Gå til innhold

Volkswagen sikrer seg battericellene de trenger til sin elbil-revolusjon


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

150 GWh i året er det same som Tesla sin Gigafactory nummer 1 i Nevada skal produsere av batteripakkar når han er ferdig. I tillegg har Tesla planar om fabrikkar i Kina og Europa. I Kina har dei funne tomt. Då vil Tesla framleis ha eit solid forsprang på VW i 2025.

Så lenge de lever :p

Bare vent til du ser kvartalsresultatene for Q4 2018. Tesla sparker rumpe om dagen...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I morgo, i morgo, men ikkje i dag, nei i dag, nei i dag gjer eg ikkje det slag, i dag skal eg liggja på ryggen å sjå på lerka som svinger seg høgt i det blå. På tide å få fingen ut VW og begynne og lage biler!

Tar jeg ikke helt feil så lager VW biler i dag og har gjort det siden 30tallet :)

 

Husker jeg rett så var det sjefen for VAG som sa for ikke så lenge siden "hvem i helvete skal vi selge el-biler til" når det selges 1.6% elbil totalt på jorden er det ikke så veldig lukrativt ennå, så har forståelse med at de etablerte produsentene ikke stresser for og få produksjonslinjer ferdige.

 

Kan vel på en måte sammenligne Tesla med iphone, først på markedet med smarttelefon enorme salg men i løpe av årene har konkurrentene tatt de igjen og de taper markedsandeler kontinuerlig, folk begynner å bli lei proprietære løsninger og at man ikke kan reparere de jækla telefonene utenom autoriserte verksteder, men hvis de etablerte bilprodusentene sitter for lenge på gjerdet kan det hende de havner i samme situasjon som Nokia gjorde og hvis tesla ikke klarer og holde trykket oppe samt gjør bilene mer servicevennlige vil de nok tape markedsandeler over en lav sko de neste 4 til 5 årene.

Endret av Nautica
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Husker jeg rett så var det sjefen for VAG som sa for ikke så lenge siden "hvem i helvete skal vi selge el-biler til" når det selges 1.6% elbil totalt på jorden er det ikke så veldig lukrativt ennå, så har forståelse med at de etablerte produsentene ikke stresser for og få produksjonslinjer ferdige.

Det må være derfor de kom med disse fagre løftene i 2013:

 

https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I morgo, i morgo, men ikkje i dag, nei i dag, nei i dag gjer eg ikkje det slag, i dag skal eg liggja på ryggen å sjå på lerka som svinger seg høgt i det blå. På tide å få fingen ut VW og begynne og lage biler!

Tar jeg ikke helt feil så lager VW biler i dag og har gjort det siden 30tallet :)

 

Husker jeg rett så var det sjefen for VAG som sa for ikke så lenge siden "hvem i helvete skal vi selge el-biler til" når det selges 1.6% elbil totalt på jorden er det ikke så veldig lukrativt ennå, så har forståelse med at de etablerte produsentene ikke stresser for og få produksjonslinjer ferdige.

 

Kan vel på en måte sammenligne Tesla med iphone, først på markedet med smarttelefon enorme salg men i løpe av årene har konkurrentene tatt de igjen og de taper markedsandeler kontinuerlig, folk begynner å bli lei proprietære løsninger og at man ikke kan reparere de jækla telefonene utenom autoriserte verksteder, men hvis de etablerte bilprodusentene sitter for lenge på gjerdet kan det hende de havner i samme situasjon som Nokia gjorde og hvis tesla ikke klarer og holde trykket oppe samt gjør bilene mer servicevennlige vil de nok tape markedsandeler over en lav sko de neste 4 til 5 årene.

Tjah, Fordelen med autoriserte verksteder er at man slipper mumbo-jumbo-reperasjoner. Det går lenge, faktisk veeeeeldig lenge, mellom hver gang jeg tenker at det hadde jaggu vært en god plan å gå til en liten snikkerbod for å få reparert knust glass på en av de mest avanserte dippeduttene verden har sett. Og det er uavhengig av om det er iOS eller Android basert apparat.

