Gå til innhold

Er tigging en kriminell handling?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går i vg1 og skal skrive en drøftende artikkel om kriminalitet, hvor jeg har valg å skrive om tigging av penger i Norge. Vi vet at flere steder kan tigging være knyttet opp til organiserte kriminalitet. Er alle tiggere kriminelle? Hvem blir tiggere og hvorfor? Burde vi gjøre tigging forbudt???

 

Kjør debatt: "ER TIGGING EN KRIMINELL HANDLING?"

 

Hiv ut deres tanker og ideer, setter stor pris på alle innspill som er saklige!

Endret av Polly123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tigging er i dag i seg selv ikke kriminelt i Norge - og jeg vil personlig si “dessverre” og at jeg ønsker meg tilbake til den gang det var kriminelt om man ikke kunne bevise man var i akutt nød (f eks mistet lommeboken og måtte tigge busspenger). Å hevde alle tiggere er kriminelle er vel å snakke uten nødvendig dekning for sine ord. Det er likevel mye krimininalitet knyttet til tigging i Norge, selv om dem vi ser på gaten først og fremst er det kommunistene kalte “nyttige idioter”. Tigging er derimot i mange tifeller høyst lønnsom geskjeft og den beste “stillingen” mange fra en del land kan få seg, himmelhøyt lønnet over hva de kan tjene lokalt. 

 

Selv har jeg reist litt også i  Europas mindre velutviklede deler pga arbeidet og jeg fikk for en del år siden noen læresetninger av en lokal kontakt i et land som var tidligere “Sovjet-kontrollert” (og i dag har en del tiggere): “Husk at de mest aktiverdige tiggere tigger i sitt nabolag. For det ene har de rett og slett vanskelig for annet om de ER nødlidende, for det andre kjenner folk dem der og de får mer hjelp der enn noe annet sted, så langt da naboene KAN hjelpe uten å lide nød selv. De som reiser bort er typisk enten d e som MINST trenger hjelp - og det vet nabolaget godt, så der får de ingen hjelp - eller de griske.” DEM er det ingen spesiell grunn til å hjelpe, vi har nødlidende her som trenger hjelpen langt bedre enn dem.” Det siste har alltid vært en lærepenge for meg i en større by i det området: De som tigger langt ute i byens forsteder og hvor mange stopper, men gjerne bare har tilsvarende 0,50 kr i norks valuta å gi er tiggere som trenger hjelp, og de BØR hjelpes, også av meg som fremmed, så dem går jeg ikke forbi om jeg praktisk kan hjelpe (og i kraft av min norske rikdom kanskje bidra med litt mer enn de lokale også). De som søker inn mot sentrum og turistbydelene er det ingen spesiell grunn til å hjelpe. Har tiggeren råd til å reise til Norge for å utøve håndverket sitt er det absolutt ingen grunn til hjelpe den “fattige”. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vi vet at flere steder kan tigging være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan politikk være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan jenter være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan nordmenn være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan blåøyde være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan røykere være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan studenter i vg1 være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

...

 

https://en.wiktionary.org/wiki/slander

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi vet at flere steder kan politikk være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan jenter være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan nordmenn være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan blåøyde være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan røykere være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

Vi vet at flere steder kan studenter i vg1 være knyttet opp til organiserte kriminalitet.

...https://en.wiktionary.org/wiki/slander

Godt sagt.

 

Jeg vet ikke om tigging er ulovlig, men det burde det ikke være.

 

Staten bør la tiggere være i fred.

 

Lovene skal være like for alle. Skal det være ulovlig for noen å spørre om 20 kroner til en bussbillett. Skal det være ulovlig for en fotballklubb å spørre etter penger?

 

Man skal ikke angripe de som er uheldig stilt eller svake.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om tigging er ulovlig, men det burde det ikke være.

 

Staten bør la tiggere være i fred.

 

Lovene skal være like for alle. Skal det være ulovlig for noen å spørre om 20 kroner til en bussbillett. Skal det være ulovlig for en fotballklubb å spørre etter penger?

 

For ikke å nevne når Futen ber om penger for å hjelpe de svake og fattige?
Lenke til kommentar

Tigging er selvsagt ikke kriminelt. Bortskjemte nordmenn som ikke klarer å sette seg inn i andres lidelse er problemet her.

