Gå til innhold

Chili har fått utsatt fristen for å svare Nkom om «Fri Data»


Anbefalte innlegg

Det er bare trist å lese kommentarene til trollene. Selvfølgelig ønsker de å ødelegge, men jeg håper de ikke blir hørt. Nå er 1000GB veldig mye og selv med 200MB, er dette mye mye bedre enn andre tilbud i det markedet i dag. Det er direkte latterlig av trollene og forsøke og fremstå som annet enn konkurrenter eller talspersoner for disse.Vi trenger mye mer data for pengene hvis vi ønsker innovasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare trist å lese kommentarene til trollene. Selvfølgelig ønsker de å ødelegge, men jeg håper de ikke blir hørt. Nå er 1000GB veldig mye og selv med 200MB, er dette mye mye bedre enn andre tilbud i det markedet i dag. Det er direkte latterlig av trollene og forsøke og fremstå som annet enn konkurrenter eller talspersoner for disse.Vi trenger mye mer data for pengene hvis vi ønsker innovasjon.

 

Det er fortsatt fasinerende å se hvor mange det er som finner det akseptabelt at de ikke får det de betaler for retten til. Det burde overhode ikke være, i det hele tatt, et spørsmål om en bruker kjøper av Chili Fri Data kan bruke de Gb man kjøper retten til.

 

I grunn er denne tråden et kroneksempel på hvorfor vi trenger forbrukerrettigheter og institusjoner som NKOM som ser selskapene i kortene for å ivareta en sunn markeds- og konkurransesituasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fortsatt fasinerende å se hvor mange det er som finner det akseptabelt at de ikke får det de betaler for retten til.

 

Jeg tror heller at de som forsvarer Chili forstår at vilkårene for bruk av datatrafikk er forskjellig for et "Fri bruk" abonnement og et mobilt bredbånd.

 

Er det lovlig? Ikke vet jeg..   Burde det være lovlig? Det synes jeg, så lenge de ikke favoriserer enkelte nett-tjenester fremfor andre.

 

De har forklart at abonnementet deres ikke skal være en erstatning for bredbånd hjemme, men dere som kjemper for en datapakke på 1TB tror jeg ønsker akkurat dette.

 

Jeg har kommet med noen forslag tidligere om hvilke vilkår Chili kunne satt, men veit ikke om det heller ville være lovlig. F.eks "1GB/mnd pluss så mye du ønsker om du ikke laster ned som en tulling (der vi bestemmer hva det betyr)".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror heller at de som forsvarer Chili forstår at vilkårene for bruk av datatrafikk er forskjellig for et "Fri bruk" abonnement og et mobilt bredbånd.

 

Er det lovlig? Ikke vet jeg..   Burde det være lovlig? Det synes jeg, så lenge de ikke favoriserer enkelte nett-tjenester fremfor andre.

 

De har forklart at abonnementet deres ikke skal være en erstatning for bredbånd hjemme, men dere som kjemper for en datapakke på 1TB tror jeg ønsker akkurat dette.

 

Jeg har kommet med noen forslag tidligere om hvilke vilkår Chili kunne satt, men veit ikke om det heller ville være lovlig. F.eks "1GB/mnd pluss så mye du ønsker om du ikke laster ned som en tulling (der vi bestemmer hva det betyr)".

 

Jeg har ikke vært så opptatt av vilkårene (brudd på regelverk i følge nkom etc.) heller det at så lenge bruker kun har brukt sin telefon, men har et vesentlig forbuk, men godt innenfor kvoten, så har det fått konskekvenser for minst en bruker. Det var vel slik ballen startet å rulle.

 

Da er det nærliggende å tro at den tjenesten som det kjøpes retten til ikke er reell. Videre hvis det er tilfelle at flere (anekdoter i div. tråder om Chili / Chili Fri Data) at kunder blir kontaktet av Chili når de har et forbruk som er fundamental innenfor kvoten de har betalt for og blir, på en eller annen måte, oppfordret til å begrense forbruket o.l. så er dette også tegn på at det abonnementet ikke er reelt. Det viser også, skulle det være korrekt, en forkastelig forretningskikk. Har noen hørt om lignende tilfeller noensinne? Og folk forsvarer og "beskytter" selskapet? Utrolig.

