Gå til innhold

Elbillading: Derfor betaler du per minutt, ikke for strømmen du bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man bør skille mellom kommersiell parkering med lading hvor folk kan stå over lengre tid og kommersiell ladestasjon hvor folk bare skal lade og så kjøre videre. Klart man ikke ønsker kødanneler hvor folk blir stående på en hurtiglader 30-60 minutter lenger fordi de spiser pølser mens andre står og venter. I et parkeringshus bør alle plasser etterhvert få lademulighet.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler disse firmaene å heller selge parkeringstid med minuttprising, med gratis strøm inkludert for de som ønsker det!

 

På den måten kan ingen kreve noe strøm-selger-godkjenning av dem.  :)

Det er ingenting i regelverket som stopper de fra å selge hurtiglading per kWh. De bare ønsker ikke å gjøre det.

 

Tesla selger superlading per kWh, uten at det er noe problem.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo tydeligvis kjempeskummelt å ta opp ting som omhandler elbiler og laddere, for da farer jo de som blir omtalt som snyltere og de som føler seg snytt opp mot hverandre og dreper det som kunne ha vært en ellers inholdsrik dialog med fornuftige meningsutvekslinger.

 

Er det noen i det hele tatt som tar seg bryet å lese artikkelen - noen få kanskje. Der står det jo at spørmålet om ladestasjoner skal få unntak fra omsetningskonsesjonsplikten eller ikke er under behandling. Det blir bare for dumt å peke i alle retninger og rope snyltere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, skal en få bot når en trenger maks rekkevidde? Noen ganger må en jo over 90% for å rekke neste lader. Men det er ett poeng med de siste 10%, det tar enorm tid.

Kanskje ikke bot, men heller et intensiv for å ikke lade de siste 10% med mindre man faktisk trenger det.

 

Ikke bot, men det bør koste å klemme inn de siste prosentene.

Det er jo faktiak rett Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Vel. Jeg antar det antagelig blir tatt opp ofte siden elbil jevnlig fremstilles som overdrevent miljøvennlig i forhold til hva realiteten er. Beklager - jeg følger ikke med i diskusjonene vdr elbil her inne og datt over denne :)

 

Kjempebra at folk velger å donere til en god sak, da.

Jepp, det er ofte slik de som ikke tenker seg om fremstiller det.

 

For å gjøre det kort siden du kan lese om det i uttallige tråder. Nei, elbiler kjører ikke på noe kullkraft. Hvorfor? For en øker ikke energibehovet, en reduserer der.

 

Før brukte jeg 0,7 liter diesel pr mil, eller 7kWh, så må en legge til 20% til raffinering og transport. Altså ca 8.5kWh pr mil.

 

Nå bruker jeg 2kWh, legg til 15% i tap via lader og 10% linjetap så går det ca 2.5kWh pr mil nå. Dvs 6kWh med energi spart.

 

En må alltid huske å trekke i fra tidligere forbruk og ikke bare legge på...

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo mer jeg leser om el bil jo mindre er lysten til å kjøpe en.

 

Bra at vi slipper enda en snylter, kudos til deg.

De som er registrert med elbil burde strengt tatt fått heva skatten så de kunne vært med å dekt oppunder det de snylter seg unna.

Hvorfor er dette snylting? Det er et tilbud til alle staten ønsker at en skal bruke. Hver og en av oss står fritt til å velge å bruke tilbudet eller ikke.

Akkurat i dette tilfelle som artikkelen omhandler er det heller ingen "snylting". En betaler for all strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel. Jeg antar det antagelig blir tatt opp ofte siden elbil jevnlig fremstilles som overdrevent miljøvennlig i forhold til hva realiteten er. Beklager - jeg følger ikke med i diskusjonene vdr elbil her inne og datt over denne :)

 

Kjempebra at folk velger å donere til en god sak, da.

Jepp, det er ofte slik de som ikke tenker seg om fremstiller det.

 

For å gjøre det kort siden du kan lese om det i uttallige tråder. Nei, elbiler kjører ikke på noe kullkraft. Hvorfor? For en øker ikke energibehovet, en reduserer der.

 

Før brukte jeg 0,7 liter diesel pr mil, eller 7kWh, så må en legge til 20% til raffinering og transport. Altså ca 8.5kWh pr mil.

 

Nå bruker jeg 2kWh, legg til 15% i tap via lader og 10% linjetap så går det ca 2.5kWh pr mil nå. Dvs 6kWh med energi spart.

 

En må alltid huske å trekke i fra tidligere forbruk og ikke bare legge på...

Siden Norge er en del av kraftmarkedet i Europa må man se på hva dette medfører. Mulig at elektronene du lader din bil med kommer fra "ren" energi. Men faktum er at det er kraftunderskudd i EU, noe som betyr at underskuddet på strøm må dekkes av kullfyrte kraftverk. Men en effektivitet på kanskje 40% vil din lading av elbil utgjøre 6.5kWh per mil. Et lite stykke unna fossilbilen, men likevel.

 

Må si jeg er litt lei av elbileiere som drar frem miljøaspektet når den egentlige grunnen til at de kjører elbil er økonomi, ikke miljø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De betaler allerede ekstra skatt da snittinntekten er høy. Så slapp av :)

Mange av de som kjører Tesla er helt vanlige lønnsmottakere. Og veldig mange kjører rundt i en bil som er 100% lånefinansiert. Avhengig av hvor du bor, og arbeidsituasjon har det vært (og er) svært mange penger å spare, sammenliknet med en tilsvarende fossil bil.

Lenke til kommentar

Siden Norge er en del av kraftmarkedet i Europa må man se på hva dette medfører. Mulig at elektronene du lader din bil med kommer fra "ren" energi. Men faktum er at det er kraftunderskudd i EU, noe som betyr at underskuddet på strøm må dekkes av kullfyrte kraftverk. Men en effektivitet på kanskje 40% vil din lading av elbil utgjøre 6.5kWh per mil. Et lite stykke unna fossilbilen, men likevel.

 

Må si jeg er litt lei av elbileiere som drar frem miljøaspektet når den egentlige grunnen til at de kjører elbil er økonomi, ikke miljø.

 

Du sier det jo selv, vi er innenfor ett kraftmarked hvor jeg fører til underskudd når jeg bytter til elbil. Du konstanterer jo bare det jeg sier, men prøver å vise til at det er feil. Rare greier. 

 

Elbilen koster meg mer penger en bilene jeg har hatt før, så nei det handler ikke om økonomi. Spiller forøvrig ingen trille, det er samme tilskudd til miljøet uavhengig av hvilken tanke førereren sitter med. 

Lenke til kommentar

Mange av de som kjører Tesla er helt vanlige lønnsmottakere. Og veldig mange kjører rundt i en bil som er 100% lånefinansiert. Avhengig av hvor du bor, og arbeidsituasjon har det vært (og er) svært mange penger å spare, sammenliknet med en tilsvarende fossil bil.

 

Ja, men snittet er veldig høyt slik at de i snitt betaler mye skatt. Som var poenget. 

 

Hvilken rolle spiller finansieringen inn her? 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...