Gå til innhold

Fra og med i dag jobber kvinner «gratis» ut året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det statistiske faktum som angir at kvinner tjener mindre kommer stort sett av at forskjellig arbeid har ulik lønn.

 

Dersom en begynner med utvidet synsing som "arbeid av lik verdi" kan det jo bli artig.

 

Jeg personlig er helt enig i at renholdere på stortinget utfører arbeid som er av omtrent like stor verdi som hva den innvalgte gjengen bedriver.

De som verdimessig må nederst på stiden, etter min mening, er selgere og markedsføringsfolk ("løgnfabrikker"). Denslags er helt unyttig arbeid, kunder er i stand til å velge varer selv.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det statistiske faktum som angir at kvinner tjener mindre kommer stort sett av at forskjellig arbeid har ulik lønn.

 

Dersom en begynner med utvidet synsing som "arbeid av lik verdi" kan det jo bli artig.

 

Jeg personlig er helt enig i at renholdere på stortinget utfører arbeid som er av omtrent like stor verdi som hva den innvalgte gjengen bedriver.

De som verdimessig må nederst på stiden, etter min mening, er selgere og markedsføringsfolk ("løgnfabrikker"). Denslags er helt unyttig arbeid, kunder er i stand til å velge varer selv.

 

Hahaha! "Litt" naivt. For det første ligger det jo MASSE penger i å faktisk selge ting.... Og ja, folk er helt sikkert i stand til å velge varer selv, men det tjener jo ikke de som selger varene nødvendigvis (nok) penger på. Hvis jeg har et produkt og markedføring gjør at produktet mitt selger mye mer enn uten markedsføring, selvfølgelig er det verdt masse penger. Og ikke kom og si at hvem som helst kan drive med markedsføring, for det kan de ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så får de faktisk mindre lønn for samme jobb, eller er det bare at de velger dårligere betalte yrker eller prioriterer andre ting enn karriere i større grad enn menn?

Velger dårligere betalte yrker og prioriterer annerledes enn menn. Samt kvinner er ikke like flinke til å kreve mer lønn.

Det har ingenting med diskriminering av kvinner å gjøre.

Endret av Uderzo
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Med nøyaktig samme logikk kan man jo hevde at menn ikke får helsehjelp, trygd osv osv osv fra 1.mars og utover siden menn bare koster samfunnet 1/6 av det kvinner koster i løpet av livet. 

 

 

Denne tøvete kampanjen om at kvinner "jobber gratis" i to måneder av året kan jo fort få stikk motsatt effekt. Hvor motiverende er det å høre at du må jobbe gratis i to måneder? Hvor mye innsats gidder du da å legge i jobben? Og hvilket signal gir da dette til arbeidsgivere? Arbeidsgivere kan jo lett få det for seg at mange kvinner går rundt å tror de jobber gratis i to måneder av året, og derfor heller vil ansette en mann fordi han statistisk sett da vil arbeide godt hele året. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Selv om jeg absolutt synes kvinner fortjener mer lønn (mer lønn til typiske kvinnejobber), så blir det raskt feil med statistikk som viser til totalt lavere lønn, som i artikkelen. Bla. Av grunner som flere av dere også nevner, men også det faktum at vi menn bruker langt mer energi. Vi tar flere fysiske yrker, har større muskelgrupper, fysisk større kropp og som selvsagt krever langt mer mat. Men som også i snitt vil gi bedre produktivitet. Det går begge veier.

 

Med tanke på at det den dag i dag fortsatt er en ikke uvesentlig del av matbudsjettet som går til mat, så burde dette selvfølgelig kompenseres, da det direkte også innvirker på produktiviteten.

 

Når det kommer til andre typiske kvinne hygieneprodukter så blir det mer komplisert, da det tross alt ikke har så mye med produktivitet å gjøre, men likevell kanskke noe man bør se bli inkalkulert. (dog er det langt fra like stor forskjell som matdelen)

 

For min del så kunne jeg gjerne gått ned i lønn, og kona gått tilavarende opp uten at det gjør noe med budsjettet.

 

Men å tro at man først når likeverd når kvinner tjener 100 % likt, krone for krone, det tror jeg raskt blir veldig feil.

