Gå til innhold

Chili har fått utsatt fristen for å svare Nkom om «Fri Data»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Må endre vilkårene 

Nkoms vurdering var at Chilimobils vilkår om at abonnementet, som inkluderer opptil 1000 gigabyte data i måneden, kun er til «personlig bruk» er innenfor regelverket.

De varslet imidlertid at Chilimobil må fjerne begrensningen om at man ikke kan dele datatilkoblingen fra mobilen til andre enheter. 

– Chilimobil har fått medhold i det viktigste prinsippet i vilkårene på abonnementet «Chili Fri Data». Tjenesten kan fortsatt begrenses til personlig bruk. Dette betyr at vi kommer til å fortsette med Fri Data

Men er ikke det som er problemet, problemet er det er opp til chilimobil å vurdere hva som er misbruk eller ikke, de mener det er greit å surfe eller spille av youtube\musikk på mobilen.

 

Det som ikke er greit å sette simkortet i ruter over lengere periode eller dele internett med laptop eller pc over lengere tid. Få forklaring på hvor mye GB per dag\måned man faktisk kan bruke, eller om hastigheten mobilen har betydning om man kan få hastigheten redusert f.eks samsung note 9. For i følge den informasjon man har fått kan chilimobil velge selv hva de mener er misbruk eller ikke.

 

Greit nok advokatkontoret ikke har tid å følge opp men produktet fri data fremstår som useriøs hvis de gjelder fri bruk på surfing og film opp til 720p. Men gjelder ikke for opplasting av bilder hvis man har 10 000 bilder man laster opp i måneden. Det er liksom misbruk. Samt også film hvis det er over 720p\ par gb per film. Eller ISO filer man laster ned samt også steam spill.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Må endre vilkårene 

Nkoms vurdering var at Chilimobils vilkår om at abonnementet, som inkluderer opptil 1000 gigabyte data i måneden, kun er til «personlig bruk» er innenfor regelverket.

De varslet imidlertid at Chilimobil må fjerne begrensningen om at man ikke kan dele datatilkoblingen fra mobilen til andre enheter. – Chilimobil har fått medhold i det viktigste prinsippet i vilkårene på abonnementet «Chili Fri Data». Tjenesten kan fortsatt begrenses til personlig bruk. Dette betyr at vi kommer til å fortsette med Fri Data

Men er ikke det som er problemet, problemet er det er opp til chilimobil å vurdere hva som er misbruk eller ikke, de mener det er greit å surfe eller spille av youtube\musikk på mobilen.

 

Det som ikke er greit å sette simkortet i ruter over lengere periode eller dele internett med laptop eller pc over lengere tid. Få forklaring på hvor mye GB per dag\måned man faktisk kan bruke, eller om hastigheten mobilen har betydning om man kan få hastigheten redusert f.eks samsung note 9. For i følge den informasjon man har fått kan chilimobil velge selv hva de mener er misbruk eller ikke.

 

Greit nok advokatkontoret ikke har tid å følge opp men produktet fri data fremstår som useriøs hvis de gjelder fri bruk på surfing og film opp til 720p. Men gjelder ikke for opplasting av bilder hvis man har 10 000 bilder man laster opp i måneden. Det er liksom misbruk. Samt også film hvis det er over 720p\ par gb per film. Eller ISO filer man laster ned samt også steam spill.

Sånn som jeg tolker svaret fra Nkom så har ikke Chili lenger muligheten til dette. Så lenge du bruker dataen til personlig bruk så er det likegyldig hvilken enhet som bruker dataen og hva den brukes til. Det vil jo i så fall bli opp til Chili å bevise at dette ikke er tilfelle og at du har brutt reglene. De tåler nok ikke for mange saker hvor folk klager de inn.

 

Det kommer nok til å komme frem saker fremover hvor folk som følger reglene likevel blir strupet i hastighet, men du har jo da loven på din side.

Endret av Bjoolz
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men du ser vel saken hvis man tar saken for forbrukerrådet, eller nkom fordi man mener man har blitt sagt opp på ugyldig grunnlag.

At man i tillegg må betale måned avgift som surt.

 

Men ennå surere hvis man faktisk ikke får hva man betaler for 5 mbit hastighet og betaler 400 kr måneden for treg nett.

For chilimobil har ikke lovet fast hastighet, hadde jeg vist ytelsen var å dårlig hadde jeg ikke tegnet avtale. Eller betalt.

 

Men nå slikt ikke ønskes å diskuteres sier det seg selv.

