det å gå fra Komplett 12Gb til Chili Fri en ren og skjær befrielse.

Jeg slipper å tenke på hvor mange Gb jeg bruker på en gitt måned, og akkurat det er verdt mer enn de fleste nyfrelste regelrytterne her inne ser ut til å forstå.

 

Så mned komplett 12Gb så var kvoten 12Gb? Men når du byttet til Chili 1000Gb så er kvoten nå 200 Gb? 

Om vi følger din logikk så bør jo ikke de som idag har mobilabonnement på 12 GB bruke mer en 2-3 Gb per måned?

Lenke til kommentar

Hvem snakker om å dele med hele familien/kompisgjengen? Ikke jeg i hvert fall. Jeg ønsker å dele med mine egne enheter, og det er akkurat det NKOM påpeker at Chili må forholde seg til for å følge gjeldende regelverk. Videre har Chili fått medhold i å kalle 1000 GB for "fri bruk". Da holder det ikke å kaste folk ned på 12 GB abonnement uten at de har vært i nærheten av 1000 GB.

 

Som et minimum må Chili kunne spesifisere hva de mener med inntil 1000 GB. Hadde de lansert et abonnement på 200 GB til samme pris, så hadde jeg lett skiftet leverandør selv. Forutsatt at de følger gjeldende regelverk. Inntil videre så holder jeg meg til mine 100 GB med rollover og 30 GB EU roaming. Der får jeg det jeg betaler for, og har opptil 200 GB tilgjengelig.

 

Så slutt å beskylde andre for å hyle og skrike, når du verken kjenner dem eller deres behov. Det eneste jeg forlanger er at Chili konkurrerer på samme regelverk som alle andre selskaper må. Kun på denne måten vil en kunne få reell konkurranse i markedet.

 

Brukernavnet ditt passer forøvrig glimrende, Villfaren.

Sa ikkje at det var perfekt, men en start.

Er såklart interessert i full pakke, men ett sted må konkurransen begynne.

Lenke til kommentar

Sa ikkje at det var perfekt, men en start.

Er såklart interessert i full pakke, men ett sted må konkurransen begynne.

Hvem tror du er interessert i å konkurrere med et åpenbart ulovlig tilbud? 

 

Bryr meg ikkje om at de er på grensen til loven. Er en fillesak, og poenget er at konkurransen må begynne ett sted.

 

Og når folk snakker om å dele abonnementet på hele kollektive eller familien sier det seg selv at konkurransen ikkje helt der enda.

De er ikke på grensen til loven, de har brutt gjeldende lover og regler. Og det synes du er helt greit. Kalle andre egoister og snøsokker kan du, men du forstår ikke at det er du som er egoisten når du godtar regelbrudd så lenge det gavner deg.

 

Så bør du slutte med din stråmannsargumentasjon om deling til andre enn deg selv. Det er ikke det saken handler om. Saken handler om eget bruk og egne enheter. Og ikke minst "FRI BRUK", dersom det likevel ikke er 1000 GB som Chili bruker i sin markedsføring.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

De er ikke på grensen til loven, de har brutt gjeldende lover og regler. Og det synes du er helt greit. Kalle andre egoister og snøsokker kan du, men du forstår ikke at det er du som er egoisten når du godtar regelbrudd så lenge det gavner deg.

 

Så bør du slutte med din stråmannsargumentasjon om deling til andre enn deg selv. Det er ikke det saken handler om. Saken handler om eget bruk og egne enheter. Og ikke minst "FRI BRUK", dersom det likevel ikke er 1000 GB som Chili bruker i sin markedsføring.

Det er flere som tidligere har påpekt at de ønsket å dele abonnementet på flere personer via Hotspot.

 

Som tidligere nevnt synst eg ikkje alt er ok ved abonnementet nei, men er absolutt en start.

Lenke til kommentar

Jeg mener at vil du bruke Hotspot og dele data med pc eller nettbrett så burde det være opp til meg. Ikke at dem skal straffe meg, det er nesten ingen som bruker 1000 gb på telefonen jeg orker hvertfall ikke å kun sitte å surfe bare på telefonen. Er jeg på hytta eller andre plasser, og har med pc så burde det vert lov og bruke Hospot. Det er jo min mening. 

 

Er vel bare chili mobil som ikke har deling på mobilabument er jo dårlig at dem ikke har det. En betaler jo for 1000gb og da burde vel være opptil kvar enkelte hva dem vil bruker data til.

Lenke til kommentar

Jeg mener at vil du bruke Hotspot og dele data med pc eller nettbrett så burde det være opp til meg. Ikke at dem skal straffe meg, det er nesten ingen som bruker 1000 gb på telefonen jeg orker hvertfall ikke å kun sitte å surfe bare på telefonen. Er jeg på hytta eller andre plasser, og har med pc så burde det vert lov og bruke Hospot. Det er jo min mening. 

 

Er vel bare chili mobil som ikke har deling på mobilabument er jo dårlig at dem ikke har det. En betaler jo for 1000gb og da burde vel være opptil kvar enkelte hva dem vil bruker data til.

 

 

Nå har jo Nkom slått fast en gang for alle at Chili ikke kan nekte kundene å dele data mellom egne enheter. Vil du se på serier på tv så gjør du det, eller på tablet eller pc. Ditt valg selv om du bruker data via Chili "fri data". 

Lenke til kommentar

 

Jeg benytter meg av nesten hele gigabyten min hver måned. Er det også egoistisk? Eller burde jeg være solidarisk ovenfor mobilselskapet mitt og bestille 20 GB for å bruke bare en?

Det er tydeligvis hva de fleste mener her. 1TB betyr visstnok 30GB i øynene til Tek brukere.

Herregud ...

Det er jo fordi kan fint bruke 300 GB i måneden med Chili mobil til en langt lavere pris enn konkurrentene. Noen tar til takke med det fordi de får mye for pengene. Problemet er jo at brukervilkårne er forvirrende. De sender ut meldinger når du bruker for mye data på en dag i stedet for å sette en maksgrense per dag og så strupe hastigheten.

 

Chili fri data er et bra abonnement fra et dårlig selskap med elendige brukervilkår. Jeg skjønner dem som liker det og jeg skjønner dem som misliker det.

Lenke til kommentar

Nå har jo Nkom slått fast en gang for alle at Chili ikke kan nekte kundene å dele data mellom egne enheter. Vil du se på serier på tv så gjør du det, eller på tablet eller pc. Ditt valg selv om du bruker data via Chili "fri data". 

Så det vil si at en kan bruke det fritt sånn en vil det. bra at dem har tvunget dette fram da får det er jo en betaler jo for et produkt.

Som en egentlig ikke fikk full utbytte på sånn det hva tidligere.

 

Og en annen ting som er dumt er at dem ikke har tvilling sim. Noe som hadde vert bra å hatt.  Men det blir kanskje for mye forlangt,kanskje det kommer en dag dem tilbyr dette. Er vel noe dem burde om dem skal kunne få flere kunder over til dem. 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...