Gå til innhold

Flytende byer kan løse plassmangel og klimakrise. Slik ser arkitektene for seg at de vil se ut


Anbefalte innlegg

Hva er forventet levetid på en "flytende by"? Hvor mange år tar det før flytematerialene mister oppdriften og alt går til bunns..? Det er vel fram til nå ingen som har klart å designe et vedlikeholdsfritt "skrog". Eller en vedlikeholdsfri plattform. Det meste tæres bort av sjøvann. Metall korroderer og betong forvitrer. Så hva slags mirakelmateriale skal "pontongene" som byen skal hvile på bygges av? Det blir vanskelig å drive preventivt vedlikehold på undersiden av en by som er grodd full av sjøvekster. Har noen en smart "plan"? Offeranoder, smarte motspenninger for å unngå kjemiske reaksjoner, nye materialer som motstår alt og "varer evig"..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forventet levetid på en "flytende by"? Hvor mange år tar det før flytematerialene mister oppdriften og alt går til bunns..? Det er vel fram til nå ingen som har klart å designe et vedlikeholdsfritt "skrog". Eller en vedlikeholdsfri plattform. Det meste tæres bort av sjøvann. Metall korroderer og betong forvitrer. Så hva slags mirakelmateriale skal "pontongene" som byen skal hvile på bygges av? Det blir vanskelig å drive preventivt vedlikehold på undersiden av en by som er grodd full av sjøvekster. Har noen en smart "plan"? Offeranoder, smarte motspenninger for å unngå kjemiske reaksjoner, nye materialer som motstår alt og "varer evig"..?

Ingen ting varer evig, men det ble laget båter i betong for ca 100 år siden.

Disse egnet seg dårlig som båt, da de var tunge og driften ble kostbar som følge av den store massen.

Noen av disse brukes fortsatt som husbåter.

Jeg har selv en båt bygget i glassfiberarmert plast i 1984, og så langt jeg kan se er den like fin i dag som da den var ny.

Kanskje betong og en kappe av glassfiberarmert plast kan være et byggemateriale som varer flere 100 år.

Jeg la ISOLA-panel på huset i 1978, og har sluppet å male de siste 40 årene. Plastpanelene ser ut til å være like fine som i 1978.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er forventet levetid på en "flytende by"? Hvor mange år tar det før flytematerialene mister oppdriften og alt går til bunns..? Det er vel fram til nå ingen som har klart å designe et vedlikeholdsfritt "skrog". Eller en vedlikeholdsfri plattform. Det meste tæres bort av sjøvann. Metall korroderer og betong forvitrer. Så hva slags mirakelmateriale skal "pontongene" som byen skal hvile på bygges av? Det blir vanskelig å drive preventivt vedlikehold på undersiden av en by som er grodd full av sjøvekster. Har noen en smart "plan"? Offeranoder, smarte motspenninger for å unngå kjemiske reaksjoner, nye materialer som motstår alt og "varer evig"..?

 

Romersk betong ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv en båt bygget i glassfiberarmert plast i 1984, og så langt jeg kan se er den like fin i dag som da den var ny.

Kanskje :)

 

Det er mange variabler som avgjør levetiden på glassfiber, enkelt fortalt kan man i varme strøk forvente en levetid på ca. 30 år og i kaldere strøk ca. 50 år. Men glassfiberen kan bli hard/sprø på en meget kortere tid avhengig av innblanding av polyester, herder og herdetemperatur og på 80-tallet var det mange som prøvde ut sprøytestøpning og disse båtene er mer utsatt for plastpest, krakilering og vanngjennomgrenting siden det ble innblandet mer løsemiddel "styren" en fornuften tilsier. I midten av 90-tallet kom miljøpolyester som jeg personlig synes er hardere/sprøere etter noen få år og mer komplisert å reparere.

 

Edit: båter bygget med vinylester har lengre levetid med det er forholdsvis mye dyrere produkt så det er stort sett dyre båter som bruker dette, en enkel måte og se kvaliteter på polyester/coat er og se hvor gulnet vannlinjen er blitt på høsten, ser du på foreksempel en større/dyrere windy finner du omtrent ingen gulning.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...