Det er det som er surt med fri data. Chilmobil hvis de vil kan gjøre slik de mener er riktig å løse sitvasjonen bevis blir vanskelig å ta, skal jeg da sende mobilen på inforcare for å bevise mobilen ikke er flaskehalsen for å få noe sak mot chilimobil? Eller har jeg ingen sak i heletatt er slik risiko å handle med uerfarne og useriøse bedrifter. At de har taushetsplikt hjelper lite i mitt tilfelle. Ingen tvil på chilimobil legger skyld på telia har får dårlig nett. Men hvem skal være ansvarlig for tjeneste kvaliteten spør jeg?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men du ser vel saken hvis man tar saken for forbrukerrådet, eller nkom fordi man mener man har blitt sagt opp på ugyldig grunnlag.

At man i tillegg må betale måned avgift som surt.

 

Men ennå surere hvis man faktisk ikke får hva man betaler for 5 mbit hastighet og betaler 400 kr måneden for treg nett.

For chilimobil har ikke lovet fast hastighet, hadde jeg vist ytelsen var å dårlig hadde jeg ikke tegnet avtale. Eller betalt.

 

Men nå slikt ikke ønskes å diskuteres sier det seg selv.

Det er det som er surt med fri data. Chilmobil hvis de vil kan gjøre slik de mener er riktig å løse sitvasjonen bevis blir vanskelig å ta, skal jeg da sende mobilen på inforcare for å bevise mobilen ikke er flaskehalsen for å få noe sak mot chilimobil? Eller har jeg ingen sak i heletatt er slik risiko å handle med uerfarne og useriøse bedrifter. At de har taushetsplikt hjelper lite i mitt tilfelle. Ingen tvil på chilimobil legger skyld på telia har får dårlig nett. Men hvem skal være ansvarlig for tjeneste kvaliteten spør jeg?

 

 

Har du prøvd å flytte på deg? 

Hverken Telenor eller Telia har super dekning over alt.

Når dekninga er god er det ingenting å sei på hastigheita til Chilli

 

2819971462.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Håper de beholder abbonementet og gjør at man kan dele med andre eiendeler/enheter som man eier. Hadde vært en drøm for flere venner til og ha dette abbo, ettersom bredbånd ikke funker som det skal eller at fiber koster skjorten og sette opp. Dette hadde vært perfekt, sist jeg sjekket 4g hastighetene hos min venn var det på 45/35 på dagen og 80/60 på kvelden. (Bor ved siden av et fjell, så hastigheten er varierende.)

Lenke til kommentar

 

Håper de beholder abbonementet og gjør at man kan dele med andre eiendeler/enheter som man eier. Hadde vært en drøm for flere venner til og ha dette abbo, ettersom bredbånd ikke funker som det skal eller at fiber koster skjorten og sette opp. Dette hadde vært perfekt, sist jeg sjekket 4g hastighetene hos min venn var det på 45/35 på dagen og 80/60 på kvelden. (Bor ved siden av et fjell, så hastigheten er varierende.)

 

 

Drøm videre. Kan garantere deg at "fri data" vil forsvinne da siden Chili opererer med bruk på ca 20 GB i snitt per kunde for å overleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper de beholder abbonementet og gjør at man kan dele med andre eiendeler/enheter som man eier. Hadde vært en drøm for flere venner til og ha dette abbo, ettersom bredbånd ikke funker som det skal eller at fiber koster skjorten og sette opp. Dette hadde vært perfekt, sist jeg sjekket 4g hastighetene hos min venn var det på 45/35 på dagen og 80/60 på kvelden. (Bor ved siden av et fjell, så hastigheten er varierende.)

 

Bor selv i et kollektiv der nettet er så dårlig at vi like godt kunne droppet det. Byttet selv til Chilimobil nylig etter å ha sett at mange brukte det som hotspot uansett og gjerne brukte 300-400gb i måneden uten problemer.

 

Har nå brukt 300gb selv og jeg har ikke brukt bredbåndet her siden jeg byttet. Er vel ca 20 dager siden jeg gjorde det. Bor midt i sentrum, så farten ligger på mellom 100-140 ned og gjerne 40-80 opp. Stabilt og fint, beste avgjørelsen jeg har gjort på lenge.

 

Sparte 100kr i måneden fra mitt gamle abbonement og jeg har teknisk sett oppgradert nettet her til de grader.

 

Min frykt er at de kommer til å endre vilkårene for å etterkomme NKOMs uttalelser men at de også dermed vil øke prisen for å kompensere for en eventuell økning i dataforbruk hos deres kunder når flere av dem bruker data på flere enheter.

 

En liten prisøkning hadde ikke gjort noe forsåvidt. En stor en hadde derimot blitt et problem, men det tror jeg også at Chilimobil skjønner at gjør det mindre attraktivt.

