Gå til innhold

Flytende byer kan løse plassmangel og klimakrise. Slik ser arkitektene for seg at de vil se ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Øyvind Hellan, forskningsdirektør i SINTEF Ocean AS, tror de første flytende bydelene vil bli bygd i løpet av neste tiår, mest sannsynlig i Asia.

 

Det å bygge flytende byer er innenfor det vi kan få til som ingeniører, med teknologien vi har i dag. Men det må utvikles løsninger som lar seg gjennomføre i praksis og som er regningssvarende, sier han.

Løsningene finnes allerede i dag, så hvorfor finne opp kruttet på nytt ?

 

Det finnes mange velfungerende "bryggeanlegg" designet for husbåter rundt omkring i verden som kan konverteres i større omfang.

 

Problemene begynner og oppstå når disse flytende samfunnene ligger ubeskyttet for vær og vind.

 

Litt rart at ingen har vurdert og bygge om utrangerte oljeplattformer til mikrosamfunn, forankre disse i beskyttet og smult farevann nært infrastruktur.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan behandles avløpsvann i en flytende by? Blir man tilkoblet en flytende septiktank/renseanlegg. Antar det blir mye gjenvinning i framtia så godsakene blir vel til omgjort til blomsterjord..? Og brukt i det flytende drivhuset som forsyner byen med kortreiste grønnsaker...

 

Er det uproblematisk at flytende byer gror ned av tang og tare? Etter noen tiår på havet vil undersiden av de flytende byene bli en ugjennomtrengelig jungel hvor tonnevis av sjøvekster henger ned. Det kan bli så mye dyreliv under byen at de blir selvforsynt med fisk og skalldyr... Hver bo-enhet kan ha fiskeluke i stuegulvet...

 

Blir man derimot nødt til å bunnsmøre hele byen jevnlig så blir det mye lokal forurensing..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det uproblematisk at flytende byer gror ned av tang og tare? Etter noen tiår på havet vil undersiden av de flytende byene bli en ugjennomtrengelig jungel hvor tonnevis av sjøvekster henger ned. Det kan bli så mye dyreliv under byen at de blir selvforsynt med fisk og skalldyr... Hver bo-enhet kan ha fiskeluke i stuegulvet...

 

Blir man derimot nødt til å bunnsmøre hele byen jevnlig så blir det mye lokal forurensing..

 

Byene skal ikke gjøre noe fart gjennom vannet, følgelig trengs det ingen bunnsmøring. Nok oppdrift til å bære en tareskog, ja. Om den blir for stor pleier den å falle av.

 

legger til: at de faller av gjelder vel bare for blåskjell-klyser

Endret av trikola
Lenke til kommentar

"Flytende byer har også Equinor begynt å snuse på."

 

Ja, vi er vel allerede i gang i Norge.

Havmerden til Salmar var 1. steg, og nå har Nordfisk kontrahert en havmerd som er 430m lang og 54m bred i Kina.

Trolig helt OK å plassere 2 vindturbiner på denne konstruksjonen.

Jeg har selv design-beskyttet 2 varianter av det som kalles Multi-use, hvor energiopptak fra vind og bølger kombineres med matproduksjon fra fiskeoppdrettsanlegg.

Når konstruksjonene blir over 400m lange er det også OK å lage til for overnatting, og vi er i gang med en by.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Flytende byer har også Equinor begynt å snuse på."

 

Ja, vi er vel allerede i gang i Norge.

Havmerden til Salmar var 1. steg, og nå har Nordfisk kontrahert en havmerd som er 430m lang og 54m bred i Kina.

Trolig helt OK å plassere 2 vindturbiner på denne konstruksjonen.

Jeg har selv design-beskyttet 2 varianter av det som kalles Multi-use, hvor energiopptak fra vind og bølger kombineres med matproduksjon fra fiskeoppdrettsanlegg.

Når konstruksjonene blir over 400m lange er det også OK å lage til for overnatting, og vi er i gang med en by.

 

 

Når man kan begynne å utvinne energien i ledd e.l. som beveger seg i takt med bølgene, kan vi begynne å snakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man kan begynne å utvinne energien i ledd e.l. som beveger seg i takt med bølgene, kan vi begynne å snakke.

 

Så du ikke solcellepanelene på taket? Hva skal du da med den lille biten som ligger i bølgebevegelsen? Om det blir mye bevegelse og dermed energi så fraflyttes sjøbyen pga :sick: .

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Hangarskip må jo være den perfekte flytende by. Plass til flere tusen innbyggere, har energi for flere tiår med egen atomreaktor, egen flyplass, til og med eget forsvar...., Med litt modifikasjoner kan den gjøres selvforsynt med ferskvann, selvdyrkede grønnsaker og påmontert trålhekk... Og så må man lage barnehager, skoler, idrettshall, kunst og kultur og alt et lite samfunn trenger.. Rådhus...butikker...sykehus osv osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hangarskip må jo være den perfekte flytende by. Plass til flere tusen innbyggere, har energi for flere tiår med egen atomreaktor, egen flyplass, til og med eget forsvar...., Med litt modifikasjoner kan den gjøres selvforsynt med ferskvann, selvdyrkede grønnsaker og påmontert trålhekk... Og så må man lage barnehager, skoler, idrettshall, kunst og kultur og alt et lite samfunn trenger.. Rådhus...butikker...sykehus osv osv

Hangarskiper er selvforsynt med vann "watermaker" som produserer 1,500,000 liter i døgnet. og eventuell "beboere" må være veldig glad og ha folk innpå seg siden det stort sett er 4, 8 og 12 manns lugarer hvorpå man kun "eier" sengen i 12 timer før avløsningen tar over sengen.