 

Tigging er i dag i seg selv ikke kriminelt i Norge - og jeg vil personlig si “dessverre” og at jeg ønsker meg tilbake til den gang det var kriminelt om man ikke kunne bevise man var i akutt nød (f eks mistet lommeboken og måtte tigge busspenger). Å hevde alle tiggere er kriminelle er vel å snakke uten nødvendig dekning for sine ord. Det er likevel mye krimininalitet knyttet til tigging i Norge, selv om dem vi ser på gaten først og fremst er det kommunistene kalte “nyttige idioter”. Tigging er derimot i mange tifeller høyst lønnsom geskjeft og den beste “stillingen” mange fra en del land kan få seg, himmelhøyt lønnet over hva de kan tjene lokalt. 
 
Selv har jeg reist litt også i  Europas mindre velutviklede deler pga arbeidet og jeg fikk for en del år siden noen læresetninger av en lokal kontakt i et land som var tidligere “Sovjet-kontrollert” (og i dag har en del tiggere): “Husk at de mest aktiverdige tiggere tigger i sitt nabolag. For det ene har de rett og slett vanskelig for annet om de ER nødlidende, for det andre kjenner folk dem der og de får mer hjelp der enn noe annet sted, så langt da naboene KAN hjelpe uten å lide nød selv. De som reiser bort er typisk enten d e som MINST trenger hjelp - og det vet nabolaget godt, så der får de ingen hjelp - eller de griske.” DEM er det ingen spesiell grunn til å hjelpe, vi har nødlidende her som trenger hjelpen langt bedre enn dem.” Det siste har alltid vært en lærepenge for meg i en større by i det området: De som tigger langt ute i byens forsteder og hvor mange stopper, men gjerne bare har tilsvarende 0,50 kr i norks valuta å gi er tiggere som trenger hjelp, og de BØR hjelpes, også av meg som fremmed, så dem går jeg ikke forbi om jeg praktisk kan hjelpe (og i kraft av min norske rikdom kanskje bidra med litt mer enn de lokale også). De som søker inn mot sentrum og turistbydelene er det ingen spesiell grunn til å hjelpe. Har tiggeren råd til å reise til Norge for å utøve håndverket sitt er det absolutt ingen grunn til hjelpe den “fattige”.

 
Hah, om du innbiller deg at tiggere var rene, pålitelige og behagelige mennesker på Jesu tid, tar du nok skammelig feil. Jeg gremmes.

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så lenge det er frivillig1 å tigge og frivillig2 å gi, så er det ikke noe kriminelt ved tigging.

 

1 Frivillig her refererer til at man ikke er tvunget av andre mennesker til å gjøre det. Man kan selvsagt være fattig eller ha andre grunner til å velge å tigge, og man kan selvsagt diskutere om hvor frivillig noe er hvis alternativet er nød og fattigdom. Men her som ved andre fredelige sysler tenker jeg på fravær av voldelig tvang.

 

2 Frivillig her betyr at du kan si nei og gå videre uten å bli ranet eller overfalt, ikke at du skal slippe å få koppen "i ansiktet" eller slippe å se eller høre tiggere. De har ikke noe mindre "rett" på fortauet enn deg.

 

Så kan man diskutere hvordan man stopper tigging. Det er jeg ikke så opptatt av. Et utopisk samfunn hvor ingen behøvde å tigge ville være fint, men så lenge noen - uansett grunn, så lenge den ikke er voldelig tvang - velger å tigge så skal de ikke straffes for det. Annet enn ved at du ikke gir dem penger om du ikke har lyst.

 

Geir :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke skal være behov for tigging. Jeg gir aldri til tiggere, men jeg gir dem et smil. Derfor blir jeg alltid overfalt av dem ^^ En tur gjennom Oslo sentrum for ca en måned siden, en 10-minutters tur, ble jeg stoppet av intet mindre enn 5 (utenlandske) tiggere, svært pågående, som åpnet med historier om "My baby need food, please!" og slike moralsk hjerteskjærende historier for å få penger av meg. Jeg sier bare "Not today, sorry" med et velmént smil. Men det stopper dem ikke alltid.

 

Her i byen jeg bor går man ofte forbi 5-6 en tur gjennom byen. Har ikke gitt til noen enda. De er raske til å søke øyekontakt og be om penger. Og vil ikke virke kynisk, men jeg setter jo opp noen mentale skjold. Jeg velger å tro de fleste gjør det sånn som ting er i dag.

 

Jeg tenker at hvis man bare skal gi og gi uten noen form for krav eller betingelser, så vil ingenting bli bedre. Betingelsen bør bare for eksempel være å bruke mesteparten av pengene på mat eller husleie. Når man bare gir, så er det stor sjans for at de pengene ender opp i svartemarkedet, der de brukes til å støtte miljøer som lever på utsiden av loven. Dermed ender vi opp med kriminelle miljøer, som gjerne får overhånd når det blir dårlige økonomiske tider.

