Gå til innhold

Volkswagen sikrer seg battericellene de trenger til sin elbil-revolusjon


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Inngått kontrakt om hva? Foreligger det konkrete antall til konkrete tider? Eller snakker vi intensjonsavtaler (eller i VWs tilfelle, "gode intensjoner-avtaler")?

Kan tenke meg at VAG-konsernet inngår kontrakter daglig med underleverandører, fagforeninger, salgsledd, transport, lunsj-mat, etc. men hvor mange kontrakter som gjelder vibratorer det vet jeg ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@hekomo

 

Vi har vel alle fått med oss at ingentig gjør mer vondt for deg enn at VW faktisk leverer. Så da forstår vi jo at ordene forandrer mening fra de lese på papir til de prosesseres i ditt hode.

 

https://www.volkswagenag.com/en/news/2018/11/volkswagen-nominates-further-battery-cell-supplier.html

 

Men VAG er seriøse, de er grundige og de leverer (imotsetning til andre) det de lover. Om tre år kommer VW og Nissan til å dominere synsfeltet til alle som ser etter elektriske biler.

Endret av missi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

I morgo, i morgo, men ikkje i dag, nei i dag, nei i dag gjer eg ikkje det slag, i dag skal eg liggja på ryggen å sjå på lerka som svinger seg høgt i det blå. På tide å få fingen ut VW og begynne og lage biler!

Tar jeg ikke helt feil så lager VW biler i dag og har gjort det siden 30tallet :)

 

Husker jeg rett så var det sjefen for VAG som sa for ikke så lenge siden "hvem i helvete skal vi selge el-biler til" når det selges 1.6% elbil totalt på jorden er det ikke så veldig lukrativt ennå, så har forståelse med at de etablerte produsentene ikke stresser for og få produksjonslinjer ferdige.

 

Kan vel på en måte sammenligne Tesla med iphone, først på markedet med smarttelefon enorme salg men i løpe av årene har konkurrentene tatt de igjen og de taper markedsandeler kontinuerlig, folk begynner å bli lei proprietære løsninger og at man ikke kan reparere de jækla telefonene utenom autoriserte verksteder, men hvis de etablerte bilprodusentene sitter for lenge på gjerdet kan det hende de havner i samme situasjon som Nokia gjorde og hvis tesla ikke klarer og holde trykket oppe samt gjør bilene mer servicevennlige vil de nok tape markedsandeler over en lav sko de neste 4 til 5 årene.

Ikke ofte man leser et gjennomtenkt innlegg på disse sidene. Men dette var et unntak.

 

Ville bare tilføre at tyskerene også har amatørene Audi, BMW, Porche og Mercedes.

 

Som du sier, så blir det nå lukurativt å selge el bil. Når tyskerene (og alle andre bilprodusenter) nå kommer med bedre, og billigere biler enn Tesla, så blir det ikke så veldig fornøyelig å være aksjonær lenger....

 

Å se verden med skylapper fungerer dårlig.

Og Teslagutta har de trangeste skylappene av alle :-)

Lenke til kommentar

Som du sier, så blir det nå lukurativt å selge el bil. Når tyskerene (og alle andre bilprodusenter) nå kommer med bedre, og billigere biler enn Tesla, så blir det ikke så veldig fornøyelig å være aksjonær lenger....

Det kan godt være de kommer med billigere biler, men "bedre"? Det kommer jo an på øyet som ser. Kanskje er de bedre for enkeltes behov, mens for andre vil en Tesla være bedre. Det avhenger altså av personen og hva vedkommende trenger.

 

Og så er det jo noe med merkevare også, og det å være vant til et økosystem. Slik Apple gjør, for eksempel. Selv med billigere og påstått "bedre" konkurrenter så har Apple fortsatt å selge godt. Det er for eksempel fordi det ikke bare er antall GHz og GB som teller, men den totale opplevelsen.

 

Akkurat som Apple, gir Tesla en annen totalopplevelse enn de andre, og mange vil foretrekke nettopp denne opplevelsen.

 

Dessuten ligger Tesla langt foran på elbil-teknologi generelt, inkludert batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...