 

Vi er ikke like, og likehet oppnår man først når man i verden er like mye verdt, ikke når alt er likt. (det går begge veier)

 

Edit: Ingen ekspert på temaet, så blir mest synsing fra min side. Vet bare at jeg i snitt trenger ca. 2,2 ganger flere kalorier enn kona på en vanlig dag (kalkulert) og hadde jeg vært singel, så hadde det nok føltes noe urettferdig (alt etter hvordan type jobb det er snakk om).

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man vet jo ikke hvorfor folk blir forskjellig behandlet, man vet jo folk fra utlandet generieltsett får dårligere lønn og dårligere jobber.

Folk som er syke får dårligere lønn og dårligere betingelser.

 

Så lønner seg alltid å ha høyskole utdannelse og være populær for å bli det i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Desverre ikke noe man har tørt å oppdatere siden 2012, men Menn jobber i snitt MER enn Kvinner også når man teller både arbeid i hjemmet og på/ifm vanlig arbeid:

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/tidsbruk/hvert-10-aar/2012-01-18

 

Menn: 4,10 + 3,00 timer = 7,1 timer jobb og husholdning

Kvinner: 3,01 og 3,50 = 6,51 timer jobb og husholdning

 

Så myten om at kvinner jobber mer totalt sett er også feil!

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på at det den dag i dag fortsatt er en ikke uvesentlig del av matbudsjettet som går til mat, så burde dette selvfølgelig kompenseres, da det direkte også innvirker på produktiviteten.

 

Edit: Ingen ekspert på temaet, så blir mest synsing fra min side. Vet bare at jeg i snitt trenger ca. 2,2 ganger flere kalorier enn kona på en vanlig dag (kalkulert) og hadde jeg vært singel, så hadde det nok føltes noe urettferdig (alt etter hvordan type jobb det er snakk om).

 

12% av husholdningenes budsjett brukes på mat. Det er ikke veldig mye når vi snakker om at husholdningene gjerne har et par unger som ikke bidrar nevneverdig til husholdningenes inntekter. 

 

Det er helt feil at menn trenger 2,2 ganger flere kalorier enn kvinner. 

 

Normalen er at en gjennomsnittlig kvinne trenger ca 2000 kcal per dag, og en mann ca 2600 kcal. Jeg har dog sett lavere for menn også. 

 

Da snakker vi uansett om 30% flere kalorier.  Det vil i praksis si maksimalt 30% tillegg på de 12% vi bruker på mat. Altså hele 3,6% forskjell... Du verden... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Desverre ikke noe man har tørt å oppdatere siden 2012, men Menn jobber i snitt MER enn Kvinner også når man teller både arbeid i hjemmet og på/ifm vanlig arbeid:

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/tidsbruk/hvert-10-aar/2012-01-18

 

Menn: 4,10 + 3,00 timer = 7,1 timer jobb og husholdning

Kvinner: 3,01 og 3,50 = 6,51 timer jobb og husholdning

 

Så myten om at kvinner jobber mer totalt sett er også feil!

 

Og man kaller gjerne kvinners hobbyer for "arbeid i hjemmet", mens menns hobbyer er "fritid". Det å kjøpe dill og dall for å pynte opp hjemme er "arbeid i hjemmet", men det å "detaile" bilen er ansett som "hobby". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er heller ingen som nekter kvinner å utdanne seg/ta jobb, innen yrker med høyere lønn. Problemet er at de fleste ikke ønsker det.

 

Allerede på midten av 1970-tallet ble det f.eks. igangsatt kampanjer for å jenter inn i mannsyrker, kvinnelige sveisere, skips/oljeindustri, byggfag, rørlegger, etc. Det resulterte vel i noen få, men man skjønte vel fort at det ikke fremsto fristende for å si det mildt.

 

Når SV og Rødt og andre pådrivere etterhvert innså det faktumet, la de om strategien til å kreve lik lønn, for ulikt arbeid og bransjer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, men det er litt spesielt det der med "dårlig betalte yrker", for kigger man litt utover norges grenser er faktisk det vi typisk refererer til som "dårlig betalte yrker" tvertimot "veldig godt betalte yrker" - og mottsatt iøvrig. 

Ja, man kan sikkert alltid finne eksempler på yrker som blir bedre betalt andre steder i verden, sett i forhold til levestandard. Arbeidsmarkedene er ikke helt like overalt i verden.

Men hvorvidt noe er dårlig betalt avhenger som sagt av levestandarden, at en norsk sykepleier kunne levd som en konge med lønnen h*n får her til lands, i et fattig land, er ikke spesielt relevant i denne sammenhengen. 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...