Gå til innhold

Volkswagen vurderer å lage batterier selv for å klare å bli bli verdens største elbilprodusent


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at det står Panasonic lager celler hos Tesla nå istedenfor at Tesla lager dem selv slik som forrige artikkel hevdet. Akkurat som VAG så mangle de nødvendig teknologi for å kunne konkurrere. Dette har jo vært grunnen til at VAG har sagt de ikke skal før.

 

SK fikk jo ikke lov til å lage batterier da Samsung SDI og LG Chem allerede lagde  batterier i Korea. Så de har startet senere, men tross alt startet utvikling i 2002 og begynte produksjon i 2012. Pluss de har tilgang på mye personell fra verdens 2 beste produsenter selvfølgelig. Ulikt Samsung og LG derimot så sitter jo ikke SK på noen videre større fabrikker. Så dette virker jo som en god match der VAG har lyst å bygge fabrikker, men mangler teknologi samtidig som SK sitter på teknologi men mangler fabrikker. Og selv om de har greit med kapital så vil de aldri overgå LG og Samsung på egenhånd. De har allerede samarbeid om fabrikk i Kina til neste år. Samarbeid med VAG ville vært en stor kontrakt for dem.

 

Og jeg tror ikke det ville vært helt som Tesla/Panasonic. Panasonic er betraktelig større enn Tesla og sitter på kapitalen. For SK er situasjonen annerledes. Selv om SK langt ifra er lite da. De er utrolig store selv, men de vil jo ikke bruke all kapitalen sin på batterier, og batteridriften i seg selv genererer nok ikke mye penger om noe per i dag. Basert på det blir nok forholdet annerledes.

 

Tipper VAG fortsetter kontrakter med Samsung og LG Chem også. Kanskje legger til CATL og. De er store og trenger mye. Om en leverandør eller egen fabrikk svikter, trenger de noen til å ta over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Haaaa. Latterliggjør Tesla for å gjøre ting som ikke har noe med bilproduksjon å gjøre, for så å gjøre akkurat det samme selv etter en stund...

Hvor har du noengang lest VAG si noe negativt om Tesla? Tror du VAG er en barnehage? Der de går rundt og latterliggjør andre selskaper? 

 

Jeg regner med du sitter på masse kilder for disse drøye påstandene om VAG?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bra at det står Panasonic lager celler hos Tesla nå istedenfor at Tesla lager dem selv slik som forrige artikkel hevdet.

I kva artikkel står det? TU har skrive at Tesla lagar batteria, og det stemmer. Tesla set cellene frå Panasonic saman til eit batteri i den same fabrikken som Panasonic produserer cellene i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Haaaa. Latterliggjør Tesla for å gjøre ting som ikke har noe med bilproduksjon å gjøre, for så å gjøre akkurat det samme selv etter en stund...

Hvor har du noengang lest VAG si noe negativt om Tesla? Tror du VAG er en barnehage? Der de går rundt og latterliggjør andre selskaper?

 

Fyrste treff frå Google:

https://www.inc.com/justin-bariso/by-publicly-insulting-elon-musk-volkswagens-ceo-revealed-his-companys-biggest-problem.html

 

Det er omlag eit år sidan fyrste gong VW kalla Tesla sin største konkurrent. Sidan har dei vore travle med å plukke frå kvarandre Tesla-bilar, og det dei ser skremmer VW:

https://global.handelsblatt.com/companies/german-fears-covert-look-hood-tesla-930180

 

Etter at Elon Musk avslo eit tilbod frå VW om å kjøpe aksjar i Tesla for 30 milliardar USD, som ein del av planen om å ta Tesla av børs, fordi han meinte det ville gje VW for stor kontroll over selskapet, har VW komme fram til at den beste strategien er å kopiere Tesla. Berre synd at dei ligg omlag sju år bak i løypa. Tesla er eit programvareselskap som byggjer datamaskiner på hjul. VW er ein bilprodusent som stort sett leiger inn andre til å lage programvare. VW er ei stor skute som ikkje er lett å snu.