 

Så kommer NKOM inn i bildet og forpurrer Chilis beviste/ubeviste/kalkulerte plan for Chili Fri Data og nå er NKOM av en oppfatning at deling mellom egne enheter er ingen andres business enn kundens. Da blir abonnmentet fort mer aktuelt for flere grupper brukere som Chili kanskje ikke hadde i tankene i utgangspunktet.

 

Videre er det fasinerende hvor mange det er som har opplyst at det både er kunder hos Chili Fri Data og samtidig bryter vilkårene og deler f.eks nett med egne andre enheter. Jeg synes det er noe hyklersk over dette. På den ene side synes folk det er greit å bryte vilkårene, men på den andre side synes de det er også er greit at noen ikke får de Gb de betaler for. Passe finurlig synes nå jeg.

 

At Chili har forklart eller har en intensjon om noe med sitt abonnement er subsidiært at de forholder seg til gjeldende lov og rett.

 

Chili kunne satt kvoten til 100/200 Gb/måned eller noe lignende og det ville fortsatt være beste abonnement i markedet (datamessig) med en grei margin. Samtidig tror jeg det er noe "magisk" ved det å annonsere "Fri Data" og 1Tb/måned. Er man villig til å selge det så må folk få lov til å bruke det. Så enkelt mener jeg det nå bør være. Sånn sett skulle jeg gjerne sett f.eks noen som driver med forbrukerstoff f.eks aviser, tv-kanaler eller forbrukerombudet kunne testet dette abonnementet på en etterprøvbar måte for så å sett hvordan Chili hadde reagert. For alt vi vet kan alle diskusjonene på tvers av flere tråder være en storm i et vannglass. Dog tviler jeg.

 

Hva som blir enden på visa får vi vente å se. Jeg har vanskelig for å tro at det er mulig for Chili å levere et reellt abonnement på 1Tb/måned til 399 (tror det er det) hvor de kan ha en signifikant brukergruppe som faktisk benytter en større del av kvoten og samtidig ha mulighet til å tjene penger på dette. Det henger i grunn sammen med at de må leie seg inn på andres nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chili kunne satt kvoten til 100/200 Gb/måned eller noe lignende og det ville fortsatt være beste abonnement i markedet (datamessig) med en grei margin. 

 

Ja, men det kommer de nok ikke til å gjøre, tror jeg.

 

Hva om de bare endret vilkårene og reklamen til det jeg skrev sist i forrige post, og behandlet kundene slik de gjør nå? Ville du kunne leve med det? Om de fikk lov til det, så tror jeg fort folk ville forstå konseptet, og de ville fortsette å få en drøss med nye kunder.

Lenke til kommentar

Trenger du 1000GB i mnd fremover enten det er til mobilen eller netflix streaming, så ville jeg slått til hos chili nå, og bare håpet på at det besto frem til de får nok kunder og kan selge seg ut til prisen de jakter.

Da vil Telia eller Telenor fjerne muligheten til å bestille dette abnm. samtidig så vil alle som har det fra før få beholde det frem til de vil gjøre noen endringer på abnm sitt.

 

Tror jeg.

Lenke til kommentar

Ja, men det kommer de nok ikke til å gjøre, tror jeg.

 

Hva om de bare endret vilkårene og reklamen til det jeg skrev sist i forrige post, og behandlet kundene slik de gjør nå? Ville du kunne leve med det? Om de fikk lov til det, så tror jeg fort folk ville forstå konseptet, og de ville fortsette å få en drøss med nye kunder.

 

Sitat under ditt forslag.

 

 

Jeg har kommet med noen forslag tidligere om hvilke vilkår Chili kunne satt, men veit ikke om det heller ville være lovlig. F.eks "1GB/mnd pluss så mye du ønsker om du ikke laster ned som en tulling (der vi bestemmer hva det betyr)".

 

Det er flere utfordringer med en slik tilnærming. For det første så vil det med 1 Gb (eller xx Gb) for så å la deg forbruke på nåde være en veldig uklar konstruksjon. Hvis vi tar "som en tulling"  på hornet vil det kreve en tydelig operasjonalisering av hva det faktisk betyr. Spesielt fra et forbrukerperspektiv er dette potensielt problematisk.

