Gå til innhold

KOMMENTAR: Når drømmen om realisme i spill viser seg å være uønsket


Anbefalte innlegg

Husker ikke om jeg har barbert meg i et spill før, men mat er da ganske vanlig. Dog kanskje for de høyere vanskelighetsgradene. Jeg liker det veldig godt.

 

Dette er en evig diskusjon innen simracing. Forza som gjerne har to trinns stabilitetskontroll på veteranbiler. Og Arsetto Corsa som har 8 trinns stabilitetskontroll på de modellene som skal ha det. Jo mere realistisk det er, jo verre er det å kjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkelforfatter forsøker å evaluere hvordan realisme påvirker gameplay, og om det er en god ting, men ender etter min mening opp med å i stede bare forherlige spillet han liker så godt, og putte alle som ikke er enige i en ganske trang bås.

 

Personlig liker jeg normalt sett open world spill, og på toppen av lista ligger vel Horizon, Kingdome Come, Witcher 3 og GTA5. Liker også godt trege spill (jeg elsket jo tross alt Kingdom Come), og digger RPG og storydrevede spill. Divinity Original Sin 2 feks var enormt bra. Og jeg bryr meg ikke det skakk om CoD, Battlefield, Fortnite, osv.

 

Sånn sett burde jo jeg være midt i målgruppa for RDR2. Jeg burde elske det! Men jeg kjeder meg, rett og slett...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva grafikken angår, er cinematisk realisme slik de til en viss grad har oppnådd i RDR2 sterkt ønskelig at vi får se mer av og ikke det fargerotet vi ser i andre spill i dag. Cyberpunk som ikke en gang har komt ut ser direkte stygt ut så dårlig fargegradering de har.  

 

Cyberpunk ser faktisk hakket dårligere ut en witcher 3.

rdr2 er ganske blandet. Noen ganger ser det last gen ut og andre ganger ser det fantastisk ut. Kommer helt an på lyssettingen. Og landskapet fra distanser ser jo nesten fotorealistisk ut, men med et ganske sjåmete kamera, når man spiller på ps4pro hvertfall. Mulig det er skarpere på xbox.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man utnytte realismen i det hele tatt? Kan jeg for eksempel forgifte drinken til noen jeg vil drepe? Kan jeg lure aligatorer til en hytte for å få bort mennesekene der? Eller er realismen kun plikter en må utføre?

 

Nei, du har rett i at man ikke får så mange muligheter til å faktisk manipulere verden omkring seg, slik som i et typisk Ubisoft-spill, f.eks.

 

Jeg vil si at RDR2 handler om å forme karakteren, rollespille karakteren, og simulere livsstilen, men at Rockstar ikke nødvendigvis legger så mye vekt på manipulering av spillverdenen. Litt av det jeg derimot liker med spillet, er at det ofte kan virke som at verden eksisterer uavhengig av deg som spiller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelforfatter forsøker å evaluere hvordan realisme påvirker gameplay, og om det er en god ting, men ender etter min mening opp med å i stede bare forherlige spillet han liker så godt, og putte alle som ikke er enige i en ganske trang bås.

 

Personlig liker jeg normalt sett open world spill, og på toppen av lista ligger vel Horizon, Kingdome Come, Witcher 3 og GTA5. Liker også godt trege spill (jeg elsket jo tross alt Kingdom Come), og digger RPG og storydrevede spill. Divinity Original Sin 2 feks var enormt bra. Og jeg bryr meg ikke det skakk om CoD, Battlefield, Fortnite, osv.

 

Sånn sett burde jo jeg være midt i målgruppa for RDR2. Jeg burde elske det! Men jeg kjeder meg, rett og slett...

 

Ja det er godt mulig at artikkelen fremstår slik som du beskriver den, men på et eller annet punkt kan man ikke gjøre teksten så mye lenger enn den allerede er. Jeg er fult klar over at det finnes mange alternative innfallsvinkler til samtalen, men jeg var nok mest interessert i å fremstille nettopp dette synspunktet for denne gang.

 

Dumt at du ikke nyter spillet da, for det høres virkelig ut som at vi har nokså lik smak, basert på spillene du nevner her^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig enig med artikkelen.

 

I utgangspunktet burde mange av disse realistiske elementene i dette spillet gjort det kjedelig eller irriterende, men faktisk har det bare bidratt til hele opplevelsen. En fantastisk, sjelden god opplevelse.

 

Min teori er at de som oppfatter dette som irriterende, har egentlig ikke oppnådd en ordentlig innlevelse i spillet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

6 out av 10 spillet repeterer små hytter og huler i oppdrag gjennom spillet herregud for noe så utrolig dålig laget.

Spawn punkt er man må stå nøyaktig for at historien fortsetter..... mekanikk fra PlayStation 2 tiden.

Penger og upgrades bare å glem har ikke bruk for noe igjennom spillet spar tid er bare time waste mot noe nytte.

 

Edit Red Dead 2

Endret av samco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De få tingene jeg har å utsette på spillet har mer med rollespill elementene. Jeg skulle ønske cut scenes var litt dynamiske slik at Arthur følger honor systemet. Det skurrer litt når han plutselig gjør noe som ikke passer den personen jeg spiller river meg ut av opplevelsen et lite øyeblikk. Jeg skjønner at det hadde blitt mye å programmere, men det hadde hevet historien og gjenspillbarheten en god del hakk. Videre skulle jeg ønske at man fikk tilgang til en vogn, slik at man kunne dra ut på jakt og ta med litt mer enn kun ett stort bytte... Kanskje til og med en hel Bison?