 

VW har den største fabrikken i verda, i Wolfsburg. Den tredje største fabrikken i verda er bilfabrikken til Tesla i Freemont. Når batterifabrikken til Tesla er ferdig utbygd, er det den som er verdas største fabrikk. I tillegg har Tesla planar om gigafabrikkar i både Kina (der har Tesla kjøpt tomt) og Europa. Tesla er marknadsleiar i det segmentet av bilbransjen som er i vekst, og den veksten er ekstrem. Målt i salsverdi var Model 3 den mest selde bilen i USA i september. Salet av eksosbilar har stagnert og er venta å gå ned i dei kommande åra. Ikkje rart at VW ser Tesla som sin største konkurrent. Mange andre bilprodusentar tenkjer nok på same måte, men torer ikkje å seie det høgt.

 

Vi kjem til å sjå meir av at VW kopierer Tesla framover.

Endret av Sturle S
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvor har du noengang lest VAG si noe negativt om Tesla? Tror du VAG er en barnehage? Der de går rundt og latterliggjør andre selskaper? 

 

Jeg regner med du sitter på masse kilder for disse drøye påstandene om VAG?

Tesla-meningheten konstruerer alltid et fiendebilde.

 

At VW var interessert i å kjøpe en andel i Tesla for flere titall mrd., ble blankt avvist av VWs CFO. VW kjøper ikke andeler. De overtar rubb og stubb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra at det står Panasonic lager celler hos Tesla nå istedenfor at Tesla lager dem selv slik som forrige artikkel hevdet. Akkurat som VAG så mangle de nødvendig teknologi for å kunne konkurrere. Dette har jo vært grunnen til at VAG har sagt de ikke skal før.

 

SK fikk jo ikke lov til å lage batterier da Samsung SDI og LG Chem allerede lagde  batterier i Korea. Så de har startet senere, men tross alt startet utvikling i 2002 og begynte produksjon i 2012. Pluss de har tilgang på mye personell fra verdens 2 beste produsenter selvfølgelig. Ulikt Samsung og LG derimot så sitter jo ikke SK på noen videre større fabrikker. Så dette virker jo som en god match der VAG har lyst å bygge fabrikker, men mangler teknologi samtidig som SK sitter på teknologi men mangler fabrikker. Og selv om de har greit med kapital så vil de aldri overgå LG og Samsung på egenhånd. De har allerede samarbeid om fabrikk i Kina til neste år. Samarbeid med VAG ville vært en stor kontrakt for dem.

 

Og jeg tror ikke det ville vært helt som Tesla/Panasonic. Panasonic er betraktelig større enn Tesla og sitter på kapitalen. For SK er situasjonen annerledes. Selv om SK langt ifra er lite da. De er utrolig store selv, men de vil jo ikke bruke all kapitalen sin på batterier, og batteridriften i seg selv genererer nok ikke mye penger om noe per i dag. Basert på det blir nok forholdet annerledes.

 

Tipper VAG fortsetter kontrakter med Samsung og LG Chem også. Kanskje legger til CATL og. De er store og trenger mye. Om en leverandør eller egen fabrikk svikter, trenger de noen til å ta over.

VW bugner over av cash, og satser stort på elbiler fremover. De skal investere rundt 15 mrd. euro bare i Kina på elbiler og autonome kjøretøy.

 

Tesla har for øvrig ikke kjøpt noen tomt i Kina. De har inngått en leieavtale på 140 mill. dollar. Tesla har kun én fabrikk per i dag, VW har over 60, og produserte 10,9 mill. kjøretøy i 2017.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I kva artikkel står det? TU har skrive at Tesla lagar batteria, og det stemmer. Tesla set cellene frå Panasonic saman til eit batteri i den same fabrikken som Panasonic produserer cellene i.

Du vet den forrige som omhandlet dette temaet?

 

Tesla lager ikke batterier om de kun pakker battericeller sammen. Batteriprodusenten er Panasonic. 