 

Slik abonnementet er i dag med 1Tb/måned for 399 virker det usannsynlig, rent kostnadsmessig -om de ikke er villig/evner å gå med tap - at abonnementet i sin nåværende form fortsetter post-NKOM. Da er det tre muligheter: 1) Pris opp kvote samme, 2) Pris samme kvote ned; 3) Pris opp kvote ned. Jeg heller mot 2 eller 3.

 

For meg virker abonnementet mer som et markedsføringsstunt/strategi enn et reellt tilbud. Det blir interessant å se hva som kommer fremover.

Lenke til kommentar

Det er flere utfordringer med en slik tilnærming. For det første så vil det med 1 Gb (eller xx Gb) for så å la deg forbruke på nåde være en veldig uklar konstruksjon. Hvis vi tar "som en tulling"  på hornet vil det kreve en tydelig operasjonalisering av hva det faktisk betyr. Spesielt fra et forbrukerperspektiv er dette potensielt problematisk.

 

Slik abonnementet er i dag med 1Tb/måned for 399 virker det usannsynlig, rent kostnadsmessig -om de ikke er villig/evner å gå med tap - at abonnementet i sin nåværende form fortsetter post-NKOM. Da er det tre muligheter: 1) Pris opp kvote samme, 2) Pris samme kvote ned; 3) Pris opp kvote ned. Jeg heller mot 2 eller 3.

 

For meg virker abonnementet mer som et markedsføringsstunt/strategi enn et reellt tilbud. Det blir interessant å se hva som kommer fremover.

 

Absolutt en uklar konstuksjon, ja, men må det være ulovlig?

 

Hva med et fjerde alternativ: Pris samme, og båndbredde variabel*

 

*båndbredde styres av operatøren uten klart definerte regler, eller at de setter opp et strengt sjema som f.eks "10 minutter pr. dag med full båndbredde, 4 timer pr. dag med 25Mb/s og 3Mb/s resten av dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke. Jeg vil nå egentlig si at kvote er en løsning en annen er fri bruk men med hastighetsbegrensning: f.eks 10 mbps til x kroner per måned. Da tror jeg man kan komme seg rundt en del av "bekymringene" til Chili om stort forbruk. Med god nok båndbredde for mobilbruk (f.eks streaming av video) så vil det være en naturlig måte å begrense forbrukers totale forbruk. Med andre ord holde kostnader nede. Det vil ikke være like interessant å bruke hotspot o.l. når farten er såpass lav at det medfører en dårligere opplevelse. Spesielt hvis flere, f.eks i en familie på hytta, skal dele på samme forbindelse.

 

Variabel fart kan være en løsning, men da må det være tydelig definert. Lovlighet m.m. har jeg ikke peil på.

 

Personlig hadde det vært mer interessant med å kjøpe fart enn kvote.

Lenke til kommentar

Vet ikke. Jeg vil nå egentlig si at kvote er en løsning en annen er fri bruk men med hastighetsbegrensning: f.eks 10 mbps til x kroner per måned. Da tror jeg man kan komme seg rundt en del av "bekymringene" til Chili om stort forbruk.

 

For to år siden betalte jeg 500/mnd for 14 Mb/s kablet bredbånd hjemme før jeg fikk fiber. Mange sitter nok fortsatt med tilsvarende avtaler nå. Om jeg hadde fått fri bruk på mobilen med 10 Mb/s hadde jeg glatt sagt opp den gamle bredbåndsavtalen.

Lenke til kommentar

Kan du vise til hvor dette står i vilkårene? Ikke som tolkninger fra din side, men i klar tekst.

 

Nei, nå tolker du fælt. Andre abonnementer angir maks kvote, ikke "normal" bruk.

 

Og Chili bruker ikke 1000GB i markedsføringen, nei...

 

attachicon.gifChili.PNG

 

Edit:

Hvorfor er Chili nødt til å oppgi et tall formelt sett, tror du? Hvorfor bruker de ikke et annet tall enn 1000GB?

Jeg snakker om hva Chili selv har uttalt, samt hva som står i abonnementsvilkårene. De bruker kun 10000 i "markedsføring" fordi de er pliktige til å oppgi et tall.