 

Selv kunne jeg gjerne betalt opptil 599 i måneden for dette siden jeg bruker veldig mye data nå.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor selv i et kollektiv der nettet er så dårlig at vi like godt kunne droppet det. Byttet selv til Chilimobil nylig etter å ha sett at mange brukte det som hotspot uansett og gjerne brukte 300-400gb i måneden uten problemer.

 

Har nå brukt 300gb selv og jeg har ikke brukt bredbåndet her siden jeg byttet. Er vel ca 20 dager siden jeg gjorde det. Bor midt i sentrum, så farten ligger på mellom 100-140 ned og gjerne 40-80 opp. Stabilt og fint, beste avgjørelsen jeg har gjort på lenge.

 

Sparte 100kr i måneden fra mitt gamle abbonement og jeg har teknisk sett oppgradert nettet her til de grader.

Kan du komme med screenshot fra applikasjon som viser forbruk? 

Lenke til kommentar

 

Bor selv i et kollektiv der nettet er så dårlig at vi like godt kunne droppet det. Byttet selv til Chilimobil nylig etter å ha sett at mange brukte det som hotspot uansett og gjerne brukte 300-400gb i måneden uten problemer.

 

Har nå brukt 300gb selv og jeg har ikke brukt bredbåndet her siden jeg byttet. Er vel ca 20 dager siden jeg gjorde det. Bor midt i sentrum, så farten ligger på mellom 100-140 ned og gjerne 40-80 opp. Stabilt og fint, beste avgjørelsen jeg har gjort på lenge.

 

Sparte 100kr i måneden fra mitt gamle abbonement og jeg har teknisk sett oppgradert nettet her til de grader.

Kan du komme med screenshot fra applikasjon som viser forbruk?

 

Hvis man ser litt på streams så er ikke det så urealistiske tall, siste 30 dager så har jeg brukt 293GB(på pcen), har riktig nok fiber å ikke mobilt internet, men firefox har brukt 174GB og chrome har brukt 109GB også kommer noen oppdateringer til spill på steam osv + noen andre små greier på toppen der, de siste 30 dagene så har jo også pubg brukt 4,3GB alene.

Jeg har 1-3 streams gående i 6-8 timer om dagen, men noen dager så er jeg ikke på pcen i det hele tatt nesten så da går jo naturligvis forbruket ned.

Har lite data på tlf for jeg bruker ikke data så mye når jeg er på jobb etc og er jeg enten hjemme eller borte så er det som oftest wifi av noe slaget tilgjengelig som man får låne.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

 

Håper de beholder abbonementet og gjør at man kan dele med andre eiendeler/enheter som man eier. Hadde vært en drøm for flere venner til og ha dette abbo, ettersom bredbånd ikke funker som det skal eller at fiber koster skjorten og sette opp. Dette hadde vært perfekt, sist jeg sjekket 4g hastighetene hos min venn var det på 45/35 på dagen og 80/60 på kvelden. (Bor ved siden av et fjell, så hastigheten er varierende.)

 

Bor selv i et kollektiv der nettet er så dårlig at vi like godt kunne droppet det. Byttet selv til Chilimobil nylig etter å ha sett at mange brukte det som hotspot uansett og gjerne brukte 300-400gb i måneden uten problemer.

 

Har nå brukt 300gb selv og jeg har ikke brukt bredbåndet her siden jeg byttet. Er vel ca 20 dager siden jeg gjorde det. Bor midt i sentrum, så farten ligger på mellom 100-140 ned og gjerne 40-80 opp. Stabilt og fint, beste avgjørelsen jeg har gjort på lenge.

 

Sparte 100kr i måneden fra mitt gamle abbonement og jeg har teknisk sett oppgradert nettet her til de grader.

Jaha? Min bror fikk en sinna melding fra Chili etter han hadde brukt 50GB på èn dag, selvom han da var inn i uke 3 og bare brukt rundt 150GB totalt.

 

Dette er bare et påskudd for å få kastet ut så mange kunder som mulig som er "uønsket" før de blir tvunget til å tillate hotspot eller tethering. Saken er overhodet ikke problematisk.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper de beholder abbonementet og gjør at man kan dele med andre eiendeler/enheter som man eier. Hadde vært en drøm for flere venner til og ha dette abbo, ettersom bredbånd ikke funker som det skal eller at fiber koster skjorten og sette opp. Dette hadde vært perfekt, sist jeg sjekket 4g hastighetene hos min venn var det på 45/35 på dagen og 80/60 på kvelden. (Bor ved siden av et fjell, så hastigheten er varierende.)

Så folk ønsker å bruke abonnementet som et mobilt bredbåndsabonnement, til tross for at det er ment å være et mobilabbonement?

 

This is why we can't have nice things...