 

Det er som å si at jeg dyrket potetene, fordi jeg pakket dem i pose og sendte dem ut til butikk. Selv om en bonde faktisk dyrket.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Fyrste treff frå Google:

https://www.inc.com/justin-bariso/by-publicly-insulting-elon-musk-volkswagens-ceo-revealed-his-companys-biggest-problem.html

 

Det er omlag eit år sidan fyrste gong VW kalla Tesla sin største konkurrent. Sidan har dei vore travle med å plukke frå kvarandre Tesla-bilar, og det dei ser skremmer VW:

https://global.handelsblatt.com/companies/german-fears-covert-look-hood-tesla-930180

 

Etter at Elon Musk avslo eit tilbod frå VW om å kjøpe aksjar i Tesla for 30 milliardar USD, som ein del av planen om å ta Tesla av børs, fordi han meinte det ville gje VW for stor kontroll over selskapet, har VW komme fram til at den beste strategien er å kopiere Tesla. Berre synd at dei ligg omlag sju år bak i løypa. Tesla er eit programvareselskap som byggjer datamaskiner på hjul. VW er ein bilprodusent som stort sett leiger inn andre til å lage programvare. VW er ei stor skute som ikkje er lett å snu.

 

VW har den største fabrikken i verda, i Wolfsburg. Den tredje største fabrikken i verda er bilfabrikken til Tesla i Freemont. Når batterifabrikken til Tesla er ferdig utbygd, er det den som er verdas største fabrikk. I tillegg har Tesla planar om gigafabrikkar i både Kina (der har Tesla kjøpt tomt) og Europa. Tesla er marknadsleiar i det segmentet av bilbransjen som er i vekst, og den veksten er ekstrem. Målt i salsverdi var Model 3 den mest selde bilen i USA i september. Salet av eksosbilar har stagnert og er venta å gå ned i dei kommande åra. Ikkje rart at VW ser Tesla som sin største konkurrent. Mange andre bilprodusentar tenkjer nok på same måte, men torer ikkje å seie det høgt.

 

Vi kjem til å sjå meir av at VW kopierer Tesla framover.

Så tidligere CEO i VW sa at Tesla lage veldig få biler, at de taper masse penger, at de sparker folk stadig vekk. Alt det er sant. Kanskje du føler det negativt, men det er fakta? Han har ikke sagt noe som ikke stemmer. ER du så sensitiv og følsom at når noen presenterer fakta, så tar du det som at VW latterliggjør Tesla? VW er i en annen liga enn Tesla. Kun Tesla fanatikere tror noe annet. Han sier ingenting negativt om Tesla her.

 

Alle bilprodusenter kjøper konkurrentene sine biler og plukker dem fra hverandre. Den artikkelen du linker er så idiotisk at det ikke er sant. De kaller det industrispionasje??? Vet du hva som er industrispionasje? Om det de skriver stemmer, så driver den nettsiden med industrispionasje. Alle kan skrive hvilke påstander de vil. En ingeniør kan si ting som han tror. Men det å skrive noe om hva VAG mener uten å ha noe info på hva de faktisk mener blir åpenbart merkelig.

 

Forresten basert på din logikk synes Tesla at alle hvite menn i Thailand er pedofile. Tesla driver aktivt markedsmanipulasjon. Det finnes ingen grenser for hvor mye negativitet som kommer fra Musk sin Twitter. Han angriper alt og alle. VAG har ikke gått ut mot noen derimot. Fordi de er et profesjonelt selskap.

 

Salget av fossilbiler har ikke stagnert en plass. Alle rapporterer god økning i salg. Din oppfatning av virkeligheten er så fjern at det er nesten komisk.  Du bare henter tall fra løse luften. Tall som ikke stemmer. Det tar 10 sekunder å finne ut at fossilbiler øker i salg, og vil fortsette. 