 

Jeg syntes spillet var fantastisk, var veldig godt å få en rolig opplevelse ispedd litt action og en god historie. Man blir nummen når man spiller et spill der det er action hele tiden, da blir ikke scenene like meningsfulle. Dette var nesten på nivå med det første RDR for min del, elsket historien der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cyberpunk ser faktisk hakket dårligere ut en witcher 3.

rdr2 er ganske blandet. Noen ganger ser det last gen ut og andre ganger ser det fantastisk ut. Kommer helt an på lyssettingen. Og landskapet fra distanser ser jo nesten fotorealistisk ut, men med et ganske sjåmete kamera, når man spiller på ps4pro hvertfall. Mulig det er skarpere på xbox.

Etter de fant ut hvordan man skulle lage realistisk natur har det alltid hvert lettere å få et spill som er satt ute i naturen til å se bedre ut enn et satte i en by(som cyberpunk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Problemet med vakre naturlandskap som strekker seg over store distanser er at jeg kan nyte slikt mye bedre ved å gå ut døra (og få bevegelse og frisk luft med på kjøpet -- for moderne spill kommer det kun som dyr DLC). For meg må spillverdenen ha noe mer enn kun skjønn "naturtro" utsikt.

Lenke til kommentar

Problemet med vakre naturlandskap som strekker seg over store distanser er at jeg kan nyte slikt mye bedre ved å gå ut døra (og få bevegelse og frisk luft med på kjøpet -- for moderne spill kommer det kun som dyr DLC). For meg må spillverdenen ha noe mer enn kun skjønn "naturtro" utsikt.

 

 

For et merkelig argument. 

 

Men jeg er enig i at spillet må ha innhold, og være "levende" - og det opplever jeg at at RDR2 i høyeste grad er - faktisk til en grad jeg nok ikke har sett før. Kom nettopp inn i min første industriby i spillet nå, tror jeg aldri har sett en så "levende" by i et spill før. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

For et merkelig argument.

 

Men jeg er enig i at spillet må ha innhold, og være "levende" - og det opplever jeg at at RDR2 i høyeste grad er - faktisk til en grad jeg nok ikke har sett før. Kom nettopp inn i min første industriby i spillet nå, tror jeg aldri har sett en så "levende" by i et spill før.

Poenget er at hvis gleden fra spillet kommer fra ting jeg bedre opplever i det virkelige liv, "spiller " jeg heller RL. Spillet må ha noe mer å by på, som du også nevner.

Lenke til kommentar

Spennende tema, og bra artikkel synes jeg.

Personlig synes jeg det er deilig med spill som tørr å gjøre noe nytt. Har over de senere årene blitt mett av spill som oppfører seg som en overbeskyttende mor, og skjermer meg for alt som kan være ubehagelig og konstant stapper små drops i munnen min og forteller meg at jeg er best, slik at jeg ikke skal føle noe frustrasjon.

 

Kanskje det handler om man spiller spill for å slippe unna seg selv, eller finne seg selv? (Bare en tanke) om man ønsker en pause fra seg selv og en liten dopamin boost, eller om man ønsker rommet, mysteriet, utfordringen og stillheten til å faktisk lande litt.

 

Jeg synes i hvertfall det er forfriskende å kjenne motstand, stillhet, forundring, og tror spillmedie hadde hatt gått av mye mer slike spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Handler om at folk i dag har vanskelig for å konsentrere seg og sitte stille i lengre perioder. Ikke at de er så lange i Red Dead heller da. Skjer jo for det meste et eller annet.

 

For min egen del nyter jeg å ri lange turer i nydelig vinterlandskap på jakt etter kjøtt for noen dager. Når beistet er helt legger jeg det fint på hesteryggen og rir til den vesle leiren jeg har laget til meg selv og koker maten mens jeg varmer meg på bålet. Når himmelen begynner å bli svart kryper jeg inn det vesle teltet mitt for å holde varmen, og blir der til sola begynner å stå opp en gang utpå morgenkvisten. Før jeg river leiren gir jeg hesten litt mat og børster av den så jeg er klar til å ri ut på ny.

 

Dette er innlevelse for meg. Det er «evighetsspillet» jeg har ventet på hele livet mitt. Et Rollespill med stor R. Elsker virkelig dette spillet. Det eneste andre jeg kunne bedt om var at det var satt til en middelalderperiode. CDPR, are you listening?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Handler om at folk i dag har vanskelig for å konsentrere seg og sitte stille i lengre perioder. Ikke at de er så lange i Red Dead heller da. Skjer jo for det meste et eller annet.

 

Konsentrasjonen min er helt fin, men det er ikke alt jeg ønsker å konsentrere meg om, og når det kommer til spill vil jeg bruke min konsentrasjon på noe jeg får glede ut av, ikke tenke på om hesten min har det bra eller om kaffekoppen jeg brygga inni spillet smaker godt for hovedpersonen. Hvis noe er det vel RDR2 som mangler konsentrasjon, all den tid gameplayet ikke er konsentrert på et spillelement, men spredd over flere.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...