 

Drøm videre. Kan garantere deg at "fri data" vil forsvinne da siden Chili opererer med bruk på ca 20 GB i snitt per kunde for å overleve.

Kilde?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Håper de beholder abbonementet og gjør at man kan dele med andre eiendeler/enheter som man eier. Hadde vært en drøm for flere venner til og ha dette abbo, ettersom bredbånd ikke funker som det skal eller at fiber koster skjorten og sette opp. Dette hadde vært perfekt, sist jeg sjekket 4g hastighetene hos min venn var det på 45/35 på dagen og 80/60 på kvelden. (Bor ved siden av et fjell, så hastigheten er varierende.)

Så folk ønsker å bruke abonnementet som et mobilt bredbåndsabonnement, til tross for at det er ment å være et mobilabbonement?

 

This is why we can't have nice things...

For tusende gang, det er 1000GB/1TB på abonnementet. Loven dikterer at de ikke kan bestemme hvordan man bruker dette, så lenge det er privat.

Om de ikke kan dekke 1000GB på de som bruker dette, så får de legge det ned og holde seg til realistiske grenser.

Chili er ren svindel som ringer og plager folk før de overhodet er i nærheten av å bruke grensen sin, skal aldri ha det. Min idiot av en bror bestillte Chili Fri og fikk en sint telefon av dem når han hadde brukt 150GB totalt etter 3 uker forrige måned. Var nok den ene dagen han lastet ned Destiny 2 som gjorde dem forbanna. Men de er noen svin og svindlere som burde gå konkurs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For tusende gang, det er 1000GB/1TB på abonnementet. Loven dikterer at de ikke kan bestemme hvordan man bruker dette, så lenge det er privat.

Om de ikke kan dekke 1000GB på de som bruker dette, så får de legge det ned og holde seg til realistiske grenser.

Chili er ren svindel som ringer og plager folk før de overhodet er i nærheten av å bruke grensen sin, skal aldri ha det. Min idiot av en bror bestillte Chili Fri og fikk en sint telefon av dem når han hadde brukt 150GB totalt etter 3 uker forrige måned. Var nok den ene dagen han lastet ned Destiny 2 som gjorde dem forbanna. Men de er noen svin og svindlere som burde gå konkurs.

Greit 1tb er 1tb og data er data. men din bror som forbruker må og holde seg til TOS.  fram til di er endret skal man egentlig ikke datadele. nkom har jo sett på dette og ting vill bli endret men fram til CHILI selv bytter i sin TOS så har du som forbruker ingen rett?.

Lenke til kommentar

Greit 1tb er 1tb og data er data. men din bror som forbruker må og holde seg til TOS.  fram til di er endret skal man egentlig ikke datadele. nkom har jo sett på dette og ting vill bli endret men fram til CHILI selv bytter i sin TOS så har du som forbruker ingen rett?.

Feil.

ToS er ikke loven.

NKom har konkludert med at Chili bryter loven om nettnøytralitet. Ren konklusjon, ingen diskusjon, de bryter loven.

At de i det hele tatt får lov til å utsette og utsette med unnskyldninger om at det tar tid å komme med tilsvar (når de opprinnelig sa dette var en ganske grei sak og de var enige men måtte tenke litt over en helg) er tull fra NKoms side og rent lureri fra Chili for å hale ut tiden så de får kvittet seg med uønskede kunder først.

Endret av Archonia
Lenke til kommentar

Ja, at det har tatt lang tid er jeg enig i. Syns jo det er dumt di får låv til å utsette så lenge.

Jeg som forbruker trudde jeg måtte holde meg til brukervilkår satt av levrandør. Vi får no se hva som skjer etter den 23nov, jeg kunne godt tenkt meg til og bere bruke det tilkobling på private enheter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For tusende gang, det er 1000GB/1TB på abonnementet. Loven dikterer at de ikke kan bestemme hvordan man bruker dette, så lenge det er privat.

Om de ikke kan dekke 1000GB på de som bruker dette, så får de legge det ned og holde seg til realistiske grenser.

Chili er ren svindel som ringer og plager folk før de overhodet er i nærheten av å bruke grensen sin, skal aldri ha det. Min idiot av en bror bestillte Chili Fri og fikk en sint telefon av dem når han hadde brukt 150GB totalt etter 3 uker forrige måned. Var nok den ene dagen han lastet ned Destiny 2 som gjorde dem forbanna. Men de er noen svin og svindlere som burde gå konkurs.

Nettopp, folk ønsker å bruke abonnementet som et mobilt bredbåndsabonnement, til tross for at det er ment å være et mobilabbonement.

 

This is why we can't have nice things.

 

Drittsekkene som absolutt skal ødelegge for oss som har funnet det perfekte abonnementet for vår bruk kan dra til en viss varm plass.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...