 

Når skal de ekstra datapakkene til Chili brukes, om ikke de kommer på toppen av kvoten du allerede har betalt for? Og kvoten ved Chili's "fri bruk" er inntil 1000GB, akkurat som den er inntil 12 GB ved "Chili 12 GB".

 

attachicon.gifChili pakker.PNG

Det vet jeg ikke, men det er mest sannsynlig en feil fra deres side.

Lenke til kommentar

Det at du faktisk spør sier vel det meste egentlig? Du blir utnyttet av Chili som narrer kunder som deg over på et abonnement som bryter loven og som er ulovlig. Med så ulne kjøreregler at selv ikke kundene vet hva som gjelder for å få lov til å fortsette å bruke tjenesten, og det gjør at mange brukere desperat holder databruken svært lav for å unngå å bli flyttet over til feks Chili 12 GB.

 

Men jeg blir ikke utnyttet. Abonnementet passer perfekt for meg, og jeg trenger ikke å holde databruken lav i det hele tatt. Jeg trenger ikke å tenke på databruk i det hele tatt nå, i motsetning tidligere.

 

Det er idiotisk å påstå at jeg blir utnyttet når jeg påpeker at jeg ikke blir utnyttet men at jeg er ekstremt fornøyd med abonnementet, og at jeg får mer for det enn noe annet abonnement på markedet.

 

Du kjøper 1TB men frykten for å bli sparket ut gjør at du kanskje bare tør bruke 150-200 GB data og du blir dermed lurt og utnyttet.

1. Jeg betaler mindre nå for det som i praksis er ubegrenset data for meg, sammenlignet med hva jeg ville fått for 399 hos andre operatører.

 

2. Jeg har ingen frykt i det hele tatt fordi jeg bruker abonnementet som normalt og går ikke inn for å bruke så mye data som mulig. Jeg tenker ikke på databruk engang.

 

Det er bare svada som kommer fra deg nå, i et desperat forsøk på å sverte Chili. Jobber du også for en konkurrent?

 

Dette tilbudet er jo neppe noe som kommer til å stå seg veldig lenge, men er trolig et forsøk fra Chili sin side på å vokse maksimalt organisk slik at andre selskaper vil kjøpe opp Chili. Du og dine 1TB kunder er brekkstangen Chili bruker for å få til dette. Når ny eier overtar så føres dere helt sikkert over på nytt abonnement som er milevis unna "fri data" eller 1 TB data slik at det nye selskapet vil være 100% sikker på å tjene på alle kunder. Dette er jo bare et tenkt tilfelle og trenger ikke vise seg å stemme.

Så fint for dem da. I mellomtiden har jeg et abonnement som passer perfekt for meg. Det vil være jævlig kjedelig hvis det forsvinner, men i mellomtiden har jeg fått ekstremt mye mer for pengene enn jeg ville fått noe annet sted.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at vil du bruke Hotspot og dele data med pc eller nettbrett så burde det være opp til meg. Ikke at dem skal straffe meg, det er nesten ingen som bruker 1000 gb på telefonen jeg orker hvertfall ikke å kun sitte å surfe bare på telefonen. Er jeg på hytta eller andre plasser, og har med pc så burde det vert lov og bruke Hospot. Det er jo min mening. 

 

Er vel bare chili mobil som ikke har deling på mobilabument er jo dårlig at dem ikke har det. En betaler jo for 1000gb og da burde vel være opptil kvar enkelte hva dem vil bruker data til.

Abonnementer der du betaler mer enn 400 kroner for kanskje 12-15 GB gir deg muligheten til å dele med andre enheter.

 

Dette abonnementet der du betaler 399 for mer data enn du noen gang vil trenge i praksis lar deg ikke dele med andre enheter.

 

Du får holde deg til de dyre abonnementene med ekstremt begrenset data, så bruker jeg gladelig abonnementet der jeg betaler 399 i måneden og aldri trenger å tenke på databruk.

Lenke til kommentar

Abonnementer der du betaler mer enn 400 kroner for kanskje 12-15 GB gir deg muligheten til å dele med andre enheter.