 

Edit: apropos lugarer "The massive, 180-man berthing areas on the Nimitz class are replaced by 40-rack berthing areas on Gerald R. Ford-class carrier", så er noe mer en 12 mann i hver lugar :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Så du ikke solcellepanelene på taket? Hva skal du da med den lille biten som ligger i bølgebevegelsen? Om det blir mye bevegelse og dermed energi så fraflyttes sjøbyen pga :sick: .

Og for de som ikke blir så lett sjøsyke kan man lage flytende byer i internasjonalt farvann...Der kan verdensborgerne holde til.... De kan evt danne helt nye mobile nasjoner.....Maretopia

Jeg har ikke regnet på det, men vil tro bølger kan bidra i samme størrelseorden som sol. Siden både sol og vind er ganske uforutsigbart må det enten finnes en form for energilagring om bord eller være landfast med styrbar kraft fra land. Sol og vind utfyller hverandre til en viss grad siden de ikke er synkroniserte.

 

Når det gjelder sjøsyke så vil energihøstingen fra bølgene redusere bølgebevegelsen om bord, sammenlignet med å ikke utnytte bølgeenergien. Det vil altså øke antall dager med god komfort. I tillegg kan man bruke noe av energien til aktive stabiliseringssystemer. Det kan være aktuelt ved veldig høye bølger og ditto energimengder. Ved NTNU har de forsket på sjøsyke og fant ut at visse bølgefrekvenser og høyder var langt verre enn andre. Noe som gjenspeiler seg i at folk har ulik toleranse i ulike båtstørrelser. Denne forskningen bør brukes til å designe både størrelsen på de sammenkoblede modulene og eventuelle stabiliseringssystemer slik at de passer til det farvannet de skal ligge mest i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke regnet på det, men vil tro bølger kan bidra i samme størrelseorden som sol. Siden både sol og vind er ganske uforutsigbart må det enten finnes en form for energilagring om bord eller være landfast med styrbar kraft fra land. Sol og vind utfyller hverandre til en viss grad siden de ikke er synkroniserte.

 

Når det gjelder sjøsyke så vil energihøstingen fra bølgene redusere bølgebevegelsen om bord, sammenlignet med å ikke utnytte bølgeenergien. Det vil altså øke antall dager med god komfort. I tillegg kan man bruke noe av energien til aktive stabiliseringssystemer. Det kan være aktuelt ved veldig høye bølger og ditto energimengder. Ved NTNU har de forsket på sjøsyke og fant ut at visse bølgefrekvenser og høyder var langt verre enn andre. Noe som gjenspeiler seg i at folk har ulik toleranse i ulike båtstørrelser. Denne forskningen bør brukes til å designe både størrelsen på de sammenkoblede modulene og eventuelle stabiliseringssystemer slik at de passer til det farvannet de skal ligge mest i.

Men så må du åpne opp for at bølgene ikke blir utnyttet slik du tror.

Det finnes mange teknologier som utnytter bølgeenergi, og den teknologien som egner seg best er nok "Oppskylling".

"Kilerennen" som SINTEF testet i sin tid brukte oppskylling til et basseng på land, men i dag er det anlegg på havet som er mest aktuelt, og Wave Dragon er det mest kjente.

Dette er store konstruksjoner som aller helst bør ligge stille, og bølgene slår opp i et basseng.

Energien tappes gjennom turbiner som i et vannkraftverk på land.

Lenke til kommentar

Joda, hvis strukturen kan utnytte oppskyllingsprinsippet så er det glimrende selv om det ikke var det jeg så for meg.

 

Jeg får vel nevne hva jeg så for meg selv om jeg ikke har forsket og konkludert noe på egnetheten. Jeg så for meg at en rekke flåter som er montert sammen som en gigantisk 2D flytebrygge og at energien høstes ut via hydraulikk som tapper "leddene" mellom flåtene for energi. Det vil si at de ytterste flåtene vil bevege seg mer enn de nærmere midten. Noe slikt:

Flytende%20by%20Illustrasjon%20Seasteadi

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Flytende byer har også Equinor begynt å snuse på."

 

Ja, vi er vel allerede i gang i Norge.

Havmerden til Salmar var 1. steg, og nå har Nordfisk kontrahert en havmerd som er 430m lang og 54m bred i Kina.

Trolig helt OK å plassere 2 vindturbiner på denne konstruksjonen.

Jeg har selv design-beskyttet 2 varianter av det som kalles Multi-use, hvor energiopptak fra vind og bølger kombineres med matproduksjon fra fiskeoppdrettsanlegg.

Når konstruksjonene blir over 400m lange er det også OK å lage til for overnatting, og vi er i gang med en by.

 

...og det er plenty med biologisk avfall fra lukkede merder og lakseslakterier offshore som kan brukes som råvare for metanproduksjon og dersom du forankrer disse merdene i nærheten av utrangerte produksjonsplatformer har du kanskje også tilgang til både landstrøm og gassrørledninger, for å sende overskudds strøm og gass i land...! Restproduktet fra gassproduksjonen går naturligvis til algeproduskjon, og der får du råstoff til petrokjemisk industri...men dette har jeg foreslått gjentatte ganger de siste 5 årene!

Lenke til kommentar

"Bakgrunnen er plassmangel i store byer"

 

Det er ikke plassmangel på land. Men vi lever i en  (kort ? ) tid  der det er moderne/attraktivt å bo nære sjøen så folk betaler mer for denne moderniteten .

Det er dyrere og mer resurskrevende å bygge i vannnet eller bygge ut nytt land til sjøs.

Lager man ny "strandsone" blir den gamle strandsonen antagelig mindre atraktiv.

Men morsomme prosjekter kan man nok tegne, slik at folk tror at dette "moderne"  er framtiden.   :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...