 

Ikke alle tiggere er sånn som jeg beskriver. Det finnes de som trenger pengene mer enn andre. Hva den riktige måten å nå frem til riktig "tigger" på er, er vanskelig å si. Å melde seg til frivillighet kan kanskje være mer nyttig, eller støtte frivillige organisasjoner.

 

Det aller beste er å bli en entreprenør og filantrop, jobbe i den andre enden. Skape trygge arbeidsplasser, bli en menneskekjenner, en god leder.

 

Ingen blir tigger uten grunn. Det er ofte sjeler som er født inn i kår og miljøer som ikke levner mye håp eller inspirasjon, og mange har sikkert gitt opp troen på livet i en tidlig alder. Det er selvfølgelig trist.

 

Ved å ikke gi til tiggere, så oppfordrer jeg dem indirekte til å melde seg på NAV og begynne prosessen med å få statlig støtte, så de kan leie en leilighet og begynne å leve bare en smule sivilisert.

 

Dette har jo med psykologi, psykisk helse å gjøre. Jeg har alltid lurt på: "Hvorfor kan de ikke bare danne grupper på 5-6 personer, begynne å søke sosialstønad, samle ressursene sine, leie en leilighet og leve sivilisert?"

 

Det er ikke bare å stue disse menneskene sammen og la de finne ut av ting selv. For noen få ville det kanskje virket. Men jeg tror flesteparten ikke kjenner noe annet liv enn på gata. Ingen selvtillit eller grunn til å leve sivilisert.

 

Det er derfor enda viktigere å oppfordre dem til å begynne å leve litt firkantet, så de i det minste har et hjem å gå til.

 

Selvsagt er den absolutt første regelen å få psykologi og økonomi inn som fag i skolen. Man kan ikke endre livsstil når man ikke vet hvordan ting fungerer fundamentalt. Svært mye av samfunnets friksjoner bunner ut i mangelen av kunnskap rundt disse to fagområdene. Og jeg mener det er et stort ansvarssvik fra statens side at vi ikke lærer noe om det. Enten ansvarssvik, eller bevisst tilbakeholdelse av informasjon fordi vi skal være lettere å dominere og kontrollere. Noe som er enda verre. Da er det jo bevisst og systematisk manipulasjon. Jeg håper ikke det er tilfelle.

 

En del av det har med politikk å gjøre. Blått = Større forskjeller = Fattige, mellomklasse og rike. Da blir det tiggere. Ved å stemme rødt bidrar man til at alle får det litt bedre. Det er etter min mening det beste av to "onder".

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Alle" tiggere i Norge er ikke norske (Aldri sett en norsk tigge, selv ikke narkomane)

Mesteparten er romfolk, som kommer hit for å tigge, og stjele, så hvorfor er det lovlig å tigge?

 

Har vi norske ufrivillig uteliggere? 

Fordi tigging er en ytring, som dekkes av Grunnloven. Det gjelder enten de er nordmenn eller romfolk. Nordmenn kan vel få dekt behovene sine gjennom NAV, så det er nok få av de, men at det finnes de som faller mellom to stoler er vel slettes ikke utenkelig.

Lenke til kommentar

Trenger vel ikke flere lover som forteller folk hva de kan gjøre og ikke? Skal si de er irriterende, har  3 stk som sitter på skift ved min lokale butikk.. Men litt respekt fortjener de som faktisk spør etter hjelp, i stede for og bare ta sin hjelp som mange gjør i stede. Mye mer lukurativt og være kriminell. Sikkert mang en grunn til de er i sin situasjon i dag. Og det er bare snobben i meg som finner de irriterende.

 

Vi har da mye mer kriminalitet fra alkohol avgift og tobakks avgiften ville jeg tro. Hvertfall fra personlig erfaring, svært få som drikker øl skatta inn i Norge. Er jo polakker på hvert gatehjørne med øl til 200-300 per brett. 

 

Lover som stigmatiserer folk er vi vel for gode til i 2018 er vi ikke? Hadde vært flott om vi alle kunne blitt litt mindre fordomsfulle og dette er mennesker dette og. Vi må jo fjerne de lovene som stigmatiserer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror jeg ser 2-3 tiggere daglig rundt omkring der jeg bor, på butikken, senteret.. Men ikke PRØV deg å gå gjennom parken, å nei du.. Da kommer de virkelig med koppen og sier "money please" med hunde øyne selv om de er 65!

Er det plagsomt fordi du føler at du egentlig burde gi litt av og til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...