Gå til innhold

Elbillading: Derfor betaler du per minutt, ikke for strømmen du bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

- Som jeg forstår artikkelen så ligner det på "Taxi-Takst"-modellen til en viss grad.

Man betaler i utgangspunktet for avstand, men i trafikk-korker så går det over til tid.
Derfor lønner det seg å be sjåføren ta en alternativ rute om det er mulig.
Når det kommer til avstand så blir det kanskje litt dyrere.
Men man kan ofte spare noen kroner sammenlignet med å bare vente til korken løses opp.

I prinsippet blir det likt med lading av elbiler/elsykkler, da begge modellene blir brukt for å ta høyde for korkdannelse.

Det gir potensielt sett bedre flyt og høyere effektivitet ved ladestasjonene.
Samtidig så blir det relativt sett billigere for kundene.

Etter en annen TEK-artikkel å bedømme så er jo vi nordmenn ganske prisbevisste.

Det går greit å lade når priskurven holder seg relativt flat, men når prisen plutselig skyter i været så vil de færreste fortsette å lade.

Så jeg skjønner tanken dems...


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Det tar ikke bortimot en time å hurtiglade fra 80 til 90 prosent, så her må noen ha misforstått. Det er riktig at den siste delen av ladingen tar lenger tid, men man skal overdrive med måte. Og mange av bilene som selges i dag lader med god effekt helt opp til man passerer 90 % SOC.

 

Det korrekte ville være å si at man ikke bør lade bilen helt opp til 100% på hurtiglader fordi de siste 5-10 prosentene ikke utnytter laderen sin kapasitet på en god måte.

Lenke til kommentar

Burde brukt kwt prising opp til 50% i alle fall, så kunne unormalt lang ladetid inngått som ekstra priskomponent over 50%. Men dette burde være regulert av lovverk.

 

De burde gjøre som Tesla, gi "bot" når en ikke lader lengre. Gjerne 10kr+ pr minutt. Å skylde minuttprisen på at de vill at folk skal flytte seg er tøys, de tjener flesk på dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 


Jo mer jeg leser om el bil jo mindre er lysten til å kjøpe en.

 

Godt poeng, og du kan nok være glad du ventet til du fikk lest nok og slapp å ramle i fella som så mange andre.

 


Helt greit med betaling pr minutt. Jeg dog koser meg med gratis lading på jobb og Tesla på veien. Herlig å kjøre forbi køen i Tesla-feltet og slippe bompenger.

 

Du får nyte fordelene som sniking og gratis parkering så lenge du kan. For før eller senere (jeg gjetter på før) er det slutt og da sitter du igjen med et overpriset leketøy med kortere rekkevidde enn alle vennene dine og en "fylletid" på en time der de andre bruker tre minutter. Jeg skal tenke på deg og le når jeg kjører forbi deg i bussfeltet med datterens scooter til 4000 kroner.

 


Burde brukt kwt prising opp til 50% i alle fall, så kunne unormalt lang ladetid inngått som ekstra priskomponent over 50%. Men dette burde være regulert av lovverk.

 

Stakars deg. Så du må faktisk betale for NOE når du har snytt resten av samfunnet for store summer i avgifter som andre må betale for deg?

 

Jeg håper så veldig at staten finner ut at elbil-strøm skal skattelegges så kilometerprisen blir tilsvarende bensin/diesel. Det er forhåpentligvis bare et tidsspørsmål før det skjer.

 



Burde brukt kwt prising opp til 50% i alle fall, så kunne unormalt lang ladetid inngått som ekstra priskomponent over 50%. Men dette burde være regulert av lovverk.

De burde gjøre som Tesla, gi "bot" når en ikke lader lengre. Gjerne 10kr+ pr minutt. Å skylde minuttprisen på at de vill at folk skal flytte seg er tøys, de tjener flesk på dette.

 

Klart de gjør det. Det finnes ikke en eneste elbilleverandør eller ladestasjonleverandør som ikke gjør dette ene og alene for fortjenesten. Og de har hatt flaks med tanke på hvor mange som har vært dumme nok til å ha gått i fella i Norge.

Endret av Uderzo
Flettet innlegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Burde brukt kwt prising opp til 50% i alle fall, så kunne unormalt lang ladetid inngått som ekstra priskomponent over 50%. Men dette burde være regulert av lovverk.

 

Stakars deg. Så du må faktisk betale for NOE når du har snytt resten av samfunnet for store summer i avgifter som andre må betale for deg?

 

Jeg håper så veldig at staten finner ut at elbil-strøm skal skattelegges så kilometerprisen blir tilsvarende bensin/diesel. Det er forhåpentligvis bare et tidsspørsmål før det skjer.