 

Dette abonnementet der du betaler 399 for mer data enn du noen gang vil trenge i praksis lar deg ikke dele med andre enheter.

 

Du får holde deg til de dyre abonnementene med ekstremt begrenset data, så bruker jeg gladelig abonnementet der jeg betaler 399 i måneden og aldri trenger å tenke på databruk.

Det er ulovlig å ikke la deg dele med andre enheter. Det er hele poenget. Chili er en gjeng med svindlere som bryter loven og det er en skam at Nkom lar dem få lov til å holde på over en måned til.

Flytt til Kina, du ville passet fint der.

Endret av Archonia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fortsatt fasinerende å se hvor mange det er som finner det akseptabelt at de ikke får det de betaler for retten til. Det burde overhode ikke være, i det hele tatt, et spørsmål om en bruker kjøper av Chili Fri Data kan bruke de Gb man kjøper retten til.

 

I grunn er denne tråden et kroneksempel på hvorfor vi trenger forbrukerrettigheter og institusjoner som NKOM som ser selskapene i kortene for å ivareta en sunn markeds- og konkurransesituasjon.

Nå roter du fælt. Jeg betaler for det jeg får. Jeg får et abonnement der jeg ikke trenger å tenke på databruk, akkurat slik jeg ønsket.

 

Du mener det er usunt med en tilbyder som kommer med et tilbud som tvinger de andre til å svare på en eller annen måte? Du mener det er negativt for kundene at de kan få et abonnement der de aldri trenger å tenke på databruk?

 

Du mener NKOM skal beskytte andre operatører så de slipper å måtte forholde seg til Chili Fri Data?

 

Jeg har ikke vært så opptatt av vilkårene (brudd på regelverk i følge nkom etc.) heller det at så lenge bruker kun har brukt sin telefon, men har et vesentlig forbuk, men godt innenfor kvoten, så har det fått konskekvenser for minst en bruker. Det var vel slik ballen startet å rulle.

Du mener misbrukeren som lastet ned 200 GB på en dag eller to etter at han i all offentlighet hadde sagt at han kom til å misbruke abonnementet for å tvinge frem en reaksjon?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Nå roter du fælt. Jeg betaler for det jeg får. Jeg får et abonnement der jeg ikke trenger å tenke på databruk, akkurat slik jeg ønsket.

 

Du mener det er usunt med en tilbyder som kommer med et tilbud som tvinger de andre til å svare på en eller annen måte? Du mener det er negativt for kundene at de kan få et abonnement der de aldri trenger å tenke på databruk?

 

Du mener NKOM skal beskytte andre operatører så de slipper å måtte forholde seg til Chili Fri Data?

Nei, du betaler for retten til å bruke, IFØLGE LOVEN, de fulle 1000GB på den måten som passer deg og dele til egne private enheter som ikke deler til andre.

Bortsett fra at Chili ikke følger denne loven. At det passer for DEG å ikke bruke abonnementet slik loven sier, betyr ikke at det gjør det for andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ulovlig å ikke la deg dele med andre enheter. Det er hele poenget. Chili er en gjeng med svindlere som bryter loven og det er en skam at Nkom lar dem få lov til å holde på over en måned til.

Flytt til Kina, du ville passet fint der.

Chili er ingen svindlere. De gir meg tjenesten jeg har betalt for. Jeg får ekstremt mye mer enn jeg ville fått andre steder for 399. At jeg ikke kan bruke det som mobilt bredbånd og dele med andre enheter bryr jeg meg ikke om, da jeg bare trenger et enkelt mobilabonnenemt.

 

Hvis du ønsker mobilt bredbånd så får du betale for det.

 

Hva har Kina med saken å gjøre?

 

Nei, du betaler for retten til å bruke, IFØLGE LOVEN, de fulle 1000GB på den måten som passer deg og dele til egne private enheter som ikke deler til andre.

Bortsett fra at Chili ikke følger denne loven. At det passer for DEG å ikke bruke abonnementet slik loven sier, betyr ikke at det gjør det for andre.

Jeg forholder meg til vilkårene fra Chili, som jeg gikk med på.

 

Hvis du ikke ønsker å godta vilkårene så får du betale for et dyrere abonnement. Fritt frem for deg, det!

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...