Og før i tiden når jeg kjørte VW (sånn 2014 og tidligere) så forholdt jeg meg til Møller merkeverksted. Tviler ikke på at det finnes mekanikere både her og der som kunne vært med på ett Formel-1 lag, men har man "fulgt boka", tatt servicer også videre, så er alt litt greiere både når bruktbiler og leasingbiler skal videre til nestemann.

 

Og da er det egentlig veldig lett å fortsette videre med merkeverksted når jeg kjøpte Tesla i 2014. Selv om jeg måtte reise fra Ålesund til Bergen for både service og reperasjoner. Ordnet seg etterhvert med lokal SC (ServiceCenter) der jeg bor, så nå er alt bare velstand.

 

Lenge siden jeg har hatt fossil-buldre nå, over 4 år. Så når jeg bestillte service på Tesla'en nå og fikk vite at det kostet 5.800,- så tenkte jeg: "Svarten, det var da dyrt". Helt til jeg hørte noen med bensinbil som hadde vært på service, og betalt 7.500,-

 

Så det er ikke alltid merkeverksted er så ille :)

Lenke til kommentar

Og før i tiden når jeg kjørte VW (sånn 2014 og tidligere) så forholdt jeg meg til Møller merkeverksted. Tviler ikke på at det finnes mekanikere både her og der som kunne vært med på ett Formel-1 lag, men har man "fulgt boka", tatt servicer også videre, så er alt litt greiere både når bruktbiler og leasingbiler skal videre til nestemann.

 

 

Du hadde valget, du behøvde ikke og bruke merkeverkstedet.

Men når produsenten selv forlanger at du kun kan bruke dem til service synes jeg det er å gå for langt.

I dag kan du ta service på en fossil bil hvor som helst sålenge det er et autorisert verksted uten at det påvirker garantibetingelsene.

 

Autoriserte verksteder har eller kunne ha tilegnet seg nødvendig kompetanse på Tesla, men de får ikke innsyn i dokumentasjonen fra Tesla så de må mer bruke prøv og feil metoden.

 

Ser et mekonomen-verksted i nærheten av meg har både e-golf, leaf, etc. inne på service så der har de fått nødvendig dokumentasjon på og utføre reparasjoner.

Endret av Nautica
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

150 GWh i året er det same som Tesla sin Gigafactory nummer 1 i Nevada skal produsere av batteripakkar når han er ferdig. I tillegg har Tesla planar om fabrikkar i Kina og Europa. I Kina har dei funne tomt. Då vil Tesla framleis ha eit solid forsprang på VW i 2025.

Så lenge de lever :p

Stemmer de vil ha ett solid forsprang så lenge de lever.. så lenge de har forsprang vil de leve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvalitet tar tid! Og alle piler har siste årene pekt på 2020. Så da kommer den andre masseproduserte rene elektriske bilen med høy byggekvalitet. E-Golf har tydeligvis handlet mest om å bygge erfaring.

Det er visst mange piler her. Ikke rart man blir forvirret. Alle pilene pekte jo på 2018 i 2013. Og så var det vel 2019 og så blir det 2020, 2021, 2022, osv. Jaja. De får bare holde på. De får levere i stedet for å bare komme med store løfter hvert femte år.

Lenke til kommentar

Det er visst mange piler her. Ikke rart man blir forvirret. Alle pilene pekte jo på 2018 i 2013. Og så var det vel 2019 og så blir det 2020, 2021, 2022, osv. Jaja. De får bare holde på. De får levere i stedet for å bare komme med store løfter hvert femte år.

Ja, VW har inngått masse kontrakter om kjøp av batterier for å drive alle vibratoren de har i sine fabrikkorgier.

Endret av missi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...