 

Det finnes ikke et selskap som har sagt at Tesla er deres største konkurrent. Kun i din verden. Det er noe du innbiller deg. Dette blir bare dumt altså. Kommer ikke til å svare mer forresten. Det å prøve å diskutere med noen som tror deres merkelige oppfatning av virkeligheten er sannhet er bare umulig. Bare drar frem tulletall du finner opp. Drar frem ting som at VAG har sagt Tesla er største konkurrent når de aldri har sagt det. Basert på hva? En clickbait artikkel med så mye feil som dine egne innlegg. Du leser og tenker det du selv vil. Beklager, men det er kun Tesla-fanatikerne som bryr seg så mye om Tesla. Alle andre gjør ikke...

 

Det er en grunn til at Tesla fans vinner "most annoying fans" for å si det slik. Klarer ikke å slutte om Tesla Tesla Tesla alltid. Til tross for at de er ubetydelig i det globale bilmarkedet. Selvfølgelig liker du ikke slike påstander, men igjen det er fakta. Jeg latterliggjør ikke Tesla, jeg sier de er ubetydelige fordi de er, basert på alle målbare metoder.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

I kva artikkel står det? TU har skrive at Tesla lagar batteria, og det stemmer. Tesla set cellene frå Panasonic saman til eit batteri i den same fabrikken som Panasonic produserer cellene i.

Du vet den forrige som omhandlet dette temaet?
Ja, eg las den. Det er ingen kontradiksjon. Panasonic produserer cellene og Tesla produserer batteria (=samling av eit eller felire galvaniske element, òg kalla celler).

 

Tesla lager ikke batterier om de kun pakker battericeller sammen. Batteriprodusenten er Panasonic.

Veit du ikkje skilnaden mellom batteri og celle? Panasonic produserer ingen batteri i Nevada, dei produserer berre celler.

 

Det er som å si at jeg dyrket potetene, fordi jeg pakket dem i pose og sendte dem ut til butikk. Selv om en bonde faktisk dyrket.

Nei. Då har bonden dyrka potetene og du har lagd potetposten. (Dårleg døme, sidan potetpose kan referere til berre posen i seg sjølv, som du sikkert har kjøpt av nokon andre.)

 

Tesla har heller ikkje produsert andre råvarer til batteriet. Dei lagar batteriet av råvarer og halvfabrikata som andre har produsert.

Lenke til kommentar

Flaut at de ikke har innsett dette for flere år siden. Tesla har et stort forsprang, utrolig for et såpass lite og nytt selskap i bilindustrien. 

Tesla har et forsprang, hvordan? VAG kjøper batterier fra fabrikker bygget i Europa for å forsyne VAG.  Faktisk så har selskapene VAG kjøper fra en teknologisk ledelse på Panasonic. Fakta derimot, ikke så viktig er det vel?

 

Og som du vet så kjøper Tesla sine batterier fra Panasonic. De lager ingenting, de har ingen teknologi for det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tesla-meningheten konstruerer alltid et fiendebilde.

Tesla-menigheten styrer VW-sjefen:

 

https://www.inc.com/justin-bariso/by-publicly-insulting-elon-musk-volkswagens-ceo-revealed-his-companys-biggest-problem.html

 

VW bugner over av cash, og satser stort på elbiler fremover. De skal investere rundt 15 mrd. euro bare i Kina på elbiler og autonome kjøretøy.

Nokia bugnet vel også over av cash og hadde sitt "burning platform"-øyeblikk...

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Battericellene er 95% av prosessen. Alle kan pakke batterier. Det gjøres på fabrikker i Vietnam. Vegg i vegg med der de lager klær til nesten ingenting. Ingen bryr seg om du kan pakke batterier. Alle kan. Det er batteriteknologi, battericeller som er det vanskelige, viktige. Og du later som om pakkingen er den viktigste delen. Folk sier du lager batteri når du har lagt cellene hele tiden. Vet du hvorfor? Fordi det er 95% av det å lage et batteri.

 

Selvfølgelig vet jeg at du aldri vil innrømme noe annet siden Tesla ikke klarer å gjøre dette. Og du vil prøve å argumentere med at Tesla gjør alt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla-meningheten konstruerer alltid et fiendebilde.