Skal vi også skatte effektive diesel- og bensinmotorer slik at kilometerpeisen blir tilsvarende de ineffektive diesel-og bensinmotorene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stakars deg. Så du må faktisk betale for NOE når du har snytt resten av samfunnet for store summer i avgifter som andre må betale for deg?

 

Jeg håper så veldig at staten finner ut at elbil-strøm skal skattelegges så kilometerprisen blir tilsvarende bensin/diesel. Det er forhåpentligvis bare et tidsspørsmål før det skjer.

Hva er det du babler om? Jeg skrev at lovverket burde regulere prissettingen, ikke prisen. Fortum kan feks ta 10kr per kwt og Grønn kontakt 20kr per kwt (inkl. avgifter).
Lenke til kommentar

 

Jo mer jeg leser om el bil jo mindre er lysten til å kjøpe en.

 

Bra at vi slipper enda en snylter, kudos til deg.

De som er registrert med elbil burde strengt tatt fått heva skatten så de kunne vært med å dekt oppunder det de snylter seg unna.

Ta deg en bolle og voks opp!! Hvordan i alledager blir du rammet over at naboen din kjører elbil? (et eksempel om du ikke tok det).

 

Kan du legge fram noe dokumentar på at grunnet elbiler så har du gått glipp av goder eller fått høyere skatter?

 

Må gå å tenke litt og faktsik se at det å støtte opp om noe "nytt" så er det faktisk en bra ting. For at denne relativt nye teknologien skal komme seg. For den er enda relativt ny om vi tenker på utvikling og ikke kun tid.

 

Og til slutt, om du virkelig er så missunelig på de godene med elbil hvorfor skaffer du deg ikke en selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra at vi slipper enda en snylter, kudos til deg.

De som er registrert med elbil burde strengt tatt fått heva skatten så de kunne vært med å dekt oppunder det de snylter seg unna.

Da bør de som er registrert med fossilbil få hevet skatten så de er med på å dekke utgiftene til den globale oppvarmingen, den lokale forgiftningen av partikler som fører til flere dødsfall hvert år, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får nyte fordelene som sniking og gratis parkering så lenge du kan. For før eller senere (jeg gjetter på før) er det slutt og da sitter du igjen med et overpriset leketøy med kortere rekkevidde enn alle vennene dine og en "fylletid" på en time der de andre bruker tre minutter. Jeg skal tenke på deg og le når jeg kjører forbi deg i bussfeltet med datterens scooter til 4000 kroner.

Det blir aldri slutt, da elbiler alltid vil ha lavere avgifter enn fossilbiler.

 

De fleste vil uansett lade hjemme, så rekkevidden vil ikke være særlig relevant. Men med 4-500 km i rekkevidde så er det mer enn nok for de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kun Grønn Kontakt som faktisk har ein fornuftig prising på AC lading.

Om ein faktisk vil vere miljøvennleg og lade ein hybrid på AC, som faktisk er for det meste ledig, så betalar ein ein heilt hinsides kilometerpris hjå Fortum.
For ordens skyld så ville eg aldri lade hybrid på punktet som også har Chademo/Combo om denne ikkje taklar AC og DC samtidig.

Ingen fornuftig elbilist vil bruke AC då prisen er alt for høg i forhold til effekten ein tek ut.

For å illustrere skilnaden over...

Fortum tek vel 1,50kr/min for AC
Grønn Kontakt 0,75kr/kW/15min

Hybrid ladar vel med omlag 3,5kW maks effekt

Ein time lading hjå Fortum kostar då 90kr mot Grønn Kontakt 10,5kr

Seier seg sjølv at å betale 90kr for 2-2,5 mil elektrisk rekkevidd er heilt idiotisk.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

De burde gjøre som Tesla, gi "bot" når en ikke lader lengre. Gjerne 10kr+ pr minutt. Å skylde minuttprisen på at de vill at folk skal flytte seg er tøys, de tjener flesk på dette. 

Det kunne vært en god ide, men bot-tiden burde vært f.eks fra 90%, ikke 100%.

10kroner per minutt var dog litt mye, kanskje 5-6kr minuttet hadde vært mer fornuftig.

Lenke til kommentar

Det kunne vært en god ide, men bot-tiden burde vært f.eks fra 90%, ikke 100%.

10kroner per minutt var dog litt mye, kanskje 5-6kr minuttet hadde vært mer fornuftig.

 

Tja, skal en få bot når en trenger maks rekkevidde? Noen ganger må en jo over 90% for å rekke neste lader. Men det er ett poeng med de siste 10%, det tar enorm tid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...