 

At VW var interessert i å kjøpe en andel i Tesla for flere titall mrd., ble blankt avvist av VWs CFO. VW kjøper ikke andeler. De overtar rubb og stubb.

Du vet fakta. Fakta og Tesla, nei det er kjedelig. Lese rykter og clikcbait og så tro det en vil, det er sånn det skal gjøres. Musk og Trump er mestere av fake news. Deres tilhengere tror på de mest latterlige ting og overbevist om at det er sant, mens resten av verden bare sukker over galskapen. 

 

Verden roterer hverken rundt Musk eller Trump, men når en leser hva noen skriver skulle en nesten tro det...

 

Har sagt det før. Tesla fans bryr seg ikke om elbiler eller miljø. Kun Tesla. Med en gang noen andre gjør noe, prøver de å få det til å virke som ingenting. Trist. Alle vet elbilskifte i Europa vil komme fra europeiske produsenter. Det er det som er viktig.

 

Og du vet Tesla folkene kan ikke tenke seg at VW ville tatt alt over. Til tross for at de altså har kjøpt opp latterlig mengde bilselskaper. Fordi de tror jo Tesla stiller likt med VAG :D Selv om Tesla er latterlig liten i forhold til VAG. Og VAG kunne kjøpt opp alt uten problemer. Det er jo litt vanskelig å forstå da når virkelighetsoppfatningen din er at Tesla er verdens beste. At de kommer til å konke ut VAG.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Flaut at de ikke har innsett dette for flere år siden. Tesla har et stort forsprang, utrolig for et såpass lite og nytt selskap i bilindustrien. 

Tesla har et forsprang, hvordan? VAG kjøper batterier fra fabrikker bygget i Europa for å forsyne VAG.  Faktisk så har selskapene VAG kjøper fra en teknologisk ledelse på Panasonic. Fakta derimot, ikke så viktig er det vel?
Jau, fakta er veldig viktig. Eg tykkjer du skal dokumentere at selskapa VAG kjøper produserer batteri som er teknologisk betre enn batteria til Tesla. Sovidt eg veit leier Tesla på alt frå pris pr kWh til kWh pr kg og berekraftig produksjon. Dei er m.a. nede i 2,8% kobolt. Dersom batteria i eGolf er betre, burde dei kanskje lagd større pakkar?

 

Jadå, selskapa har sikkert planar om å byggje betre celler, men både cellene frå Panasonic og batteria frå Tesla vert òg kontinuerleg forbetra. Du kan ikkje hevde ein teknologi er betre i praktisk buk før han faktisk er demonstrert. Kor mykje veit du om kva teknologi Panasonic og Tesla kjem til å hente fram dei neste åra? Panasonic seier veldig lite om det.

 

Og som du vet så kjøper Tesla sine batterier fra Panasonic. De lager ingenting, de har ingen teknologi for det.

Påstanden er direkte feil. Tesla kjøper cellene frå Panasonic. Cellene vert produsert inne i batterifabrikken til Tesla, noko som gjev mykje enklare logistikk og er medverkande til den låge prisen, og det er Tesla som produserer batteria. Panasonic er den klårt viktigaste leverandøren av halvfabrikata, men batteriet er mykje meir enn cellene. Kompakt og effektiv temperaturkontroll, til dømes. Det gjer at Tesla kan superlade uansett utetemperatur, og at cellene ikkje taper seg i ekstreme temperaturar.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Battericellene er 95% av prosessen. Alle kan pakke batterier.

snip-

Jeg er usikker på om alle eierne av Leaf 2018 er enig med deg når de står og venter på hurtiglading som går tregt med varmt batteri.

Ei heller eierne av Samsung Note 7.

 

BMS, innpakking og temperaturkontroll i et moderne batteri er blitt avansert teknologi, og blir enten patentbeskyttet eller hemmeligholdt.

 

Alle kan sparke en fotball, men det er få som kan leve godt av det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Så tidligere CEO i VW sa at Tesla lage veldig få biler, at de taper masse penger, at de sparker folk stadig vekk. Alt det er sant. Kanskje du føler det negativt, men det er fakta? Han har ikke sagt noe som ikke stemmer.
Er fakta alltid positivt? Den same sjefen er ansvarleg for tusenvis av dødsfall. Er ikkje det negativt, fordi det er fakta? Må noko vere feil for å vere negativt?

 

ER du så sensitiv og følsom at når noen presenterer fakta, så tar du det som at VW latterliggjør Tesla? VW er i en annen liga enn Tesla. Kun Tesla fanatikere tror noe annet. Han sier ingenting negativt om Tesla her.

Dersom eg peikar på deg i ei forsamling og ler og seier "haha, du er ein sengevætar", so latterleggjer eg deg, sjølv om det er sant at du er ein sengevætar. Latterleggjering handlar ikkje om det ein seier er sant eller ikkje. Mange skuleelevar vert latterleggjort kvar dag, fordi dei til dømes ikkje har nok pengar til å kjøpe nye klede. Det er kanskje ikkje negativt, fordi det er fakta?

 

Dette klippet illustrerer godt snuoperasjonen til VW. Dei har gått frå å latterleggjere Tesla til å kopiere Tesla. VW kjem òg til å gjere store investeringar framover, og elbilsatsinga til VW kjem heller ikkje til å gå med overskot før om mange år. Dei kjem til å måtte sparke ein heil masse folk dei ikkje lenger har bruk for. VW kjem til å gjere alt dei tidlegare rakka ned på Tesla for å gjere.

 

Salget av fossilbiler har ikke stagnert en plass. Alle rapporterer god økning i salg.

Eg forheld meg berre til statistikk basert på tal innhenta frå bilprodusentane:

https://www.statista.com/statistics/200002/international-car-sales-since-1990/

 

Som du ser tilsvarer auken i bilsal ca auken i salet av elektriske bilar. Ergo må salet av eksosbilar ha stagnert.

 

Din oppfatning av virkeligheten er så fjern at det er nesten komisk.  Du bare henter tall fra løse luften. Tall som ikke stemmer. Det tar 10 sekunder å finne ut at fossilbiler øker i salg, og vil fortsette.

Kvar har du funne det? Her er ei ny lenke frå ein av dei største bilmarknadane i verda, der Tesla har hatt enorm vekst:

https://www.cnbc.com/2018/10/23/auto-dealerships-see-sharp-decline-in-sales-in-october.html

 

Det finnes ikke et selskap som har sagt at Tesla er deres største konkurrent. Kun i din verden. Det er noe du innbiller deg. Dette blir bare dumt altså. Kommer ikke til å svare mer forresten. Det å prøve å diskutere med noen som tror deres merkelige oppfatning av virkeligheten er sannhet er bare umulig.

Herbert Diess sa det faktisk i eit intervju publisert på Volkswagen sine eigne heimesider:

http://www.thedrive.com/sheetmetal/13244/volkswagen-identifies-tesla-as-its-biggest-competitor

 

Det er heilt i orden at du ikkie vil svare meir, for du har ikkje vore spesielt heldig med noko av det du har lirt av deg til no. :rofl:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Interessant kronologi her:

 

6 august 2017: Herbert Diess i VW sier noe positivt om Tesla

24 oktober 2017: Matthias Müller i VW kritiserer Tesla

 

Men tidsaspektet er nok ikke så viktig. Haha.

Nokia bugnet vel også over av cash og hadde sitt "burning platform"-øyeblikk...

hekomo-svar: FUD, krisemaksimering, hatere, osv.

 

Seriøst svar: Epler og appelsiner. Nokia hadde en global markedsandel på rundt 50 % i Q2-2007, så startet fallet. Det er ingen bilprodusenter som har har vært i nærheten av samme globale dominans. Nokia vurderte tre OS-er: MeeGo, Android og Windows Phone. De forkastet Android pga. Samsung, som var tidlig ute med å satse på plattformen. I dag er det egentlig bare tre-fire aktører som tjener gode penger på Android: Google, Samsung, Huawei og MS (pga. patenter).

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...